Doorrijden na ongeval, hoge straffen geëist?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Chrystal-gek

Doorrijden na ongeval, hoge straffen geëist?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-07 21:22

Citaat:
De laatste rit van Roy Spijker
door Bert Janssen

ALMELO/SAASVELD - Extravaganza, hét piratenfeest in Saasveld, had 12 november bijna niet alleen het leven van Roy Spijker gekost, maar ook van twee inzittenden, jongens van zeventien.
...
Spijker is na een onbenullige, met veel drank begoten, ruzie om een meisje van zestien door twee wagens de dood ingejaagd, stelt het OM. In de eerste, een Peugeot, zat B. (21) uit Hertme. Zijn zaak werd door een slechte planning uitgesteld. In de tweede auto, een Audi, reed W. (23) uit Saasveld, met E. (19) uit Lonneker en M. (23) uit Borne erbij in.
...
De eis: vijf jaar cel en twee jaar ontzegging voor bestuurder W., vier jaar cel voor E. en M.
...
De verdediging pleitte voor vrijspraak. Volgens raadsman R. Speijdel (E.) trok Spijker, die ook stevig had gedronken, zelf in een bocht aan de handrem. Hij wees op een fout van politie en justitie: zij gaven het lichaam van het slachtoffer vrij voordat bloedonderzoek kon worden gedaan.

Drie van de vier verdachten horen 13 maart of ze jaren in de cel verdwijnen. De zaak van B. uit Hertme, de eerste achtervolger, is uitgesteld tot eind april.

Bron:
http://www.tctubantia.nl/specials/archi ... 160027.ece

De hele tekst kun je bij bovenstaande link terug vinden.
Ik heb alleen even een paar stukken er uit geknipt.

Het hele gebeuren is natuurlijk niet goed te praten, er zijn ontzettend veel fouten gemaakt, door de verdachten en de slachtoffers, maar dit vind ik toch wel erg hoge eisen voor deze 3 jongens.
Bij de andere verdachte kan ik mij er nog enigzins wat bij voorstellen (maar daar zal de eis, als je naar de eis van deze 3 jongens kijkt, nog wel een stukje hoger uitvallen), dat is diegeen die achter Roy 'aanjaagde', het ongeluk zag gebeuren en doorreed zonder te stoppen.
Deze 3 jongens reden idd achter de 2 andere auto's aan, maar niet om ze op te jagen, hun grootste fout is (imo dan) dat nadat ze zijn gestopt om te kijken of ze konden helpen, de auto weer in gestapt zijn toen ze dachten dat ze niet konden helpen en verder zijn gereden, zonder alarm te slaan of wat dan ook.
Toen ze Roy vonden in het wrak, was hij mogelijk al overleden. Waarschijnlijk had niks Roy meer kunnen redden, maar die 2 andere jongens wel. Ze hebben de bijrijders proberen te bevrijden, maar toen dat niet zo snel lukte, zijn ze op de vlucht geslagen zonder alarm te slaan. Door andere omstanders zijn hun geholpen, anders hadden ze het er misschien/waarschijnlijk ook niet al te best vanaf gebracht.
Ja, daar hoort een straf/boete bij, maar zo hoog?
Is dat niet een beetje buiten proporties als je kijkt naar wat anderen voor straf en/of boete krijgen/tegen zich horen eisen, die imo vele malen ernstiger dingen hebben gedaan?

In een ander artikel ( http://www.tctubantia.nl/hermesinbox/article1159922.ece ) claimen nabestaanden van Roy een bedrag van 13.150 euro van de verdachten, voor de uitvaart, bloemen, een koffietafel en grafmonument en zijn Golf.
Ik snap best dat de ouders anderen willen laten boeten voor de dood van hun zoon, maar deze 3 jongens hebben het ongeluk en de dood van Roy niet op hun geweten.
De 4e verdachte misschien wel, maar aangezien die nog niet voorgekomen is om de eis te horen, is daarvan de eis nog onbekend.

Nogmaals, ik wil hun actie helemaal niet goedpraten, zeker niet, maar ik vind de eis van 5 jaar cel en 2 jaar rijontzegging, en 2 maal 4 jaar cel plus een schadeclaim van 13150 euro voor deze 3 jongens zeker hoog.

Amy77

Re: Doorrijden na ongeval, hoge straffen geëist?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-07 18:49

Ik snap echt bar weinig van dit artikel, sorry..

Zoals ik het begrijp zat Roy met twee inzittende in zijn auto, werd opgejaagd door 2 andere auto's..waarvan de bestuurder van de laatste auto beweerd dat hij ze niet opjaagde, maar er wel achteraan reed? Dan heeft die laatste auto toch ook behoorlijk gereden als hij hun bij hield? Vervolgens gebeurd dat ongeluk, eerste bestuurder rijd door en laatste bestuurder stopt, ziet dat het erg fout is, onderneemt geen actie, maar rijd juist door..
Imo is dat dus betrokken zijn bij een ongeval en tevens doorrijden na een ongeval en daar staan idd hoge straffen op e vind dat niet meer dan normaal. Deze jongen reden er achteraan, volgens hun beweringen niet om op te jagen, maar hield ze wel bij en reed nog door ook nadat hij zag dat het foute boel was... naar mijn idee dus mooie eisen en niet te weinig. Waarschijnlijk uit paniek weggereden, maar vind hun net zo schuldig als bestuurder nr 1, ze hadden actie kunnen ondernemen..

Ben benieuwd naar de uitspraak van bestuurder nr 1 en wat die ouders betreft, die begrijp ik wel. Je wilt in eerste instantie altijd een schuldige aanwijzen en in dit verhaal zijn ook die jongens medeplichtig aan doorrijden na een ongeval. Vind wel dat ik ze allemaal tegelijk had laten opdraaien voor de gemaakte kosten, dus niet alleen de laatste bestuurder..