De grote donorshow

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

beantsje

De grote donorshow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-07 23:08

BNN was sowieso al de meest ranzige omroep maar kan het niet laten om alle ethiek nog verder om zeep te helpen.
Binnenkort te zien: De Grote Donorshow. Daarin moet een ongeneeslijk zieke vrouw kiezen wie van drie jonge nierpatiëntjes een van haar nieren zal krijgen. De kijkers kunnen thuis meebeslissen door een sms’je te sturen.

Wat vinden jullie: te ranzig voor woorden of 'moet kunnen'? Wat mij betreft zou zoiets verboden moeten worden.

Equidea

Re: De grote donorshow

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 23:11

Moet kunnen naar mijn mening, vooral om de achterliggende gedachte (als je netwerk gezien hebt vandaag).
BNN zelf vind dit ook géén goed programma voor tv, maar de achterliggende gedachte is om mensen te laten denken hierover, dat het toch wel érg sneu is dat die andere 2 overlijden omdat er te weinig donoren zijn in nederland.

En mensen hierdoor het knopje kunnen laten omzetten om toch donor te worden.

Soms moet je met iets extreems komen om mensen van gedachte te laten veranderen...

Charlie_P

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-07 12:23

Ik vind het niet kunnen. Het gaat hier over leven en dood, ik vraag me ook af wie er zo gestoord is om te gaan sms en voor iemand. Ik vind dit echt te ver gaan en het lijkt me ook zeer pijnlijk voor een boel andere mensen die op donor organen wachten.

nathalie_v

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-07 12:29

ik ben het helemaal met laartjuh eens en er komen (hopelijk) door dit progamma meer donoren....
ik vind het aan de ene kant goed en aan de andere kant ook wel banketstaaf voor de andere 2 overgebleven kanidaten !!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-07 12:31

BNN met als oprichter Bart de Graaf vind ik juist DE omroep om zoiets te laten uitzenden. Artsen maken dagelijks dit soort keuzes en nu komt het op tv en dan is het not done? Oke het wedstrijdelement wat er aan vast zit is discutabel.

Maar de reden en de achterliggende gedachte van BNN vind ik heel scherp. Ze hadden er ook een documentaire van kunnen maken, echter hadden dan misschien 200.000 mensen gekeken. In deze context gaat minimaal 1 miljoen mensen kijken naar alle waarschijnlijkheid.

Ik vind persoonlijk de Gouden Kooi, Big brother en die ellende een stuk smakelozer.

Charlie_P

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-07 12:38

Het is toch juist het wedstrijdelement wat het zo ziek maakt. En wie ben jij als kijker om te beslissen wie die nier krijgt, vind het echt veel te ver gaan. En er zijn ook wel andere manieren om mensen aan het denken te krijgen, ik persoonlijk heb in iig dit soort programma's niet nodig.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-07 12:41

jij niet, heel veel andere wel, anders hadden we wel meer donoren gehad.
Ik vind het erg dubbel

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-07 12:42

sifra01 schreef:
Het is toch juist het wedstrijdelement wat het zo ziek maakt. En wie ben jij als kijker om te beslissen wie die nier krijgt, vind het echt veel te ver gaan. En er zijn ook wel andere manieren om mensen aan het denken te krijgen, ik persoonlijk heb in iig dit soort programma's niet nodig.

Artsen doen dat dagelijks, is dat ook smakeloos?

Het gaat juist om het feit dat op deze manier het donorgebeuren onder de aandacht word gebracht!

Sirus

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-07 12:42

Ik vind het een geweldige manier om nederland eens flink wakker te schudden! Overigens beslist niet de kijker, maar de vrouw die haar nier (in leven) wil afstaan! Petje af voor deze persoon. Ik zal het programma eerst moeten zien om er echt een goed oordeel over te hebben maar mijn eerste reaktie: thums up voor BNN!

