De straffen zijn in België veel te mild... Ellentje toch...

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Mi_Amore

De straffen zijn in België veel te mild... Ellentje toch...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-07 13:09

Hey,

het is nu bijna drie jaar geleden dat ik een hele goede vriendin verloor in een verkeersongeval... Ze is onder een vrachtwagen terechtgekomen en 50m meegesleurd voor die idioot ook maar IETS doorhad van wat er aan de gang was! Bijna 18 en weg...

Dit is wat de dader als 'straf' heeft gekregen...

Als dit alles is zou je voor minder een moord begaan...

Citaat:
Drie maand cel en rijverbod voor omverrijden tienermeisje
Drie maand cel, een geldboete van 5.500 euro en zes maand rijverbod, waarvan de helft effectief. Dat was de straf die een Nederlandse vrachtwagenbestuurder kreeg voor het veroorzaken van een dodelijk ongeval waarbij een 16-jarig meisje het leven liet.

Het ongeval gebeurde op 4 juni 2004 om 07.45 uur op de verkeerswisselaar van de E34 in Kallo. Ellen Duym werd van het fietspad gereden door een vrachtwagen die de verkeerswisselaar kwam opgereden en afsloeg in de richting van Kallo. Het meisje was op weg naar school en overleefde de klap niet.

Volgens de verkeersdeskundige was er voldoende daglicht en brandde het licht van de fiets. Bovendien toonde de tachograafschijf aan dat de vrachtwagen de verkeerswisselaar zonder stoppen tegen 35 km/uur opreed. De rechter oordeelde daarom dat de bestuurder in de fout ging. Hij had de fietser moeten opmerken en voorrang verlenen. (belga/hln)

bron: het laatste nieuws

milo

Re: De straffen zijn in België veel te mild... Ellentje toch...

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-07 13:11

verschrikkelijk... 3 maanden cel maar.. ik snap je heel goed.
maar hij reed in een vrachtwagen? want dan merk je het niet denk ik, dat je iemand meesleurt. wel een verschrikkelijk drama zeg... jeetje..

Red_Savage

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-07 13:18

Noujá zeg Bloos! 3 maanden celstraf, verschrikkelijk.
Echt vreselijk
Heel erg veel sterkte toegewenst.

901823

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-07 13:28

Red_Savage schreef:
Echt vreselijk

Helemaal mee eens.

bloempje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-07 13:28

Jeetje,dat is sneu !!
Verschrikkelijk.

Hellaas worden de straffen overal minder vind ik hoor.
Elk land gaat soft worden.Denk dat ze bang worden van de groepen die zich gaan vormen.

isabelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-07 13:31

3 maanden is weinig maar die chauffeur draagt het wel zijn hele leven mee...
het was een ongeluk..niks doelbewust aan!

hoe erg het ook klinkt...hoe onvergeeflijk jij het ook vind..het was een ongeluk! geen moord!

Mijn man is internationaal vrachtwagenchauffeur en ik weet zeker..je voelt het NIET!
hij heeft nooit een ongeluk gehad maar zijn broertje wel..ook een dodelijk ongeluk...

MirZam

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-07 13:40

Ben het eens met wat Isabelle zegt, het is zonder meer verschrikkelijk dat zoiets gebeurt..
Maar het is een ongeluk, niet doelbewust..
Wellicht had hij beter moeten opletten, maar ook de chauffeur draagt het zijn leven met zich mee.. Hij zal zich ontzettend schuldig voelen en dit nooit gewild hebben..

Het is vreselijk wat er met Ellen gebeurt is, maar met een hogere straf voor de chaufeur die dit ook neit gewild heeft en ook niet expres gedaan heeft krijg je haar niet terug...

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-07 13:50

MirZam schreef:
Ben het eens met wat Isabelle zegt, het is zonder meer verschrikkelijk dat zoiets gebeurt..
Maar het is een ongeluk, niet doelbewust..
Wellicht had hij beter moeten opletten, maar ook de chauffeur draagt het zijn leven met zich mee.. Hij zal zich ontzettend schuldig voelen en dit nooit gewild hebben..

Het is vreselijk wat er met Ellen gebeurt is, maar met een hogere straf voor de chaufeur die dit ook neit gewild heeft en ook niet expres gedaan heeft krijg je haar niet terug...

ook ik ben het hiermee eens

het is verschrikkelijk dat je een vriendin bent verloren

maar ook de chauffeur gaat dit zijn leven lang niet vergeten

Ogrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-07 13:52

isabelle schreef:

hoe erg het ook klinkt...hoe onvergeeflijk jij het ook vind..het was een ongeluk! geen moord!

