Het rommelt aardig bij de Partij voor de Dieren

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Lottie84

Het rommelt aardig bij de Partij voor de Dieren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-07 12:16

Het rommelt aardig bij de Partij voor de Dieren: [www.trouw.nl]

Volgens Marianne is het een storm in een glas water: [www.partijvoordedieren.nl]

Vandaag een column van Rob Hoogland in de Telegraaf:

RATTEN

Nadat bleek dat Volkert van der Graaf de moordenaar van Pim Fortuyn was, hield men zich in de kringen der polderlandse dierenactivisten enkele jaren behoorlijk gedeisd.
Heerlijk! Zelfs de dood van Pim was dus nog ergens goed voor.

Maar ja, het ging zoals het altijd gaat: na verloop van tijd kwamen de ratten toch weer uit hun holen, met als opvallendste resultaat de opkomst van een heel merkwaardige, heel krankzinnige en ook heel enge politieke groepering, de Partij voor de Dieren van Marianne Thieme.

„Waar is uw maatschappelijk engagement?” vroeg Jan Peter Balkenende vorig jaar, via een brief aan Harry Mulisch, aan de kunstenaars en intellectuelen van Nederland. Het antwoord werd hem snel verstrekt, toen een hele rits van die slimmeriken, onder wie ook Mulisch zelf, zijn steun aan die PvdD uitsprak.

Dat er veel niet deugt aan dit clubje bleek alras uit het stemgedrag in de Tweede Kamer. En nu zijn daar zelfs ook enkele van die zogenaamde intellectuelen achter gekomen, al had dat dan vooral van doen met de ontdekking dat mevrouw Thieme het eten van vlees als ’zondig’ beschouwt. Zij is Zevendedagsadventiste en dus ook tegen het homohuwelijk, wat volgens mij betekent dat zij in gewetensnood komt als zij in een weiland, hetgeen regelmatig gebeurt, de ene koe op de andere ziet springen.

Maar goed. Wat is de belangrijkste denkfout die dit soort dierenactivisten maakt? Vraag dat maar eens aan pluimveearts Jetze Plantema uit Hardenberg, die het voortdurend aan de stok heeft met organisaties als Wakker Dier. Plantema, die meent dat legbatterijkippen een gelukkig bestaan leiden, is een expert op het gebied van dierenwelzijn en ergert zich vooral aan het antropomorfisme van zijn tegenstanders, met andere woorden: aan het toekennen van menselijke kenmerken aan beesten.

Hear, hear! Marianne Thieme en haar volgelingen hebben ten onrechte de neiging om dieren te mickeymousen, zoals ik het zelf altijd noem. De denk- en gevoelswereld van dieren verschillen totaal van de onze. Toch willen veel mensen dieren een menswaardig bestaan geven, terwijl het enige wat telt een bestaan is dat door het dier zelf als waardig wordt beschouwd.

Neem bijvoorbeeld ook al die pogingen om circussen met dieren te weren. Onder auspiciën van allerlei dierenbeschermingsorganisaties is daar zelfs de campagne ’Wilde dieren de tent uit’ voor opgericht. Maar de circussen hebben groot gelijk dat zij nu een tegenoffensief in gang hebben gezet. Voor ons is een olifant die kunstjes doet misschien onnatuurlijk. Maar tien tegen een dat dat beest, dat weet dat hij in ruil meer dan genoeg eten krijgt, zich er lekker bij voelt.
Kiplekker, zelfs.

Bron: http://www.nieuwsgrazer.nl
Laatst bijgewerkt door Lottie84 op 14-04-07 12:26, in het totaal 4 keer bewerkt

Anoniem

Re: Het rommelt aardig bij de Partij voor de Dieren

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-07 12:19

Yep. zo zit het

Edit:

Dan haal ik mijn post ook maar weg, slaat zo nergens op....

Verdrietig
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 14-04-07 12:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Farouche

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-07 12:21

ja, dat van die olifanten, die beestjes hebben het er heus niet sleh hoor, ze zijn bewust van hun kracht, dus anders hadden ze allen iets gedaan.

uhmm.. net stond er een andere bginpost?? Verward daar is mijn reactie op
Laatst bijgewerkt door Farouche op 14-04-07 12:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Re: edit

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-07 12:22

dan mag paardrijden ook niet meer

waarom haal jij je begin post weg...

tanya89

Re: edit

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-07 12:22

?

