Nederlandser terug uit Thaise gevangenis

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Whiz

Nederlandser terug uit Thaise gevangenis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-07 14:47

Machiel Kuijt in Nederland

Uitgegeven: 9 maart 2007 11:52
Laatst gewijzigd: 9 maart 2007 13:14

AMSTERDAM - Machiel Kuijt is vrijdagochtend aangekomen op de luchthaven Schiphol. De voor drugssmokkel in Thailand tot levenslang veroordeelde Kuijt is vrijgelaten op basis van een uitleveringsverdrag tussen Nederland en Thailand. Dat hebben de ministeries van Buitenlandse Zaken en Justitie bekendgemaakt.

Kuijt is met zijn kinderen en ouders herenigd. Via zijn Nederlandse advocaat Geert-Jan Knoops liet hij weten in het bijzonder de Nederlandse ambassadeur in Thailand, P. Marres, zeer erkentelijk te zijn voor zijn "inspanningen de afgelopen twee jaar".

Kuijt werd in 1997 in Thailand gearresteerd en tot levenslang veroordeeld wegens drugssmokkel. Hij is naar Nederland overgebracht op grond van een in 2005 in werking getreden WOTS-verdrag tussen Nederland en Thailand.

Levenslang gestraften moeten voor een drugsdelict acht jaar doorbrengen in een Thaise gevangenis voordat een verzoek tot overbrenging op basis van dat verdrag kan worden ingediend.

Op basis van het verdrag wordt de gevangenisstraf die in het buitenland is opgelegd, na aankomst op Schiphol opnieuw beoordeeld naar Nederlandse maatstaven, inclusief de vervroegde invrijheidstelling. Voor Kuijt betekende dat directe vrijlating.

Delicten

Nederlanders die in het buitenland vastzitten voor zwaardere delicten, zoals moord, kunnen dankzij het WOTS-verdrag het laatste deel van hun straf in Nederland uitzitten.

De Thaise autoriteiten zijn overigens niet verplicht aan het WOTS-verdrag mee te werken. Het wordt als een gunst gezien, als dat gebeurt.

Vakantie

Kuijt zat inmiddels ruim negen jaar in een Thaise cel. De Nederlander werd in april 1997 met een Italiaanse vriend aangehouden, toen zij na een vakantie op weg waren naar het vliegveld in Bangkok. Bij Kuijt werden toen geen drugs aangetroffen, maar bij zijn Thaise ex-vriendin wel. Hij werd uiteindelijk schuldig bevonden aan betrokkenheid bij handel in heroïne.

De Thaise rechtbank sprak hem aanvankelijk vrij wegens gebrek aan bewijs, maar het hof veroordeelde Kuijt alsnog tot een levenslange gevangenisstraf. In cassatie bleef die straf staan.

Straks

"Ik zie je straks wel", waren de eerste woorden die Ab Kuijt, de vader van Machiel Kuijt, vrijdagochtend tegen zijn zoon zei. De man sprak telefonisch kort met zijn zoon.

De ouders van Kuijt hoorden een kleine week geleden al dat hun zoon naar Nederland zou komen. "Het is perfect natuurlijk", zei de vader. "Tien jaar gevangenisstraf doe je je grootste vijand nog niet aan."

Volgens vader Kuijt zal Machiel de eerste tijd een beetje rust nodig hebben. "Om alles weer een beetje op een rijtje te krijgen en zichzelf weer een beetje te oriënteren hier. Want dat is natuurlijk wel een beetje vreemd na zo'n tijd."

www.nu.nl

Dammm 10 jaar lang in voor arrest zitten en dan alsnog vrijgesproken worden. Kan toch niet waar zijn.

MJ_

Re: Nederlandser terug uit Thaise gevangenis

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 15:17

nee, hij heeft toch gewoon 10 jaar gevangenisstraf uitgezeten?
Bij aankomst in Nederland is zijn vonnis omgezet naar nederlands recht en dat betekent dat hij "klaar" is met zijn straf.

