Woede over plan zelf betalen rollator

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-07 19:17

Bron: http://www.nd.nl/document.aspx?document ... =&id=88494
Citaat:
ANP
AMSTERDAM - De belangenorganisatie van chronisch zieken en gehandicapten, de CG-Raad, is woedend over een advies van het College voor Zorgverzekeringen (CVZ) om ouderen, zieken en gehandicapten te laten betalen voor voorzieningen als rollators, looprekken en blindengeleidestokken.
Volgens de gehandicaptenraad presenteert het CVZ binnenkort een advies aan het nieuwe kabinet om op deze voorzieningen miljoenen te bezuinigen. Het CVZ erkent dat er een advies zit aan te komen, maar wil op de inhoud nog niet ingaan. Er is al jaren discussie of deze voorzieningen voor ouderen, gehandicapten en zieken nog volledig uit de gemeenschapskas moeten worden betaald. Een commissie van de PvdA oordeelde enkele jaren geleden ook al dat mensen best zelf kunnen meebetalen aan hun rollator of scootmobiel.

Eigenlijk vind ik die woede onterecht. Voor een klein kind koop je een driewieler daarna een kinderfiets met zijwieltjes etc.

Je moet er maar rekening mee houden dat je eenmaal wat ouder, achter een rollator terecht kunt komen. Als je het niet betalen kúnt, heb je altijd nog de mogelijkheid naar de Sociale Dienst te gaan.

timokyana

Re: Woede over plan zelf betalen rollator

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-07 19:19

een rollator is niet alleen van toepassing op ouderen Knipoog
wat is de volgende stap, moeten gehandicapten zelf hun eigen rolstoel aanschaffen?

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-07 19:24

Ja je koop voor je kind een driewieler, enz enz.
Maar ik zie mijn oma die in de bijstand zat (ze is overleden nu helaas). niet snel een rollator zelf betalen...

Je moet ook rekening houden dat de financiele situatie kan veranderen.
Niet iedereen heeft het zo goed als toen ze nog werkten.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-07 19:25

Voor degenen die het zelf kunnen betalen vind ik wel dat er een bijdrage gevraagd kan worden. TS zegt toch: voor degenen die dat niet kunnen, is er altijd wel een oplossing te bedenken.

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-07 19:29

Cassidy schreef:
Voor degenen die het zelf kunnen betalen vind ik wel dat er een bijdrage gevraagd kan worden. TS zegt toch: voor degenen die dat niet kunnen, is er altijd wel een oplossing te bedenken.

Ja oke voor degene die het kunnen betalen vind ik het wel een goede oplossing dat geld kan dan weer gebruikt worden voor iets nuttigers.

Maar er zijn er zat die het niet kunnen, tja sociale dienst, ik heb met mijn moeder meegemaakt dat je dan eeuwen kunt wachten.

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-07 19:32

Een rollator kost tussen de 80 en 100 euro's.
Mijn buurvrouw kreeg herhaaldelijk van de dokter te horen dat ze iets aan haar gewicht moest doen anders kwam ze achter de rollator terecht. Ze sloeg het volkomen in de wind en loopt nu dus idd achter die rollator. Rijdt een dikke mercedes maar laat wel de zorgverzekeraar die rollator betalen.

Pradaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-07 19:34

Nou ik vind het toch wel niet normaal hoor..
Een blindestok willen ze ook laten verdwijnen!
Zoals TS al zegt, mensen die er zelf voor kunnen betalen oke. Maar er zijn ook mensen met niet een giga uitkering of wat. Wat met die mensen?

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-07 19:35

slimmerik schreef:
Mijn buurvrouw kreeg herhaaldelijk van de dokter te horen dat ze iets aan haar gewicht moest doen anders kwam ze achter de rollator terecht. Ze sloeg het volkomen in de wind en loopt nu dus idd achter die rollator. Rijdt een dikke mercedes maar laat wel de zorgverzekeraar die rollator betalen.

Gaat om een idee, een scootmobiel kost rond de 4000 euro bijv.

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-07 19:38

laartjuh schreef:

Het gaat hier dus om de rollator.... Over wat eventueel mogelijk misschien hierna volgt, is toch niet de discussie?

Want waarom wordt de driewieler voor de peuter etc. dan niet betaald door de zorgverzekeraar??

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-07 19:39

slimmerik schreef:
laartjuh schreef:

Het gaat hier dus om de rollator.... Over wat eventueel mogelijk misschien hierna volgt, is toch niet de discussie.

