Dodelijke paashazenjacht in Nieuw-Zeeland Uitgegeven: 9 april 2007 08:54 Laatst gewijzigd: 9 april 2007 09:14
WELLINGTON - Bij de 'paashazenjacht' in de Nieuw-Zeelandse provincie Otago zijn zondag ruim 16.000 hazen gedood. Dat is 6000 minder dan vorig jaar maar de boeren in de regio zijn toch tevreden.
De verwoede jacht op hazen is al vijftien jaar een traditie in de plaats Alexandra. Ze moet het grasland op de landerijen beschermen tegen wat in deze streek gezien wordt als een hazenplaag.
Schieten
De plaatselijke autoriteiten hadden vierhonderd jagers uitgenodigd die 24 uur lang mochten schieten op hazen die zich binnen een straal van 100 kilometer rond de plaats Alexandra bevonden.
Lekkere traditie maar niet heus. Vind het echt helemaal nergens op slaan. Okee als er een hazenplaag is dan is het anders, maar het lijkt me toch wel sterk dat er ieder jaar rond Pasen een hazenplaag is
Iemand enig idee hoe groot de populatie hazen daar is? Ik weet het zelf niet, maar als die nog vele malen hoger ligt dan het afgeshoten deel dan is het eigenlijk niet zo veel, je moet het in verhoudingen bekijken.
Als er vorig jaar 6000 hazen meer zijn geschoten, dan zijn er vorig jaar 22.000 hazen geschoten. Als er dan toch elk jaar weer genoeg hazen 'over' zijn om weer 16.000 hazen te schieten, moeten er toch wel een heleboel zijn daar.
Je wilt volgens mij ook niet weten hoeveel er hier in een jachtseizoen aan dieren wordt geschoten...
@LuvdaTossa. Ik ben afgelopen November in Nieuw Zeeland geweest en gezien wat de import van Europese dieren in Nieuw Zeeland gedurende de afgelopen eeuwen heeft gedaan voor hun Ecosysteem. Hele soorten die zijn uitgestorven omdat er in de victoriaanse tijd moest kunnen worden gejaagd: op herten, hazen en fazanten. Deze soorten zijn met opzet uitgezet, maar dit is echt geen import geweest van de afgelopen jaren, dit dateerd van 1700- 1800!
Hallo? Australie is niet hetzelfde als Nieuw Zeeland? Ga even terug naar de schoolbanken, en bestudeer de Atlas van de wereld. In Nieuw Zeeland komen GEEN wilde Kamelen voor!