dierenambulance buitenspel gezet door jagers en politie...

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Shiloh

dierenambulance buitenspel gezet door jagers en politie...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-07 14:15

Dierenambulance buitenspel gezet door jagers en politie

Den Haag - Dierenambulances mogen niet meer in aktie komen om in het wild levende dieren zoals reeën te redden na een aanrijding. Dat blijkt uit een intern memo van de politie in IJsselstreek en Achterhoek dat de Partij voor de Dieren in bezit heeft gekregen.

Waar dierenambulances decennialang belangeloos uitrukten om reeën en hun zogende jongen te redden of uit hun lijden te verlossen in geval van aanrijdingen, hebben politie en jagers nu bepaald dat dierenambulances uitgesloten zijn van deze vorm van hulpverlening.

De aangereden dieren worden in alle gevallen (ook als ze nog te redden zouden zijn) door jagers doodgeschoten en aan de poelier geleverd. In sommige gevallen, zoals bijvoorbeeld in de gemeente Epe, krijgen de jagers ook nog 50€ beloning per afgevoerd dier, betaald door de gemeente aldus de Partij voor Dieren.

.... voor de rest zie de bron...

Bron: http://www.blikopnieuws.nl/bericht/46300

Ik las dit vandaag ook bij ons in de krant. Ik vind het echt te belachelijk voor woorden. Zelfs de dieren die met een beetje inzet gered kunnen worden worden gewoon afgeknald... en waarom? Als je het mij vraagt puur het financiële plaatje...

Boktpony

Re: dierenambulance buitenspel gezet door jagers en politie...

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-07 14:20

nou lekker voor die hertjes dan! Boos! dus als zoon beestje alleen iets kleins mankeert moet ie maar dood zodat hun 50 pleuro op kunnen halen? zoiets hebben ze zeker weer op kantoor bedacht ofzo? Ach gut

Ghani

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-07 22:25

1 April ? ... wel aardig flauw overigens? mag niet hopen dat het waar is .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-07 09:43

Moeten ze ook bij die jagers doen... in 1 keer afknallen die gasten.

odetteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-07 10:44

Ach, ik heb er niet zo'n problemen mee als een jager of agent een dier gelijk uit zijn lijden verlost. Op de meeste plaatsen in er toch zo'n overschot (door al het bijvoeren onder andere) Dat ze wel moeten jagen om de populatie in evenwicht te houden. Dan kan je beter een dier dat toch al gewond is nemen en het de ellende en stress van herstel in een niet natuurlijke omgeving besparen dan elk dier maar proberen op te lappen waardoor je er uiteindelijk weer meer moet afschieten.

Karamell

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-07 14:45

Sorry Odetteke, maar ik ben het daar echt niet mee eens.

En die moordenaars dan ook nog eens geld 'geven' voor het beoefenen van hun 'hobby'... Boos!

Redrumfox

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-07 15:31

Yuna schreef:

En die moordenaars dan ook nog eens geld 'geven' voor het beoefenen van hun 'hobby'... Boos!

Inderdaad, nu zal je zien dat ze, wanneer een dier nog makkelijk gered kan worden, 'm gewoon neerknallen met het excuus dat hij toch bijna dood was. Huppa weer 50 piek erbij.

Soraya92

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-07 15:33

Miss_Montana schreef:
Moeten ze ook bij die jagers doen... in 1 keer afknallen die gasten.

Dit vind ik vrij agressief klinken , ik jaag ook al mijn hele leven , maar waarom dit zo bot als i kvragen mag?

odetteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-07 17:46

Ik weet redelijk veel van de jacht af en zie minder problemen in jagen dan in het eten van een hamlapje.. dieren hebben een mooi leven in het wild gehad en een goede jager knalt een dier met 1 schot af, een gemiddeld varken heeft meer geleden. Voor een jager is het doodschieten van een dier aan de kant van de weg ook geen hobby, de hele sport van het speuren zoeken en wachten is weg.