Staat toch in de beginpost? Nouja sorry was ook maar een voorbeeld.
Punt is dat ik het in sommige gevallen wel vind kunnen en anderen niet.
Of het nou 1 of 1000 euro is.

Squit

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-07 19:50

Dit is wel iets anders maar gaat toch over hulpmiddelen als je die nodig heb..
mijn vader is invalide geworden door een bedrijfsongeval..
zijn onder been is hij dus kwijt..
het R.O.G gaat over hulpmiddelen.
elk hulpmiddel die het R.O.G "geeft" moet je onwijs moeilijk voor doen..
mensen die het wel kunnen betalen, betalen zich dan helemaal scheel aan dingen zoals een rollator, scootmobile..
ga zo maar door..
ik vind dat het gewoon betaald moet worden hoe oud of hoe invalide je ook bent..
je heb er recht op en ze krijgen het geld toch wel..
maar voorlopig zijn wij nu 2 jaar verder en heeft hij nu pas een hulpmiddel gekregen..
en hij heeft het niet betaald..

hebben jullie dat op tv ook gezien dat een jongentje van3 jaar ( d8t ik) een soort fiets achtig ding had met een motortje??
die mocht hij wel hebben van de gemeente.. die hebben het zelfs betaald voor het kleine mannetje..
en ineens mag het niet meer en als hij er op gaat rijden krijgt hij een boete..
das toch ook te gek voor woorden??
dat jongetje kan niks zonder dat ding..
het wijkt beetje uit van dit topic maar wilde het even toch zeggen en jullie mening over het jongetje weten Bloos

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-07 21:02

Ik heb iets over dat jongetje gehoord. Voldeed niet aan de verkeerseisen of zo iets meende ik. Van mij mogen ze het verbieden maar dan moeten ze wél iets aanbieden wat het volwaardig vervangt.

Nimue

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-07 21:13

slimmerik schreef:

Sjah, maar er zijn ook menen die een dikke mercedes rijden, alle eet-adviezen negeren en vervolgens de verzekering hun medicijnen tegen te hoge bloeddruk laten betalen. Of hun bypass of pacemaker. Dat is nou eenmaal het zorgsysteem; er worden ook dingen vergoed aan rijke mensen, en die worden óók vergoed als het hun eigen schuld is dat mensen die dingen nodig hebben.

Ik vind een rollator toch wel iets dat gewoon uit het ziekenfonds kan komen, eigenlijk. Het is een hulpmiddel en geen vervoermiddel, in tegenstelling tot een driewieler voor een peuter, een fiets voor een tiener of een auto voor een volwassene. Dat zijn vervoermiddelen (of speelgoed in het geval van de driewieler), dat is iets anders dan een hulpmiddel dat iemand nodig heeft om een normaal leven te kunnen leiden.

Zolang we tieners nog gratis SOA-tests geven (is toch ook hun eigen schuld, dat ze die nodig hebben?), sommige verzekeringen gratis condooms en luiers uitdelen, kraamhulp vergoed wordt (ja, neem dan geen kind!) en mensen die gaan crowdsurfen of te hard hebben gereden en daardoor zijn verongelukt de operatie aan hun gebroken been ook niet zelf hoeven te betalen, vind ik dat rollators en zéker blindegeleidenstokken ook wel moeten kunnen.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-07 21:15

Ik vind het werkelijk schandalig! Er hoeft geen premie te worden betaald voor kinderen, daar mogen alle verzekerden mede voor opdraaien, maar middelen die oudere of zieke mensen gwoon nodig hebben zouden ze zelf moeten bekostigen. Belachelijk!

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-07 21:16

Goed onderbouwd Nimue... als je het zó stelt, vind ik dat je 'n punt hebt.

Brammetje16

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 23:49

Pff je krijgt op die leeftijd al niet veel geld en dan ook nog je "zooi"zelf moeten betallen pfff! mag nu al vast een rolator in gaan slaan zeker Nagelbijten / Gniffelen

flowerxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-07 00:22

Ik heb gelezen dat bijna iedereen deze hulpmiddelen vergoed krijgt via de gemeente. Iedere gemeente heeft een thuiszorgwinkel voor deze middelen. Ze worden steeds minder betaald door de zorgverzekeraar.

Trouwens op marktplaats heb je voor 40 euro een rollator! Er staan daar tig hulpmiddelen te koop. Dit soort hulpmiddelen (ook aangepaste bedden, scootmobiel, stoelen etc) kan je prima 2e hands kopen!
De mensen die deze dingen gebruiken gaan op een gegeven moment toch vaak dood. De familie moet dan (vaak snel) van de spullen af. Hulpmiddelen blijven niet in de familie en zijn dus genoeg te koop.
Omdat men er geen belang meer bij heeft zijn ze vaak voor een zacht prijsje te koop.

