Don't let your mind be so judgemental

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Don't let your mind be so judgemental

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-07 22:41

Ja hoor het is weer eens zover...
Kom even bijlezen en het is weer eens zover, topics over hoofddoekjes en 'buitenlanders die buitenlands spreken op straat'

Houd het dan nooit eens op? Ik wordt er echt zo moedeloos en verdrietig van... Verdrietig
Altijd weer het 'ja hullie en sullie moeten zich maar aanpassen en hullie moeten dit en sullie moeten dat eens doen'

Soms heb ik echt het gevoel dat ik de enige ben die er anders over denkt...
Niemand meer die gelooft in 'verbeter de wereld, begin bij jezelf', 'heb uw naaste lief zoals uzelf' ?

Ik hoop echt van harte dat er meer Bokkers zijn die er net als ik anders over denken..

En speciaal voor de 'hullie en sullie' roepende mensen, denk eens na over de volgende stukjes

' Don't let mistakes be so monumental, don't let your love be so confidential, don't let your mind be so damn judgemental, and please let your heart be more influential. Be thankful for all that the spirit provides and be thankful for all that you see without eyes. '

'We say we want peace
but nobody wants to change their own mind''

'I don't need a passport
to walk on this earth,
Anywhere I go cause I was made of this earth
Im born of this earth,
I breath of this earth.'

Anoniem

Re: Don't let your mind be so judgemental

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-07 22:48

Dat is iets waar ik dus echt niet tegenkan, praat gewoon nederlands met elkaar ipv je geboortetaal.

Laatst zat er nog een oude vrouw langs me in de bus die vroeg of ik wilde ruilen zodat ze aan het raam mocht zitten. Toen een groepje kraaiende buitenlandse meiden uitstapte vertelde ze me dat ze bang was van jongeren die een taal praatte die ze niet verstaat.

Nou dat vind ik dus erg triest.

Miryamk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-07 22:51

Mensen zijn bang en niet geheel onterecht. En dan zoeken mensen steun bij elkaar, met dat soort topics. Als mensen daar behoefte aan hebben is dat toch niet zo erg? Ik ben zelf héél vredelievend en vind mezelf ook erg tolerant Haha! En juist mijn tolerantie maakt me bang voor de invloeden van de islam, we zijn in nederland zo ver gekomen met onze "vrijheidsstrijd" dat de gedachte om dat allemaal kwijt te raken me soms echt verlamd. Juist door mijn menslievendheid Knipoog

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-07 22:53

Nou heb ik wel mijn mening gedeelt in het topic waar je over begint. maar ja ik ben zelf enorm van het accepterende. ik laat mensen zoals ze zijn, heb dan ook allerlij mensen om me heen. mannen vrouwen, allerlij nationaliteiten, soorten en maten. Ik zal nooit iemand gelijk veroordelen op hoe hij of zij eruit ziet

Guess001

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-07 22:55

Je bent echt niet de enige hoor Kanelly. Lachen Ik kan me helemaal vinden in hetgeen je geschreven heb.

Zelf heb ik altijd actief gediscussieerd hier op NM maar het niveau is nu zo gedaald, zoveel ondoordacht geschreeuw. Ik word er ook heel, heel verdrietig van. Zo in hokjes denken, zoveel vooroordelen en onverdraagzaamheid...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-07 22:57

het gaat er ook niet om hoe dat zij eruit zien, maar wat ze spreken.

Het zijn niet de mensen die pas hier wonen of de taal niet machtig zijn die je hard hun geboortetaal hoort spreken.

Vaak is het schooljeugd. Ik heb er weleens een opmerking over gemaakt in de bus. De meiden zaten al een half uur veel te hard een een onbegrijpelijke vlugge taal te babbelen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-07 23:03

Oké ja, hard praten is vervelend. Ik kan me ook irriteren aan mensen die in bus of trein zo hard praten dat ik hun hele privé leven ken aan het einde van de reis.

Maar goed, schouders ophalen en klaar denk ik dan. Doen ze er iemand kwaad mee? Nee niet echt lijkt me. Brengen ze mensen in gevaar? Lijkt me ook onwaarschijnlijk.
Dus wat is dan het probleem?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-07 23:05

Kanelly schreef:
Oké ja, hard praten is vervelend. Ik kan me ook irriteren aan mensen die in bus of trein zo hard praten dat ik hun hele privé leven ken aan het einde van de reis.