Een dier dat gewond is na een aanrijding staat zo snel mogelijk op en rent de bosjes weer in (voordat een jager of agent ter plaatse is).. doet hij dit niet, dan in er op enige manier sprake van ernstig letsel. Voor reeen (van nature al paniekerige dieren) levert zo'n revalidatieproces als het al mogelijk is zo veel stress op dat je je serieus kan afvragen voor wie je het doet, je eigen schuldgevoel afkopen of is het in belang van het welzijn van het dier?

Even wat extra info om niet als dierenbeul over te komen: heb zelf ooit twee reekalfjes van 2 dagen oud met de fles groot gebracht omdat moeders slachtoffer was geworden van stropers.

SanderD

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-07 18:21

Ik ben het met odetteke eens wat betreft zij zegt over de keus een al aangereden dier te nemen of er anders nóg een te moeden doden. Echter, ik kan me niet voorstellen dat een jager altijd meteen naar zo'n dier toe kan gaan zo gauw het aangereden is. Vaak proberen ze nog te vluchten. Dan moet er bijna een jagerspatrouille komen, want ik neem niet aan dat een jager in het bos wóónt.
Ik vind dus wel dat het voorkomen van onnodige pijn bij zo'n dier voorop moet staan, en ik heb het idee dat het bij dit initiatief vooral gaat om de dikke portefeuille.

Tien

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-07 18:43

Het is een gat in de wet die is ontstaan bij het maken van de nieuwe flora en fauna wet. Natuurmonumenten en de dierenbescherming hebben hier zelf bij gezeten. Beetje apart dat ze achteraf gaan klagen en iemand anders de zwarte piet doorschuiven.

En zoals Odetteke al zegt, als het dier blijft liggen heeft ie zodanig letsel dat herstel niet meer mogelijk is.
Overigens mag de dierenambulance geen dieren die in het wild leven (en dus ook niet na een aanrijding) meenemen, simpelweg omdat je geen wilde dieren mag houden.

En voor die €50 hoeft een jager ook niet op komen te draven, reken mee de benzinekosten naar de aanrijding, het patroon en de benzinekosten naar de poelier. Hou je weinig over.
Wat ik mij overigens nu even afvraag is of dat vlees nog wel te eten is, met alle adrenaline door het lichaam heen.?

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-07 18:56

Ik vind dat dus echt een belachelijk plan, arme herten/reeen!

Er zal heus wel misbruik gemaakt van worden, want ja, als je zo'n dier doodschiet en zeg dat ie toch al half doodwas, heb je er weer 50 piek erbij.

Ik vind echt dat ze hier doorslaan op het gebied van dieren. Net zoals die tests die ze willen gaan doen voor honden.

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-07 23:01

Ik vind het nog steeds vreemd. Je praat niet alleen over reën, maar bijvoorbeeld ook over vosjes of ander wild. Stel een wilde zwaan met een gebroken poot, wat daardoor niet meer goed kan lopen en niet meer goed weg kan vliegen. Zo'n beest kan naar mijn mening met niet al te veel stress prima geholpen worden.

Overigens Odetteke spreek je jezelf tegen. Eerst geef je als argument dat een jager beter een al gewond dier langs de kant van de weg kan afschieten dan oplappen end at die jager dan alsnog een ander dier afschiet. Maar vervolgens noem je wel als argument dat zo'n jager geen lol beleefd aan het afschieten van een al gewond dier, omdat het speuren en het zoeken en wachten er dan niet bij komt kijken. Je maakt mij dan echt niet wijs dat zo'n jager na het afschieten van een gewond dier niet alsnog het bos induikt om daar ook echt voor de hobby aan de slag te gaan... Ik krijg dan eerder het idee dat er uiteindleijk 2 dieren dood zullen zijn, en niet 1tje...

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-07 00:15

Ik heb een keer meegemaakt dat we met de dierenambu een ree op gingen halen die gedood was door een aanrijding. Daar aangekomen bleek ze lekkende tepels te hebben dus het kalf moest in de buurt zijn. Er stopte een man die langs kwam fietsen en binnen no time was de jachtopzichter er. We gingen met zn 4en zoeken in het bos, maar we konden het kalf niet vinden. De jachtopziener besloot om de volgende ochtend om 5 uur nog een keer te proberen, met een fiep. (soort van blaasding dat een hertengeluid kan produceren). In de hoop dat het kalf zich zou laten horen.