Charlie_P

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-07 12:44

Ik denk dat dat niet aan dit soort programma's ligt, of we genoeg donoren hebben of niet. Daar zijn toch ook wel andere manieren voor te bedenken. Publiciteit is natuurlijk goed, maar er een wedstrijd van maken gaat veel te ver

Charlie_P

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-07 12:46

Pipo schreef:
sifra01 schreef:

Het gaat juist om het feit dat op deze manier het donorgebeuren onder de aandacht word gebracht!

Een arts lijkt me iets beter in staat om zoiets te beoordelen als de gemiddelde nederlander . Niet echt te vergelijken lijkt me.

Gaby

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-07 15:29

Het idee is wat smakeloos, maar ik vind prima dat ze het uitzenden. Dan komt er eindelijk eens wat aandacht voor het grote tekort aan donornieren. 1088 mensen staan op de wachtlijst voor een nier, dat is toch van de zotte!

Als ze de mensen niet bewust maken van het nijpende tekort aan organen, dan zullen er maatregelen moeten worden getroffen om het probleem aan organen op een andere manier op te lossen.
We kunnen bijvoorbeeld ook gewoon zeggen: Alleen mensen die een orgaan willen afstaan (En het maakt niet uit als je dan niet echt een orgaan kan afstaan omdat je organen daarvoor niet (meer) geschikt zijn door ziekte, het gaat puur om het wel of niet willen doneren), hebben recht op het krijgen van een orgaan. Maar dan is het huis te klein, dat verzeker ik je.

*edit* 'willlen' gemaakt van 'wil'
Laatst bijgewerkt door Gaby op 30-05-07 16:05, in het totaal 1 keer bewerkt

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-07 16:01

gaby: Dat ben ik dus met je eens, als je geen orgaan WILT afstaan, heb je ook geen recht om er 1 te krijgen.
mogen ze van mij gerust invoeren

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-07 16:08

Het idee achter het programma (aandacht voor het tekort aan donoren) vind ik prima, al is de manier van uitvoer naar mijn idee te ziek voor woorden.

Maar als hier mensen aan willen deelnemen, is dat hun eigen keus en als het extra orgaandonoren oplevert zou dat fijn zijn!

nathalie_v

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-07 11:21

vandaag komt het weet iemand hoe laat ?

magriet

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-07 11:28

Pipo schreef:
[

Artsen bepalen het op hele andere gronden. Wie is er het ergst aan toe en welke 2 mensen klikken het beste qua bloedgroep enz. Daar woprden geen beslissingen gemaakt op wie het mooiste gezicht is of wie het leukst overkomt maar puur wie komt het meest in aanmerking.

Ik ga dit programma dus ook absoluut niet zien. Te smakeloos voor woorden. En wat betreft de discusie. Die is ook op een ander manier naar voren tebrengen

Kyle

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-07 11:30

Ik vind het een goed initiatief. In het (geloten) topic: mijn organen niet naar een junk, bleken veel mensen liever níet te doneren dan dat de mogelijkheid bestond dat hun organen naar een zuipschuit/junk/... ging. Ze vonden dat ze moesten mogen kiezen naar 'wat voor iemand' hun organen gingen, tot huidskleur en leeftijd toe. En dan krijg je situaties als deze, waarin het publiek inderdaad kiest wie het 'waard' is te blijven leven, volgens welke normen dan ook.
Hierbij hoop ik ook dat hun ogen zullen opengaan en dat ze beseffen dat het niet aan ons is om iemand anders tot de dood te veroordelen, dat iedereen plots het licht ziet en toch zijn organen ter beschikking stelt en dat die andere twee toch nog gered kunnen worden. Maar dat is te mooi om waar te zijn, helaas.

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-07 11:30

De liveshow wordt vrijdag 1 juni van 20.30 uur tot 21.50 uur uitgezonden door BNN op 3 en de presentatie is in handen van Patrick Lodiers.

Bron: http://www.bnn.nl Knipoog

Als ik eraan denk, ga ik kijken. Ik heb begrip voor het punt wat BNN ermee wil maken.

Whiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-07 11:44

Ik vraag me af of de gene die tegen het programma zijn.. wel organen doneren.

