Bestraald voedsel - vitaminen, mineralen en kruiden verboden

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Iemand bekend met de CodexAlimentariusrichtlijn?

Poll eindigt op

Ja, ik was ermee bekend.
Geen stemmen
Ehm... Codex Alimendinges wasda?
25 (100%)

Totaal aantal stemmen: 25

Neverhere

Bestraald voedsel - vitaminen, mineralen en kruiden verboden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-07 16:03

Ik ben benieuwd wie van jullie de Codexrichtlijn kent.
Deze richtlijn beslist dat al ons voedsel vanaf 2010 met radioactieve straling wordt bestraald en dat vitaminen, mineralen en kruiden m.i.v. dan verboden zijn en officieel zelfs op de giflijst staan Bloos!

Afgelopen weekend las ik een artikel uit Trouw http://www.laka.org/info/publicaties/19 ... aling.html en zag dit filmpje http://video.google.nl/videoplay?docid= ... q=codex+al en was totaal in shock!

Ben nu aan het mailen met politieke partijen en ben in zoverre opgeschoten dat ik weet dat het om een EUregel gaat.
Onze eigen fijne regering kan er dus weer es geen hol aan doen omdat ze de macht al voor 80% uit handen hebben gegeven. (Dit is nou precies waarom ik niet 1 EU wil. Handelsverdragen oké, maar niet zulke rotregels die door bureaucraten in Brussel worden opgesteld omdat ze de oren naar de grote bedrijven laten hangen)
Volgens de propaganda is het natuurlijk goed voor ons dat ons voedsel wordt bestraald want het is een (hele dure) manier om voedsel te conserveren (lees art. Trouw) en dood alle bacteriën en microorganismen.
Wat de uitwerking van deze behandeling van voedsel op de lange duur is is niet bekend. De proteïne veranderd als gevolg van de bestraling en wat dat uiteindelijk in en met ons lichaam doet is niet te voorspellen.
Daarbij wordt voorbij gegaan aan het feit dat er bacteriën in ons voedsel zitten omdat wij er verkeerd mee omgaan maar dat daar gelaten. In het Trouw art. kun je de ware reden lezen. Een zware atoomlobby oefent grote druk uit om een grotere afzetmarkt te creëeren en kernenergie maatschappelijk geaccepteerd te krijgen - kortom, het geld geeft weer eens de doorslag.

Kruiden, vitaminen en mineralen (onmisbaar voor ons functioneren) komen op de lijst met gif!
Door de heren van Codex Alimentarius wordt met deze stoffen omgegaan als ze doen met pesticiden e.d wat er op neerkomt dat men appels met peren vergelijkt. Hoewel, die zullen ook wel snel verboden worden denk ik. Net als de broccoli, spruiten, kiwi's en sinaasappels. Veeeeeel te gezond allemaal, dat kan echt niet.

Oja, en passant, worden van de 12 POPs (Hele sterke gifsoorten) die door 149 landen jaren terug zijn geband, weer 7 legaal verklaard!!!
Maar jij kunt niet meer naar je natuurgenezer of homeopaath want die zijn m.i.v. 01-01-2010 illegaal bezig met illegale stoffen die de natuur ons geeft maar waar de bedrijven te weinig aan verdienen dus niet goed.

In de media hoor ik niets over dit alles en vanuit de politiek al evenmin en navraag in mijn directe omgeving leert dat niemand weet dat dit boven ons hoofd hangt.
Dus vandaar mijn vraag aan jullie:
Iemand die dit wel wist?

MilesNF

Re: Bestraald voedsel - vitaminen, mineralen en kruiden verboden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-07 16:45

Ik heb het filmpje deels gezien, maar het lijkt mij een gekleurd filmpje, geen objectieve mening van hoe het daadwerkelijk zit.
Zo te zien is de Codex Alimentarius een organisatie die zorg voor regels over voedsel (niet alleen in europa, er zijn veel meer landen lid).
Ik ben dus benieuwd, weet je naam van richtlijn of de datum waarop hij is uitgegeven? Dan kun je nml de richtlijn zelf even opzoeken en kijken wat erin staat. Ik heb nml het idee dat het heel overdreven gesteld is.

