Verkoop zelf je huis tegen een lage(re) prijs.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sammie

Verkoop zelf je huis tegen een lage(re) prijs.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-07 11:55

Ik was benieuwd wat men hier vind van de (internet) makelaars waarbij je als verkoper eigenlijk veelal zelf je huis verkoopt. Tegen een vast bedrag (varierend tussen de 500 en 1250 euro) of een lage courtage kun je via een makelaar je huis verkopen, maar moet je zelf ook ontzettend veel doen. Bijvoorbeeld zelf brochures maken, bezichtigingen doen, informatie opsturen naar makelaar, zelf foto's maken e.d. Afhankelijk van de makelaar of het gekozen pakket doet de makelaar de woning op hun site zetten of huislijn.nl/funda.nl. De meeste makelaars helpen wel met het opstellen van een koopcontract en de laatste begeleiding naar de notaris.

Zijn er mensen die dit al eens gedaan hebben en hoe hebben zij dat eraren? Hebben jullie zelf ervaring met de woning/makelaardijmarkt of waren jullie 'groen' toen jullie hier aan begonnen? Wat vonden jullie de voor en nadelen aan dit systeem en zou je hier nog een keer voor kiezen? Hadden jullie het idee dat de woning 'op tijd' is verkocht of zou de woning met een 'echte' makelaars jullie inziens toch sneller zijn verkocht?

En voor degene die hier niet voor hebben gekozen, waarom niet? Wat hield je tegen? enz?

lesilla

Re: Verkoop zelf je huis tegen een lage(re) prijs.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 11:58

wij hebben gewoon makelaar gedaan, dan zaten we niet met al die dingen en heb je ook kans dat eigenaar echt betaalt.
MAar als je het ziet zitten waarom niet Lachen

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 12:07

Wij hebben pas een huis bekeken bij iemand die het zo had geregeld met zijn makelaar. Ik vond dat zeer onplezierig.
Als ik een huis kom kijken, wil ik eigenlijk niet weten wie er woont. Ik wil kijken of het huis mij past en vrij-uit elkaar op dingen kunnen wijzen.
Zo lag er in dat huis een lelijke kurkvloer (tenminste, wij vonden het lelijk)...en zo waren er nog meer dingen... Als je dan samen staat te kijken, wil je het liefst dit direct tegen elkaar zeggen: zo van: die vloer zal anders moeten volgens onze wensen...er moet nog wat gebeuren aan de keuken...dat kozijn willen we in een andere kluer etc.. Maar als een eigenaar van de woning die veel tijd en moeite in het stylen van zijn woning heeft gestoken in je nek staat te hijgen...dan doe je dat niet.
Nu moesten wij na het bekijken van de woning in de auto alle dingen weer terughalen die we hadden gezien.
Kortom...ik vond het belemmerend...zeker ook door de uitstraling die deze meneer had.
Ik zou de volgende keer bij voorbaat al geen afspraak meer maken tot bezichtigen van de woning, als ik weet dat de bewoner dit zelf doet. Inmiddels is dit niet aan de orde en hebben wij ons boerderijtje op de Veluwe gevonden....maar wellicht heb je wat aan deze info, hoe wij het als kijkers hebben ervaren.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-07 12:22

Het is niet zo zeer dat ik zelf een woning wil verkopen Haha!, maar ik loop momenteel stage bij een makelaarskantoor. Enkele jaren terug kwam de verkoop het zelf branche erg in opkomst, waardoor enkele kantoren hun courtage hebben aangepast of een deeldiensten aanbieden waarbij de verkoper in bepaalde mate zelf kan kiezen wat ze zelf willen dien bij de verkoop. Ik heb echter het idee dat veel mensen zich nogal verkijken op dit hele gebeuren. Enkele dingen die polly al aangeeft is dat je niet in alle gemak de woning kan bekijken of 'bekritiseren'. Maar ook de kennis van de woning en beantwoorden van vragen kunnen imo beperkingen van de verkoper zijn.
Ik was dus benieuwd hoe deze 'rage' zich in het echt wordt ervaren.