Een oma die ik ken heeft voor een zeer zacht prijsje een volledig aangepast automatisch bed en kastjes gekregen. Nieuw waren ze 3000 euro en maar heel kort gebruikt. Alleen nog een nieuw matras en je bent klaar.

Mensen moeten dus niet meteen zo moeilijk doen. Voor mensen die het echt niet kunnen betalen en geen familie hebben die bij willen dragen zijn er echt wel mogelijkheden.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-07 00:30

slimmerik schreef:
.
Eigenlijk vind ik die woede onterecht. Voor een klein kind koop je een driewieler daarna een kinderfiets met zijwieltjes etc

Dat kleine kind kan leven zonder dat driewielertje, een oudere zonder de rollator wordt buiten de maatschappij geplaatst, vergelijking gaat volledig mank (sic)
Laatst bijgewerkt door sarabande op 10-03-07 00:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-07 00:33

ik vind het principe volkomen fout. Dergelijke ´hulpmiddelen´ zijn zo vaak een noodzaak voor ouderen om nog enigszins mobiel te zijn, dat je die niet buiten de basisvoorziening mag plaatsen. Ik zou het prima vinden als er wel efficienter mee wordt omgegaan (zoals Flowerxx aangeeft) maar het hoort IMO kosteloos te worden verstrekt. Kinderen krijgen nota bene het hele basispakket gratis!

Joyckuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-07 10:45

Nimue: Ik ben het helemaal met je eens!

Nimue

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-07 12:16

flowerxxx schreef:
Trouwens op marktplaats heb je voor 40 euro een rollator! Er staan daar tig hulpmiddelen te koop. Dit soort hulpmiddelen (ook aangepaste bedden, scootmobiel, stoelen etc) kan je prima 2e hands kopen!

Maar dat maakt toch niet uit? Vind ik een beetje een kromme redenatie, 'het kost niet zoveel dus betaal je het maar lekker zelf!'
Die kun je dan ook wel omdraaien: als het toch zo goedkoop kan, kan het toch best vergoed worden? Bovendien maakt het natuurlijk niet uit of iets 40 of 400 euro kost. Als je het nodig hebt voor je gezondheid, is het fijn als dat vergoed wordt.

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-07 01:09

Ik vind het walgelijk dat ze de rollator zelf moeten gaan betalen waarvoor betallen we anders dan zo'n hoge premie voor de ziektenkosten

flowerxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-07 13:41

De meeste mensen krijgen de rollator al via de gemeente. Daar komt dus geen zorgverzekering meer aan te pas...

Daarbij door de vergrijzing worden ziektekosten, pensioen en AWBZ straks onbetaalbaar.
http://www.volkskrant.nl/den_haag/artic ... e/Rollator

Ik vrees dat bepaalde medische zorg straks alleen nog betaalbaar is voor mensen met geld. Dat zie je nu al gebeuren met al die prive klinieken in en buiten Nederland. Als je geld hebt bestaan er geen wachtlijsten en is er veel meer mogelijk. Onlangs is er zelfs een kliniek geopend waar je in een dag geheel doorgelicht kunt woren zonder medische indicatie en op eigen kosten (oa MRI, bloedtest/druk, spieren, urinetest, röntgenfoto's etc).

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-07 14:04

flowerxxx schreef:
Daarbij door de vergrijzing worden ziektekosten, pensioen en AWBZ straks onbetaalbaar.
http://www.volkskrant.nl/den_haag/artic ... e/Rollator

dus dan mogen ze er maar zelf voor opdraaien? Ik zou eens beginnen met een ziektekostenpremie voor kinderen te heffen.

Nimue

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-07 19:04

flowerxxx schreef:
De meeste mensen krijgen de rollator al via de gemeente. Daar komt dus geen zorgverzekering meer aan te pas...

Maar dat maakt voor de mensen die hem niet via de gemeente krijgen toch niet uit? Die willen hem gewoon uit het ziekenfonds. Dan moeten ze eerst bij alle gemeentes verplicht stellen dat die rollators verstrekken ofzo, want anders gaat dit argument niet op.

Ik weet dat ouderen de kosten voor dat soort dingen flink omhoog trekken, maar om ze dan maar zelf hun rollator te laten betalen... Het is een lastige situatie waar we als land in dreigen te komen, maar ik vind het fout om dat op die mensen af te rollen.