Edit: ik vond deze website http://www.codexalimentarius.nl/ daar staan ook contactgegevens, dus als je. je zorgen maakt kun je even bellen/mailen.

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-07 17:02

En je denkt dat ik dáár geen gekleurde informatie krijg Verward
De amerikaanse arts op het filmpje zegt heel duidelijk, zonder Codexpropoganda, waar het op uitdraait.
Ben nog met de politiek bezig en dat gaat niet zo snel Knipoog dus kan je nog geen richtlijn. Er wordt noggewerkt aan een lijst met 4000 stoffen die wel zouden mogen als ik het goed heb maar precies weet ik het nog niet. Ambtelijke molens... enzo

Gezien het Trouw artikel vanuit 1992 stamt zal daaromtrent ook het besluit zijn genomen.

Je schrijft dat Codes die zorg voor regelsover voedsel stelt maar let wel: dit zijn regels voor de handel! Niet voor de consument of ter bevordering van de gezondheid. Als alleen dat laatste al het geval was zouden ze niet 7 uiterst giftige stoffen weer toestaan.

greensleaves

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-07 17:04

Ik vind dit wel hEEl erg raar klinken, zo dramatisch zou het toch niet zijn? Boos!
Waarom zouden vitamines en mineralen op de giflijst komen te staan? Daar is toch geen enkele reden voor?

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-07 17:52

Ik vind het eigenlijk allemaal maar een vreemd verhaal. Denk persoonlijk namelijk dat als dit zo zijn zijn, dat heel Europa op zijn kop zou staan.
Juist het biologische is nu zo de overhand aan het nemen en dan over 3 jaar zou het opeens verboden zijn??? Kan het me niet voorstellen.

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-07 18:32

Het CDA heeft inmiddels bevestigd dat de vitaminen en mineralen verboden worden. Van de rest van de aangeschreven politieke partijen heb ik nog geen bericht.
Volgens hen ging er niets in het geniep waar het deze regeling betrof. Vraag ik me toch af waarom niemand hier iets van weet en de media en politiek zwijgt als het graf.
Heb het gevoel dat de gewone burger 31 dec. 2009 hoort dat de volgende dag de wet is veranderd.

Heb ook een Europese partij aangeschreven en nu het adres van nog iemand in het Europarlement gekregen die ik ook even zal vragen.

@Goof: Europa gaat niet op zijn kop staan want het propagandaverhaal is dat het allemaal voor ons eigen bestwil is.
Als het échte verhaal naar buiten zou komen tja... dan wel maar dat zal door hen ontkent worden uiteraard.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-07 19:00

Citaat:
@Goof: Europa gaat niet op zijn kop staan want het propagandaverhaal is dat het allemaal voor ons eigen bestwil is.

Ik kan me nou niet voorstellen dat de gemiddelde bevolking van Europa zo dom is dat ze werkelijk geloven dat vitamines slecht zijn en dat bestraald voedsel gezond is eigenlijk....
Ach, we zullen zien... Misschien is het simpele Europese volk makkelijk te beinvloeden.

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-07 21:57

Goof schreef:
Citaat:

Ik kan me nou niet voorstellen dat de gemiddelde bevolking van Europa zo dom is dat ze werkelijk geloven dat vitamines slecht zijn en dat bestraald voedsel gezond is eigenlijk....
Ach, we zullen zien... Misschien is het simpele Europese volk makkelijk te beinvloeden.

Nee, maar die bedrijven die hier belang bij hebben (zie art. Trouw) zijn ook niet gek.
Die gaan echt niet vertellen dat het niet gezond is. Onder het mom van 'alle bacteriën en microorganismen worden gedood en dat is veel gezonder voor u en nee hoor, u voedsel wordt niet besmet met radioactieve straling dat hebben we uitgebreid onderzocht. Wees vooral niet bang, ga lekker slapen, wij zorgen goed voor u' krijgen heel veel mensen toch al het idee van; o nou, als het onderzocht is en toegestaan door de regering zal het wel goed zijn.
Dat zie je met zoveel dingen; is toegestaan dus zal wel goed zijn of iets van; ach ja, dood gaan we toch of dergelijke slimme opmerkingen. Geeft niet, moet iedereen zelf weten. Het gaat mij erom dat ik zelf de keuze wil kunnen maken en niet verplicht dingen voorgeschoteld krijg waar ik het niet mee eens ben.

