HIV-patienten mogen onbeschermd sexhebben?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

sans6

HIV-patienten mogen onbeschermd sexhebben?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-07 11:14

Man vrijgesproken van HIV-besmetting partner
Een seropositieve man is door de Hoge Raad vrijgesproken van opzettelijke besmetting van zijn partner met het aidsvirus.

Opmerkelijke HIV-uitspraak

Onbeschermd
De man werd eerder wel schuldig bevonden. Zowel de rechtbank in Utrecht als het gerechtshof in Amsterdam veroordeelden hem wegens zware mishandeling. Hij zou zijn partner hebben belogen en veelvuldig onbeschermde seks met hem hebben gehad. De partner raakte ook besmet.

Gevaarzettend
De Hoge Raad vindt niet dat er genoeg bewijs is dat de man zijn partner opzettelijk heeft besmet met HIV. Het hebben van onbeschermde seks door iemand met het HIV-virus is 'gevaarzettend', aldus de raad, maar de kans om daardoor besmet te raken met het virus is niet 'aanmerkelijk'.

Statistische gegevens
De Hoge Raad heeft zich bij die mening niet laten overtuigen door statistische gegevens waarop het hof in Amsterdam zijn oordeel deels baseerde. Het besmettingsrisico was wel hoger doordat de twee vaak seks met elkaar hadden, stelt de raad. Maar de rechters vinden niet dat er daarbij sprake is van 'een bijzondere, risicoverhogende omstandigheid'.

Dit was vanochtend op het RTL nieuws.
Hier vind je ook het fragment uit het rtl-nieuws: link

Er werd gezegd dat dit beter was, omdat het onderwerp dan bespreekbaar bleef.

Ik vind het werkelijk van de zotte!

link

edit: links werken niet goed.

Je kunt het vinden op rtlnieuws.nl en dan binnenland
Laatst bijgewerkt door Heike op 21-02-07 17:27, in het totaal 5 keer bewerkt
Reden: link aangepast

Anoniem

Re: HIV-patienten mogen onbeschermd sexhebben?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 11:15

Ach gut wat bedoel je nu?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 11:19

Ik snap het ook niet, dus 2 partner die hiv pos. zijn mogen onbeschermd sex hebben? Ja waarom niet?

hoogendroog

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 11:21

Domme ulluk, er zal wel gestaan hebben dat HIV patienten met elkaar onbeschermde sex mogen hebben. Elkaar besmetten met HIV kunnen ze niet meer, want dat hebben ze immers als. Ze kunnen natuurlijk elkaar dan weer wel besmetten met andere SOA`s.
Enfin, dat beschermde sex voor een ieder beter is, hoeft uiteraard niet meer benadrukt te worden, maar of een ieder het ook doet..... blijkbaar niet, want de SOA´s zijn weer sterk in opkomst.

sans6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-07 11:22

nee het ging om het volgende:
Er was een man die HIV positief was, die onbeschermd sex had met iemand die dit NIET had en niet wist dat de ander dat wel was.

Voorheen kon je hierop veroordeeld worden voor zware mishandeling, of poging tot doodslag, en deze man is dus vrijgesproken.

hoogendroog

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 11:25

Aha, dat is wel even andere koek!
Ik ben van mening dat als je weet dat je HIV-positief bent en willens wetens onbeschermde sex hebt met een en HIV-negatief persoon, je veroordeeld mag worden voor poging tot doodslag (alleen als de ander daadwerkelijk HIV heeft gekregen). Ik heb een HIV patient in de familie en ik kan je vertellen dat ik het heel moeilijk heb gehad met de hele affaire.
Laatst bijgewerkt door hoogendroog op 21-02-07 11:41, in het totaal 1 keer bewerkt

sans6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-07 11:31

Ik ben van mening dat wanner je wéét dat je HIV positief bent, en je dan tóch onbeschermd sex hebt, en de ander niet weet dat je positief bent, dat dat gewoon bestraft hoort te worden.
Ook al is de kans (volgens die man uit het filmpje) klein dat de partner ook besmet word.