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 12:30

Als ik een huis ga bekijken dan maak ik me niet zo druk om wat anderen denken en bespreek ik minpunten gewoon opelijk met mijn man. De pluspunten roep ik niet zo hard, die onthoud ik liever om later in de auto te bespreken. Ik probeer nooit te laten blijken dat ik echt verliefd ben op een huis, dat kan alleen in je nadeel werken.

Ik weet dat mijn ouders hun eerste huis hebben verkocht zonder tussenkomst van een makelaar, dat was in 1979/1980. Mij pa heeft er uiteindelijk nog 5000 gulden extra uit kunnen slepen omdat de vrouw van het stelletje zo slim was geweest te roepen "als ik er één wil dan wil ik deze". Mijn pa hield dus voet bij stuk omdat hij wist dat ze het huis graag wilden en heeft uiteindelijk gewonnen.

Kytha

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 12:36

Ik denk dat wat polly zegt wel zo is, je wilt onafhankelijke informatie, niet van de eigenaren van het huis. Ons huis staat nu een jaar en 2 maanden te koop bij een gewone makelaar, we hebben één keer Open Huis gehad en dat moesten we zelf doen, lijkt me niks om dat elke keer zelf te doen.
Ik denk dat het ook proffesioneler overkomt als je huis gewoon te koop staat bij een makelaar.
Tenzij het op een hele unieke plaats staat, en je zeker weet dat je er binnen no time vanaf bent, dan kijken mensen daar wel doorheen Clown (maar dat is hier duidelijk niet het geval Haha! )

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 14:38

Falona schreef:
Als ik een huis ga bekijken dan maak ik me niet zo druk om wat anderen denken en bespreek ik minpunten gewoon opelijk met mijn man. De pluspunten roep ik niet zo hard, die onthoud ik liever om later in de auto te bespreken. Ik probeer nooit te laten blijken dat ik echt verliefd ben op een huis, dat kan alleen in je nadeel werken.

.

Nou...dat was bij ons dus net andersom. Wij hadden een mooi huis gezien, aan het bos, met grond voor de paarden. Het was de speld in de hooiberg waar we al drie jaar naar op zoek waren. Steeds als we ergens belden voor bezichtigingen was het al verkocht. deze keer niet. We waren de eersten die kwamen kijken.
De eigenaar zat ons dus echt in de nek te hijgen...heel vervelend. Buiten hebben we ook rondgekeken en de oude schuur die er stond mocht gesloopt worden, vertelde hij....daar zouden wij dus mooi onze paardenstal kunnen maken. Ik vertelde hem dat. We praatten nog even door over hoe we de tuin zouden veranderen in rijbak en weide (het was echt een verwilderde boel in de tuin, in tegenstelling tot de zorg die aan het huis was besteed, was buiten de boel verwaarloosd). Hij zei nog dat hij ging verhuizen, omdat hij gek werd van die lap grond die hij steeds moest maaien. Ik grapte dat wij levende grasmaaiers hadden. Hij lachte als een boer die kiespijn heeft. Wij hebben laten merken dat wij het huis heel graag wilden en dat het ook binnen ons budget zou passen. (wij hadden de vraagprijs er voor over...maar dat zeiden we natuurlijk niet...maar we waren wel enthousiast, omdat we niet wilden dat het weer aan onze neus voorbij ging).
Het bod moest via de makelaar gaan. Wij direct op maandagochtend een bod uitgebracht. Hij wilde echter nog verder met bezichtigingen, want het liep storm. Wij ons bod verhoogd...wij wilden het hebben. Uiteindelijk is hij met een ander in onderhandeling gegaan. En die heeft het gekocht. Het toeval wilde dat een collega van mij hoefsmid is bij de buren van deze man. Daar had hij verteld dat er een stel was geweest dat grapjes had gemaakt over grasmaaien. Daar was hij niet van gediend...en wij hadden volgens hem lopen bluffen dat we het konden betalen, maar hij had zijn twijfels...hij had onze auto gezien (onze eigen auto was stuk en we hadden een oud barrel van de garage meegekregen, waar we maar wat blij mee waren, rijden is rijden). De brave man moest eens weten...wij kunnen door de overwaarde van ons huidige huis en onze salarissen zijn huis bijna twee keer betalen...hahaha. Maar goed...we hoorden dus via die buren dat hij het ons niet gunde, vanwege ons grapje over levende grasmaaiers en dat hij twijfelde aan ons kapitaal, gezien de auto waarmee wij gekomen waren. Daardoor is het huis dat wij graag wilden aan onze neus voorbij gegaan! dat was vast niet gebeurd als er een makelaar tussen had gezeten!
uiteindelijk zijn wij blij: wij hebben nu voor hetzelfde bedrag een groter huis, met meer grond en op een betere locatie tov mijn werk gevonden!!! Het heeft even geduurd...maar we hebben onze speld in de hooiberg gevonden.
Maar ik weet zeker dat de bezichtiging met de eigenaar in ons nadeel heeft gewerkt!

