Gumball-race stilgelegd na dodelijk ongeluk

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

MJ_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-07 11:33

http://www.nu.nl/news/1065781/21/Gumball-race_stilgelegd_na_dodelijk_ongeluk.html

Citaat:
Uitgegeven: 4 mei 2007 11:17
Laatst gewijzigd: 4 mei 2007 11:25

LONDEN - De jaarlijkse Gumball-autorace die dwars door Europa over gewone snelwegen voert, is vrijdag stilgelegd na een dodelijk ongeluk in Macedonië. De race van Londen naar Istanbul, die in de nacht voor Koninginnedag ook Amsterdam aandeed, eiste het leven aan een 67-jarige man die niet deelnam aan de wedstrijd.

Volgens Britse media veroorzaakten twee Britse deelnemers een aanrijding met de auto van de Macedoniër, die later in het ziekenhuis overleed.

De race geldt als een speeltje voor rijkelui met dure auto's, die overdag over de snelwegen racen en 's nachts uitbundige feesten houden. De Nederlandse politie nam op 29 april dan ook geen risico en wachtte de deelnemers met veertien politieauto's en zeven burgerauto's op.

Ik hoop echt dat ze deze race nu definitief verbieden en dat de deelnemers die het ongeluk hebben veroorzaakt keihard worden gestraft!

Ik las pas al dat in Nederland deelnemers waren aangehouden die veel te hard reden en zat me al vreselijk op te winden. Een snelheidsrace organiseer je niet over de openbare weg!!

Citaat:
Rapper Xzibit verliest rijbewijs tijdens rally
Uitgegeven: 30 april 2007 22:28
Laatst gewijzigd: 1 mei 2007 09:00

AMSTERDAM - De Amerikaanse rapper en MTV-presentator Xzibit heeft in de nacht van zondag op maandag zijn rijbewijs moeten inleveren tijdens een controleactie van het Korps landelijke politiediensten (KLPD).

Xzibit (echte naam Alvin Nathaniel Joiner) doet deze dagen mee aan de Gumball 3000, een groots opgezet rally-evenement, waarbij een reeks Europese steden als etappeplaats fungeert. Volgens de organisatie van de Gumball 3000 reed de rapper 160 kilometer per uur op een plek waar de maximumsnelheid 100 kilometer per uur bedroeg.

Na het betalen van een boete kon de artiest zijn rit vervolgen als bijrijder. Zijn teamgenoot Farid Gallardo nam het stuur van de Lamborghini Gallardo over.

Overtredingen

Het KLPD heeft in totaal zeven rijbewijzen ingevorderd. Twee voertuigen werden in beslaggenomen. De overtredingen vonden voornamelijk plaats op de rijkswegen A1, A2 en A27.

De rallyrijders waren zondag overdag vertrokken uit Londen en reden omstreeks 21.30 uur Nederland binnen, waarna ze koers zetten richting Amsterdam. Vanuit Amsterdam ging het verder naar Frankfurt in Duitsland.

Bekeuring

De politie deelde ook nog een aantal bekeuringen uit aan voetgangers die vanaf de vluchtstrook de rallyrijders van nabij wilden volgen.

In Duitsland werden zeventig rallyrijders aan de kant gezet. In België werden nog eens achttien bestuurders gesommeerd hun rit te staken.

Lorr_

Re: Gumball-race stilgelegd na dodelijk ongeluk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-07 11:38

ik vind het ook een zieke race, stel dat ze plots allemaal moeten emmen met zo'n snelheid.. wil niet weten wat er dan gebeurd..

Van mij mag hij ook afgeschaft worden.

Yoshimi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-07 11:40

Ik snap niet waarom er constant over een race wordt gesproken. De Gumball is een rally. Het gaat er dus om dat je de etappe uitrijdt en niet om wie de snelste is. Er worden ook geen prijzen uitgereikt voor de snelste tijd.
Dat er dan toch een stel idioten is die zo hard gaat rijden, is niet de verantwoordelijkheid van de organistatie. Bovendien heb je overal snelheidsduivels, ook als ze niet meedoen aan een rally.

Edit: Hiermee wil ik dat hard rijden niet goedpraten natuurlijk, maar het verbieden van de Gumball zou zonde zijn. Het is immers een schitterend schouwspel!

MJ_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-07 11:46

Toch rijden erg veel deelnemers de rally als race,

Citaat:
Het KLPD heeft in totaal zeven rijbewijzen ingevorderd. Twee voertuigen werden in beslaggenomen. De overtredingen vonden voornamelijk plaats op de rijkswegen A1, A2 en A27.