Maar goed, schouders ophalen en klaar denk ik dan. Doen ze er iemand kwaad mee? Nee niet echt lijkt me. Brengen ze mensen in gevaar? Lijkt me ook onwaarschijnlijk.
Dus wat is dan het probleem?

of ze een levensverhaal vertellen kan ik er niet uit opmaken Tong uitsteken

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-07 23:08

Ik ben altijd nog van plan om morse te leren en dan met een vriend in de bus louter in biepjes te gaan praten! Lijkt me geweldig Haha!

Kanelly: ik ben het van harte eens met je, en ik ben blij dat er nog mensen zijn met wel wat begrip voor anderen. Ja

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-07 23:11

Shadow : * proest * Haha!

En Vonneke, ik geloof niet dat je mijn 'doel' echt begrijpt....
'don't let your mind be so damn judgemental' Knipoog

TisUnique

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-07 23:16

vonneke schreef:
het gaat er ook niet om hoe dat zij eruit zien, maar wat ze spreken.

Het zijn niet de mensen die pas hier wonen of de taal niet machtig zijn die je hard hun geboortetaal hoort spreken.

Vaak is het schooljeugd. Ik heb er weleens een opmerking over gemaakt in de bus. De meiden zaten al een half uur veel te hard een een onbegrijpelijke vlugge taal te babbelen.

Ja en? Zolang ze het niet tegen jou hebben gaat het je toch ook geen hol aan waar het over gaat? Wat maakt het dan uit dat ze in hun eigen taal praten i.p.v. in het nederlands? Laat mensen toch gewoon in hun waarde, zolang ze er anderen niet mee lastig vallen of kwetsen mag iedereen van mij doen en laten waar hij of zij zelf zin in heeft hoor.

Thirsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-07 09:58

Ik ben het eens met TisUnique.
Als ik in het buitenland zou wonen zou ik ook gewoon lekker Nederlands met Nederlanders blijven spreken hoor!
Ik kom uit Friesland, als mijn fam. hier is praat ik dus ook Fries, weiger me aan te passen omdat andere mensen zich daar msischien aan ergeren omdat ze het gesprek dan niet kunnen volgen Dromen

Adriana

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-07 11:30

Waar mensen zich al niet druk om maken tegenwoordig...
Ik kan me voorstellen dat als mensen luidruchtig zijn in het openbaar vervoer dat dat vervelend is, maar de taal is toch geen probleem? Dan zou de Friese taal dus ook niet meer mogen en moeten alle mensen die hier op vakantie zijn dus ook Nederlands (of Fries in Friesland Tong uitsteken) praten??

Het enige waar ik wel moeite mee heb is dat 20 jongeren (allochtoon voornamelijk... en autochtoon) gaan rondhangen en voor overlast zorgen en dat je te horen krijgt dat de politie er niks aan durft te doen. Alleen daar hebben beide partijen schuld aan... de politie had het naar mijn inziens niet zover hoeven laten komen. Maar goed, dat is weer een andere insteek.

Kyle

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-07 12:31

Als ik mensen hoor klagen over anderen die een "buitenlandse taal"(haha) spreken, moet ik toch steeds lachen hoor. Hoeveel zegt dat niet over die mensen zelf? Haha!
1. Ze zijn naar mijn mening veeeel te curieus naar wat anderen te zeggen hebben en
2. Ze spreken zelf de andere taal niet.
Dat zegt genoeg niet?
Ik denk trouwen dat voor de meesten Engels en andere Europese talen okee zijn, maar owee als het Arabisch of Turks is! Duivel
Maar dat iemand een hoofddoek aanheeft? Komaan zeg, dat is eigen keus! Je zou maar eens moeten proberen iemand met een pet op erover aan te spreken en vragen (of eisen) die af te zetten Clown. En zij doen dat dan alleen nog maar om erbij te horen of omdat ze het mooi/stoer vinden. Als er dan nog eens een goede reden is als RESPECT voor God of wat dan ook, dan opeens is het helemaal mis 'want straks moeten we allemaal een hoofddoek dragen' Koe
Sorry ik moet er allemaal maar wat om lachen als ik hoor hoe mensen bang zijn van andere culturen!
Ik vind het persoonlijk juist mooi al die verschillende kleuren hoofddoeken en die mengelmoes van talen die je vaak hoort. (Om het daar maar even bij te houden)

Effy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-07 12:43

Kanelly schreef:
Ja hoor het is weer eens zover...
Kom even bijlezen en het is weer eens zover, topics over hoofddoekjes en 'buitenlanders die buitenlands spreken op straat'

Houd het dan nooit eens op? Ik wordt er echt zo moedeloos en verdrietig van... Verdrietig
Altijd weer het 'ja hullie en sullie moeten zich maar aanpassen en hullie moeten dit en sullie moeten dat eens doen'

Soms heb ik echt het gevoel dat ik de enige ben die er anders over denkt...
Niemand meer die gelooft in 'verbeter de wereld, begin bij jezelf', 'heb uw naaste lief zoals uzelf' ?

