Gratis schoolboeken voor leerlingen op het middelbaar onderw

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Hanin

Gratis schoolboeken voor leerlingen op het middelbaar onderw

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-07 15:44

Hoi hoi,

In het nieuwe regeerakkoord staat dat de schoolboeken voor leerlingen van het middelbaar onderwijs gratis wordt. Wat vinden jullie daarvan?
Ik weet uit ervaring, dat de kosten heel erg hoog kunnen oplopen van boeken vooral als je meerdere kinderen hebt. Als ouders het niet meer hoeven betalen dan draait de overheid ervoor op. Als er hiervoor niet genoeg geld voor vrijkomt dan komt de kwaliteit in het geding.
Kortom wat vinden jullie ervan?

Tellie

Re: Gratis schoolboeken voor leerlingen op het middelbaar onderw

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-07 15:54

Laat me raden, dan gaat het schoolgeld een stuk omhoog. Scheve mond

jaantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-07 15:54

Ik persoonlijk ben er wel voor, weet je zeker dat ze de juiste boeken krijgen.
Verder zijn de prijzen voor schoolboeken behoorlijk omhoog gegaan.

Tellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-07 16:04

De juiste boeken is gewoon de goede aankruisen.
Da's niet zo moeilijk. Clown

Veirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-07 19:09

Kunnen ze niet gewoon een minimum en maximum instellen oid? Clown

Kristie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-07 19:57

Dit geldt toch alleen voor leerlingen die goede cijfers halen, aanwezig zijn, en een bijdrage leveren in de lessen?
Of is dat idee al weer van de tafel, en is dit een nieuw idee?

ZzzeiN

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-07 20:01

kristie schreef:
Dit geldt toch alleen voor leerlingen die goede cijfers halen, aanwezig zijn, en een bijdrage leveren in de lessen?

Nooit van gehoord, maar wie zegt dan dat die leerling dat doet?

Opzich zijn die schoolboeken wel duur Geld, geld! 400

patatkraam

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-07 20:15

dat is niet gratis volgens mijn vader Tong uitsteken ze moeten toch worden betaald (in dit geval dus de overheid) nou ja ikm citeer he

schoolboeken zijn bij ons 300 euro geloof ik

verwijderd09

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-07 20:30

absoluut tegen, ik weet nog goed hoe middelbare scholieren omgaan met eigendommen van school. en daarbij, het geld voor de boeken moet ergens vandaan komen.
Ik denk trouwens wel dat als scholen zelf voor de boeken moeten zorgen, dat ze dan minder snel van boeken veranderen. als ze dat nu al eens zouden doen, wordt het misschien voordeliger om eens een boek te kopen i.p.v. huren als je meerdere kinderen hebt.

gerlienke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-07 20:52

op mijn middelbare school was het zo dat je de boeken te leen kreeg.
je moest ze aan het einde van het jaar inleveren en als ze netjes waren, kreeg je geld terug, als de boeken beschadigd waren moest je betalen.
misschien is dat een idee voor de overheid.

Nimue

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-07 23:28

Ik vind het eigenlijk wel normaal dat de ouders wat meebetalen aan de boeken van hun kinderen. Op onze school kreeg je ze net als bij Gerlienke ook uit een boekenfonds; daarvoor betaalde je dan een bedrag, en dan moest je ze aan het eind van het jaar weer inleveren. Doordat de boeken zo meerdere jaren gebruikt konden worden, was het natuurlijk veel goedkoper dan wanneer elke leerling zijn eigen boeken zou moeten aanschaffen.

Vind ik wel een goed systeem, beter dan de overheid alles laten betalen. Laat bijv de school/overheid 0-50% van de kosten dragen (afhankelijk van de prijs), en verdeel de overige 50-100% over de jaren die het boek gebruikt kan worden. Dat scheelt al heel veel. Of stel een maximumbedrag in dat ouders moeten meebetalen en laat de overheid de rest bijbetalen.

Het nu ineens helemaal 'gratis' maken vind ik te ver gaan. Dan moet het uit de belasting van alle Nederlanders komen, en ik vind niet dat ik zo'n groot deel mee hoef te betalen aan Pietje die nu op de middelbare school zit. Aan mijn schoolboeken werd tenslotte ook niet meebetaald. Dat vind ik ineens een te grote stap, maar er kan natuurlijk wel gekeken worden naar manieren om het allemaal wat goedkoper te maken.