Maar idd, we zullen zien Knipoog

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-07 23:50

Ik mis het een en ander aan informatie. Het filmpje is wel erg propagandistisch en gekleurd. Te veel stemmingmakerij en te weinig info naar mijn mening.
Ik ben er niet achter gekomen wat de richtlijn precies is - in het filmpje wordt aangenomen dat dit bekend is, maar bij mij is dat niet het geval.

Vooralsnog ga ik er dus vanuit dat het iets minder dramatisch is dan hier voorgesteld wordt.

Maar, ze heeft wel 2 heel belangrijke punten over een gebied waar ik al iets meer van weet, de WTO.
Het eerste belangrijke punt is dat de WTO niet het belang van de mensen voorop heeft staan, maar het belang van de handel. (En die zijn niet altijd hetzelfde!)

Het tweede punt is dat de WTO veel macht heeft, en de democratische controle eigenlijk niet bestaat. Geen lidstaat heeft de mogelijkheid om tegen de WTO in te gaan, en de bezwaren die gelden voor de EU (te groot bv) gelden natuurlijk nog veel meer voor de WTO die niet verkozen wordt door de burgers en nog veel groter is, en bovendien met handelsembargo's nog veel meer macht kan uitoefenen om landen ter wereld te dwingen hieraan mee te doen.

(De WTO heeft natuurlijk ook nog wat pijnlijke situaties op hun naam staan: het verbieden van betaalbare AIDS-medicatie in Afrika bijvoorbeeld, omdat het belang van de miljoenen aidspatienten niet zo hoog werd geacht als de inkomsten van de farmaceutische industrie. Dit is na actie van India en onder druk van de internationale gemeenschap gelukkig iets versoepeld.
Een ander voorbeeld is het stelen van intellectueel eigendom van stammen in het Amazone-gebied, omdat deze niet als natuurlijke persoon of rechtspersoon dit recht konden claimen: hun bezittingen zijn van de gemeenschap en de WTO vindt dit niet toelaatbaar. In plaats daarvan claimen internationale bedrijven de kennis van de locale bevolking, omdat zij wel het recht hebben dit te doen.)

Kortom: het is wel degelijk eng, echt eng, zelfs al weet ik over deze specifieke richtlijn verder niet zo veel.

Ik heb geen links beschikbaar hierover, maar boeken hierover zijn o.a. No Logo (Naomi Klein) en boeken van Noam Chomsky.

Ook deze zijn overigens nogal gekleurd, maar de feiten zijn te checken bij de WTO en over het probleem met patenten en aidspatienten is ook in de kranten veel geschreven.

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-07 11:15

Ja de WTO is echt een zegen

De preciese Codexrichtlijn ken ik ook niet maar als hoor dat die uit 16.000 pagina's bestaat!!!!! Afbeelding

Deze srts heeft ze m.b.v. advocaten wél doorgespit, zoals ook in het filmpje te horen is, en de punten die op haar gebied (gezondheid) van belang zijn eruit gepakt. Logisch ook, én iets wat de hele mensheid zo ongeveer aangaat, want bijna ieder land is aangesloten bij de WTO en valt dus CodexAlimentariusrichtlijn.

Dat het filmpje gekleurd is is nogal logisch, iedereen die een mening over iets heeft 'kleurt' het tegelijkertijd dat hij zijn mening vormt.
De dingen die zij noemt vind ik echt ernstig en doodeng en hebben alleen maar tot gevolg dat de winst voor de grote bedrijven nóg groter wordt en dat de politiek alleen schouderschokkend kan toekijken. Die laten zich potdorie koeieneren en ringeloren door die lui. Net als de Bilgerberggroep in het leven geroepen door onze wijlen prins Bernard. Het is gewoon een schaduwregering die achter gesloten deuren beslist waar het naar toe moet met Europa. Afijn, das wel heel wat anders, ik dwaal af.

Idd nog zoiets van de WTO en dus Codexaangsloten landen, als 2 landen overhoop liggen met elkaar over iets en 1 land is aangesloten bij de WTO/Codex en de ander niet heeft het aangesloten land bijvoorbaad gelijk Afbeelding . Hoe bedoel je eerlijke handel bedrijven?