Ik hoop echt van harte dat er meer Bokkers zijn die er net als ik anders over denken..

Nee hoor, je bent niet de enige. Ik stoor me absoluut niet aan allochtone mensen, heb net zoveel 'last' van Nederlanders als van hen. Wanneer ik me dus wel stoor aan iets van een ander, allochtoon of niet, dan wijt ik dat niet aan hun cultuur of geloof of iets dergelijks, maar gewoon aan de opvoeding die ze wel of niet genoten hebben, of aan het feit dat deze mensen gewoon niet beter weten. Zo ook met mensen die alles afschuiven op allochtonen Vork

Verder kom je mij niet vaak tegen in topics die wéér over racisme en geloof gaan, puur omdat ik niet geloof dat mensen die anders denken over dit soort kwesties wíllen luisteren naar een tegenovergestelde mening. "De cijfers zeggen dit.." en "Het is een feit dat..." wordt maar al te vaak aangehaald om een mening te rechtvaardigen, terwijl de context waarin die onderzoeken gedaan zijn vaak helemaal uit z'n verband wordt getrokken. Dan heb ik al geen zin meer om te reageren, en hou ik mijn mening voor mezelf. Ten slotte gaat het erom hoe ík dingen beleef en of ík me daar prettig bij voel of niet.

Zo heb ik ook het 'gevecht' met mijn collega, over allochtonen, opgegeven. Ze wil niet luisteren, volgens haar zijn 'ze' allemaal hetzelfde en dat is per definitie slecht, of in ieder geval ondergeschikt aan 'wij Nederlanders'. Als ik haar doorvraag over gedachten die ze uit, heeft ze vaak geen gegrond achterliggend argument, en doet ze het af met "jij bent gewoon naïef en je komt er nog wel achter...". Sorry, maar met zo iemand wíl ik niet eens discussiëren. En zo zijn er ook zat mensen op dit forum waarmee ik niet wil discussiëren, en ik denk dat er meerdere zijn zoals ik, die daar geen energie in gaan steken. Misschien dat daarom het grootste deel van die mensen in zo'n topic alleen maar 'ja' en 'amen' kan zeggen.

Vvincent

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-07 12:46

Ik was daar maar opgehouden omdat er toch niet door te dringen valt tot die (bijna altijd) nog behoorlijk onvolwassen kiddie's...Ze hebben het over HUN in plaats van individuen. Moslims ipv bijv. marokkanen en alles en iedereen is slecht en schuldig behalve hunzelf, gewoon niet op ze ingaan

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-07 12:51

Effy schreef:
Verder kom je mij niet vaak tegen in topics die wéér over racisme en geloof gaan, puur omdat ik niet geloof dat mensen die anders denken over dit soort kwesties wíllen luisteren naar een tegenovergestelde mening.

Zij niet, helaas beinvloedt het ook de mening van wat neutralere meelezers. Op een bepaald moment lijkt het alsof zo'n houding normaal gevonden wordt. Dus enig tegengas is soms nodig... Dat mensen zo denken is erg genoeg, maar al te vaak hoeft het niet gezegd te worden. Dus ga ik er geregeld toch tegenin. Niet omdat ik denk dat ik de mensen in het topic kan overtuigen, maar hopelijk wel wat mensen die meelezen en hun mening nog niet gevormd hebben. En de mensen die gekwetst worden door de racistische en domme opmerkingen het gevoel te geven dat ze NIET alleen staan, dat er ook nog wel mensen in Nederland zijn met een iets genuanceerdere mening.

Ik snap je punt precies hoor, en ik hou me vaak genoeg bewust buiten dat soort topics, kost een boel frustratie en levert niets op. Maar tegelijkertijd houdt dat soms een bepaalde manier van reageren wel in stand...

Guess001

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-07 12:52

Ook zoiets, de woorden: Moslims/Marrokanen/buitenlanders/allochtonen/hoofddoekjesdragers, al deze woorden schijnen tegenwoordig synoniemen te zijn en te staan voor één grote 'andere' groep.
Als discussies al op zo'n niveau gevoerd worden vergaat je de zin wel....

IK kan me ook goed vinden in jouw post Effy, zoals jij ook zegt hebben meer mensen dat denk ik, geen zin meer om er energie in te steken. Aan de andere kant zie je nu in die topics veel jongeren die elkaar domweg napraten en af en toe tegengas kan ook geen kwaad (maar ik heb er ook geen zin in hoor, raak er vreselijk gefrustreerd van).

