geen relatie tussen gebruik deodorant en borstkanker

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

SabM

geen relatie tussen gebruik deodorant en borstkanker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-07 13:25

Ivm de topic die loopt over deodorant en borstkanker hier onder het antwoord van de KWF Kankerbestrijding.

"Geen relatie tussen gebruik deodorant / anti-transpirant en borstkanker

Amsterdam - 28 november 2006 (oorspronkelijk bericht 5 maart 2004)
Sinds 2004 verschijnen berichten in de media en in rondzend e-mails dat deodorant borstkanker kan veroorzaken. KWF Kankerbestrijding beantwoordt hierover wekelijks tientallen e-mails en telefoontjes. Het gaat om berichten naar aanleiding van onderzoeken van o.a. Darbre (2004). In deze onderzoeken wordt gezegd dat bestanddelen als parabenen en aluminium chloorhydraat, schadelijk kunnen zijn en zelfs borstkanker kunnen veroorzaken. Deze berichten zijn niet juist.

Er is geen relatie gevonden tussen het gebruik van deodorant / anti-transpirant en borstkanker, ook als de oksel onthaard is. Zowel de American Cancer Society als het Amerikaanse National Cancer Institute hebben dit geconcludeerd. Deodorant en anti-transpirant kunnen dus veilig worden gebruikt.

Parabenen

Verwarring over het verband tussen deodorants / anti-transpirants die parabenen bevatten en borstkanker, komt mogelijk voort uit het feit dat parabenen een soortgelijke werking als oestrogenen lijken te hebben. Van oestrogenen is een verband met borstkanker bekend.

In het onderzoek van Darbre wordt gemeld dat kleine hoeveelheden parabenen zijn gevonden in monsters van borstkankertumoren. Deze parabenen zouden afkomstig zijn van deodorants.

Onwaarschijnlijk

Het is echter zeer onwaarschijnlijk dat parabenen die op de huid worden aangebracht via cosmetica het borstweefsel kunnen bereiken. Een oorzakelijk verband tussen parabenen en borstkanker kan niet worden aangetoond.

Bovendien heeft uitgebreid wetenschappelijk onderzoek aangetoond dat parabenen veilig zijn voor mens en milieu. Het gebruik van parabenen als conserveringsmiddel voor cosmetica en andere productgroepen is goedgekeurd door de Europese Commissie.

Meer informatie

Voor meer informatie over deodorant / antitranspirant en kanker vindt u op onderstaande sites:

Nederlandse Cosmetica Vereniging
American Cancer Society
American Cancer Institute "

Otje_

Re: geen relatie tussen gebruik deodorant en borstkanker

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-07 13:27

Dat is mooi dat het op Bokt staat! Ik geloofde het eerst ook al niet hoor.

SabM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-07 13:30

nou ik vond het raar maar dacht laat ik het ff nakijken voor de zekerheid

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-07 13:36

Ha Haha!.
Ik geloofde al niet dat het komen kon door deo Vork

Meisje201

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-07 14:43

Je krijgt verlieverlee van alles maar kanker als je alle berichten moet geloven.
Mijn moeder is inmiddels 6 weken geopereerd aan borstkanker, en dat ze dat kreeg was gewoon 'domme pech' en daar is geen antitranspirantdeo aan te pas gekomen hoor.

Sensatiezoekers vind ik veel van die mediamensen Misselijk

Ranja

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-07 15:26

[MW] --> [NM]

ZesiramJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-07 15:27

Goed dat dit er nu ook staat. Het lijkt wel of ze er op uit zijn alles maar als kankerverwekkend neer te zetten tegenwoordig. Alsof mensen nog niet bang genoeg zijn.

Schimpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-07 11:30

Het leek me ook al stug hoor dat je daar borstkanker van kon krijgen.
Gelukkig is het nu ook bewezen dat het onzin is....MOOI!!!...

Figo88

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-07 10:58

Goh. Daar waren we allang achter hoor. Dit is het weetikhoeveelste topic wat daarover gaat. En ja, ook in die andere topics staat dat er geen verband is.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-07 13:16

ik had dit bericht nog niet gelezen, wel een mailtje erover gehad dat het wel schadelijk zou kunnen zijn, vind het wel fijn dat het hier nu staat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-07 13:51

Zoals jullie het al zeiden is het inderdaad heel onwaarschijnlijk. Je kunt zelfs nagenoeg zeggen dat het onmogelijk is om borstkanker te krijgen van deodoranten. Dit bericht over borstkanker doet al ruim 2 jaar de ronde en is een echte officiele HOAX. Hij staat ook aangeschreven op http://www.virusalert.nl/?show=hoax&id=199

Dus we kunnen gewoon deo blijven gebruiken Haha!