Rellen in Ondiep (Utrecht)

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Mirjammie

Rellen in Ondiep (Utrecht)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-07 00:54

Sinds zondagavond een politieagent een inwoner van Ondiep heeft neergeschoten, die vervolgens aan zijn verwondingen overleden is (http://www.nu.nl/news.jsp?n=1004528&c=13), staat de hele wijk op zijn kop... Veel mensen van buiten de wijk of zelfs van buiten Utrecht lopen rond om te rellen. Het wordt er niet echt gezelliger op. Scheve mond Gisteravond liep het echt helemaal uit de hand (http://www.nu.nl/news/1005728/14/Onrust ... artij.html). Gelukkig was het bij ons huis wel rustig (we wonen aan de andere kant van ondiep), maar heel dichtbij ons huis hebben ze gisteravond het wijkgebouw vernield en in brand gestoken. Vanavond heeft de politie de wijk afgesloten om nog meer ellende te voorkomen, er zijn schijnbaar al 100 mensen opgepakt in de stad.

Ik ben er toch best wel van geschrokken, ik had niet verwacht dat het zo uit de hand zou lopen...

Zijn er nog meer mensen uit Ondiep? Hoe hebben jullie de afgelopen dagen ervaren?

_rosita_

Re: Rellen in Ondiep (Utrecht)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-07 00:57

ik ben geboren in ondiep en heb er tot 3 jaar terug altijd gewoond(ruim 20 jaar). ben net even wezen kijken en het is echt een bende!
ongelofelijk..... groepen jongeren die de ME bekogelen met van alles, ME busjes waaruit ineens tig man springt en de jongeren dmv knuppels in toom probeerd te houden. een groep jongeren met ado sjaals om. geruchten aan alle kanten dat er overal en nergens groepen 'voetbalsupporters' rond hangen.
heel vreemd sfeertje en tegeliijkertijd is de wijk heel vertrouwd, geeft een raar idee.
als ik het op tv zou zien in bv amsterdam ofzo zou ik denken: 'jeeeeeetje, wat een puinzooi daar zeg' omdat deze wijk bekend is, is het een heel dubbel gevoel.
al met al te bezopen voor woorden dat er zoiets als dit ontstaat.

Mirjammie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-07 01:03

Ja het is echt een zootje, de sfeer is echt gespannen. Ik zit nu naar het NOS journaal te kijken, ze zijn gewoon met een auto een ME bus ingereden...

Ik ben zo blij dat ik aan de andere kant woon, hier is het gelukkig wel best rustig. (Ik woon dichtbij de plantage). Ik hoop maar dat het snel rustiger wordt...

Charmotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-07 11:32

Ik was erbij.. eergister begon het rustig..
Iedereen was op de plek waar hij doodgeschoten is, kaarsjes bloemen..
de groep werd steeds groter en groter niet normaal Nagelbijten / Gniffelen
Ze hebben het politiebureau bekogelt en in de fik gestoken. een politieauto helemaal kapotgetrapt en toen in de fik gestoken.
Ruiten eruit geslagen, ME bekogelt..
Gister was dus idd alles afgezet en je kwam echt nergens meer in dus iedereen was op de laan van chatroise en toen kwam de ME er wel uit (maandag niet) en geloof me dat ik niet hard kan rennen maar gister wel.
Ben wel 1x ingesloten en werd toen ook gefoeieerd.
Er waren een stuk of 20 ME busjes, een paar politiebusjes, 4 politie te paard, heel veel undercover, ambulance. Gister zijn er ook weer heel veel opgepakt ze moesten zelfs naar amsterdam want alles in Utrecht zit vol.
Er kwamen idd mensen van buiten de stad.
Den haagers zijn op het station al opgepakt.
Ik snap dat de mensen boos zijn maar dit gaat wel érg ver

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-07 13:32

als ik het goed begrijp zijn die mensen boos omdat die agent die gast heb doodgeschoten?

hij heb dat wel uit zelfverdediging gedaan. Kom nou, als iemand je met een mes bedreigt dan kan je dit verwachten. Ik vind dat die agent echt wel goed gehandeld heb.

De politie moet dit veel vaker doen, dat ruimt die criminelen lekker op (je ben toch niet goed bij je hoofd als je iemand ga bedreigen). Wat dat aan gaat mogen ze wel wat meer naar de politie in Amerika kijken!

