Baby D.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Tatiane

Baby D.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-07 10:46

Ik vind hier nog niet zo meteen een topic over, en ben wel benieuwd wat jullie mening hierover is. Ik denk wel dat iedereen Baby D. kent. Dit nieuws werd vorige week bekend:

Biologische vader baby D. dient klacht in voor ontvoering

Bart Philtjens, de biologische vader van de baby die door een Oost-Vlaamse draagmoeder aan een Nederlands koppel werd verkocht, heeft de rechtbank van Utrecht verzocht de koopouders te ontzetten uit de voogdij. Dat schrijft Het Laatste Nieuws vrijdag.

Hij vroeg ook hem te benoemen tot voogd van het meisje. Philtjens diende tevens bij het gerecht van Oudenaarde een klacht in tegen de draagmoeder en de Nederlandse koopouders wegens "ontvoering en verberging van het kind". Philtjens wil de Nederlandse koopouders ook laten bewaken uit vrees dat ze met het kind op de vlucht zouden slaan.

Eind april werd dit bekend:
Antwerpse wensvader toch biologische vader van baby D

25/04/2007 09:00

Baby D. is de biologische dochter van de Antwerpse wensvader Bart Philtjens. Dat bewijst een vergelijkend DNA-onderzoek in opdracht van het gerecht in Oudenaarde, zo schrijft Het Laatste Nieuws woensdag.

Over het lot van het meisje was sinds haar geboorte, in februari 2005, heel wat te doen. De Oost-Vlaamse draagmoeder verkocht haar aan een Nederlands paar, nadat ze eerder had volgehouden dat het meisje van haar eigen man was. De Antwerpse wensouders kregen nog een tweede klap, toen het Nederlandse gerecht het kind toewees aan de Nederlandse koopouders.

"De strijd leek toen verloren, maar nu hebben we weer hoop", zegt Bart Philtjens. "Nu staat het zwart op wit: baby D. is mijn dochtertje. Mijn vrouw en ik hebben er recht op. Ons kind kwam illegaal bij de koopouders terecht. Door het getalm van het Nederlandse gerecht duurde het twee jaar voor het DNA-onderzoek uitsluitsel kon geven. We zullen nu meteen bezoekrecht opeisen. Daarna zullen we alle rechtsmiddelen aanwenden om D. terug te halen".

Geboortecertificaat
Eind februari 2005 wordt Donna B. geboren. Op haar geboortecertificaat staan de draagmoeder uit Sint-Lievenshoutem en haar man. Het meisje werd echter verwacht door wensouders uit Herk-de-Stad, die daarvoor sperma gaven aan de draagmoeder.
Een paar maanden voor de bevalling maakte die hen echter wijs dat het kindje gestorven was.

In werkelijkheid zou ze het meisje na geboorte 'verkocht' hebben aan een Nederlands echtpaar uit Leusden. Die startten inmiddels een adoptieprocedure. Ze ontkennen dat ze 15.000 euro voor het meisje hebben betaald.

Nederlands echtpaar

Na tien maanden juridisch getouwtrek besliste het Bureau Jeugdzorg in Utrecht dat baby D. bij haar Nederlandse pleegouders mag blijven. Nochtans had de Nederlandse minister van Justitie Piet Hein Donner dat het verblijf van de baby bij het Nederlandse echtpaar tegen de internationale verdragen ingaat. Ook de manier waarop het meisje naar Nederland is gekomen, zou niet correct zijn geweest.

De reden dat ik hierop terug kom zijn mijn examens Knipoog. Ik studeer sociaal werk, en heb net exame moeten gaan afleggen voor ontwikkelingspsychologie (met onderandere gehechtheidsmodelen van kinderen). Nu ben ik volop aan het studeren voor recht (met onderandere de betwitsting van de afstamming, wanneer dit wel en niet kan,... ).
In mijn ogen zou dit kind absoluut niet naar de biologische ouders terug moeten. Het kind is twee jaar en zal hierdoor volledig uit zijn vertrouwde omgeving weggerukt worden, waardoor de ontwikkeling van het kind nu ook niet echt bepaald de goede weg zal uitgaan. Trouwens, bloedband is dan wel de "basis" van afstamming, maar dat is geen voorwaarde. De socio-affectieve band gaat voor op de bloedband, en maar goed ook... Als je weet dat 1/8ste van de belgische kinderen niet genetisch verwant is met één van zijn ouders.

Wat vinden jullie hiervan? Vinden jullie dat Baby D (ondertussen 2jaar) zou toegewezen moeten worden aan de biologische vader? Of bij zijn huidige Nederlandse ouders blijven? Waarom?

Roadracer

Re: Baby D.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-07 11:00

Moeilijk geval...ik probeer me ook in te denken wat voor het kind zelf het beste is, psychologisch gezien. Nu is ze nog jong, maar wat als ze straks in bijv. de puberteit zit? Denk dat het heel moeilijk is om te weten dat je biologische ouders je dolgraag willen hebben maar dat je pleegouders contact met deze ouders willens en wetens hebben geblokkeerd.

Ik denk dat het om die reden voor het kind het beste is om OF naar de biologische ouders te gaan (ze is nu nog jong en dat kan dus nog goed uitpakken), OF bezoekregeling / gedeeld ouderschap (voor zover mogelijk). Het zou in ieder geval wenselijk zijn als beide ouderparen goed met elkaar overweg zouden kunnen.