Pffff, ik weet niet in hoeverre hij ergens schuldig aan was, maar tien jaar thaise cel lijkt me sowieso een erg zware straf.......
Volgens mij hebben ze nooit drugs bij hem gevonden!

Knoffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 16:32

Eindelijk is hij terug in NL, werd tijd. Die gast had niks gedaan (iig onvoldoende bewijs lijkt mij), alleen Thailand is gewoon corrupt als de pest.

Whiz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-07 17:39

miss_jumpy schreef:
nee, hij heeft toch gewoon 10 jaar gevangenisstraf uitgezeten?
Bij aankomst in Nederland is zijn vonnis omgezet naar nederlands recht en dat betekent dat hij "klaar" is met zijn straf.

Pffff, ik weet niet in hoeverre hij ergens schuldig aan was, maar tien jaar thaise cel lijkt me sowieso een erg zware straf.......
Volgens mij hebben ze nooit drugs bij hem gevonden!

Nee volgens mij niet..... hij moest bijv afwachten op het hoger beroep en moest daarom in de gevangenis blijven... Zijn ex heeft toen uiteindelijk gezegt schuldig te zijn en hem daarmee vrijgesproken.

Zij is ook de gene die met de drugs gepakt werd. Hij was op dat moment niet eens bij haar.. maar werd medeplichtig beschouwd.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 21:43

Ik hoorde zoeits wel op op het nieuws. Maar wist het niet precies waar het om ging. Bij deze ben ik weer op de hoogte Lachen

Brammetje16

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 23:44

ik hoorde het ook op het nieuws ! wat zal die blij zijn zeg.

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-07 15:28

Whiz schreef:
Nee volgens mij niet..... hij moest bijv afwachten op het hoger beroep en moest daarom in de gevangenis blijven... Zijn ex heeft toen uiteindelijk gezegt schuldig te zijn en hem daarmee vrijgesproken.

Zij is ook de gene die met de drugs gepakt werd. Hij was op dat moment niet eens bij haar.. maar werd medeplichtig beschouwd.

Nee hoor, staat ook in het nieuwsbericht, hij is al in hoger beroep geweest in thailand en is toen veroordeeld tot levenslang.
Nu is die straf omgezet naar Nederlandse maatstaven dus is hij weer vrij.
Moet wel heerlijk voor hem zijn dat hij eindelijk weer thuis is.

_bloempje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 10:53

Wat zal dat heerlijk zijn zeg voor die man, om weer gewoon thuis te zijn!

eva2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 12:23

Hopelijk heeft hij er van geleerd. Haha!

Carolinef

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 16:40

hoe is het met dat meisje die daar ook vastzat, is ze ook terug?

Amy77

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 23:40

Ik heb vorige week het intervieuw met Machiel Kuyt gezien. Kan me nog herinneren dat hij opgepakt werd...
Dara werd verteld dat hij 5,5 jaar in voorarrest heeft gezeten. Hij had al eerder vrij kunnen zijn, maar erw aren een aantal dingen fout gelopen.
Tijdens het intervieuw werd gevraagd of hij schuldig of onschuldig is. Hij zegt onschuldig te zijn. Zijn exvrouw gaf al te kennen dat hij echt van niets wist en zij het bij zich had. Hij reed met een vriend vooruit in een taxi, welke later aangehouden werd en hij meegenomen werd.
Zijn exvrouw zit nog vast, heeft dubbele nationaliteit en probeerd naar Nl te komen...

Heb het boek van Pedro Ruizing gelezen en ga ook zeker zijn boek halen, zo'n andere wereld Bankwang Thailand..je kunt je niet vcoorstellen hoe het er daar aan toe gaat. Machiel praatte overigens erg weinig tijdens het intervieuw. Melde niet veel over de toestanden in Bankwang, terwijl daarintegen Pedro erg veel te vertellen had.