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-07 12:55

In mijn richting zitten veel nederlanders maar ook een paar duitsers. En die blijven maar duits spreken zelfs als je er naast staat en met de groep in conversatie zit. dat vind ik dus echt associaal ze kunnen prima nederlands

Dat er rasicme ontstaat kan ik inkomen waar ik woon is het gewoon niet meer te doen, en mensen worden het beu.
Dus snap ik die kant ook en dat mag iedereen doen, maar spijtig dat de mensen die het goed bedoelen ook negatief worden gedaan. De mensen die ik ken en dat zijn schamen zich hier als turk en marokaan vanwegen het gedrag van een meerderheid hier. Verschrikkelijk als je dat moet doen

Effy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-07 13:04

@ Shadow0 en Bealy:

Het tegengas geven heb ik al zó vaak gedaan, met heel weinig resultaat. Vandaar dat ik de moeite niet meer neem. Ik heb het geprobeerd, maar het leidt uiteindelijk tot niets en ik raak er zelf alleen maar gefrustreerd van om te zien hoeveel mensen er nog zo bekrompen denken. Dus heb ik besloten dat ik iédereen, ook degenen die in mijn ogen niet weten waar ze het over hebben, maar in zijn waarde laat.

Ik bewonder de mensen die wel nog de kracht hebben er tegenin te blijven gaan. Het lijkt zó'n bodemloze put. "Ik heb er de kracht niet meer voor", om maar even een welbekende vertegenwoordiger van een groep die ook nog maar al te vaak gediscrimineerd wordt te quoten Knipoog

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-07 13:09

Ik ben het helemaal met TS eens. Ik kan echt niet tegen de bekrompen geestjes die op zulke topics af komen. Eerst probeerde ik nog wel tegengas te geven, maar het is gewoon niet normaal meer wat er geroepen wordt. Daar ga ik mijn energie en kennis niet meer aan besteden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-07 13:13

Toch fijn om te lezen dat er meer mensen zijn die er net zo over denken als ik Lachen

En ja, ik snap het heel goed, ik reageer ook ( bijna) niet meer in zulke topics, binnen no time wordt je afgebekt door een puber van 14.

Maar gisteren kon ik het echt niet laten Haha! En als er maar een paar mensen zijn die toch gaan nadenken, ben ik allang blij Lachen

maudy_89

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-07 13:15

nou ikke dan er zitten 2 turkse collegas bij ons op kantoor de hele dag turks te brabbelen, ik vind het niet kunnen en ik vind het super aso, en zeg je er wat van kijken ze je aan en beginnen ze op zen turks over je te banketstaaf en zo doen mensen op straat dat ook ik ben zeker geen racist maar ik vind dat je je wel moet aanpassen aan je omgeving, die daar ook zeker hinder van ondervind want al mijn nederlandse collegas zijn het met me eens !!!! en tja hoofdoekjes vind het gewoon onzin laat de vrouw lekker zijn wie ze wil zijn, en laat haar mooie haar waaien in de wind, maar nee dit verbied de islam !!!
ik heb heel veel buitenlandse vrienden waar ik dit ook mee bespreek en de meeste vinden dat ik gelijk heb Wow! dus jullie mogen zelf invullen wat racitisch is of niet (niet aanvallend bedoeld ik heb deze mening !!!)
Laatst bijgewerkt door maudy_89 op 25-04-07 13:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-07 13:19

Kanelly schreef:
Maar gisteren kon ik het echt niet laten Haha! En als er maar een paar mensen zijn die toch gaan nadenken, ben ik allang blij Lachen

Dat probeer ik dan liever op een andere manier te bereiken. Voor mijn werk en studie ben ik hier al genoeg mee bezig. Als ik dan zulke reacties als boven mij op bokt lees, wordt ik wel een beetje moedeloos. Het is eigenlijk toch erg dat iedereen dan maar roept, ja ik ben geen racist hoor.....maar......en dan komt er toch een verhaal Boos! Blijkbaar kunnen de meeste de definities van racist/discrimineren en nog wat van die termen waar ze rijkelijk mee strooien ook beter nog een keer opzoeken in de Van Dale!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-07 13:23

Ja, ik snap je wel hoor Erleyne, maar soms heb ik weer zo'n optimistische bui Clown Knipoog

En ja, die reacties... tja die mensen willen het blijkbaar niet snappen, geen zin om na te denken over een klein stukje tekst? Ik weet het niet.....

edit : nog 1 dingetje, ik hoop dat het hier wel op een normale manier gaat verlopen. ( qua discussie )