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-07 13:58

ja dat is idd de reden dat de wijkbewoners boos zijn.....

ik snap dat de overlast van die jongeren op een gegeven moment je strot uitkomen, maar om dan de politie te bedreigen... tsja.... beetje een soort van vragen om natuurlijk.
feit blijft dat het zowel voor de familie van die man verschrikkelijk is, maar ook zeker voor die agent en zijn familie... mag hij zijn baan behouden, komen ze hem niet opp straat tegen etc.
het harder optreden mag van mij idd ook!

op de laan van chartroise ben ik niet eens wezen kijken, het was daar zo rommelig en chaotisch... veel groepen jongeren, veel leuzen, uitdagend gedrag. ben terug gelopen naar de plantage kant, daar was het vrij rustig. uieindelijk werden we nog wel preventief gefouilleerd.

Loody

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-07 14:04

Kan me goed voorstellen dat familie en vrienden van de overledene er veel verdriet van hebben. Natuurlijk zijn ze boos,snap ik ook...
Maar hoe denk je dat het voor een politieagent is om iemand neer te schieten?...dit gebeurd ten eerste niet zomaar..en ten tweede, schaadt dit de agent ook de rest van zijn leven..Het hoort misschien bij zijn werk maar dit zal hem altijd bij blijven..

Vind het schandalig dat er zulke rellen kunnen onstaan in een stad maakt niet uit welke stad.. De politie had van mij harder mogen optreden..sorry hoor ik heb er geen woorden voor... dingen vernielen enz...

leonie_1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-07 14:08

Snap idd dat familie veel verdriet heeft, maar wat lost dit nu op?? Dit is vragen om precies dezelfde problemen als dat die gast doet..
Voor die politieagent is het al vreselijk dat hij iemand heeft moeten doodschieten.. en nog wel uit zelfverdediging.
Van mij mag de politie heeeel hard optreden, stelletje schandalen wonen er toch in dit land, bah!

Mirjammie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-07 16:07

@ Charmotte: Wat ik niet helemaal snap, waarom zoek je de ellende op? Ik ben expres weggebleven van alle ellende, ik ga het zeker niet opzoeken... Maar ja, dat moet iedereen natuurlijk voor zichzelf uitmaken. Knipoog

Ik vind ook dat de politieman in zijn recht stond toen hij op de man schoot, hoe vervelend dit allemaal ook is. De agent heeft hem echt niet bewust doodgeschoten. Die agent moet zich nu ook wel vreselijk voelen.
Het is ook echt niet de familie van het slachtoffer dat oproept tot deze rellen, die hopen juist dat alles snel weer een beetje kalmeert.

Ik hoop alleen wel dat meldingen van overlast door jongeren in het vervolg sneller serieus genomen worden, en daar harder tegen opgetreden wordt, want daar zou iedereen in de buurt blij mee zijn, en dat is toch waar dit uiteindelijk allemaal mee begonnen is...

xDramaQueen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-07 17:24

iedereen die er aan meedoet zijn allemaal meelopertjes, typisch geval van sneu, ik schaam me diep voor utrecht. ook ben ik erg bang, mijn turkse vriend zit iets verder met zijn eigen zaak, wie weet wat er gebeurt als hij een verkeerde beweging maakt.
ze gebruiken dit namelijk ook al als excuus om een moskee te bekogelen. vanavond word het weer helemaal afgesloten. dit is allemaal egoistisch, dit doen ze niet voor mulder, nee dit doen ze voor hunzelf want het is "stoer"
waar waren ze toen die jochies aan het kl*te waren in de buurt?
toen was er niemand, en nu kan er 400 man opgetrommeld worden? pff egoistisch.

Het is erg sneu wat er is gebeurd, maar had de politie eerst op het been moeten richten? dan had die mes waarschijnlijk die politie man te pakken gehad. het is toch ze eigen schuld, maar meer mensen moeten zich plaatsen in de situatie van de agent.

Als deze mensen echt respect hadden, was er een stille tocht, nee met vandalisme enzo bereik je vast weer meer, you go utrecht!

Mirjammie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-07 17:46

@PrinCessRomy: Die stille tocht komt er ook, morgen. Die wordt geloof ik georganiseerd door nabestaanden en vrienden van het slachtoffer. Maar dit zijn ook niet de mensen die nu zoveel ellende veroorzaken, ze zijn het helemaal niet eens met wat er nu gebeurt.

Ik ben het verder echt met je eens!