Lottie84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-07 12:24

Foutje haha Haha!

Macha876

Re: 300 a 400 dazen vangen??

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-07 12:26

mijn post slaat nu nergens meer op...
Laatst bijgewerkt door Macha876 op 14-04-07 12:28, in het totaal 2 keer bewerkt

Lottie84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-07 12:27

Ik had per ongeluk 2 topics door elkaar gehaald, het ging fout op mijn PC sorry Lachen
Heb het opgelost....

Farouche

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-07 12:29

ja, nu klopt mijn post weer Lachen

Lottie84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-07 13:06

Maargoed, nu weer ontopic verder.... Knipoog

Helderder

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-07 13:41

Afgod Hélemaal met dit artikel eens! Heb er niets aan toe te voegen.

Lottie84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-07 13:54

Toch altijd interessant om de mening van iemand anders zo breed uitgemeten te lezen. Het valt mij op dat er inderdaad wel enkele punten zijn waar ik het zelf ook mee eens ben.

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-07 20:00

gelukkig maar... nu kan iedereen weer zonder gène zijn paard in hokjes stoppen Nagelbijten / Gniffelen

Fitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-07 12:53

Tsja, dat Marianne d'r geloof aanwendt als argument in een partij die niets met wel/niet geloven te maken heeft is natuurlijk heel erg fout! Van mij mag ze geloven wat ze wil, maar dit niet in de politiek brengen.
Maar dat heeft toch weinig te maken met dieren 'mickey mousen'? Dat staat helemaal los van de geloofskwestie, zijn eigenlijk twee dingen. Daar ben ik het dan weer niet mee eens.

essie79

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-07 10:18

"Maar ja, het ging zoals het altijd gaat: na verloop van tijd kwamen de ratten toch weer uit hun holen, met als opvallendste resultaat de opkomst van een heel merkwaardige, heel krankzinnige en ook heel enge politieke groepering, de Partij voor de Dieren van Marianne Thieme."

Nagelbijten / Gniffelen
Dat zou ik gezegd kunnen hebben, ben het dan ook volledig met de beste man eens!

Marianne Thieme "Als echt niet anders kan, ok, maar anders sla ik liever geen mug dood" Rolleyes

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-07 13:06

Citaat:
Maar goed. Wat is de belangrijkste denkfout die dit soort dierenactivisten maakt? Vraag dat maar eens aan pluimveearts Jetze Plantema uit Hardenberg, die het voortdurend aan de stok heeft met organisaties als Wakker Dier. Plantema, die meent dat legbatterijkippen een gelukkig bestaan leiden, is een expert op het gebied van dierenwelzijn en ergert zich vooral aan het antropomorfisme van zijn tegenstanders, met andere woorden: aan het toekennen van menselijke kenmerken aan beesten.

Oooohhh dus ik kan toch gewoon twee paarden in dichte boxen in mn achtertuin zetten en ze alleen in het weekend eruit halen Ja Dat zal kosten schelen zeg!
Kalfjes terug in hokjes, en kippen in de batterij, hupsakee Haha!

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-07 13:16

ik vond de party van de dieren zowiezo al niks Clown wel goed dat ze dierenwelzijn aantippen enzo, maar daar zijn ze al heel erg mee bezig... de pvdd had verder geen politieke punten en marianne thieme draait nu gewoon door... als ze zich niet zo had neergezet had die party een langer bestaan kunnen hebben... nu denk ik dat het niks meer word Ach gut maar goed dat is mijn mening!

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-07 13:24

Cer schreef:
Citaat:

Oooohhh dus ik kan toch gewoon twee paarden in dichte boxen in mn achtertuin zetten en ze alleen in het weekend eruit halen Ja Dat zal kosten schelen zeg!
Kalfjes terug in hokjes, en kippen in de batterij, hupsakee Haha!