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 14:47

Ik heb zelf makelaardij gedaan (niet afgemaakt) maar zou dus de verkoop van mijn eigen huis ook in eigen hand houden mocht het zover komen. Al zou ik de potentiële kopers ook geheel op eigen houtje door de woning laten lopen na een rondleiding van mij zodat ze samen ook het een en ander kunnen bespreken. Toen ik zelf op zoek was naar een huis kon ik het ook waarderen dat de makelaar ons even alleen liet voor overleg. Ik zou daar dus zelf om vragen mocht ik een huis bezichtigen. makelaar of eigenaar maakt mij dan niet uit.

@Polly wel vervelend dat die man jullie het huis niet gunden erg raar, maar gelukkig heeft alles een reden blijkbaar en ben je hierdoor tegen een beter en leuker huis aangelopen Knipoog

flowerxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 18:00

Zelf zou ik zeker niet blij zijn van een eigenaar die de rondleiding doet. Dat zou voor mij echt een nadeel zijn. Een makelaar vind ik toch meer objectief. Een eigenaar wil zijn woning vaak ook zo goed mogelijk aanprijzen. Ik denk zelf dat een makelaar maar objectieve informatie kan geven (bijvoorbeeld over gebreken). Zou het gevoel hebben dat iemand op mijn vingers loopt te kijken. Als de eigenaar erbij is trek je niet zo snel zelf een deur/kast etc open om de ruimte te bekijken.

Daarbij onderhandel ik toch liever met een prof dan met een amateur. Het is gewoon een zakelijke overeenkomst die goed geregeld moet worden.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-07 19:58

Zou je dan ook een aankopend makelaar inschakkelen flower?

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-07 20:03

Ik ben vorige vrijdag voor een appartement gaan zien, maar zaterdag was de officiele ronleiding maar toen kon ik niet, dus we mochten dan komen zien. En moet zeggen voelde echt raar aan met de eigenaar die de rondleiding gaf. Geef mij maar een makelaar

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-07 20:06

Wij hebben ons vorige huis zelf verkocht

Niet direct de bedoeling, de afspraak met de makelaar stond voor enkele dagen erna gepland.
Maar als er dan mensen zijn die willen komen kijken en uiteindelijk beslissen dat ze het willen, zeg je natuurlijk geen nee Lachen

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-07 20:17

Sammie schreef:
Zou je dan ook een aankopend makelaar inschakkelen flower?

dat hebben wij deze keer wel gedaan. En deze was zijn gewicht in goud waard, want hij heeft voor ons zo weten te onderhandelen dat we heel veel geld bespaard hebben. Dus wat we hem moeten betalen hebben we dubbel en dwars terug, wij hadden namelijk heel anders onderhandeld! Haha!

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-07 20:24

No way dat ik zelf mijn huis zou proberen te verkopen. 30 afspraken waarvan er 10 niet op komen dagen, vrij vragen van werk, de frustraties van het gezeur van mogelijke kopers. Nee, niks voor mij!

_Anke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-07 21:39

Interessant onderwerp, aangezien ik voor mijn afstudeerscriptie hier onderzoek naar doe Ja Haha!