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-07 18:34

er begint zo een persconferentie van annie brouwer en de politie, ben benieuwd wat daarin naar buiten komt , vast niet veel bijzonders....

las net in de krant dat er nu pilaren met beveiligingscamera's zijn geplaatst.....dan verwachten ze toch wel weer het één en ander en dan morgen nog die stille tocht....
belachelijk dat dit allemaal nodig moet zijn, eens kijken wat het allemaal kost de inzet van zoveel politie, Me, dranghekken, vernieling etc etc
van mij mogen ze nog veel harder optreden

Noppes

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-07 18:44

Wat ontzettend sneu dat het politiebureau in de brand is gestoken etc.

Er is toch nog niet eens duidelijk hoe het voorval precies is verlopen? En wat moet je anders als agent als je bedreigt word met een mes (knuppel?) Op een gegeven moment kan dat zo ver gaan dat je wel moet schieten, en dit kan natuurlijk naar uitpakken..

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-07 18:46

Noppes schreef:

..

en het idiootste is dat het al een tijd geen politie bureau meer is, maar een bureau van Halt.

xDramaQueen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-07 20:26

Mirjammie schreef:
@PrinCessRomy: Die stille tocht komt er ook, morgen. Die wordt geloof ik georganiseerd door nabestaanden en vrienden van het slachtoffer. Maar dit zijn ook niet de mensen die nu zoveel ellende veroorzaken, ze zijn het helemaal niet eens met wat er nu gebeurt.

Ik ben het verder echt met je eens!

ik weet dat de stille tocht komt, maar ik bedoel dat ze daar meer respect mee tonen dan dit. dit had mulder écht niet gewild.

xDramaQueen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-07 20:28

Noppes schreef:

Er is toch nog niet eens duidelijk hoe het voorval precies is verlopen? En wat moet je anders als agent als je bedreigt word met een mes (knuppel?) Op een gegeven moment kan dat zo ver gaan dat je wel moet schieten, en dit kan natuurlijk naar uitpakken..

zie mijn bericht, dit heeft niets meer te maken met het "voorval" dit zijn mensen die het leuk vinden om te rellen, want wat hebben ado en feyenoord hier te zoeken? niets, die komen alleen maar om te rellen, maandag was het wel uit kwaadheid, maar nu echt niet meer.

Vandaag weer alles afgesloten, zag alweer politie te paard en ME mensjes. dat was half 7.

Exit13

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-07 20:37

Echt zo belachelijk wat hier allemaal gebeurt .

Alsof je hiermee die man weer terugkrijgt, zijn gewoon allemaal van die sjappies die het leuk vinden om ergens te rellen... Van mij mag er flink tegen opgetreden worden, net als tegen alle 'ramptoeristen', die maken het alleen nog maar erger.

De agent zal niet voor niks hebben geschoten en er zal sowieso een heel onderzoek naar komen. Dus mocht hij onterecht hebben geschoten dan krijgt hij zijn straf echt nog wel... Bovendien denk ik dat die man op deze manier al wel genoeg gestraft is, zo'n pretje is het niet om een mensenleven op je geweten te hebben Scheve mond .

Unfaithful

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-07 20:38

Jeetje.
Ik was vandaag in Utrecht en ik zag ook heel erg veel stukken die afgezet waren met lint. Daar stonden allemaal politieagenten bij, ME enzo. Werd er nou niet bepaald rustig van.

Genee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-07 21:56

Ik heb verhalen gehoord van mensen die ik ken, echt dat de buren kwamen schuilen omdat ze bang waren. Ik reed er toevallig Maandag nog doorheen, ik vind het best creepy.

Charmotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-07 23:58

LiNdA1986 schreef:
als ik het goed begrijp zijn die mensen boos omdat die agent die gast heb doodgeschoten?

hij heb dat wel uit zelfverdediging gedaan. Kom nou, als iemand je met een mes bedreigt dan kan je dit verwachten. Ik vind dat die agent echt wel goed gehandeld heb.

De politie moet dit veel vaker doen, dat ruimt die criminelen lekker op (je ben toch niet goed bij je hoofd als je iemand ga bedreigen). Wat dat aan gaat mogen ze wel wat meer naar de politie in Amerika kijken!

maar er zit wel een verhaal achter he..
die agent had hem nooit in zijn hart mogen schieten.
hij had last van een groepje marokanen.. heeft een paar keer gevraagt of ze wilden ophouden/ weg wilden gegaan, zelfs de politie gebelt.. maar die kwamen niet. Toen is er uiteindelijk vechten gekomen en toen kwam de politie en néé hij hoort de politie niet te bedreigen met een mes, maar een politieagent hoort iemand dan in bijv. zijn been te schieten, als die man een vuurwapen had had ik het nog begrepen maar met een mes niet.. Ik zeg niet dat het gedrag van die man kan maar dit kan ook niet zomaar natuurlijk.
En ik vind het ook sneu voor die politieagent, hij heeft dit ook heus niet gewilt ik vindt het echt zielig voor hem maar hij is ervoor getraind met dit soort dingen om te gaan en hij heeft een fout gemaakt.. er is wel iemand vermoord.