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 11:46

ranna schreef:
Dat het filmpje gekleurd is is nogal logisch, iedereen die een mening over iets heeft 'kleurt' het tegelijkertijd dat hij zijn mening vormt.

Je kunt je informatie ook op een andere manier weergeven. Dit is gewoon meer propaganda dan informatie, en daar ben ik nooit zo voor.

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 13:16

Ja, ik heb alleen het begin gezien waar ze het heeft over mannen die de macht willen. En dat als je macht over voedsel hebt dat je dan de macht hebt, dus besloten ze dat...

Dat is voor mij reden genoeg om het filmpje niet al een betrouwbare bron aan te merken.
Echter zo'n richtlijn is een land niet aan gebonden, want er zijn geen juridische stappen te ondernemen, bovendien hebben alle landen bij zo'n richtlijn stemrecht. Dus ik twijfel erg aan de waarheid van het bestaan/werkelijke inhoud van de richtlijn.
Ben dus erg beniewd hoe de richtlijn heet, want dan kan ik zelf kijken of het echt waar is of niet.

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-07 14:57

Lieke schreef:
Dat is voor mij reden genoeg om het filmpje niet al een betrouwbare bron aan te merken.
Echter zo'n richtlijn is een land niet aan gebonden, want er zijn geen juridische stappen te ondernemen, bovendien hebben alle landen bij zo'n richtlijn stemrecht. Dus ik twijfel erg aan de waarheid van het bestaan/werkelijke inhoud van de richtlijn.
Ben dus erg beniewd hoe de richtlijn heet, want dan kan ik zelf kijken of het echt waar is of niet.

Toch jammer dat je niet de moeite hebt genomen naar de echte boodschap te luisteren. Ben het met je eens dat ze het beter anders had kunnen brengen meer gewoon op de feiten maar de boodschap is er niet minder waar om.
Ook uit 'gekleurde' berichten moet je de boodschap kunnen filteren waar het om gaat.
Heb op de site van de Christen Unie dit gevonden:
http://almere.christenunie.nl/k/10670/n ... aling.html

Citaat:
Voedselbestraling
maandag 16 december 2002 18:00
Vers voedsel en veilig voedsel blijken niet altijd hand in hand te gaan.

Jaarlijks sterven veel mensen als gevolg van een vergiftiging door salmonella en campylobacter in bijvoorbeeld kip. Deze bacteriën kunnen bestreden worden met chemicaliën, zoals het giftige methylbromide. Een groot nadeel van deze methode is dat en gedeelte van deze giftige stoffen achterblijven in de voeding. Bestraling van voedsel is een goed alternatief om de micro-organismen te doden en zodoende voedselvergiftiging te voorkomen.

Willen we verse producten eten, dan kunnen we ze niet eerst thermisch behandelen. Om bederf van groente, fruit en graanproducten tegen te gaan kunnen we wel bestralen. Een ander groot voordeel dus om producten toch vers te houden. Er kan echter niet gezegd worden dat dit voedsel bestraald wordt om het ten onrechte een betere "uitstraling" te geven of een gebrek te maskeren. De eventuele schadelijke stoffen die door de micro-organismen al gemaakt zijn, kunnen niet door de straling ongedaan gemaakt worden. De hygiënische en sanitaire voorschriften dienen dus van toepassing te blijven bij de productie- en landbouwprocessen.

Maar hoe weten we nu dat deze verse producten ook veilig zijn? Ten eerste leert de ervaring dat in zowel landen binnen als buiten de Europese Unie het bestralen van voeding veelvuldig wordt toegepast. Bovendien wordt de veiligheid van bestraald voedsel bevestigd door een vijftigjarige onderzoeksgeschiedenis van o.a. de wereld gezondheidsorganisatie en het internationale atoomagentschap. Het bestralen van voedsel resulteert wel in de vorming van nieuwe stoffen, evenals dit ook bij het koken van voedsel gebeurt. Alleen in het geval dat vetten bestraald worden is het niet helemaal duidelijk of dit negatieve gezondheidseffecten zou kunnen hebben. Dit moet nog verder onderzocht worden.

