[Discussie]Nederland en het TBS-(proef)Beleid

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Revanches

[Discussie]Nederland en het TBS-(proef)Beleid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-07 19:41

Hoe denk jij over de situatie: TBS in Nederland?
En het proefbeleid?

Dit is na aanleiding van de vele misdaden van (oud)TBS-ers of TBS-ers met een proefverlof!
En ik ben benieuwd naar jullie mening en gedachtengang!

Revanches schreef:
Ik heb zelf ook het idee dat TBS niet werkt!
En dat veroordeelde TBS-ers veel te gauw proefverlof krijgen!
Hierdoor blijkt al wel dat ze vervallen in hun oude verleden...zo lijkt het mij dat TBS totaal geen verbeterde functie heeft!
Laatst bijgewerkt door Karl66 op 10-03-07 02:51, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: eigen mening TS in beginpost gezet

LiNdA1986

Re: [Discussie]Nederland en het TBS-(proef)Beleid

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 19:46

Ik vind TBS onzin. Tenminste in de meeste gevallen.
De meeste TBSers vervallen weer terug in het oude, er zijn er maar weinig die goed gedrag blijven vertonen.
En ik zal je zeggen dat TBS heel veel geld kost en waar komt dat geld vandaan? 3x raden...

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 21:32

we hebben het vandaag wel met maatschappij over gehad. Dat ze ergens in Drenthe (weet niet meer zeker) worden geplaatst ofzo?

Ps. ik weet het niet meer zo heel zeker

Effy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 21:32

Ik heb geen zodanig verstand van en inzicht in het TBS-beleid dat ik daar een gefundeerde mening over kan geven. Het enige wat ik me afvraag is hoe het komt dat er zo ontzettend veel TBS'ers kunnen ontsnappen. Wanneer iemand tijdens een weekend vrij de benen neemt, dan is er toch een behoorlijke inschattingsfout gemaakt lijkt mij. Dáár moet echt aan gewerkt worden. Sommige gevallen zijn wellicht ook met jarenlang TBS niet op te lossen, en dan is het beter die mensen gewoon levenslang op te sluiten (al naar gelang de ernst van het misdrijf met meer of mindere voorzieningen), dan af te wachten tot ze weer de mist ingaan.

Maar, zoals wel vaker, zullen ook de financiën een grote rol spelen in het huidige TBS-beleid.

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-07 21:34

Ik heb zelf ook het idee dat TBS niet werkt!
En dat veroordeelde TBS-ers veel te gauw proefverlof krijgen!
Hierdoor blijkt al wel dat ze vervallen in hun oude verleden...zo lijkt het mij dat TBS totaal geen verbeterde functie heeft!

Exit13

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 23:56

LiNdA1986 schreef:
De meeste TBSers vervallen weer terug in het oude, er zijn er maar weinig die goed gedrag blijven vertonen.
En ik zal je zeggen dat TBS heel veel geld kost en waar komt dat geld vandaan? 3x raden...

Heb je cijfers?

Want we horen natuurlijk alleen de slechte gevallen, de goede hoor je niet. Dus je zou eigenlijk meer moeten weten om echt een gefundeerde mening te kunnen geven.
Nu is ieder slecht geval er een te veel, maar hier zijn misschien wel goede oplossingen voor te verzinnen.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-07 02:53

[LZP] > [NM]

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-07 19:41

Misser schreef:
LiNdA1986 schreef:

Heb je cijfers?

Want we horen natuurlijk alleen de slechte gevallen, de goede hoor je niet. Dus je zou eigenlijk meer moeten weten om echt een gefundeerde mening te kunnen geven.
Nu is ieder slecht geval er een te veel, maar hier zijn misschien wel goede oplossingen voor te verzinnen.

Nee maar het gebeurt altijd,het goede wordt niet vermeld alleen het slechte. Knipoog
Maar ik kan me niet bepaalt voorstellen dat TBS zo goed werkt.
Eenmaal crimineel,altijd crimineel!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-07 09:54

1 die vervalt is er al 1 teveel.
Zonder andere cijfers te zien.
En aangezien het er minstens 1 per maand is...

Voor kleine vergrijpen kan tbs nuttig zijn.
Maar zou gauw het verkrachtingen, moorden en zware geweldedelicten zijn, moet je mensen van de straat houden en gewoon nooit meer los laten. (ook geen strafjes van 10 jaar geven)
Laat aub de rest van de mensen veilig kunnen rondlopen en elke gepakte gek aub nooit meer los laten.
Elke gestoorde die vast zit kan een ander leven (en die van de familie) niet meer verwoesten

milo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-07 18:00

runningkawa schreef:
1 die vervalt is er al 1 teveel.
Zonder andere cijfers te zien.
En aangezien het er minstens 1 per maand is...

