nieuw opvang centrum voor mishandelde dieren.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

meissiexx

nieuw opvang centrum voor mishandelde dieren.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-07 16:20

hallo,

wij zijn al een tijdje bezig om een stichting te beginnen voor mishandelde dieren.

de gemeente vind het een goed idee.
maar we moeten nu alles op papier zetten hoe we willen werken, hoe we het aan pakken wat onze bedeoling is.
enz enz....
ik zet het hier neer omdat misschien wel sommige mensen wel goeie ideeen hebben en die ons weer er mee kunne helpen.
bijv hoe zouden jullie voer inzamellen.
op spullen voor de paarden, honden katten, enzo.
of hoe moet je aan vrijwilligers komen.
en hoe kom je aan een veearts terwijl je maar met een beperkt bedrag kan doen omdat je allen een vergoeding krijgt van mensen die een dier adopteren.

WIJ HEBBEN GROTEN DEELS ALLES AL MAAR MISCHIEN HEBBEN JULLIE NOG WEL EEN GOED IDEE OF BETER PLAN EN DAAR HEBBEN WIJ WEER HEEL VEEL PROFIJT VAN.
HOOP OP VEEL REACTIES.
GROETJES Pling

Lorr_

Re: nieuw opvang centrum voor mishandelde dieren.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-07 16:38

Ik heb niet echt een idee,
Maar wil even zeggen dat ik het super ind van jullie wat jullie overhebben voor die dieren!

Echt top! Bloos

Manderino

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-07 16:49

*gaat even denken.

wel een super idee !
echt goed wat jullie over hebben voor de dieren .
een donatie box ofso ? Nagelbijten / Gniffelen

Guinevere

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-07 17:32

Vind je het heel vervelend als ik zeg dat het naar aanleiding van je vragen lijkt alsof je juist nog lang niet alles voor elkaar hebt?

Vooral financieel ben ik benieuwd hoe je denk dit te doen? Een spoedoperatie bij een paard kan in de duizenden euros lopen ... hoeveel katten en honden zouden geadopteerd moeten worden om dat te bekostigen? Bedenk je goed dat verwaarloosde dieren (dat valt toch ook onder mishandeling?) vaak meer medische zorg nodig hebben dan andere dieren. Sowieso moeten alle dieren door een dierenarts onderzocht worden en geent worden voordat ze geadopteerd kunnen worden. Een sponsor kan helpen met voer en andere benodigdheden, maar dan moet je wel een heeel strak plan kunnen presenteren. Nog iets om aan te denken; rechtsbijstand en beveiliging ... je krijgt toch te maken met niet zulke lekkere types als je een opvang begint. En hoe kom je aan je dieren? Misschien is het sowieso een beter idee om je (in het begin) te beperken tot alleen honden, of katten? Of alleen paarden?

Het is in ieder geval een lief idee, maar ik hoop dat je er nog een keer goed over nadenkt
Spoiler:
... en dat je niet minderjarig bent

meissiexx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-07 17:43

hallo,
bedankt voor jullie reacties.
maar wij hebben bijna alles al voor elkaar allen nog een brief naar de gemeente toe en dan horen we of we de mogelijk heid krijgen om alles gratis tot ons beschrikking krijgen daar gaat dit nu om.
ze zijn heel blij met het idee.
en als het goed is doen wij het samen met de dieren bescherming.
we hebben overal al wel aan gedacht maar ik dacht laat ik hier eens in het kort op schrijven en misschien brengens de mensen ons nog wel op een goed idee.
en mishandelde dieren daar valt ook verwaarloosde dieren onder.
maar wij zijn dus niet op zoek ze maar dieren. die al een eigenaar hebben zeg maar en dat ze het dier gewoon kwijt willen. om er vanaf te zijn.zoals een dieren asiel dat is de bedeoling niet van ons.
maar bedankt voor jullie reacties Pling Pling Pling

