22 weken zwangerschap geboren baby mag naar huis

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Jacimatho

22 weken zwangerschap geboren baby mag naar huis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-07 17:06

Citaat:
Na 22 weken zwangerschap geboren baby mag naar huis
Een baby die toen ze bijna vier maanden geleden in een ziekenhuis in de Amerikaanse staat Florida, vijftien weken te vroeg, werd geboren, 24 centimeter groot was en 284 gram woog, mag dinsdag naar huis. Volgens de artsen die het meisje, Amillia Taylor, behandelen, is het de eerste keer dat een baby die na een zwangerschap van minder dan 23 weken ter wereld kwam is blijven leven. Amillia's moeder beviel op 28 oktober na een zwangerschap van nog geen 22 weken. De baby heeft ademhalings- en spijsverteringsproblemen en heeft een hele kleine hersenbloeding gehad, maar de artsen verwachten niet dat ze daar op de lange termijn hinder van zal blijven ondervinden. "Haar vooruitzichten zijn uitstekend", zei de arts Paul Fassbach, die het meisje sinds de dag na haar geboorte onder zijn hoede heeft. Amillia, die in het ziekenhuis steeds in de couveuse heeft gelegen, zal ook thuis nog een kleine hoeveelheid zuurstof toegediend krijgen. Ook blijft ze voorlopig aan een monitor liggen, zodat haar ademhaling in de gaten wordt gehouden.

Link naar foto van baby ter grootte van een fikse pen, kan confronterend zijn.
http://imgsrv.knx1070.com/image/DbGraphic/200702/454445.jpg

Bron: raarmaarwaar.nl

echt een wonder ?
Of juist een bizar vertoon van medische wetenschap om te testen tot hoever men kan gaan.

ik ben niet tegen abortus maar toen ik het las schoot me even door het hoofd dat er abortus tot 24 weken uitgevoerd mag worden, uiteraard in uitzonderlijke gevallen.

Dit kindje zal waarschijnlijk de rest van haar leven te kampen hebben met ernstige complicaties ten gevolgen van de extreme vroeg geboorte.
Wat is next?
Kinderen die onder de 21 weken geboren zijn dan ook te redden?
Hoever kan men gaan?
Hoever mag men gaan, in jouw mening?

Mag de wetenschap ongelimiteerd proberen om er iets van te knutselen, of is er een grens?
Ik vind het erg moeilijk, op afstand is het makkelijk te zeggen dat wetenschappers zich aan grenzen moeten houden, maar als het je eigen vlees en bloed is ligt dat niet zo zwart wit denk ik.

Germatje

Re: 22 weken zwangerschap geboren baby mag naar huis

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-07 17:09

Het is natuurlijk wel moeilijk om te oordelen, maar ik vind niet dat zo een baby moet blijven leven als er allemaal toeters en bellen aan gehangen moeten worden. Maar daar kan ik natuurlijk niet zo over oordelen maar ik denk wel dat ze aan allerlei apparatuur heeft gelegen.
Naar mijn idee is een kind dan nog helemaal niet volgroeid, ook omdat ze nog aan het zuurstof moet liggen.

Effy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-07 17:14

Maar als ze er dus buiten de baarmoeder voor kunnen zorgen dat zo'n kindje wel volgroeid, moet je het dan dood laten gaan? Van wat ik uit het stukje opmaak is het kindje nu wél volgroeid en nog gewoon gezond ook. Wat is dan het probleem?

Enig nadeel ervan, is inderdaad dat wetenschappers waarschijnlijk grenzen blijven opzoeken totdat ze zover zijn dat een bevruchte eicel überhaupt niet meer in een baarmoeder hoeft te leven. Of dat een goede ontwikkeling is, ik weet het echt niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-07 17:18

Zoals ik het lees verwachten de doktoren helemaal niet dat dit kindje hinder gaat ondervinden van de vroeggeboorte.

Jacimatho

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-07 17:21

Effy schreef:
Maar als ze er dus buiten de baarmoeder voor kunnen zorgen dat zo'n kindje wel volgroeid, moet je het dan dood laten gaan? Van wat ik uit het stukje opmaak is het kindje nu wél volgroeid en nog gewoon gezond ook. Wat is dan het probleem?