MaraYvette

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-07 11:00

bij huidige ouders .. Waarom ?? ten eerste dat geslinger met een kindje is erg vernietigend in een proces wat en kind doormaakt om te hechten... (belang van het kind lijkt mij dus dat ze bij mensen in nl blijft
2 Omdat de huidige ouders het niet wisten de draagmoeder loog erover.
3 Waarom kan de biologische vader zich niet inleven in het kindje wat hier al 2 jaar is dat hij tzt contact wil dat begrijp ik Ja en wanneer de tijd dar rijp voor is lijkt me dat ook best mogelijk.
Maar een kindje wegrukken bij mensen waar ze zich aan gehecht heeft en niet beter weet ?? nee Sorry Dus vanuit het belang van het kind gezien pleit ik voor in NL blijven en in later stadia omgangsregeling zodat beide partyen zich er in kunnen vinden en de biologische vader toch zn dochter kent. Daarbij kunnen mits mogelijk de adoptie (ff voor gemak adoptie) ouders hem met foto's wellicht op de hoogte houden mits dat gevoelsmatig lukt.

Als de nl ouders betaald hebben ? tja ik weet niet of dat zo is , maar dat achterwege latend en denkend aan het kindje ja echt laten bij nl ouders

edit zie net dat er tegen de belgische ouders van het sperma is gelogen , Ja heel moeilijk vindt eigenlijk nog steeds dat het meisje het beste in nl blijft , vanwege het eerdere hechten genoemd, maar vindt wel dat de kl ouders nu ze dit weten de andere ouders moeten betrekken erin en regelingen moeten treffen

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-07 11:22

Juist in het belang van het kindje vind ik dat er goed gehandeld is. Het kind is nu al 2 en dan ineens nog bij andere 'ouders' zetten? Als je het kind ergens mee beschadigt is het wel door het uit zijn vertrouwde familie weg te rukken en bij nieuwe ouders te zetten.
Voor de donorouders is het ziek, maar goed, het kind is hen niet als eigen kind bekend dus zou ik zeggen: andere maken.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-07 11:30

Een kindje van 2 bij de ouders weg halen waar ze nu aan gehecht is, vind ik echt niet meer kunnen.
Te laat.

Ik heb er zelf eentje van 2, die al helemaal gehecht is aan mij en haar papa. Dat is een enorm belangrijk proces voor een kind. Ze weten dan al dondersgoed bij wie ze horen, hoor. Het is heel vervelend voor de biologische ouders, maar wel beter voor het kind.

Ik blijf het sowieso een heel raar verhaal vinden. Ben blij dat wij ons zeer gewenste kindje gewoon bij ons hebben zonder al dat juridische getouwtrek, wat zo'n kind alleen maar enorm beschadigt. Afschuwelijk. Huilen

Tatiane

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-07 11:35

Urielle schreef:
Juist in het belang van het kindje vind ik dat er goed gehandeld is. Het kind is nu al 2 en dan ineens nog bij andere 'ouders' zetten? Als je het kind ergens mee beschadigt is het wel door het uit zijn vertrouwde familie weg te rukken en bij nieuwe ouders te zetten.
Voor de donorouders is het ziek, maar goed, het kind is hen niet als eigen kind bekend dus zou ik zeggen: andere maken.

Inderdaad, volledig mee eens. Probleem is wel dat ze Jef Vermassen (bekendste strafpleiter van België, "hij die nooit verliest") op de zaak hebben gezet. De kans is dus enorm groot dat het kind na afloop van het proces (wat waarschijnlijk nog wel een hele tijd duurt, en het kind dus NOG ouder is) naar de 'biologische' ouders gaat.

Trouwens. Wat die biologische ouders gedaan hebben is volgens mij ook niet echt 'correct' te noemen. Naar mijn weten is draagmoederschap namelijk niet echt wettelijk toegestaan in België (= namelijk 'handel in menselijke organen'). Waarom niet een kind adopteren? Is het zo belangrijk dat er een stukje van je eigen DNA in het kind zit om het "hun kind" te kunnen noemen..

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-07 12:22

Ik vind het verhaal een beetje warrig, maar als ik het goed begrijp zijn er 3 gezinnen betrokken?
- het Nederlandse gezin, nu de adoptieouders, die vermoedelijk geld hebben betaald om het kind te kunnen adopteren
- Een gezin uit Sint-Lievenshoutem, waarvan de vrouw draagmoeder is geweest, die vervolgens tegen gezin 3 hebben gelogen en het kind zouden hebben verkocht aan gezin 1
- en een gezin in Herk-de-Stad, waarvan de vader sperma heeft gedoneerd aan de draagmoeder, maar die toen zijn voorgelogen dat het kind zou zijn overleden.

Het is een moeilijke kwestie, maar als de Nederlandse adoptieouders geld hebben betaald dan vind ik dat ze bewust hebben bijgedragen aan een systeem van kinderhandel, en daarmee geen ouders meer kunnen zijn voor het kind.
Het gezin 3 is in deze situatie voor zover ik kan zien alleen maar slachtoffer, en ik kan me voorstellen dat je als ouder niet zomaar zonder slag of stoot je kind bij anderen laat, bezoekregeling vind ik dan in elk geval heel begrijpelijk. Of het kind erbij gebaat is om naar de natuurlijke ouders te verhuizen, is zo vanaf internet niet te voorspellen denk ik.

Ik weet niet wat de juridische kanten zijn van draagmoederschap. Volgens mij is het in Nederland wel geaccepteerd. En heb je als natuurlijke vader / bewuste, niet-anonieme spermadonor, wel degelijk rechten.