Amy77

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-07 22:27

Mag ik vragen hoe oud je bent?
Ik wil je als tip meegeven eerst om zonder stichting door het leven te gaan, om alles op de rit te krijgen, onderzoek te doen en de zin 'als het GOED is doen we het samen met de DB' viel me op..
Een stichting in het leven roepen kost geld (denk maar aan een notaris die de akte opstelt) en dan alle leden die aansprakelijk zullen zijn als er iets mis gaat..een goede boekhouder moet er zijn, die alle giften en spullen bijhoud, de baten en lasten etcetc.
Spullen verkopen om aan geld voor een stichting te komen mag bv niet, dan wordt het een commercieel iets en dan krijg je met de belasting te maken..
Wat is je exacte doel? Ik wordt nl al niet helemaal wijs uit hoe je het precies wilt gaan aanpakken, wil je bemiddelen? Of wil je de dieren opvangen? In je eerste post begrijp ik dat je bv voer wilt inzamelen, dus ik maak hieruit op dat je een soort van tijdelijke opvang wilt worden, totdat de dieren weer herplaatst kunnen worden? In dat geval heb je ook iemand die jullie medisch bij kan staan voor weinig tot niets, want verwaarloosde dieren kosten een hele hoop 'opknap'geld..
Begrijp me niet verkeerd hoor, vind het een reuzeplan van jullie, maar ik denk dat voordat je naar een gemeente stapt, eerst met een heel goed plan moet komen..

Jacimatho

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-07 23:31

Oke, ik ben er eventjes een paar minuten voor gaan zitten...

Wij hebben een dergelijke opvang enkele jaren gerund.

Er komt ontzettend veel tijd, energie, liefde en eigen centjes bij kijken om dit te doen.
Wij hadden kortingsregelingen met de dierenarts, de smid en de voerleverancier, maar voor niks gaat de zon op hoor.
Als jij denkt dat je alles gratis kan krijgen zit je verkeerd, ben ik bang...

Worden jullie een stichting of een vereniging?
Weten jullie wat daar belastingtechnisch mee gemoeid gaat?
Hoe alles in zijn werk gaat met betrekking tot donaties. leden, registratie, de paarden die ook een waarde vertegenwoordigen...

Je verdient er niks mee, levert er alleen maar op in en je moet het alleen doen als de blik in de ogen van een dier dat zich beter voelt alles waard maakt.

Komt bij dat de DB niet zomaar samen met iemand of een stichting iets gaat doen. Je kan je opgeven als opvangadres, maar ook niet meer dan dat.

Hebben jullie nagedacht over het herplaatsen?
Dit mag niet vanuit een winstoogpunt, dus dan moet je denken aan adoptie, of wegschenken onder contract.

Al contact gehad met de notaris?

Wat voor lokatie hebben jullie?
Voldoende land en stallen beschikbaar?
Voldoende ervaring in huis om heel schrijnende gevallen op te kunnen peppen?

Jullie hebben nog niet een paard binnen, maar je zoekt al wel vrijwilligers?

Als ik je voorgaande posts bekijk blijkt daar nu niet echt heel veel kennis uit, zonder dit sneu te bedoelen.
Je moet gewoon behoorlijk wat in huis hebben qua knowhow met dit soort paarden EN hun baasjes, want die willen nog weleens onaangekondigd op de stoep staan.
Enkele dagen geleden zocht je nog een paardje voor jezelf...
Verwaarloosde en mishandelde paarden zijn zelden een freebee.....je krijgt niet zomaar een beestje voor nop dat je dan lekker kan opknappen en de wereld mee uit kan rijden.
Of in kan zetten voor de lessen op de manege..

Wat is er gebeurt met dat diertje dat hoefkatrol had en alleen nog goed was als gezelschapspaardje?
Die op blind vertrouwen was gekocht zonder keuringen ed?
Hebben jullie daar een adoptie plekje voor gevonden, of er de moeite voor gedaan om hem te herplaatsen?

Begin maart heb je een advertentie om een paardje te koop te zetten van mei 2004 !! waar al stevig op gereden wordt...
Citaat:
loopt al netjes aan de teugel (kan ook leuk springen)

In eerdere berichten lees ik dat je een pony te koop aanbiedt van 2 jaar die al heel goed aan de longe loopt. Ook is te lezen dat je van mening bent dat er prima op een 2.5 jarige gereden kan worden, zolang je het maar niet te lang doet.

Te koop aangeboden via jou:

Waren al deze dieren van jou of plaats je ook advertenties voor iemand anders?

viewtopic.php?f=5&t=615541&p=16647354&hilit=#p16647354
viewtopic.php?f=5&t=615138&p=16612867&hilit=#p16612867
( zo te lezen van jou )
viewtopic.php?f=69&t=721857&p=22658612&hilit=#p22658612
( quote: we hebben hem voor de manege gekocht....run jij een manege? )
viewtopic.php?f=5&t=705073&p=21628996&hilit=#p21628996
viewtopic.php?f=5&t=705840&p=21511065&hilit=#p21511065
( loopt met 2,5 al mee in de les zo te lezen..)
viewtopic.php?f=5&t=737266&p=23642950&hilit=#p23642950

En een topic waarin je vraagt om goedkope pony's
viewtopic.php?f=65&t=614464&p=16574819&hilit=#p16574819

Je reageert op topics waarin pony's worden aangeboden met spoed, of voor een laag prijsje..