Krijgt iemand wel de goede link voor dat filmpje hierop?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 12:27

Ja daar ben je toch zelf bij? Als je in deze tijd geen condoom gebruikt en dan helemaal bij homoseksueel contact ben je echt zelf verantwoordelijk. Ik denk dat daar de nieuwe uitspraak vandaan komt.

Mistic

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 12:31

faye schreef:
Ja daar ben je toch zelf bij? Als je in deze tijd geen condoom gebruikt en dan helemaal bij homoseksueel contact ben je echt zelf verantwoordelijk. Ik denk dat daar de nieuwe uitspraak vandaan komt.

De man wist dat hij seropositief is, maar heeft dit verzuimd te vertellen aan zijn vrouw. Zijn vrouw is dus nu ook seropositief.
Beetje kort door de bocht om dan te zeggen dat ze er zelf bij was.

Ik vind het erg vreemd dat deze uitspraak is gedaan. De vrouw haar hele leven is op zijn kop gezet, en dan niet in de positieve manier.

Ik wens haar dan ook veel sterkte.

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 12:46

Dat twee mensen die beide al seropositief zijn geen kwaad kunnen is trouwens niet waar. Onbeschermd seks hebben maakt het virus dan alleen nog sterker. Maargoed, dan ben je wel echt met twee en heb je zelf ook schuld.

Dit hangt volledig van de situatie af. Ik ben het op zich eens met Faye. Ik snap mensen niet die er lekker op los wippen met jan en de melkman, en achteraf komen klagen dat ze drie soa's hebben. Tja, bezint eer ge begint. Als de man en vrouw in bovenstaand verhaal nog niet lang een relatie hadden dan is het wel nog altijd deels de fout van de man, want hij zou altijd moeten vertellen wat voor risico's het inhoud, maar aan de andere kant ook deels fout van de vrouw dat ze onbeschermde seks heeft toegelaten.

Maar dat verhaal gaat niet altijd op. Wat als je al drie jaar dezelfde partner hebt, je hebt je laten testen en er is niets aan de hand. Daarom doe je het onbeschermd. Maar partnerlief is niet zo trouw als je denkt en heeft nog iemand anders die wel besmet is. Partner wordt besmet door andere vrouw, komt daar achter maar durft jouw niet te zeggen 'hé schat, er zat laatst iemand anders op me en toen ben ik even hiv-besmet geraakt'. Jij, er vanuit gaande dat je de beste partner van de wereld hebt doet maar gewoon met hem door totdat je je wat vreemd voelt en naar de dokter gaat...

En zelfs al is het beschermd kan je je vraagtekens stellen over hoeveel een hiv-besmette moet vertellen. Want een condoom is ook niet heilig en kan ook altijd scheuren. Persoonlijk zou ik liever niet in een situatie zitten waar dat gebeurd in een ONS en waar mijn partner plots zegt 'hé verdorie. Moet je even langsgaan bij de dokter want ik ben je vergeten te vertellen dat ik seropositief ben'. Dat zijn dingen die ik persoonlijk liever op voorhand weet, dan denk ik zelf wel na of ik hem de moeite waard vind om het risicio te nemen.

Marrepar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 19:36

Ik vind het zeer vreemd
Als je zoiets achterhoud vind ik dat je daar wel bestraft voor moet worden!

patatkraam

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 19:44

ik vind sowieso als je weet dat je HIV positief bent dat je dan gewoon beschermde seks hebt en ten alle tijde je partner hierover informeert.

xDramaQueen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 23:01

sans6 schreef:
nee het ging om het volgende:
Er was een man die HIV positief was, die onbeschermd sex had met iemand die dit NIET had en niet wist dat de ander dat wel was.

Voorheen kon je hierop veroordeeld worden voor zware mishandeling, of poging tot doodslag, en deze man is dus vrijgesproken.

In de panorama stond volgens mij niet zo heel lang geleden er ook iets over, haar "vakantie" liefde heeft haar en 3 andere met opzet besmet, vond ie leuk.
ik vind het schandelig, die man had geloof ik wel een straf gekregen. ik vind niet dat je daarvoor vrijgesproken mag worden maar ach nederland he

Avanti_haf

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 23:17

ik stond met mijn oren te klapperen toen ik het op de radio hoorde...... dit is gewoon dood door schuld, of poging tot doodslag hoor..... maar ja het nederlandse ministerie van justistie klopt toch van geen kanten....

sans6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-07 09:39

zo denk iik er dus ook over.