Wij hadden eigenlijk nog een paar ritten staan, en we besloten het hert aan de opzichter te geven die ons er geld voor gaf. Dat kon weer mooi in de fooienpot.

Het kalfje zou het trouwens gewoon overleven als hij m kon vinden. Hij had zelf een soort opfok voor dit soort weesjes. Lachen

verwijderd09

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-07 01:53

Tien schreef:
Wat ik mij overigens nu even afvraag is of dat vlees nog wel te eten is, met alle adrenaline door het lichaam heen.?

Het vlees is nog eetbaar, probleem was alleen dat niemand de moeite nam om het wild naar de polier te brengen. Ik denk dat dat de reden is waarom er een vergoeding voor staat.
Ik kan me nog henrinneren dat enkele jaren geleden daar een hoop de gedoe over was aangezien het de gewoonte was dat als je een hert aanreed, je als je wilde zelf het hert naar de polier kon brengen en het vlees mocht hebben. Omdat ze bang waren dat mensen expres herten gingen aanrijden hebben ze deze regel verandert en zou de politie het dode hert naar de polier moeten brengen, maar door de lakse houding van de politie was het hert al te lang dood voor consumptie, en daardoor ging veel vlees verloren.
Yuna schreef:

Dit gaat over de jagers in Belgie, daar zit nogal een behoorlijk verschil in. De jagers in Belgie schijnen zich namelijk vaak niet aan de regels te houden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-07 06:32

dan nog, een jager is en blijft een jager, laat die dieren toch lekker uit hun lijden verlost worden door de ambulanse en waar het kan gered worden!! we moeten trots zijn op de wilde dieren in ons land en ze niet allemaal af laten schieten door een paar ventje's met geweren die niks beters te doen hebben

woofie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-07 08:23

hmmmm, ik hoor hier nu wel allerlei kritiek op jagers, maar geen enkel woord van kritiek op de veroorzakers van alle ellende. automobilisten die gewoon lekker hard rijden door die gebieden waar wild zich ophoud! veel aanrijdingen zijn te voorkomen als men rekening houd met het feit dat er wilde dieren kunnen oversteken en dus de snelheid aanpast.....
maar ja, dàn kom je aan de heilige koe.....en die is natuurlijk weer vèèl belangrijker dan overstekend wild..............

odetteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-07 08:41

Shiloh schreef:
Overigens [***] spreek je jezelf tegen. Eerst geef je als argument dat een jager beter een al gewond dier langs de kant van de weg kan afschieten dan oplappen end at die jager dan alsnog een ander dier afschiet. Maar vervolgens noem je wel als argument dat zo'n jager geen lol beleefd aan het afschieten van een al gewond dier, omdat het speuren en het zoeken en wachten er dan niet bij komt kijken. Je maakt mij dan echt niet wijs dat zo'n jager na het afschieten van een gewond dier niet alsnog het bos induikt om daar ook echt voor de hobby aan de slag te gaan... Ik krijg dan eerder het idee dat er uiteindleijk 2 dieren dood zullen zijn, en niet 1tje...

De jagers waar politie in de meeste gevallen mee samenwerkt zijn geen willekeurige mensen die een jachtvergunning hebben. Meestal zijn het jachtopzieners die een bepaald gebied beheren, de wildpopulatie in stand houden en al samenwerken met politie tegen stropers etc. Deze mensen worden op hun vrije avondje wakker gebeld om naar zo'n ongeval toe te gaan.

Hoe groot de populatie ongeveer is, is redelijk goed bekend in een bepaald gebied en aan de hand daarvan wordt besloten hoeveel dieren er afgeschoten mogen worden.. als er dus 20 reeen voorr een auto komen gaat dat wel degelijk ten koste van hoeveel er geschoten mag worden.

Tien

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-07 09:52

woofie schreef:
hmmmm, ik hoor hier nu wel allerlei kritiek op jagers, maar geen enkel woord van kritiek op de veroorzakers van alle ellende. automobilisten die gewoon lekker hard rijden door die gebieden waar wild zich ophoud! veel aanrijdingen zijn te voorkomen als men rekening houd met het feit dat er wilde dieren kunnen oversteken en dus de snelheid aanpast.....
maar ja, dàn kom je aan de heilige koe.....en die is natuurlijk weer vèèl belangrijker dan overstekend wild..............