Ik ben benieuwd hoe jullie hier overdenken Ja

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-07 21:50

Er is laatst al een soort van afstudeerscriptie geweest over zoiets, dat heette Wat ziet de klant in de Makelaardij van Marieke Blemmer(?).
Wat is jouw onderwerp precies?

_Anke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-07 22:01

Mijn onderzoek gaat erover om uit te zoeken voor een makelaarskantoor of er interesse is naar een doe- het-zelf makelaar onder huizenverkopers. Kiezen mensen toch voor de traditionele makelaardij, voor de verkoop in eigen beheer of middels de zogenoemde doe-het-zelf-makelaars.

Heeft iemand van jouw opleiding dat scriptie onderwerp gehad?

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-07 09:03

Nee, maar las een stuk in VT Wonen over die scriptie. De uitkomsten stonden daar gedeeltelijk in. Misschien kun je het via het nvm inzien oid? Ik doe zelf (heel saai) een marketingplan opstellen.
Je doet een onderzoek voor een makelaarskantoor of het doe het zelf makelen intressant is voor dat specifieke kantoor oid? Begrijp ik het zo goed? Hierin Dordt zijn er nl. al diverse kantoren die verschillende pakketten aanbieden waaruit de klant kan kiezen varierend van de fullservice makelaar tot enkele losse diensten.

@Kawa hoe wisten die mensen dan dat het huis te koop stond?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-07 09:17

Was een stalgenootje van me Lachen
En stalgenootje 2 had ook al interesse Lachen

This_is_me

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-07 14:06

wij hebben op die mannier wel een huis gekocht. Scheelde ons ook weer wat geld en het wa snog gezellig ook. Zijn intotaal vier keer over de vloer geweest. en alles is goed gegaan. Binnen 3 dagen was ie zn huis kwijt haha

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-07 14:31

Mijn huidige huisje hebben we in een uurtje of max 1.5 uur gekocht. Cool
Ik had het gezien en in overleg met m'n pa gebeld voor een afspraak bij de makelaar. Mijn Pa moest mee en heeft weinig tijd door z'n werk. Hij had mij 2 dagen gegeven dat hij kon, maar helaas toen kon de makelaar niet. Echter toen mijn vader zelf belde kon er wél een afspraak gemaakt worden Boos!
Blijkbaar hadden ze over de telefoon meer vertrouwen in het butget van m'n pa, waardoor ze wel tijd wouden vrij maken. Hamer
Tussen het werk door gingen we even naar het huis kijken. De makelaar liet het zien en de eigenaars waren thuis.
Ik vond het geweldig, maar durfde ik het niet te hopen, omdat ik bang was dat m'n pa het niks zou vinden en dat was wel mijn "bank". Echter na het bekijken en de mensen ontmoet te hebben, wat bleek, dat het klanten waren van míjn vader kwam het gesprek op gang en heeft mijn vader een bod uitgebracht en wat onderhandeld met die mensen en was het gekocht.
Beetje stom van de makelaar denk ik, want wij waren de eerste kijkers en misschien had hij de prijs daardoor wel kunnen verhogen...
Daarna gingen we weer aan het werk Vork

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-07 22:19

Even wat anders. Wij hebben dus net een ander huis gekocht. En ons huidige huis staat nu te koop.
Iemand wees me op deze advertentie. Weet iemand daar meer van? Hoe zit dat?
is dat echt zo geweldig? Ik denk steeds dat er wel een addertje onder het gras zal zitten...anders deed iedereen het verkopen toch zo?

http://webmail.versatel.nl/horde/servic ... taris.html

Ben benieuwd of iemand hier ervaring mee heeft?

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-07 09:40

Ja dat wordt wel vaker gedaan, en er zit idd een addertje onder het gras. Als je het een addertje wilt noemen. Zij kopen idd huizen op, maar dan wel 5% onder de verkoopwaarde. Je hebt zekerheid dat je huis gelijk verkocht is, alleen je krijgt er wel minder geld voor.