Overigens leef ik momenteel van het meewerken aan een lesmethode, dus ik hoop wel dat ze in elk geval goed betaald blijven worden. Clown
Laatst bijgewerkt door Nimue op 03-03-07 23:31, in het totaal 2 keer bewerkt

Denise

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-07 23:30

Tellie schreef:

Ik ben voor, want m'n ouders betalen het schoolgeld en ik de boeken Tong uitsteken

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-07 23:43

kristie schreef:

Ik dacht dat dit een initiatief was van een school ergens in het land, niet van de overheid. Ik weet niet meer waar ik het gezien heb, dus ik geef geen garanties over de juistheid Knipoog

De persoon die toen geinterviewd werd (directeur van die school) zei trouwens dat het wel meeviel. Gewoon meedoen op school was in principe voldoende, maar leerlingen die er echt niets om leken te geven (veelvuldig spijbelen, totaal geen inzet), die kregen het niet. Zijn verhaal klonk heel anders dan het verhaal dat de journalist vooraf vertelde.

Van mij hoeven de boeken overigens niet geheel gratis, maar de kosten zijn wel veel te hoog. Ik vind het dus goed dat er ingegrepen wordt. Alleen weet ik niet of dit de beste manier is.

Overigens betalen leerlingen tot (tot en met?) 16 jaar geen schoolgeld.

Barco

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-07 23:46

zo'n gek idee vind ik het niet. je zou bv. een borg regeling kunnen treffen zodat de boeken er nog netjes uit blijven zien en niet gaar terug gebracht worden.
Ook zie ik het als een investering in de toekomst. later als wij oud zijn wordt er door de volgende generaties voor ons gezorgd. zij kunnen nederland bv. qua technologie en wetenschap op een hoger plan tillen. Daar wil ik best aan meebetalen als belastingbetaler.

Nimue

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-07 23:56

Maar het is zo flauw dat al die regels steeds net achter mij aan lopen! Hadden ze dat niet wat eerder kunnen bedenken? Knipoog

Nee, even serieus, ik vind dat de belastingbetaler al genoeg meebetaalt aan de jeugd. Natuurlijk moet dat deels ook (om de reden die jij aangeeft), maar we moeten er ook niet in doorschieten. Een deel van de verantwoordelijkheid kan in mijn ogen best bij de ouders blijven liggen. Die hebben tenslotte kinderen, dan zullen die er ook zelf veel in moeten steken. Tegenwoordig lijkt het alsof sommige mensen vinden dat alles maar 'opgevangen' moet worden: gratis schoolboeken, gratis kinderopvang, gratis openbaar vervoer voor kinderen onder de 12, kinderen gratis meeverzekeren, luiers vergoed door de zorgverzekeraar, kraamzorg telt niet mee voor het no-claim systeem... Ik weet dat er daarnaast nog genoeg kosten overblijven voor de ouders, maar ik vind het eigenlijk niet meer dan normaal dat een groot deel van de opvoeding van een kind door de ouders betaald wordt. Schoolboeken horen daar m.i. gewoon bij, al ben ik er zeker ook helemaal voor om te proberen dat zo efficient (en dus goedkoop) mogelijk te regelen. Ik denk dat de kosten nu vaak veel hoger liggen dan nodig is, en daar mag best wat aan gedaan worden. Maar áls er dan aan betaald moet worden, vind ik dat een deel daarvan zeker bij de ouders mag komen te liggen.

(En ja, áls ik ooit zelf kinderen krijg zal ik dat nog steeds vinden hoor. Knipoog )

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-07 00:02

Nimue schreef:
Tegenwoordig lijkt het alsof sommige mensen vinden dat alles maar 'opgevangen' moet worden: gratis schoolboeken, gratis kinderopvang, gratis openbaar vervoer voor kinderen onder de 12, kinderen gratis meeverzekeren, luiers vergoed door de zorgverzekeraar, kraamzorg telt niet mee voor het no-claim systeem...

Als je je goed verdiept in deze regelingen, allemaal, dan zijn ze stuk voor stuk MEER voor rekening van het individu gekomen en niet minder. (De boekenkosten, kinderopvang-kosten, zorgverzekering zijn allemaal een stuk gestegen.)

Tellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-07 01:39

Dniesjj117 schreef:
Tellie schreef:

Ik ben voor, want m'n ouders betalen het schoolgeld en ik de boeken Tong uitsteken

Moet jij op je 15e je eigen boeken betalen. Bloos!
Zoveel geld had ik toen nog niet eens. Scheve mond

Ecudes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-07 02:33

Heerlijk...
Nadat ze voor mij nog schoolgeld wilden (en het afschaffen wanneer ik 18 word), ben ik net naar de universiteit vertrokken... worden je boeken opeens gratis op de middelbare.