Afgod

Wat mij overigens ook opvalt is dat er vaak mensen zijn die al snel negatief tegenover de jagers staan. (Kan ik mij enigzins voorstellen). Maar vergeet niet dat jagers nuttig werk verrichten. Zij houden de wildstanden (het aantal in het wild voorkomende dieren, en dat in verhouding van de verschillende soorten) in stand. b.v. je zal nooit op een vos schieten, de vos plant zich voort en zo ontstaan er veel vossen. Hartstikke leuk. Maar vossen eten konijntjes, vogels, etc, etc. Veel vossen eten veel. Het resultaat is dan dat er weinig ander wild overblijft.

Citaat:
Dit gaat over de jagers in Belgie, daar zit nogal een behoorlijk verschil in. De jagers in Belgie schijnen zich namelijk vaak niet aan de regels te houden.

De jagers in België zijn idd wat lakser met de regels. In Nederland houden ze zich er toch beter aan. Maar ja overal zitten rotte appels tussen.

Edit: typo

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-07 12:08

woofie schreef:

Inderdaad Woofie, helaas hebben sommige mensen er gewoon lol in om dieren dood te rijden! Dat vind ik echt te ver gaan!

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-07 12:18

heb je gelijk in woofie, alleen dit topic gaat niet over kritiek op jagers, en ook niet over snelheid aanpassen zodat wild niet aangereden wordt.
Ik vind het gewoon te belachelijk voor woorden dat er genoeg wild soorten zijn die prima gered kunnen worden zonder dat het echt teveel stress en ongerief brengt aan het dier en die ook niet in overpopulatie zitten of zo, die toch maar gewoon worden afgeknald. Ik vind gewoon dat elk dier een eerlijke afweging verdient en niet per definitie standaard afknallen omdat het meer geld opleverd...

odetteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-07 12:35

LiNdA1986 schreef:
Inderdaad Woofie, helaas hebben sommige mensen er gewoon lol in om dieren dood te rijden! Dat vind ik echt te ver gaan!

Ik denk dat er toch heel weinig mensen zijn met een hoger IQ dan Bonnie st Clair die bewust voor de lol een dier doodrijden hoor! Van de schade die je aan je auto overhoudt wordt je vaak niet erg gelukkig Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-07 02:09

Ik denk dat aangereden wild bij een jager in betere handen is dan bij gemiddeld dierenambulancepersoneel. Afgemaakt worden ze in principe toch wel na een ernstige aanrijding, dan liever maar zo snel mogelijk (iedere minuut lijden die bespaart kan worden is er 1).

Jammer dat zoveel mensen zo extreem reageren op jagers. Ik zou geen beesten kunnen afschieten (een stervende rat doodmeppen lukt me nog wel, maar alles wat overlevingskansen heeft, wil ik het liefste redden). Toch vind ik het prima dat er mensen zijn die dit wel kunnen en jager zijn geworden. Nederland kan immers niet zonder deze mensen.

Een tijdje terug heb ik nog bij een aangereden ree gestaan. De automobilist die erop was geklapt, was doorgereden. Daarom heb ik mijn auto met alarmlichten voor die ree gezet, zodat niet nog iemand er bovenop zou klappen. Een man die langs die bosweg woonde en was komen kijken, had direct een jachtopziener o.i.d. gebeld. Deze jager was binnen 5 minuten ter plekke en schoot de ree direct af. Het beest moet verschrikkelijk pijn gehad hebben en ik was maar al te blij dat die man zo snel ter plaatse was en ook echt direct kon handelen Ik vond het wel heel zielig (die aanrijding). Die ree had in ieder geval 2 open botbreuken, meerdere wonden waarvan een ernstige aan het hoofd. Die zag er niet meer uit alsof er nog iets aan te redden viel.

Ik moet er dan ook niet aan denken dat die ree nog op de dierenambulance had moeten wachten, vervolgens ingeladen en vervoerd was en dan alsnog afgemaakt werd. Nu ging het in ieder geval een stuk sneller.