In een topic ben je verdrietig omdat een kennis een paardje heeft dat geslacht gaat worden, en krap tien minuten later open je een topic waarin je zelf ontzettend verdrietig bent omdat jouw paardje geslacht moet worden wegens hoefkatrol.
Om welk paardje gaat het hier nu, van die kennis of van jou?

Je staat op een manege bij Kampen, die vrij luxe en uitgebreid is als ik het zo lees.
Ga je met deze eigenaren in zee en gebruik je hun faciliteiten?
Of is dit jouw manege?
viewtopic.php?f=1&t=729422&p=23090029&hilit=#p23090029

Mijn excuses als dit erg fel overkomt, maar wij hebben ons 10 jaar te barsten gewerkt voor de meest afschrikwekkende gevallen....denk hierbij nog even terug aan Kyran..( zie profiel )
De laatste tijd schieten zgn. opvang adressen als paddestoelen uit de grond, maar zelden zijn het oprechte.

Degenen die het met hart en ziel doen, beginnen niet vaak met een halfslachtig oproepje op internet waarbij er stiekem op de borst geklopt wordt.

Die veer in je kont komt dan later wel, als het je lukt om dieren echt op te knappen en gelukkig te herplaatsen bij mensen die er goed voor zijn.
Knipoog

Groeten
Cindy

meissiexx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-07 11:12

hallo,

bedankt voor jullie reacties.
maar ja ik snap niet waar die pony's mee te maken hebben die te koop stonden.
en niet alles is van ons want je mag hier niet een advertentie neer zetten voor andere mensen dus ik zet het gewoon onder mijn naam.
en ja dat paardje werd afgemaakt. door hoefkartol omdat er niets meer aan te doen was. en dan nog hij was niet van ons dus wij kunne er niet over oordelen.
en wij hebben al met heel veel mensen contact het gaat ons nu allen nog op de gemeente en wedhouders die ons misschien een gratis verblijf kan geven. alles is al wel geregeld met hoefsmid en dierenarts.
en ja ik zet er in van ja misschien werken we mee met de dier bescherming ik kan toch ook niet zeggen met zeker heid als de gemeente zegt van ja we beginnen hier niet aan en dat willen wij niet hebben. dan kan het toch niet door gaan.
en ja wij hoeven er geen geld aan te verdienen wij willen allen dat ze een beter leven krijgen. en als wij er geld zelf in moeten stekken dat is dan ook geen probleem. het gaat ons niet om dat wij er beter van worden maar de dieren.
en foutloos schrijven dat weet ik dat snapt iedereen.
wij hebben veel over voor dieren.
en denk vraag hier om een reactie. terwijl alles al bijna vast staat. notaris en alles is al lang te pas geweest.
maar moet ik dan echt alles hier in de puntjes zeggen.
ik dacht vraag hier als andere mensen nog ideen hebben en dat die ideen ons weer kunnen helpen.
maar had niet verwacht zulke reacties te krijgen.

het komt over net of wij achterlijk zijn en niet weten wat het inhoud en ja en dat het hard werken is en dat je er niet aan verdient dat weten we al zo lang.
maar wij hebben alzoveel gedaan met die mishandelde dieren uit spanje hier heen en mishandelde paarden.
hebben we wel vaker. en we dachten nu met een grote groep laten we het op richten allen voor die dieren die geen goed leven hebben bij andere mensen.

en ja als de dieren op te been zijn dan moeten de nieuwe eigenaren een contract onder tekenen dat ze niet door verkocht worden enz enz...

ik snap jullie reacties allemaal wel.
maar snap niet waarom die dieren die te koop stonden er mee te maken hebben.
maar het zal allemaal wel.

maar het lijkt wel of ik hier een beetje moet goed praten tegen over andere.

Roane

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-07 11:28

Sorry, maar ik vond dit al vrij knullig beschreven nog voordat ik de andere reacties had gelezen en ik ben het volledig met Jacimatho eens.
Wij vingen voor jaren en jaren vogels en kleine zoogdieren op, als die waren aangereden of op een andere manier gekwetst. We gaven geen medische hulp, we gaven wel een opvangplek om ze van daar naar dierenartsen en zorgcentra te brengen. We hadden hiervoor contact met een dierenarts.