Mijn man is internationaal vrachtwagenchauffeur en ik weet zeker..je voelt het NIET!
hij heeft nooit een ongeluk gehad maar zijn broertje wel..ook een dodelijk ongeluk...

Inderdaad, als het een ongeval was en hij nog eens in zo een grote truck zit kan ik goed begrijpen dat je het niet door hebt.. en zoiezo al als je een lange reis achter de boeg hebt.

Maar ik snap je heel goed, jij bent je vriendin kwijt en die man?...

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-07 14:01

Sowieso is die vent zijn baan kwijt door dit euvel denk ik. 6 maanden rijverbod vanwege een misdrijf vergoedt zijn werkgever vast niet. Daarbij heeft ie als ie weer aan de bak wil een probleem, nieuwe werkgevers zullen niet zomaar iemand weer aannemen met zo´n ongeval op het CV.

Nu wil ik totaal niet minderwaardig overkomen, maar de allerslimste jongens worden nu eenmaal niet zo snel vrachtwagenchauffeur. De kans dat hij op een andere baan zonder meer goed kan aarden is dan ook niet volledig aanwezig. Een ´goede´ toekomst kan deze persoon dus denk ik wel vergeten.

Zoals al anderen vermelden, trucks wegen meer dan een paar kilo. Het zijn extreme machines waardoor de kans dat de chauffeur het echt niet eerder heeft gemerkt zeer waarschijnlijk is.

Ik snap best je frustratie, maar met welke straf ook komt je vriendinnetje niet meer terug. De chauffeur is ook voor het leven getekent en heeft het dus beslist niet met opzet gedaan. Helaas een ´fout´ (die iedereen overigens wel eens maakt, alleen is deze misstap niet meer goed te maken).

De vergelijking met moord snap ik niet, ik ga er tenminste niet vanuit dat je het gevoel hebt dat deze chauffeur bewust je vriendinnetje hebt aangereden.

Sterkte nog met het verlies, blijft altijd lang hangen. Ach gut

isabelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-07 14:42

Bienotje schreef:
Nu wil ik totaal niet minderwaardig overkomen, maar de allerslimste jongens worden nu eenmaal niet zo snel vrachtwagenchauffeur.

dit vind ik echt neerbuigend...

een vrachtwagenchauffeur ben je in hart en nieren...dit beroep hou je niet vol als je er niet volledig achterstaat!!!

en wat betreft..vooral met een lange rit achter de rug...of je nu 1 meter rijd of 720 km gereden hebt..je voelt het gewoon NIET!

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-07 14:48

Ieder zijn ding, zo is het dus niet bedoeld zoals ik al probeerde neer te zetten.. Maar als iemand leest wat hij of zij wil lezen in mijn woorden dan wordt het lastig.

Dus nogmaals voor er meer zijn die over mijn woorden vallen, niets neerbuigend bedoeld.. Knipoog Ik ben alleen van mening dat de carrieremogelijkheden voor iemand die zijn huidige beroep als vrachtwagenchauffeur niet meer kan uitoefenen, mogelijk niet al te ruim zijn..
Laatst bijgewerkt door Bienotje op 07-03-07 15:01, in het totaal 1 keer bewerkt

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-07 14:58

isabelle schreef:

Hier ga ik wel in mee. Het is afschuwelijk maar het was geen opzet.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-07 15:17

Straffen te mild??? Ik vind het nogal een zware straf! Het is vreselijk wat er is gebeurd, maar het was een ongeluk. Je moet zelf maar eerst eens in een vrachtwagen rijden voordat je de conclusies trekt.

Laura82

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-07 15:24

Bienotje schreef:
Ieder zijn ding, zo is het dus niet bedoeld zoals ik al probeerde neer te zetten.. Maar als iemand leest wat hij of zij wil lezen in mijn woorden dan wordt het lastig.

Dus nogmaals voor er meer zijn die over mijn woorden vallen, niets neerbuigend bedoeld.. Knipoog Ik ben alleen van mening dat de carrieremogelijkheden voor iemand die zijn huidige beroep als vrachtwagenchauffeur niet meer kan uitoefenen, mogelijk niet al te ruim zijn..

Tsja, kennis van me heeft een studie afgerond aan de universiteit, en heeft daarna besloten toch vrachtwagenchauffeur te worden. Net als zijn vader, zn ooms, zn opa etc etc. weet dat veel mensen bij hem op het bedrijf ook een andere opleiding hebben gedaan, maar erachter komen dat dit toch is wat ze het allerleukst vinden...Dus, tsja, dat heeft weinig met hersenen te maken denk ik zo!