Ook al word dan het risico nog zo 'klein' geacht, vind ik het niet kunnen.

Zelfde als je te veel gezopen hebt en dan in de auto stapt.
Je rijdt over een verlaten polderweggetje en je rijdt iemand aan.
"Ja, maar het risico dat daar iemand zou lopen is zó klein"

Zo werkt dat niet, je wéét dat je fout zit en met iemand anders' leven speelt.

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 10:44

Als iemand de wetenschap heeft dat hij HIV besmet is en onveilige seks heeft met een ander die NIET op de hoogte is van het feit dat zijn/haar partner wel besmet is, dan mag die persoon van mij veroordeeld worden voor poging tot moord...

Amanda_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-07 15:01

Echt belachelijk..Jaah idd Merilyn, die persoon zorgt ervoor dat zijn partner veel korter leeft..Of iig besmet raakt en misschien heel ziek word..Als je dat toch weet, dan doe je zuke dingen niet..Als je het niet weet is het nog heeeel banketstaaf en stom..Maar dat bewust doen is ziekelijk

Avanti_haf

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-07 22:01

waar moeten we heen met deze samenleving..... regering doe er iets aan dit moet toch niet kunnen gewoon...

Kiwipitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-07 22:03

faye schreef:

Oh dus als je homoseksueel contact hebt dan ben je meer verantwoordelijk bij een HIV-besmetting dan bij heteroseksueel contact? Mooi is dat.
Laatst bijgewerkt door Kiwipitje op 25-02-07 22:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Justy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-07 22:31

Dat is geen vooroordeel Manon88 Lachen Het is wel zo dat mensen vroeger dachten dat je het niet kon krijgen als je hetero bent en dat klopt natuurlijk niet, maar de ziekte komt percentueel gezien meer voor bij homomannen dan bij hetero's (oa te vinden op de site van het Aidsfonds).

laliz

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-07 22:35

Zolang ze naar de kerk luisteren wel.

maudy_89

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-07 22:38

als je hiv besmet bent is de kans dat je beiden gaat vrijen met hiv, de kans veel groter dat je besmet raakt met hepatitis e.d. erg onverstandig (als het hierom ging ??)

Kiwipitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-07 23:17

Ik snap niet helemaal wat je bedoelt.

sans6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-07 08:56

ulinoco_maud schreef:
als je hiv besmet bent is de kans dat je beiden gaat vrijen met hiv, de kans veel groter dat je besmet raakt met hepatitis e.d. erg onverstandig (als het hierom ging ??)

nee daar ging het niet om. HEt ging erom dat die man WIST dat hij besmet was, en onveilige sex had met iemand die NIET besmet was. De man heeft bewust verzwegen dat hij het wel was.

N_fotografie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 22:50

Ik weet niet of dit hier al genoemd is, maar stel nou dat de vrouw, en de man, van elkaar weten dat ze HIV postitief zijn bevonden, en ze hebben ongeschermd seksuele gemeenschap, bestaat de kans dus, dat de vrouw (mits ze niet gestereliseerd is of andere voorbehoeds middelen gebruikt) zwanger wordt, waar de kans nog eens bestaat, dat het kind, wat hieruit verwekt wordt, ook HIV positief is!

En zou je je kind dat aan willen doen?

Om nu terug te komen op het feit dat de man onbeschermde seks heeft gehad, en de vrouw het niet heeft vertelt, vind ik gewoon belachelijk! Waarvoor doe je het dan, voor de kick? Daar zijn ook genoeg rechtzaken tegen geweest, mannen die vrouwen verkrachten, HIV positief zijn verklaard, en anderen daarmee dus besmet! Nou, te idioot voor woorden!

Ik verdiep me niet sterk in SOA's o.i.d. dus correct me if i'm wrong Knipoog Ook met betrekking tot dit onderwerp.

Maar mijn idee ervan is dus gewoon: Mensen die HIV positief zijn, het weten, en tóch onbeschermd seks hebben met hun parner of wat dan ook, zijn egoïsten ook dus met oog op hun nabestaanden.