3 Jarige peuter verdrinkt in de vijver!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

_LoutJ_

3 Jarige peuter verdrinkt in de vijver!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-07 18:03

Afbeelding
HARDERWIJK (ANP) - Een 3-jarige jongetje is dinsdag verdronken in een vijver aan de Couperuslaan in Harderwijk. De politie Noord-Oost Gelderland heeft dat bekendgemaakt.
Buurtkinderen vonden het jongetje in de vijver. Het is niet bekend hoe lang hij daar heeft gelegen. Een buurtbewoonster haalde het ventje uit de vijver, waarna hij langdurig is gereanimeerd. Ook een traumahelikopter was ter plaatse voor hulp. Het slachtoffertje is vervolgens naar het UMC in Utrecht gebracht, waar hij is overleden.

------------------------------------------------------------------------
HARDERWIJK - Bewoners van de wijk Stadsdennen in Harderwijk werden dinsdagmiddag opgeschrikt door de verdrinking van een driejarig jongetje in een vijver aan de Couperuslaan.
Zie ook:
Jongetje (3) verdrinkt in vijver

VORIGE
START
STOP
VOLGENDE
De kleine Mohammed was om ongeveer drie uur aan de oplettende ogen van zijn ouders en zusjes ontsnapt. Hij is vanaf zijn woning aan het Vondelpark naar de vijver gelopen, om daar zijn geliefde eendjes te bezoeken.

Na een zoekactie van familie- en buurtkinderen vonden drie nichtjes hem in de vijver. Het was toen ongeveer vijf uur. De drie meisjes belden direct aan bij omwonende Sandra Foppen.

"Ik zag de angst in hun ogen. Een meisje riep; mijn neefje ligt in het water", vertelt Foppen daags na het incident. "Ik kwam daar en ik zag een levenloos poppetje in het water liggen. Ik besef nu eigenlijk nog niet dat het om een echt lichaam gaat."

Foppen haalde hem uit het water en probeerde hem zo goed en zo kwaad als het ging te reanimeren.

Er verzamelde zich al gauw een hele hoop mensen bij de vijver. Ondertussen arriveerde de politie en even later een traumahelikopter.

Het slachtoffertje is een kwartier later per ambulance naar ziekenhuis UMC in Utrecht vervoerd. Daar is hij kort na aankomst overleden.

Foppen heeft de rest van de dag buurtkinderen en familieleden opgevangen. Zij heeft ook het slechte nieuws bij de volwassen familieleden van het jongetje gebracht. "Dat is misschien niet mijn taak, maar een buurvrouw van de familie wou dat alleen gaan doen. Ik vond dat ze dat niet alleen hoefde te vertellen."

Foppen is zelf moeder van een vierjarig zoontje. "Echt je grootste nachtmerrie. Je stelt je automatisch voor hoe het zou zijn als je eigen kind daar zou liggen." Toch gaat Foppen waarschijnlijk geen gebruik maken van slachtofferhulp. "Mijn man was er ook bij, dus ik kan het ook met hem delen. En ik heb veel vriendinnen waar ik mee kan praten."

Volgens Foppen is een dergelijk incident nooit helemaal te voorkomen. "Je kan alles wel beveiligen, maar je houdt het niet tegen. Water blijft altijd een risico. En een klein kind heeft maar een fractie van een seconde nodig om er vandoor te gaan."

Maar volgens buurtbewoner Erica van Plateringen is de begroeiing rondom de vijver wel veel te hoog. "Je kan niet zien wat er bij de vijver gebeurt," aldus Van Plateringen. "Toen mijn kinderen klein waren hield de gemeente dit veel beter bij."

De gemeente Harderwijk wil eerst het onderzoeksrapport van de politie afwachten. Daarna gaat zij kijken of de omgeving van de vijver te onveilig is. De gemeente verklaart ook dat de situatie lastig is, omdat Harderwijk veel waterpartijen kent. Deze kunnen zij niet allemaal omheinen. De vijvers in wijken zijn er niet alleen om de buurt te verfraaien, maar ook om regenwater op te vangen.

Uit onderzoek van het Centraal Bureau voor Statistiek (CBS) blijkt dat ongeveer tweederde van alle gevallen van verdrinking van kinderen in of rondom het ouderlijk huis plaatsvindt. In de meeste gevallen gaat het om peuters die in een vijvertje in de tuin of water bij de woning zijn gevallen.

"Wil je echt zekerheid, dan kun je de vijver in je tuin het beste dempen," vertelt Cees Meijer, woordvoerder van adviescentrum Consument en Veiligheid.