Exit13

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-07 00:04

Zelfverdediging? Anders was de agent zelf misschien wel vermoord...

Mirjammie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-07 00:57

Idd, als er iemand op je af komt met een mes heb je geen tijd om eerst nog te gaan mikken, dat kan gewoon niet in zo'n situatie! De agent en het slachtoffer hebben allebei de pech gehad dat hij in zijn hart geraakt werd.

Maar nu de agent overal de schuld van geven vind ik echt belachelijk, de agent handelde om zichzelf te verdedigen, het slachtoffer kwam ZELF op de agent aflopen met een mes, dat besloot hij zelf. En natuurlijk is zo iemand op zo'n moment niet helemaal toerekeningsvatbaar door alle emoties, maar als je als agent daar rekening mee moet gaan houden dan denk ik dat er straks iedere dag agenten gewond raken of nog veel erger! En moet je eens horen wat iedereen dan roept! Clown

Vanavond is het gelukkig wel al iets rustiger, toen ik net naar huis fietste kwam ik al aardig wat ME busjes tegen die al naar huis aan het gaan waren. Toch is het geen prettig gevoel dat dit allemaal zo dichtbij gebeurt...

Ik ben wel heel benieuwd hoe het morgen allemaal verloopt bij die stille tocht, ik hoop maar dat het rustig blijft.

Charmotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-07 10:33

LiNdA1986 schreef:

dat is het h'm nou juist. ze hebben die man gewaarschuwd, die man wou niet luisteren.. en had hij een vuurwapen gehad oke.. maar met een mes kan hij niks doen dan heeft de politie toch iets niet goed gedaan.. ze hadden hem van een afstand in bijv. zijn been moeten schieten.
en denk niet dat ik persee de kant van die man kies want ik kijk ook heus vanuit de politie z'n positie maar dit had toch op een andere manier gekunt lijkt me. maar er wordt onderzoek naar gedaan he, ik ben benieuwd..

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-07 11:22

ik ben ook benieuwd wat er uit dat onderzoek naar voren komt, maar ik erger me kapot aan de vele reacties die op internet circuleren dat de politie een grove fout begaan heeft.
kom op zeg, die mulder zal een aardige vent geweest zijn, maar hij is uit de witte raaf opgehaald... heeft daar echt geen bakkie koffie gedronken en daarna is het fout gelopen. hij is naar binnen gegaan om een mes te pakken bij hem thuis en is toen op de politie afgelopen/gestormd met dat mes. hey... wie zit er dan fout?

hier in nederland is niemand gewent aan flink optreden van de politie, gebeurd het dan wel een keer...uit zelfverdediging nog wel... staat het hele ondiep in rep en roer! plus alle hersenloze inbecielen die het wel een mooie manier vinden om te gaan rellen.

vanavond die stille tocht, die ik overigens ook onzin vind. imo hou je een stille tocht als er iemand door zinloos geweld om het leven is gekomen, niet voor iemand die de politie wilde aanvallen en toen doodgeschoten is door de politie, maar goed.... Annie moet wel, want volgens mij is dat mens doodsbang voor dat volk in ondiep Sigaar ben benieuwd of het na die stille tocht nog rustig blijft in de buurt, als ze al het respect op kunnen brengen om het tijdens die tocht rustig te houden.

Charmotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-07 11:28

of het een grove fout geweest is weet ik niet, ik was er niet bij maar de politie is hierop getraind en als je het mij vraagt had dit ook anders gekunt.
als de politieman echt heeft geschoten omdat de man zó dichtbij was (dan is er dus al iets niet goed gegaan) tja dan heeft hij gelijk het is zijn werk en hij moet zich eigen natuurlijk beschermen. maar zo en zo is het ook sneu voor die politieagent hij heeft dit heus niet gewild. ik hoorde dat hij vanavond ook mee wou lopen met de stille tocht, ik snap best dat hij dat wil maar het zou wel erg stom zijn als hij dat zou doen.