Ik heb netjes mijn donorcodicil in mijn portomee zitten.. en hoe smakkeloos het programma ook is... Het is realiteit van alle dag.. dat er gewoon niet genoeg donoren zijn. Ik mag hopen dat als ze het uitzenden.. er ook van geleerd wordt.. Want voor iedereen die niet een donor wil afstaan gaat aan de andere kant misschien wel een kind dood..

Hanke_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-07 11:49

laartjuh schreef:
Moet kunnen naar mijn mening, vooral om de achterliggende gedachte (als je netwerk gezien hebt vandaag).
BNN zelf vind dit ook géén goed programma voor tv, maar de achterliggende gedachte is om mensen te laten denken hierover, dat het toch wel érg sneu is dat die andere 2 overlijden omdat er te weinig donoren zijn in nederland.

En mensen hierdoor het knopje kunnen laten omzetten om toch donor te worden.

Soms moet je met iets extreems komen om mensen van gedachte te laten veranderen...

hier ben ik het mee eens.
toch vind ik het wel redelijk bizar, maar als dit is what it take's om nieuwe donoren te werven, tja dan moet het maar.

mara_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-07 13:12

Dat ze er op deze manier voor willen zorgen dat er meer donoren komen, oke.
Maar ik vind het zo zielig voor de twee mensen die uiteindelijk geen donornier zullen krijgen. Dat is dan echt een enorme tegenslag voor ze en dat moeten ze wel kunnen verwerken.

MissJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-07 13:16

Het wedstrijdelement vind ik verwerpelijk. Ja maar het idee van de show kan ik eigenlijk alleen maar toejuichen. Er is een vreselijk tekort aan donoren, en de politiek doet er maar niks aan. Een tijdje terug waren er berichten over de invoer van een systeem, waarbij iedereen donor is tenzij mensen aangeven dit absoluut niet te willen. Toen dacht ik: "he he, ze gaan er eindelijk wat aan doen." Helaas is het niet ingevoerd. Ik hoop dat een actie als deze show van BNN mensen nou eens wakker schudt, en er meer Nederlanders donor worden.
Wat ik me altijd wel afvraag van de mensen die zelf geen donor zijn/willen zijn: Wat als je zelf in ee situatie komt dat je leven bedreigd wordt en je een donororgaan nodig hebt om te overleven? Zeg je dan nee, of wil je dan wel een orgaan?

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-07 13:18

Ik denk dat de deelnemers zich er heus wel van bewust zijn dat er maar 1 'winnaar' is. Het doel van de show is voornamelijk meer mensen bwust maken van het donorschap in zijn algemeenheid, waardoor er indirect ook voor de andere deelnemers meer kans op een donororgaan komt.

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-07 14:16

Maar toch, ik geloof niet dat die 2 "verliezers" later geen nier krijgen, het is niet alsof ze daarna aan hun lot worden overgelaten.

En als je nederland moet shokeren voordat nederland eens luisterd moet dat maar...

Stel je voor dat je zelf ziek word, ik durf te wedden als er meer donoren door dit programma komen dat je dan maar al te blij met de grote donorshow bent.

SanderD

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-07 16:23

mara_lover schreef:
Maar ik vind het zo zielig voor de twee mensen die uiteindelijk geen donornier zullen krijgen. Dat is dan echt een enorme tegenslag voor ze en dat moeten ze wel kunnen verwerken.

Er wordt gedaan alsof deze show allesbepalend is voor de kandidaten, oftewel: winnen is leven, verliezen is dood. Maar dat vind ik toch wel heel extreem. De show is opgezet om Nederland wakker te schudden, waarschijnlijk is dit ook aan de kandidaten verteld. Daarbij komt dus dat één van hen die nier kan winnen, maar ik neem aan dat zijzelf ook goed beseffen dat zoiets "extra" is, oftewel, dat zij ook goed beseffen dat ze kunnen verliezen.
De verliezers krijgen na de show hopelijk ook nog kans op een nier via de 'normale' weg. Ben het wel met jullie eens dat dit geen programma-onderwerp is, allesbehalve aangenaam entertainment lijkt me. Maar voor één keer, en met dit doel, kan ik er niet tegen zijn.