In Duitsland werden zeventig rallyrijders aan de kant gezet. In België werden nog eens achttien bestuurders gesommeerd hun rit te staken.

Zoals er nu wordt gereden kan echt niet!

Yoshimi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-07 11:48

Ik heb het artikel gelezen en je hebt helemaal gelijk hoor... Het kan idd niet. Misschien is het een idee als de organisatie de deelnemers die het te bont maken uitsluiten voor het volgende jaar.

Kelpla

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-07 11:50

Rally op zich heb ik (en denk weinig mensen) geen problemen mee, maar met die snelheden kan natuurlijk niet.

MJ_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-07 11:51

Yoshimi schreef:
Ik heb het artikel gelezen en je hebt helemaal gelijk hoor... Het kan idd niet. Misschien is het een idee als de organisatie de deelnemers die het te bont maken uitsluiten voor het volgende jaar.

ja, ik snap de opzet van de rally wel maar veel deelnemers maken er toch een ander soort spel van. En het valt natuurlijk niet mee om dat aan banden te leggen.

Maar ik vind het vooral erg dat er mensen zijn die zo makkelijk denken, die denken dat ze met hun dure hippe auto's heel stoer zijn en alles kunnen maken. En totaal niet inzien dat ze gewoon gevaarlijk bezig zijn.

Patriciak44

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-07 11:56

miss_jumpy schreef:
Toch rijden erg veel deelnemers de rally als race,

Citaat:

Zoals er nu wordt gereden kan echt niet!

De rijbewijzen die ingevorderd zijn zijn veelal ingevorderd op basis van artikel 5 (verkeersveiligheid) en niet vanwege snelheid.
Zeg niet dat die gasten niet hard rijden, maar denk wel dat de meeste gasten weten waar ze mee bezig zijn.

Begrijp me niet verkeerd, ik zou ze liever zelf ook niet tegenkomen op de snelweg, maar ik heb er verder geen problemen mee en vind het ook sneu voor de gasten die zich wel kunnen gedragen en er lol in hebben (en 80.000 euro inschrijfgeld hebben betaald) nu ook de race moeten staken..

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-07 11:58

maar wat ik niet snap ze waren aan het flitsen hier langs de weg voor de race, en met 200 km per uur kregen ze maar een boete van 75 euro :s dat krijg ik als je hier tien km te snel rijdt ofzo

Yoshimi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-07 12:00

miss_jumpy schreef:
Maar ik vind het vooral erg dat er mensen zijn die zo makkelijk denken, die denken dat ze met hun dure hippe auto's heel stoer zijn en alles kunnen maken. En totaal niet inzien dat ze gewoon gevaarlijk bezig zijn.

Maarja, dat soort mensen heb je overal! Wat dacht je van die 19-jarige jochies in hun zogenaamd gepimpte golfjes, die met een slok of pil op achter het stuur gaan zitten? Dat is net zo erg! Maar wat ik nog erger vind, is dat de politie meer aandacht besteed aan een stel rijke lui met dikke auto's die 1 dag in het jaar in ons land zijn, dan aan die hiervoor genoemde etters.

MJ_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-07 12:03

@patriciak, het is inderdaad altijd sneu voor goeden die de dupe zijn van het gedrag van de slechten.

Maar ik denk dat zo'n rally voor veel (jonge?) gasten een "uitnodiging" is om te racen. De oorsprong van zo'n rally ligt ook in het zo snel mogelijk oversteken van een bepaald gebied en het eerste binnenkomen in een etappe is toch "stoer". Daarnaast staan er mensen te kijken, dus een stoere gast in je stoere auto voelt zich snel uitgenodigd om om hard te rijden.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-07 12:05

Jep want op veel punten staan autos en motos van gewone mensen klaar om tegen de gummbalers te racen

Maar goed die 75 euro versta ik nog niet, was ook in de krant een heel artikkel over. En je zag ook de persoon in kwestie verschieten aah 75 wat is dat nu voor mij

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-07 12:27

Ik vind het echt niet normaal dat dit gewoon toegestaan wordt op de openbare weg. Laat staan dat iemand hier uberhaupt aan mee wil doen! Levensgevaarlijk!
Laat ze lekker racen op een circuit, als ze dan zichzelf kapot rijden, betrekken ze er geen onschuldige mensen mee!
Je zal maar net lekker rijden op de snelweg en er komt zo'n debiel voorbij, moet er niet aan denken. en zeker niet als hij dan net bij jou de macht over het stuur verliest.