Zieke vrouw overlijdt door afsluiting stroom

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-07 00:12

bron: http://www.nu.nl/news/1094593/122/Zieke ... eo%29.html

Citaat:
Uitgegeven: 30 mei 2007 09:24
Laatst gewijzigd: 30 mei 2007 15:43

AUCKLAND - Een 44-jarige Nieuw-Zeelandse die ademde met behulp van een elektrische zuurstofpomp is dinsdag overleden, nadat het energiebedrijf de stroom in haar huis had afgesloten wegens een betalingsachterstand. Dat heeft de familie van de vrouw woensdag gezegd.

Het energiebedrijf heeft laten weten enorm geschrokken te zijn en een onderzoek te hebben ingesteld. Het bedrijf weigert te zeggen hoe groot de betalingsachterstand van de vrouw was. Ook de politie onderzoekt de zaak.

De vrouw, Folole Muliaga uit Auckland, overleed binnen twee uur nadat de stroom in haar huis was afgesloten. Volgens haar neef, Brenden Sheehan, heeft zowel Muliaga als een van haar vier kinderen de situatie uitgelegd aan de medewerker van het energiebedrijf die de stroom kwam afsluiten. Ze wilden hem de zuurstofpomp laten zien, maar hij weigerde binnen te komen en sloot de elektriciteit af, aldus Sheehan.

Ademhalingsproblemen

Muliaga, een lerares, zat sinds februari ziek thuis. Vrijwel direct nadat de stroom was afgesloten kreeg ze ademhalingsproblemen en volgens haar neef duurde het niet lang voor ze buiten bewustzijn raakte. Pogingen om haar bij te brengen mislukten.

Volgens professor in de rechten Bill Hodge is het denkbaar dat de medewerker van het energiebedrijf wordt vervolgd voor doodslag.

The New Zealand Herald meldt dat het bedrijf de familie zes tot zeven weken van te voren heeft ingelicht over de naderende afsluiting.

Volgens het nieuws net op tv zou volgens de familie de achterstand ongeveer 100 euro zijn...... Bah wat een harteloosheid.

Emori

Re: Zieke vrouw overlijdt door afsluiting stroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-07 00:13

zo Bloos!
het zal je maar gebeuren zeg
afschuwelijk Scheve mond

Mireille

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-07 03:37

Is dit niet gewoon moord?

De persoon die het af kwam sluiten kon toch ook even komen kijken wat er aan de hand was. Hij had de familie toch niet hoeven negeren......

Jeetje.... Echt heel erg dat dit gewoon kan. En dat voor die 100 euro....

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-07 07:16

vraag me af of het wel om zo'n klein bedrag ging...........maakt het feit van de dood van die mevrouw er niet minder erg op,ze hadden gezamenlijk een oplossing moeten zoeken.

Daantje1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-07 07:17

Ik denk dat dit echt een verhaal is met 2 kanten...

leandros

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-07 07:27

ze doen het heus wel om een reden dat ze de stroom uitschakelen maar ze konden wel even kijken wat er aan de hand was.
ik vind dit echt absurd

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-07 07:30

uhhh, als ze dit wisten konden ze dan niet een dokter of een ziekenhuis bellen???
En lag deze vrouw niet op sterven??

Of te wel, een zeer eenzijdig verhaal!

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-07 07:33

Misschien idd een verhaal met twee kanten. Maar ik ken een verhaal van hier uit de buurt waar iemand het huis is uitgezet omdat de huur van februari 2006 niet is betaald. De rest wel gewoon. De betreffende vrouw is ervan overtuigd dat ze dat contant betaald heeft op kantoor van de verhuurder......

Elinaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-07 10:42

het is niet echt een duidelijk verhaal. het komt op mij over dat die vrouw dan sowieso niet meer kon leven zonder beademing?

Hermelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-07 11:34

Ik vraag me inderdaad ook af waarom ze niet gewoon een ambulance hebben gebeld dan. Auckland is naar mijn weten toch een redelijke grote stad, die zal wel een ziekenhuis hebben?

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-07 12:05

Ik vind het ook vreemd hoor... Had ze idd geen ambulance kunnen bellen of stroom van de buren kunnen 'lenen' ?

paix

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-07 12:13

wat een ******************** vent,, denk aan die kinderen.. leven zonder je moeder.. moet er neit aan denken.. stom zeg

Mireille

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-07 12:24

Daantje1981 schreef:
Ik denk dat dit echt een verhaal is met 2 kanten...