Ook gemeenten kunnen volgens Meijer maatregelen nemen. Het adviescentrum geeft op vrijwillige basis advies aan gemeenten. "Zij kunnen bijvoorbeeld de begroeiing rondom een vijver beperkt houden, voor betere zichtbaarheid."

Daarbij kan de helling naar het water beter niet te te steil en te lang zijn. "Dit voorkomt dat kinderen makkelijk het water in glijden." Maar ook Meijer is van mening dat dit soort ongelukken niet altijd kunnen worden voorkomen. "En wij krijgen er in Nederland steeds meer vijvers bij. Vooral in nieuwe woonwijken met jonge gezinnen. De vijvers zijn nodig om regenwater op te vangen."

Opmerkelijk genoeg is het aantal verdrinkingen onder jonge kinderen fors teruggelopen. Jaarlijks overlijden ongeveer twintig jonge kinderen door verdrinking. Een kwart eeuw geleden waren het er nog ongeveer vier keer zo veel. Het CBS kan hier geen verklaring voor geven.

In de afgelopen 25 jaar zijn in Nederland ruim 2700 mensen door verdrinking om het leven gekomen. Bij ongeveer 900 gevallen ging het om kinderen onder tien jaar.

Verdrinking is onder peuters dan ook een veelvoorkomende doodsoorzaak. Een op de tien sterfgevallen komt door verdrinking.

Ook opmerkelijk; er verdrinken ongeveer tweemaal zoveel jongens als meisjes. Bij jongetjes van 2 tot 5 jaar is verdrinking zelfs de voornaamste doodsoorzaak. Misschien zijn jongens avontuurlijker ingesteld. Maar ook voor dit feit heeft het CBS geen duidelijke verklaring.

Bron: http://www.stentor.nl

Dinsdag middag werdt ik gebeld door een vriendin.
Ze vertelde dit verhaal, de zus van 'Mohammed' zit bij mij in de klas.

Anoniem

Re: 3 Jarige peuter verdrinkt in de vijver!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 18:05

ik las het op teletekst, vreselijk, heel veel sterkte voor de nabestaanden.

orange1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 18:05

WAT ERG:|

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 18:06

Jeetje, wat vreselijk zeg! Verdrietig

Jinte

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 18:09

o jeetje wat erg
en zo dicht bij mijn school Verdrietig

xLaus_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 18:12

He gatver..

Sterkte voor alle nabestaande

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 18:16

gatver vreselijk Boos!
zo zie je maar kleine kinderen moet je constant in de gaten houden.
echt heel zielig voor de ouders een ongeluk zit in een klein onschuldig
hoekje Boos!

heel veel sterkte aan de nabestaanden gewenst

xLijn_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 19:22

He bah .
Wat naar . Bloos!
Sterkte voor de gene die er mee hebben te maken!

Carolinef

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 20:26

vreselijk

Eejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 20:29

Wat een nachtmerrie echt afschuwelijk !

Karin_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 20:32

Vreselijk zeg... Geen woorden voor Bloos!

Sunrise_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 21:18

Vreselijk!
En het is nog eens knap dichtbij ook Scheve mond .

krummel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 22:18

Dit is echt heel erg, gewoon je ergste nachtmerrie..

Esmeralda

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-07 11:03

verschrikkelijk
zie de zomer ook al met lede ogen tegemoet.
warm weer, iedereen naar het zwembad en recreatie plassen er zullen er wel weer genoeg verdrinken. Omdat ze "even" uit het oog zijn geraakt. ( misschien een beetje doemsenario maar zo zie ik het wel)

Mariel89

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-07 11:28

jeetje wat erg.. Verdrietig

Noppes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-07 12:06

"om zijn geliefde eendjes te bezoeken"
Wat erg.. Als ouders zit je je hele leven met een schuldgevoel.

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-07 12:10

Verschrikkelijk! Hoop niet dat de ouders en de kinderen met een schuldgevoel zitten, een ongeluk zit in zo'n klein hoekje. Vriendjes zijn?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-07 12:15

tjee ben er helemaal stil van Scheve mond voor die nichtje's moet het ook wel een enorme schok zijn geweest, die hebben alles meebeleeft.. Nagelbijten / Gniffelen

Orange_peach

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-07 12:18

Ik hoop dat helemaal niemand die dit zag een schuldgevoel kreeg, zeker ook mvr. Foppen!
Heel veel sterkte aan iedereen die er op een of andere manier een plekje in kreeg.
Inderdaad zou het goed zijn moest de gemeente iets doen aan de beveiliging van de vijver (begroeiing weg, ...).

OP

Waikiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-07 12:53

jemig wat erg zeg...
Zo zie je maar weer een ongeluk zit in een klein hoekje!

Roselie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-07 17:17

Wat vreselijk!!!Sterkte voor familie en vrienden