Uit bovenstaande feiten concludeer ik dat er een technische behoefte is, er geen gevaar voor de volksgezondheid is, het nuttig is voor de consument en dat het bestralen van voeding geen alternatief is voor de hygiënische voorschriften. Hiermee wordt voldaan aan de vier voorwaarden die in de kaderrichtlijn van 1999 zijn vastgelegd. Ik wil daarom ruimte laten voor het toevoegen van o.a. groente, fruit en graanproducten aan de positieve lijst.

In de milieucommissie is de resolutie door amendering in de goede richting verbeterd. Ik heb echter nog wel een opmerking over etikettering. De etikettering moet niet zodanig zijn dat het een gevarenteken of waarschuwingsteken wordt. Als aangetoond is dat deze producten veilig zijn, is een waarschuwing niet aan de orde. Dit zou alleen maar ten onrechte het idee geven bij de consument dat er toch wat mis mee is. Om verwarring te voorkomen kan volstaan worden met een vermelding dat om hygiënische redenen dit product bestraald is. Net zoals er op een pak melk vermeld wordt dat het tot een bepaalde temperatuur verwarmd is om de schadelijke bacteriën te doden.

Tenslotte, MdV, concludeer ik dat voedsel bestralen in een aantal gevallen noodzakelijk is om vers voedsel en veilig voedsel hand in hand te kunnen laten gaan. Laten we daarom het bestralen van voedsel niet van de hand wijzen, maar op onze handen dragen.

Alsof dít geen propaganda is.

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 15:44

De normen van Codex zijn op internet te vinden. Iedereen kan dus checken of het inderdaad zo erg is.
Ik vind het filmpje erg schokkend in ieder geval. Door een tegenstrijdigheid van belangen kan dit inderdaad ontstaan.
Doordat ik weet wat voor rotzooi er in sommige (goedkope en ook hele dure!) merken dierenvoer zit geloof ik het meteen.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 17:17

ranna schreef:
Toch jammer dat je niet de moeite hebt genomen naar de echte boodschap te luisteren. Ben het met je eens dat ze het beter anders had kunnen brengen meer gewoon op de feiten maar de boodschap is er niet minder waar om.

Nou, da's erg moeilijk te controleren als je weinig feiten hebt om op af te gaan Knipoog

Heb op de site van de Christen Unie dit gevonden:
http://almere.christenunie.nl/k/10670/n ... aling.html
[knip stuk]
Alsof dít geen propaganda is.[/quote]

Ik vind het toch wel enig verschil maken of je gewoon een boodschap deelt en die onderbouwt met feiten (zoals het stuk van de CU) of dat je allerlei retorische trucs toepast waarbij je bijzonder weinig feiten geeft en vooral inspeelt op het gevoel.

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-07 17:58

Shadow0 schreef:
Ik vind het toch wel enig verschil maken of je gewoon een boodschap deelt en die onderbouwt met feiten (zoals het stuk van de CU) of dat je allerlei retorische trucs toepast waarbij je bijzonder weinig feiten geeft en vooral inspeelt op het gevoel.

Als je het filmpje dus wél had gezien had je de onderbouwing en bewijzen gehoord Sigaar Clown

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 18:05

ranna schreef:
Als je het filmpje dus wél had gezien had je de onderbouwing en bewijzen gehoord Sigaar Clown

Ik heb het filmpje gezien, maar vond het absoluut ontoereikend. Weinig feiten en inhoudelijke onderbouwing, veel stemmingmakerij. Zoals gezegd, er zijn een paar punten waarvan ik wel degelijk geloof dat er iets aan de hand is. Maar als informatiebron gaf dat filmpje mij een erg onbetrouwbare indruk.

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 18:31

Tja, nog niet echt tijd gevonden om het filmpje helemaal te zien, misschien van het weekend.
Maar zoals de CU het omschrijft (ja natuurlijk is die informatie ook gekleurd) zie ik niets over dat fruit ed verboden wordt, wel dat het eventueel bestraald gaat worden. Daar ben ik ook niet blij mee, maar wordt gewoon fruit ed verboden?