Maar het punt is; na een aantal jaar was het gewoon niet meer mogelijk door de wetgeving. Je moet tegenwoordig een halve dierenarts zijn wil je een opvangcentrum zijn.
En eerst een beetje info vragen op internet NADAT je aan de gemeente hebt gevraagd of het een goed idee is, wat ze plotsklaps vinden nou dat is NOOIT zo...

Nee, dit is geen zuivere koffie. Sorry dat ik het zeg.

edit:
En wat ik er mee bedoel, wat ik in het topic schrijf omdat je er een topic voor opent.

Denk je dat de eerste de beste persoon zomaar dieren op mag vangen? In huis, of aan huis? Daar heb je vergunningen voor nodig, contact met organisaties die als netwerk kunnen dienen, de gemeente moet er 100% achter staan en jullie ook opzoeken met problemen.
En jullie moeten er voor open kunnen staan, jullie moeten dat aankunnen. Dat doe je niet zomaar een twee drie. Omdat je toevallig een stalletje hebt voor een zielig paard.
Wij zaten al met administratieve rompslomp en contracten, vergunning om een eend, een wild dier op te vangen; laat staan een mishandeld paard!
En dan, pak je ze af van de eigenaar, bel je aan bij de dierenbescherming? Koop je zo over, en stimuleer zo de verkoop van een mishandelaar?

Het is echt zo simpel nog niet hoor, het klinkt nobel maar het is niet simpel.

meissiexx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-07 11:38

mag hier een slotje op

Amy77

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-07 12:09

Joh, voel je nou niet zo aangevallen door meteen een slotje te vragen Knipoog
Als je hier al een slotje om vraagt, straks als alles rond is, zal je nog veel meer kritiek (in dit geval was deze allemaal opbouwend) op je dak krijgen, kan je ook niet gelijk je opvangcentra sluiten als de reacties je niet bevallen Knipoog

Het ging er in mijn geval over waarom ik zo reageerde, was omdat je heel onprofessioneel overkwam en ik je op een paar punten wilde wijzen alvorens je zoiets opsstart.
Ik denk dat Jacimatho het ook zo zag.
Het is juist goed dat je om reacties vraagt, maar men wijst je op een hele hoop dingen en dat is waar je om vroeg, alleen niet zo verpakt als je mss gehoopt had? maak je daar niet zo druk om..

Jacimatho heeft erg veel ervaring op dit gebied en het is goed dat zij een hoop punten aanhaalt, zijzelf heeft er immers ook te maken mee gehad.

Ik haalde de zin aan van de DB mss samenwerken, omdat je aangaf alles al rond te hebben, maar hoe iets in te zamelen nog niet en de gemeente ook nog niet. Vandara dat die izn mij opviel, dat alles nog niet rond bleek te zijn.

Afijn, heel erg veel succes met het opbouwen ervan en ik hoop voor de dieren dat het lukt, maar vooral ook voor jullie, want niets is erger dan een dier te laten gaan als opvangcentra of mens als je niet over de juiste middelen beschikt..

ShirleyA

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-07 12:17

meissiexx ik snap niets v jouw verhaal. Het is zeer slecht geschreven en t kost veel moeite te volgen wat je nu wil zeggen. Dat komt zeer knullig over. Verder krijg ook ik t gevoel dat je geen idee hebt waar aan je gaat beginnen en het lijkt me niet dat een gemeente met jou in zee gaat.
Ik heb geen idee wat jouw ervaring in deze is maar en vertrouwd gevoel geef jij zo niet af. Als je daar niets aan doet zal dit plan nooit vd grond komen.
Ga er nog een n nachtje over slapen.......

meissiexx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-07 12:40

ik vraag hier gen slotje op omdat ik het zie als kritiek.
ik vraag allen om ideen en ik krijg zulke antwoorden.
dan heeft het toch gene nut dan kan ik net zogoed een slotje er op doen.
ik zie dit niet zoals kritiek.
maar bepaalde dingen die reacties die vraag ik hier niet dus dan denk ik doe er dan maar een slotje op.
het gaat hier toch niet om of het moeilijk te lezen is. en het niet goed kunnen volgen dat soort reacties dat vraag ik hier toch niet en daar heb ik gewoon geen zin in.

neej maar het lijkt net of julie dneken dat ik nergens wat vanaf weet en ik zomaar op de dollefooi dit ga beginnen.

ik ben er niet eens de baas over die het begint ik vraag allen om reacties.
die gene die het begint zit met die mishandelde dieren in spanje en ze wil het ook hier beginnen.
die weet echt wel waar ze aan begint. en wat alles in houd daarom zij ik ook alles is al geregeld allen de gemeente moet nog accoort gaan we hebben daar al veel gesprekken gehad maar er is nog 1 groep mensen dwaar we het voor moeten leggen en dat is het beslissende..
maar ik vraag allen goeie ideen...