Voor kleine vergrijpen kan tbs nuttig zijn.
Maar zou gauw het verkrachtingen, moorden en zware geweldedelicten zijn, moet je mensen van de straat houden en gewoon nooit meer los laten. (ook geen strafjes van 10 jaar geven)
Laat aub de rest van de mensen veilig kunnen rondlopen en elke gepakte gek aub nooit meer los laten.
Elke gestoorde die vast zit kan een ander leven (en die van de familie) niet meer verwoesten

daar ben ik het helemaal mee eens.
TBS ers waarvan de instelling dringend waarschuwde dat ze een bedreiging vormen worden ook vrijgelaten. en die vermoorden dan weer iemand.
Zoals die vent, die die man uit het boothuisje had vermoord.

BounceBabe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-07 00:25

Weinig in verdiept maar ik weet wel wat ik zo hoor op het nieuws en lees hier bijvoorbeeld of bokt, dat ze de zaakjes niet zo netjes geregeld hebben! Volgens mij komen die mensen er nog geschifter uit dan ze al waren.

Volgens mij helpt het geen barst en het idee dat onze belastingscenten daar aan op gaan vind ik al helemaal schandalig, maarja het gaat toch ook weer om de veiligheid van medeburgers. Al is die veiligheid niet echt aanwezig omdat losgebroken tbsérs toch nog toe slaan!

Trouwens van dat belastinggeld weet ik niet zeker, aangezien ik het ergens in dit topic opdook.

Tomaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-07 15:57

Revanches schreef:
Misser schreef:

Heb je cijfers?

Nee maar het gebeurt altijd,het goede wordt niet vermeld alleen het slechte. Knipoog
Maar ik kan me niet bepaalt voorstellen dat TBS zo goed werkt.
Eenmaal crimineel,altijd crimineel!

Okee de cijfers:
Elsevier schreef:
Circa 20% pleegt na vrijlating opnieuw een ernstig delict. In het geval van zedendelinquenten is de kans op herhaling veel groter, tot zelfs 80% bij perverse psychopaten.

MariekeVol

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-07 22:10

Elsevier schreef:
Circa 20% pleegt na vrijlating opnieuw een ernstig delict. In het geval van zedendelinquenten is de kans op herhaling veel groter, tot zelfs 80% bij perverse psychopaten.

Zo dat is veel! Veel te veel. Dan lijkt het mij duidelijk dat het niet goed genoeg werkt.
Ik heb me er verder niet erg in verdiept, maar ik had wel een keer een artikel gelezen, naar aanleiding van die ontsnapte TBS-ers, en dat ze beensloten en dergelijke gingen invoeren. Dat vind ik echt onzin: als je verwacht dat iemand gaat wegrennen, is hij wat mij betreft nog niet klaar om ergens heen te gaan, als is het maar eventjes naar de supermarkt. Dat is mijn mening.

ShirleyA

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-07 11:55

Dat hele TBS gedoe zou moeten stoppen. Het heeft geen zin want die ´mensen´willen helemaal niet beter worden. Zodar ze n kans zien vervallen ze in hun oude gewoonte. Het kost een hele boel geld en t werkt gewoon niet of in ieder geval niet genoeg. Opsluiten die lui en dan heel lang. En als ze echt niet meer te handhaven zijn in de maatschappij.... ja dan moeten ze daar ook maar niet meer in terug komen.
Het is de plicht de mensheid te redden v dit soort ´mensen´.

ShirleyA

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-07 11:58

BounceBabe schreef:
Weinig in verdiept maar ik weet wel wat ik zo hoor op het nieuws en lees hier bijvoorbeeld of bokt, dat ze de zaakjes niet zo netjes geregeld hebben! Volgens mij komen die mensen er nog geschifter uit dan ze al waren.

Volgens mij helpt het geen barst en het idee dat onze belastingscenten daar aan op gaan vind ik al helemaal schandalig, maarja het gaat toch ook weer om de veiligheid van medeburgers. Al is die veiligheid niet echt aanwezig omdat losgebroken tbsérs toch nog toe slaan!

Trouwens van dat belastinggeld weet ik niet zeker, aangezien ik het ergens in dit topic opdook.

Waar denk je anders dat t v betaald wordt? Nee hoor daar gaat veel belastinggeld heen!