Enig nadeel ervan, is inderdaad dat wetenschappers waarschijnlijk grenzen blijven opzoeken totdat ze zover zijn dat een bevruchte eicel überhaupt niet meer in een baarmoeder hoeft te leven. Of dat een goede ontwikkeling is, ik weet het echt niet.

Het kindje heeft het overleefd maar is bij lange na nog niet gezond.
Natuurlijk zijn haar ouders er dol gelukkig mee, ze hebben tenslotte hun kindje nog.

Mijn punt was idd het tweedde stukje dat je schrijft, hoever kunnen ze nog gaan gezien de huidige snelle ontwikkelingen in de medische wetenschap?
Grenzen worden steeds opgezocht en verder terug gedrongen, ik vroeg me af tot wat men in staat is bijvoorbeeld over 20 jaar.

Wat kan men dan, en zullen er ethische regels aan verbonden worden?

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-07 17:26

ik vind ook dat ze soms natuur iets meer het werk moeten doen
als een kindje met zooooveel moeite in leven gehouden moet worden en straks evt nog allerlei comlicaties aan overhoud... nee, voor mij hoeft zoiets niet

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-07 17:47

Ik kan eerlijk gezegd niet geloven dat dit kindje er geen hinder van zal ondervinden. De die leeftijd zijn zowel de hersenen als longen nog slecht ontwikkeld, en dat zal nooit volgroeien als bij een 'normaal' kind. Dit is al een groot probleem bij kinderen die na 26 weken worden geboren, en dit kind is nog bijna een maand jonger.

Babsiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-07 18:47

De wetenschap gaat tegemwoordig wel heel erg ver. Maar ik vind het nog niet Tever eigenlijk, wat niet kan kan niet, maar dit kon dus blijkbaar wel.

Zoals de doktoren nu denken zal ze er verder weinig problemen van ondervinden later, dus waarom niet?

Als het jou gebeurt ben je ook blij dat ze je kindje steeds eerder kunnen redden.

dierfysio

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-07 18:51

wat zal die moeder blij zijn dat ze haar dochtertje nog heeft! een vroeggeboorte is iets heel akeligs; ik merk het nu van nabij bij vrienden van ons. hun dochter is met 36 weken geboren, gaat goed nu, maar wat een zorgen! Bloos

waar ik ook gelijk aan moest denken, is dat ik abortus met 20 weken ofzo dus echt misdadig vind: kijk dan, het is toch ECHT een kindje dan! Boos!

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-07 18:53

Ik ben met 25 weken geboren, dat is in NL de ondergrens. Nee ik vind niet dat we steeds verder moeten gaan, de kans/risico's op enorme handicaps zijn imo te groot!! Op mijn afdeling toendertijd ben ik de enige van 9 baby's die geen letsel er aan overgehouden heeft.

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-07 18:58

dierfysio schreef:
wat zal die moeder blij zijn dat ze haar dochtertje nog heeft! een vroeggeboorte is iets heel akeligs; ik merk het nu van nabij bij vrienden van ons. hun dochter is met 36 weken geboren, gaat goed nu, maar wat een zorgen! Bloos

waar ik ook gelijk aan moest denken, is dat ik abortus met 20 weken ofzo dus echt misdadig vind: kijk dan, het is toch ECHT een kindje dan! Boos!

Maar 36 weken valt wel mee toch? Met 37 weken mag je al thuisbevallen, dus ik denk dat 36 weken best goed te doen is.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-07 19:00

Misschien bedoelt ze 26?? Dat dacht ik toen ik het las.

Rozanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-07 19:01

Ik vind dat wel een (medisch) wonder... Maar wel eigelijk is het wel nadelig.. Het kind zal later wel veel problemen krijgen, met gezondheid.

Maar niet dat ze haar hadden moeten laten dood gaan hoor,,.. Maar ik denk als een kind zó vroeg geboren word er ook iets niet helemaal goed is gegaan..

dierfysio

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-07 19:02

Diablo schreef:
dierfysio schreef:

Maar 36 weken valt wel mee toch? Met 37 weken mag je al thuisbevallen, dus ik denk dat 36 weken best goed te doen is.

op zich wel, maar er was ook sprake van zwangerschapsvergiftiging. kindje is echt héél klein, en nog in het ziekenhuis (vorige week dinsdag al geboren). de moeder is net thuis, maar gaat ook nog niet super. triest begin allemaal hoor, dat hadden ze zich toch héél anders voorgesteld... heb erg met ze te doen nu.