CDA wil dat BNN stopt met donorshow

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

verwijderd09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-07 19:33

Citaat:
DEN HAAG - BNN zendt De Grote Donorshow vrijdag gewoon uit. Het CDA had gevraagd de uitzending te schrappen. In de show (20.30 uur, Ned. 3) krijgt de ongeneeslijk zieke Lisa (37) de keuze aan wie van drie nierpatiënten (18 tot 40 jaar oud) zij het liefst een nier afstaat.

De kijkers kunnen de vrouw adviseren door te sms'en. BNN wil op deze manier aantonen dat het, vijf jaar na het overlijden van oprichter Bart de Graaff, nog steeds lastig is om aan donoren te komen.

Kans

BNN-voorzitter Laurens Drillich zei zaterdag in het Radio 1 Journaal dat de uitzending gewoon doorgaat. "De kans van de deelnemers op een nier is 33 procent, dat is veel hoger dan de mensen die op een wachtlijst staan. Je zou verwachten dat het beter wordt, maar het wordt slechter."

CDA-mediawoordvoerder Joop Atsma vindt het een verkeerd en verwerpelijk idee van BNN en tv-producent Endemol. "Dinsdag in het vragenuurtje roep ik minister Ab Klink (Volksgezondheid) en Ronald Plasterk (Media) erover naar de Tweede Kamer. Ik wil dat zij er een stokje voor steken. Dit kan echt niet.

Ook wil ik dat zij met BNN over de kwestie in gesprek gaan. BNN lost het ene probleem met het andere op. Hoe moeten de twee afgewezen patiënten zich wel niet voelen na de uitzending?", schetste Atsma zaterdag.

Aandacht

ChristenUnie-fractievoorzitter Arie Slob juicht het toe dat er aandacht wordt gevraagd voor het tekort aan donoren, maar op deze manier pakt het volgens hem "beroerd" uit. Hij wil dat minister Plasterk praat met BNN om het programma niet uit te zenden.

PvdA-Tweede Kamerlid Martijn van Dam vindt de opzet weliswaar "niet ethisch" maar het onderwerp van groot belang en hij verzet zich niet tegen de uitzending. Daarnaast heeft BNN volgens hem met eerdere programma's bewezen zorgvuldig met onder meer gevoelige medische onderwerpen te kunnen omgaan.

Achteraf kan volgens hem beoordeeld worden of er grenzen zijn overschreden, vooral met regels rond het doneren van een orgaan.

Ophef

BNN zegt te weten dat het programma controversieel is, maar wil de ophef gebruiken om aan te tonen dat in de afgelopen jaren het aantal mensen met een donorcodicil is afgenomen.

Directeur Paul Beerkens van de Nierstichting laat weten dat hij het geweldig vindt dat BNN aandacht aan dit grote probleem schenkt. "Maar de manier waarop zij dit doen, is beslist niet onze keuze. Dit biedt geen structurele oplossing. Daarom hebben wij het masterplan orgaandonatie bedacht."

(c) ANP

wat vinden jullie hier nouw van, ik vind het goed dat ze er aandacht aan besteden, maar ik vind dit wel erg over de top.

Elmond

Re: CDA wil dat BNN stopt met donorshow

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-07 19:40

Ik vind dat BNN ook prima op een andere manier kan aantonen dat het aantal mensen met een donorcodicil is afgenomen. Ik vind het absoluut niet normaal dat BNN zo'n programma maken kan en vind dan ook dat er een stokje voor gestoken moet worden. Ik vind niet dat je een programma kunt maken, waarin iemand kan kiezen wie zijn of haar nier(en) krijgt. Vooral omdat er zoveel mensen zijn die een nier nodig hebben en zeker niet alleen deze drie mensen die meedoen met dit programma. Het is oneerlijk om deze drie mensen mee te laten doen aan het programma, maar de andere mensen geen extra kans te geven. Het is mij sowieso onduidelijk waarom deze drie mensen wel mee mogen doen, maar anderen niet. Wat zijn bijvoorbeeld de selectievoorwaarden geweest, waardoor juist deze personen zijn uitgekozen?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-07 19:40

Om te beginnen is er het probleem van het afstoten van een donororgaan. Alleen patienten die qua antigenen redelijk in de buurt zitten van het donororgaan komen ueberhaupt in aanmerking voor dat orgaan. Wie heeft de patienten uitgekozen? Is er een match? Wie is de beste match? Die zou het orgaan moeten krijgen, en dan is inbreng van de donor absoluut niet van toepassing.
Bovendien: ongeneeslijk ziek? Wat voor ziekte dan? Krijgt de "gelukkige winnaar"niet ook de ziekte mee van de donor?

Ja, het programma is controversieel, en ik ben niet van mening dat je door dit soort programma's meer donors gaat krijgen.

Elmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-07 19:46

Vind inderdaad dat er andere dingen gedaan moeten worden om meer donoren te gaan werven! wat betreft je mening over de beste match ben ik het ook met je eens cassidy, want wat heb je eraan als de ongeneeslijk zieke haar nier af wil staan aan iemand, en dan later blijkt dat de nier bij de ander niet past oid. dat is ook niks :S Kijk als een nier afgestaan is, bij de ander is ingebracht en dat de nier dan afgestoten kan worden, dat kan natuurlijk altijd. Maar dan moet je wel de beste match nemen, dat is het eerlijkst!

Elinaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-07 21:18

ik hoorde het vandaag op de radio, en vind het niet normaal dat ze er een soort show van maken. goed dat ze er aandacht aan besteden maar doe dat idd op een andere manier!

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-07 22:43

Aan de ene kant goed dat ze er aandacht aan besteden en ook ludieke maniere keur ik niet af, maar ik vind dit wel te ver gaat. Weinig respectvol en ik denk niet dat als ik geen donor was me hierdoor zou laten overhalen.
Maar ik kan me het ook niet goed voorstellen hoe ze het willen doen. Maar iemand laten kiezen wie een donor-orgaan verdient, dat vind ik echt een walgelijk idee. Die keuze is niet aan ons mensen, waar is de gelijkheid gebleven? Klinkt mi als voor God willen spelen. Ben wel heel benieuwd hoe ze het gaan doen, maar sta er niet heel positief tegenover.
Hoop wel dat ze juist de noodzaak van donoren belichten en welk leed je ermee kunt besparen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-07 23:23

ik vind het logisch dat ze het willen verbieden, de deelnemers hebben zoveel hoop op een orgaan, hoe zullen zij zich voelen als ze niet gekozen worden?

Daphna

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-07 23:33

Ik denk dat de deelnemers heel goed weten dat ze niet uitgekozen kunnen worden... Ik ben zelf geen donor, en zal het niet worden, ook al maken ze zulke programma's. Toch vind ik het goed dat ze er aandacht voor vragen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-07 10:24

Daphnezz schreef:
Ik denk dat de deelnemers heel goed weten dat ze niet uitgekozen kunnen worden... Ik ben zelf geen donor, en zal het niet worden, ook al maken ze zulke programma's. Toch vind ik het goed dat ze er aandacht voor vragen.

maar dan nog.. ze zijn zo wanhopig op een donor.. en dan niet gekozen worden.. dan vraag je je toch af, waarom gunnen ze het mij niet? en hem/haar wel?