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-07 12:42

meissiexx: is het nu alleen de bedoeling honden uit spanje op te vangen?Of richt je je gelijk op meerdere diersoorten?

ShirleyA

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-07 12:48

Ga ook eens iets aan je nederlands doen want het is echt niet leesbaar zoals jij schrijft......
Dat maakt geen goede indruk op mensen, zeker niet als je iets gedaan wilt krijgen van ze.

Denise

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-07 12:54

Deze mensen geven geen kritiek, ze laten je op een duidelijke manier inzien dat je plan geen nut heeft. Ik heb alles vluchtig doorgelezen en ik ben het meer met de mensen eens die hier reageren. Het is een leuk plan, klinkt vast heel heldhaftig en zo, maar het is hard werken en je hebt nog weinig voorbereid. Nog één vraagje: hoe oud ben je?

Farouche

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-07 13:12

je moet misschien ook even duidelijk zeggen in naam van Wie of Wat je een topic opent. Want er is nu meerdere malen onduidelijk geweest wiens iets het nou is, bv. over die manege, de pony's die te koop zijn en nu dit opvangcentra wat opeens weer niet van jouw blijkt te zijn.

Zet zelf alles op een rijtje, typ dat van mijn part in Word, spellingcontrole erover, bedenk voor wie je dit doet en open dan een topic over zo iets, dat maakt meteen een proffesionelere indruk en het schept meteen duidelijkheid.

En er is al meerdere malen gevraagt, in dit topic en in je andere topic) hoe oud je eigenlijk bent, hier ben ik ook wel benieuwd naar.

Amy77

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-07 13:35

Je zegt dat het om iemand gaat die zeker weet waar die mee bezig is, waarom dan om hulp vragen naar ideeen? Die heeft al ervaring en weet dus al hoe of wat zoals je zegt, dan was heel dit topic niet eens nodig geweest Lachen

Afijn, als je iets start, ga je van te voren onderzoek doen, zoals al eerder vermeld. Je gaat een plan opbouwen en dat verder uitwerken en daarmee eerst eens onder het publiek waar jij hulp van verwacht voorleggen, een veaarts/dierenarts, hoefsmid, tandarts, veevoeder bedrijf, hooi/stroleverancier, klusjesman voor als er iets kapot gaat en ga zo maar door. Zorg dat je eerst de middelen hebt om iets te kunnen bewerkstelligen, niet dat je iets opstart en dieren opvangt en achteraf blijkt dat je van niemand hulp kan krijgen en je dieren bij jou het net zo slecht zullen hebben, wegens geldgebrek of wat dan ook..dat zou afschuwelijk voor de dieren en ook voor jullie zijn.
Als je zwart op wit hebt staan dat deze personen jullie de hulp willen bieden, dan kan je dat verwerken in je plan en daramee aankomen bij de gemeente, want die kan dan zien dat jullie je goed voorbereid hebben en zij niet hun stukje grond en stallen (ook aan vergunningen gedacht, mestafvoer etc) zomaar verhuren..
Promoten, promoten en promoten om donaties te kunnen krijgen. JE moet goed onthouden dat de economie er niet naar is momenteel dat men zomaar donaties gaat geven aan zomaar een doel, men wilt zeker weten waar het geld terechtkomt en dat dat goed gebruikt wordt.. De opvangcentra komen momenteel overal vandaan alsof het een nieuwe hype is en ik zou dus echt niet zomaar centjes over maken naar een doel als deze, puur omdat er veel te veel zijn en de helft daarvan niet werkt op de manier waarop zij beloofd hebben en uit hu goede bedoelingen het financieel boven hun hoofd stijgt en dus niets kunnen waaraken voor die dieren die juist de hulp zo hard nodig hebben.

Je totaalplaatje moet erg goed overkomen, via een site, maar ook via referenties, vooral die laatste. Die kun je alleen maar goed hebben als je alles zelf goed op de rit hebt en dan wek je pas vertrouwen.
Je vertrouwen komt tot nu toe niet over nog, omdat je erg slecht tegen kriktiek kan en geloof me, je gaat nog heel wat over je heen krijgen aan ellende en zie maar overeid te blijven staan.
Daarom haale ik het ook wat je gevraagde slotje betreft.
Nogmaals, ik wens je alle wijsheid en succes toe.

Chica

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-07 20:23

Aangezien op BB hetzelfde topic loopt zet ik deze op slot.