Dat zal best; maar al was de schuld die open stond nog voor 10.000 aan stroom; dat is naar mijn idee geen idee om haar van het leven te beroven. Lachen

En zo als hier boven al gezegt is; ambulance? Je weet natuurlijk niet of die gebeld is... maar ik heb zo'n flauw vermoeden dat die de vrouw hadden kunnen helpen.

Authentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-07 12:29

Als de familie inderdaad ruim van tevoren is ingelicht vind ik 't een beetje vreemd.. Dan wisten ze dat dit ging gebeuren en dan hadden ze imo toch wel een oplossing kunnen bedenken, desnoods de vrouw tijdelijk ergens anders onderbrengen ofzo.. 't Is natuurlijk behoorlijk l*llig dat deze vrouw hiervoor is overleden.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-07 12:42

Ik had het verhaal gisteren gelezen en was erg verbaasd over de tekst dat ze binnen twee uur was overleden. Lijkt me dat zelfs in het uitgestrekte Nieuw-Zeeland dat je dan wel de tijd hebt om ergens hulp in te schakelen.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-07 18:48

ik denk ook eigenlijk dat het verhaal wel anders ligt als nu wordt verteld

HHD_Foto

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-07 18:53

Lijkt me ook normaal dat je een nood-batterij/accu of generator in huis hebt voor noodgevallen wanneer de stroom uitvalt. En dan had ze dus naar het ziekenhuis gebracht kunnen worden. Beetje vaag verhaal dus.

Effy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-07 20:48

Niet betalen = geen dienst verleend krijgen. In dit geval was het: geen dienst = dood. Conclusie: niet betalen = dood...? M.a.w., de wanbetalers zaten fout...

Nu even vanuit een iets humanistischer oogpunt... Het lijkt me, dat wanneer men langskomt om de stroom af te sluiten er a) een wel iets grotere achterstand was dan 100 euro, of b) het niet de eerste keer was dat er niet betaald werd.

Had de man die langskwam moeten kijken of er iemand aan de beademing ligt? Volgens mij is er geen hond die hem dat kan verplichten, en al zou hij gekeken hebben en geconstateerd hebben dat iemands leven werkelijk van de stroomtoevoer afhing, dan nog kan ik me voorstellen dat regels nu eenmaal regels zijn. Persoonlijk zou ik het niet aankunnen om de stroom eruit te trekken voordat er een oplossing is gezocht, maar dat was hier niet van toepassing.

Laatste vraag die bij mij opdoemt: wat als er stroomuitval zou zijn geweest? Hebben die mensen dan geen nood-accu of iets dergelijks?

Zeer vage kwestie dit. Zou niet zo één, twee, drie met het vingertje willen wijzen.
Laatst bijgewerkt door Effy op 31-05-07 20:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Roselie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-07 20:48

IK las het vandaag in de krant..gewoon erg triest..Boos!

Malibu_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-07 20:52

Ja maar die man deed ook gewoon z'n werk. Wat Effy zegt ben ik het mee eens.

Roselie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-07 20:53

ben het ook wel met Effy eens maar toch is het triest!

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-07 06:55

toch geloof ik het verhaal niet zoals het nu geschreven is

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-07 10:44

Dat heb ik ook Snoevie.

Bandos

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-07 10:53

Dit bericht heeft mij heel erg aangegrepen!!Mijn moeder moet van de 24 uur er 18 uur aan de zuurstof voor de rest van haar leven.En ja dat is ook een soort kast die op stroom werkt,al betaald mijn moeder de rekeningen netjes DIT is schrikken!!In Nederland is het verplicht als er zuurstof in huis is,om een sticker op je buiten deur te hebben.Zo weten alle instantie's dat dat aanwezig is,in tijd van stroom storing heeft mijn moeder gelukkig flessen zuurstof.Maar voor mij was dit bericht diep en diep triest om te lezen... Verdrietig Verdrietig .

happyness

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-07 11:03

Jemig wat een verhaal weer! Sommige mensen snappen het gewoon echt niet he... Diep triest weer!