Farouche

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-07 15:26

Red_Savage schreef:
Echt vreselijk

ja zeg, zeker erg..

Sophie2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-07 15:32

Ik vind de straf goed.. Sorry Bloos Het was geen moord, maar een ongeval, het was niet opzettelijk, dus moet hij daarom zo erg boeten?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-07 15:35

Het is een verkeersongeval. Ik vind het rot voor je vriendin. Maar moord is het niet. Ik kan mij indenken dat mensen over opzet praten als iemand met te veel alcohol achter het stuur kruipen en daardoor iemand doodrijden. Dsn ga je willens en wetens iets doen wat fout kan lopen en slachtoffers kunnen vallen. Maar dit was een ongeluk. Daardoor ook die dodehoek spiegels niet voor niets. Idd je voelt het niet met zo een gevaarte.

Heel rot dit ongeluk, maar er was geen opzet in het spel, het is nogal wat iemand doodrijden zonder dat je het hebt gezien en gevoeld. Daar lig je van wakker, ik vind de straf niet mild, we mogen blij zijn dat de wegenverkeerswet is aangepast en dat er ook straffen in zijn verwerkt. Er zijn in het verleden veel mensen dood gereden eer het tot straffen kwam. Ik vind nog steeds rijden met een slok op, iets wat je met voorbedachte raden doet, dus opzet. Het eerste slokje is bij je positieven, wetende dat je gaat rijden en rijdt je dan iemand dood, kan je idd van dood door schuld met opzet praten, moord, tja... moord plan je en niemand neemt zich voor om iemand dood te rijden, tenzij je idd het plan hebt iemand bewust dood te rijden.

De chauffeur jaren achter de tralies zetten, brengt je vriendin niet terug en helaas, maar s*hit happens en ongestraft is het niet gelaten.

Kristie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-07 15:50

Het liefst zou je natuurlijk deze man jaren achter de tralies verdwijnen, maar daar schiet hij niets mee op, jij niet en daar komt ook je vriendin niet mee terug.
Ik weet wel zeker dat deze man al levenslang heeft Knipoog.
Sterkte.

mirre

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-07 16:00

Voor beide partijen is zoiets heel erg en ingrijpend. Ik ben een half jaar geleden ook door een vrachtwagen van de weg gereden, alleen ik reed dan in een auto. Gelukkig heb ik het overleeft, maar dat is wel een wonder geweest. Deze vrachtwagen chauffeur had ook niks gevoeld, en dan heb je het nog over een auto! Die vrachtwagens zijn zo groot, dat voelen ze gewoon niet.
Sterkte ermee!

Sizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-07 16:35

-> NM

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-07 19:08

Wat niet in het artikel staat en WEL waar is is dat de chauffeur een flink stuk in zijn voeten had! én dat hij op het fietspad reed!

Ik neem het hem dus DIK kwalijk! Ik heb van de ouders gehoord dat die vent gewoon zijn schouders ophaalde bij de uitspraak! Niet eens sorry gezegd tegen Ellen der ouders of niks! Dikke schande...

Nee, dan denk ik écht niet aan die man...

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 08:59

chipieke schreef:
Wat niet in het artikel staat en WEL waar is is dat de chauffeur een flink stuk in zijn voeten had! én dat hij op het fietspad reed!

Ik neem het hem dus DIK kwalijk! Ik heb van de ouders gehoord dat die vent gewoon zijn schouders ophaalde bij de uitspraak! Niet eens sorry gezegd tegen Ellen der ouders of niks! Dikke schande...

Nee, dan denk ik écht niet aan die man...

en nog vind ik dat ie genoeg straf heeft gekregen
je weet niet hoe zwaar het is om vrachtwagen chauffeur te zijn
en ik denk ook niet dat hij gevoeld heeft dat hij haar raakte, en waarschijnlijk heeft ze in zijn dode hoek gezeten en heeft hij haar niet gezien

dat hij zijn schouders ophaalde, denk je niet dat hij misschien in shock was over de uitspraak?

jij hebt veel verdriet om je vriendin dat snap ik en waarschijnlijk is de doodstraf in jou ogen nog niet erg genoeg.
Maar dit ongeval verpest ook de rest van zijn leven en dat moet je ook begrijpen

het is gewoon een ontzettend vervelend ongeval, maar het is niet terug te draaien

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 09:03

typisch belgie, angelstears als hij dronken achter het stuur gekropen heeft is hij voor mij een moordenaar Lachen niet meer niet minder. En verdiend hij ook gestraft te worden als eentje

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 11:42

als hij dronken had geweest is het een ander verhaal, maar zoals ik begrijp was hij dat niet, dus vind dat hij genoeg gestraft is