Deze verwijzing naar de conclusie van deze dierenarts is niet compleet. Hij heeft onderzoek gedaan naar stress bij pluimvee en daarbij de scharrelkip en de legbatterijkip met elkaar vergeleken. En daarbij komt de legbatterijkip als minder gestresst en meer gelukkig uit het onderzoek naar voren. Een scharrelkip wordt namelijk gehouden met een maximumbezetting van aantal dieren per vierkante meter (ik weet zo uit mijn hoofd niet hoeveel, ik dacht zeven). Door de pikorde die in een groep ontstaat geeft dit die dieren veel stress. Scharrelkippen ...leuk bedacht....maar als ze als peren in een potje op elkaar zitten, dan heeft de legbatterijkip met zijn individuele huisvesting idd minder stress. In het verslag van dit onderzoel stond ook dat de kip met vrije uitloop en de biologische kip verreweg het gelukkigst waren. Ik heb dit rapport een paar maanden geleden eens per toeval gelezen in de docentenkamer bij ons op school in een pluimvee vakblad. En dit is er bij mij van blijven hangen. Dus die verwijzing geeft wel ware informatie...alleen geen complete informatie.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-07 13:28

Jammer dat eruit gelaten is dat de biologische kip en de vrije uitloopkip uiteindelijk de meest blije kippies waren. Nu doet de schrijver van het 'kritische' artikel het voorkomen alsof legbatterijkippen de tijd van hun leven hebben... en dat lijkt me ook niet helemaal waar, antropomorfisch gedacht of niet...

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-07 13:34

polly2 schreef:
Een scharrelkip wordt namelijk gehouden met een maximumbezetting van aantal dieren per vierkante meter (ik weet zo uit mijn hoofd niet hoeveel, ik dacht zeven). Door de pikorde die in een groep ontstaat geeft dit die dieren veel stress. Scharrelkippen ...leuk bedacht....maar als ze als peren in een potje op elkaar zitten, dan heeft de legbatterijkip met zijn individuele huisvesting idd minder stress. In het verslag van dit onderzoel stond ook dat de kip met vrije uitloop en de biologische kip verreweg het gelukkigst waren.

dit is ook vrij logisch toch? Bloos net zoals bij andere dieren... of je bijvoorbeeld paarden appart in een stal van 3 bij 3 zet of bijvoorbeeld 4 in een stal van 6 bij 6... bij mijn paard (die als laagste staat in de randorde) zal het juist meer stress opleveren dan dat ze alleen staat... en dat kippen met uitloop het gelukkigst zijn kan ik me ook wel in vinden eigenlijk Haha! die hebben meer ruimte en kunnen beter scharrelen dan de scharrelkippen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-07 13:38

Allen dan heb je vogel pest ed en zitten die biologische kippen nog steeds binnen, maar de eieren worden neem ik aan wel als dusdanig verkocht...

Over leg batterij heb ik dat idd al vaker op bokt gezet.
Je zou het kipje maar zijn lager in de rangorde.
Of je nu 4 kipjes van je af moet houden, of 2000....

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-07 13:42

Ergo: toch alles in een legbatterij Ja

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-07 13:47

Ik ben er iig nooit tegen geweest, dat durf ik gerust te zeggen zonder schaamte.
Natuurlijk is een buitenkip fijner, alleen dan moet die kip ook het hele jaar door buiten mogen. En voldoende plek hebben
Anders vind ik dat ook maar een hoop wijs makerij Lachen

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-07 13:48

Maar, dan kan je een paard ook opstallen toch Ja

Elinaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-07 13:49

Ik ben van begin af aan blij geweest met de PvdD. Helaas wist ik niet dat deze mevrouw zulke ideen had en heeft over veel bepaalde huisvestingen en over het omgaan met bepaalde diersoorten.
Dat ze vegetarisch en zo antropomorfischenkt moet ze natuurlijk helemaal zelf weten, ze hoort gewoon voor de dieren op te komen zodat ook zij wat meer rechten hebben.
Dan bedoel ik voornamelijk dat er flinke straffen op mishandeling e.d. moeten komen staan.
Verder zou ik het fijn vinden als het vee wat vaker en meer weiland ziet, en minder dicht op elkaar staat maar dit is voor zover ik weet niet waar te maken ivm kosten.
Ook is het inderdaad niet zo dat wat het meest diervriendelijk klinkt dit ook zo is.
hoe vaak krijg ik wel geen commentaar op het feit dat mijn pony's het hele jaar door buiten staan, en zelfs nu heb ik nog gezier dat er weilanden genoeg zijn waar meer gras staat.
Helaas zijn de meeste mensen inderdaad te antropomorfisch ingesteld, iets waar ik me wel vaker aan erger..maar ik had toch wel verwacht dat mevrouw Thieme wat meer verstand van zaken had, iets wat ik nu toch betreur