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-07 21:12

Lieke schreef:
Tja, nog niet echt tijd gevonden om het filmpje helemaal te zien, misschien van het weekend.
Maar zoals de CU het omschrijft (ja natuurlijk is die informatie ook gekleurd) zie ik niets over dat fruit ed verboden wordt, wel dat het eventueel bestraald gaat worden. Daar ben ik ook niet blij mee, maar wordt gewoon fruit ed verboden?

Huh Verward Hoe kom je erbij dat fruit verboden gaat worden?
Kruiden, vitaminen en mineralen worden verboden.

@Shadow, hoeveel feiten wil je hebben. Zelf zeg je te weten hoe de WTO werkt en in het filmpje wordt uigelegd wat verboden gaat worden en hoe Codex en de WTO werkt. Snapt echt niet hoeveel feiten je nog wilt.

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 22:06

ranna schreef:
Lieke schreef:

Huh Verward Hoe kom je erbij dat fruit verboden gaat worden?
Kruiden, vitaminen en mineralen worden verboden.

ranna schreef:
Hoewel, die zullen ook wel snel verboden worden denk ik. Net als de broccoli, spruiten, kiwi's en sinaasappels. Veeeeeel te gezond allemaal, dat kan echt niet.

Hier had ik dat uitgehaald, nu ik het beter lees zie ik dat je dat niet zo letterlijk bedoelde.
Maar ik zie ook nergens staan dat kruiden, vitaminen, mineralen verboden gaan worden.

En over feiten, wat in een propagandisch filmpje wordt gezegd is nog geen feit.

@ Imaudy, richtlijnen zijn idd te vinden op het internet, maar aangezien de codex alimentarius al vele ( http://www.codexalimentarius.net/web/st ... do?lang=en ) richtlijnen heeft uitgegeven is het wel zo handig als je weet in welke je moet kijken.

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-07 22:39

Haha, nee dat was idd niet serieus gemeend Haha!

Ik heb tot nu toe alleen nog maar bevestiging gehad van wat zij iin het filmpje zegt:
De eerste reactie van het mailcontact met het CDA gister:
Citaat:
Geachte mevrouw Bos,

Hartelijk dank voor uw mail.

In Brussel is de Europeese Commissie via 'Codex Alimentarius' bezig om
berichtgeving en vrije verstrekking van vitaminen en andere
voedigsstoffen te verbieden. Europese wetgeving gaat boven nationale
wetgeving. Op het moment dat de Europese richtlijn de vrije verstrekking
van vitamines in Nederland inperkt, dan kunnen en mogen we daar als
nationale overheid niet van afwijken. Uiteraard zullen we ervoor moeten
waken dat de nationale overheid (ministerie van VWS) niet verder gaat
dan de Europese richtlijn. Op het moment dat Nederlandse wetgeving als
gevolg van de Europese richtlijn wordt aangepast, dan zal de CDA-fractie
daar scherp op letten. In zijn algemeenheid is de CDA-fractie van mening
dat vitaminen een nuttige aanvulling kunnen vormen op de dagelijkse
voeding. Vitaminen mogen echter niet schadelijk zijn en
gezondheidsclaims van vitaminen moeten onderbouwd worden. Wij kunnen ons
echter niet voorstellen dat de vrije verstrekking van bijvoorbeeld
visolie aan banden zal worden gelegd. Ook omdat deze stof via
natuurlijke weg onderdeel vormt van het voedingspatroon van veel
Nederlanders.

Met vriendelijke groet,
CDA Tweede Kamerfractie
Publieksvoorlichting

Postbus 30805 2500 GV 's-Gravenhage t 070 - 318 25 03 f 070 - 318 26 02
e cda.publieksvoorlichting@tweedekamer.nl i http://www.cda.nl

Of anders hier, http://groups.google.com/group/nl.gezon ... 1?lnk=raot er is op het net best veel over te vinden

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 22:53

Wat een flutantwoord van de CDA, lekker makkelijk achter het machtsblok Europa schuilen.
Ga hier denk ik even met wat docenten over praten in hoeverre Europa hierover richtlijnen mag uitgeven, want ik betwijfel of ze vitaminen ed kunnen verbieden zonder redelijke grond.