Wat mij betreft gaan ze eens wat doen aan de kwaliteit van het onderwijs. Ik weet niet of er wat verandert is op de basisscholen, maar in mijn tijd (8 jaar terug dus Knipoog), werd er nog gewerkt met spellingsboeken uit 1980. En wel de meest dure, ongebruikte computers achterin het lokaal, omdat die door de regering cadeau werden gedaan. Ook de kwaliteit van mijn lessen op de universiteit nu is niet denderend, en dan heb ik het er nog niet eens over dat studenten ten opzichte van vroeger enorm gekort zijn.

De mensen in de huidige regering hebben zelf zeker allemaal (jonge) kinderen? Rolleyes

Nimue

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-07 11:54

Shadow0 schreef:
Nimue schreef:
Tegenwoordig lijkt het alsof sommige mensen vinden dat alles maar 'opgevangen' moet worden: gratis schoolboeken, gratis kinderopvang, gratis openbaar vervoer voor kinderen onder de 12, kinderen gratis meeverzekeren, luiers vergoed door de zorgverzekeraar, kraamzorg telt niet mee voor het no-claim systeem...

Als je je goed verdiept in deze regelingen, allemaal, dan zijn ze stuk voor stuk MEER voor rekening van het individu gekomen en niet minder. (De boekenkosten, kinderopvang-kosten, zorgverzekering zijn allemaal een stuk gestegen.)

Ik zeg ook niet dat dat nu allemaal gratis is of gratis gaat worden. Ik zeg dat het lijkt alsof 'sommige mensen vinden dat alles maar 'opgevangen' moet worden'. Kortom, dat er dus mensen zijn die al die dingen gratis willen maken, niet dat dat nu zo is. En dat vind ik een beetje onzin - investeer dan liever in goed openbaar vervoer voor álle mensen ipv het gratis te maken voor kinderen. Zorg liever dat de schoolboeken efficienter gebruikt worden ipv ze gratis weg te gaan geven. Moedig mensen aan zelf alternatieven voor kinderopvang te zoeken (bijv voor elkaars kinderen zorgen - ik ken mensen die dat doen en kan echt heel goed werken. Het is natuurlijk niet voor iedereen haalbaar, maar als iedereen waarvoor het wel haalbaar is het nu gewoon eens zou doen...). Wat Myra1 al zegt, er wordt nu vaak zo ontzettend inefficient omgegaan met de materialen die er zijn - als dat nou eerst eens aangepakt wordt...

Wat betreft de zorgverzekering, die is natuurlijk voor iedereen veel gestegen, niet alleen voor mensen met kinderen. Dat is dus niet ten nadele van ouders met kinderen ofzo, daar is gewoon iedereen voor opgedraaid. Openbaar vervoer net zo, dat is ook voor iedereen duurder geworden. Die zijn dus niet zozeer meer voor rekening van het individu-met-kinderen gekomen, maar zijn gewoon in zijn algemeenheid in prijs gestegen.

Kiwipitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-07 11:57

Bij ons op school is het zo dat je boeken krijgt uit het boekenfonds (altijd, heeft niets met inkomen te maken). Dit houdt in dat je deze boeken dus in bruikleen hebt en een deel van het aankoopgeld betaalt. Sommige boeken (eindexamen boeken e.d.) moeten wel helemaal betaald worden. Deze mag je dan ook houden. De andere boeken lever je aan het eind van het jaar in en als ze er niet goed uitzien krijg je een boete.

leandros

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-07 12:00

daar komen ze dan wel lekker laat mee.

Nimue

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-07 12:01

Ja, Manon, zo ging het bij ons ook. Dat is wel een aardig systeem, dan kom je toch een stuk goedkoper uit dan wanneer je alles zelf moet kopen. Werkboeken e.d. moesten wij idd ook gewoon kopen, omdat je daar natuurlijk in moest schrijven enzo.

Kiwipitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-07 12:03

Wij hadden sommige werkboeken ook van het boekenfonds en dan moest je de opdrachten gewoon in een schrift maken.

Moirsa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-07 12:05

kristie schreef:

Nagelbijten / Gniffelen Dus als het een jaartje slecht gaat, of je snapt er geen hol van dan moet je betalen?

Moirsa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-07 12:05

Nimue schreef:
Ja, Manon, zo ging het bij ons ook. Dat is wel een aardig systeem, dan kom je toch een stuk goedkoper uit dan wanneer je alles zelf moet kopen. Werkboeken e.d. moesten wij idd ook gewoon kopen, omdat je daar natuurlijk in moest schrijven enzo.

bij ons idd ook Knipoog