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-07 11:34

Lieke schreef:
Wat een flutantwoord van de CDA, lekker makkelijk achter het machtsblok Europa schuilen.
Ga hier denk ik even met wat docenten over praten in hoeverre Europa hierover richtlijnen mag uitgeven, want ik betwijfel of ze vitaminen ed kunnen verbieden zonder redelijke grond.

Dat is ook preciees de reden waarom ik tegen 1 EU ben en geen grondwet wil.
Heb ik het CDA ook geschreven. Wat hebben wij aan een regering die alleen maar de schouders kan ophalen en naar Brussel wijzen.
Handelsverdragen prima maar geen politieke grootmacht daar wordt het alleen voor de bedrijven beter op maar voor de gewone mens en dier zeker niet.

De vitaminen e.d. verbieden ze omdat ze ze op de giflijst zetten en als zodanig testen. Dat het niet met gif te maken heeft en zelfs broodnodige stoffen zijn die voor ons van levensbelang zijn kan ze niet schelen. Ik heb ergens gelezen dat ze nog minimale hoeveelheden willen toestaan maar alleen als de producent kan aantonen dat het ongevaarlijk is. Dit betekent dus een hele boel ONNODIG onderzoek dat klauwen met geld gaat kosten omdat de grote farmaceuten er niet bij gebaat zijn.

Kan me er zo kwaad over maken Boos!
Wel 7 uiterst giftige stoffen zonder pardon toestaan (dat verdient immers lekker), maar de natuurlijk stoffen die de mens al zijn leven lang gebruikt opeens als gif gaan behandelen.
Helemaal doorgedraait.

Tja en het is nu eenmaal een feit dat Europese regels boven landelijke regels gaan dus hier kan NL idd niets aan veranderen dankzij de heren politici die het nodig vonden onze macht over te dragen aan een stel bureaucraten die gevoelig zijn voor lobby van de farmaceuten en kornuiten.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 13:07

ranna schreef:
De vitaminen e.d. verbieden ze omdat ze ze op de giflijst zetten en als zodanig testen. Dat het niet met gif te maken heeft en zelfs broodnodige stoffen zijn die voor ons van levensbelang zijn kan ze niet schelen.

Ook broodnodige en natuurlijke stoffen kunnen in hoge doseringen giftig zijn. Van de vitaminen zijn dat vooral de in vet oplosbare (A&D), bij mineralen zijn er heel wat meer die in overdosis vergiftigingsverschijnselen kunnen opleveren.
In dat opzicht is het dus niet vreemd dat hier voorzichtig mee wordt omgesprongen. Misschien dat de Codex daarin veel te ver gaat, maar een vorm van regelgeving rondom voedingssupplementen en toevoegingen vind ik alleen maar verstandig.

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-07 15:45

@Shadow, zelfs water is dodelijk als je er teveel van drinkt... Ik bedoel, zo kunnen we aan de gang blijven.
Het is gewoon een waarheid als een koe dat je vitaminen (voedingssupplementen!!!) niet kunt vergelijken met gif en ze ook anders bekeken dienen te worden.

Voor zover mij bekend zijn er nog nooit mensen overleden a.g.v. hun dagelijkse vitaminepreperaten. Integendeel; door de huidige manier van landbouw bedrijven is onze bodem schrikbarend verarmt. 70% van de mineralen die het zou móeten bezitten zijn eruit verdwenen. Als je dat niet aanvult krijg je vroeg of laat problemen. Wij kúnnen niet eens meer alle voedingsstoffen uit gezonde voeding halen ook al zouden we willen.
B.v.: door pesticiden te gebruiken wordt het afweersysteem van de plant niet geactiveerd. Een geactiveerd afweersysteem van de plant produceert stoffen die wij binnen krijgen die ons lichaam gebruikt om gezond te blijven. Sinds er met pesticiden wordt gespoten is dat dus niet meer het geval. Een ander ding is kunstmest, zeer slecht voor ons milieu maar ook voor ons omdat het de mineralen uit de bodem haalt maar niets toevoegd.
Ons hedendaagse voedsel is meer buikvulling dan voedsel.
Nu kan ons lichaam tekorten een hele poos opvangen door het ergens anders uit ons lichaam te halen, tanden, haren, organen. Maar op een keer is het op en voila, we worden ziek en de cirkel is rond of eigenlijk gebroken.