Ben ik dan echt ( zo) streng opgevoed ???

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Uthrick

Ben ik dan echt ( zo) streng opgevoed ???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-07 22:15

Ik had het vanmiddag met een paar studiegenootjes een soort van discussie tijdens de pauze.
Er zat een studiegenoot naast mij een kom soep als een bouwvakker leeg te lepelen ( op punt van de stoel, arm met lepel in de hand haaks tegen de borst aan ( hmm, weet niet hoe je dat anders uit moet leggen) en zijn andere "vrije"arm op de tafel om de kom soep heen.

Ik zei voor de gein van hey joh, eet eens zoals je ouders je het hebben geleerd, waarop hij antwoorde dat hij dat ook deedt.
Ik dacht dat hij een geintje maakte maar hij was serieus Nagelbijten / Gniffelen dus toen ontstond een discussie ( vriendelijk hoor) over gedragsregels aan tafel, regels die bij ons in huis gelden waren ( zij het nu nog maar ik woon in studentenhuis)

* Recht op je stoel zitten met je rug tegen de leuning en voeten onder je stoel, dus niet onderuit gezakt.

* Eten met mes en vork, niet prakken en het eten naar je mond brengen ipv je mond naar het bord.

* We aten altijd in de eetkamer, met hoge uitzondering in de woonkamer maar dat was echt uniek, denk 2 keer per jaar en toen mijn zussen en ik nog klein waren moesten we ook toen nog op knieën voor de salon tafel en niet met bord op schoot op de bank.

* De tv in de woon en eetkamer zijn allebei uit, de radio mag zachtje aan blijven staan, we mochten wel praten hoor, juist wel gezellig de dag doornemen!

* Geen drinken op tafel bij avond eten

* Niet van de tafel tijdens het eten

* Niet smakken of boeren

* Pasta draai je met je vork op je lepel

* Patat eet je ook met een vork

* Alle kinderen mochten 2 gerechten hebben die we echt niet lusten, mar dan moesten we daar wel een klein schepje van opeten en dan kreeg je iets anders dat mijn moeder/de hulp had gekookt.

* Als je je bord niet leeg at, kreeg je geen toetje en moest je net zolang aan tafel/op de trap blijven zitten totdat je bord lees was.

* Als we 's ochtends/ in het weekend met elkaar ontbeten dan moest je het brood ik blokjes snijden, niet dubbelvouwen.

*Alle kinderen hadden 2 dagen dat ze de vaatwasser 's ochtends voor school leeg moesten halen, als je dat niet had gedaan moest je het een week doen.

Hmm dat was het wel qua tafel manieren, studiegenoten waren het er min of meer over eens dat ik "streng" ben opgevoed. Ik vind dat zelf wel meevallen, denk dat ik het later ook zo doe.
Ik kan me gruwelijk ergeren als iemand als een bouwvakker zijn eten zit te prakken en zo naar voren gebogen naar binnen schuift. Clown

Nou ja, ben ik echt streng opgevoed wat tafelmanieren betreft? Of handhaven (ze bij) jullie ook ( een paar van) deze regels?

Nikka

Re: Ben ik dan echt ( zo) streng opgevoed ???

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 22:18

Ik ben ook met "goede manieren"opgevoed.Niks dan profijt bij gehad.Er zijn in deze wereld nog heel veel mensen die hier gewoon nog prijs op stellen.

_Caitje__

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 22:20

Wij eten juist heel soms aan tafel. Meestal kijken we tv. En mijn broer eet altijd later.

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 22:22

Ik vind dat het best streng is ja. De tafelmanieren zijn uiteraard correct en die heb ik ook geleerd. Maar sommige punten die jij noemt vind ik niks met tafelmanieren te maken hebben. Waarom geen drinken tijdens het avondeten?

Ik ben blij dat ik altijd op mijn kop kreeg als ik mijn bestek verkeerd vast hield, maar ik ben ook blij dat ik heel wat gezellige avondjes voor de tv gegeten heb. Zolang je maar weet hoe je het hoort te doen, is er toch niks aan de hand?

ibouma

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 22:22

ik heb ook een paar regels daarvan meegekregen... maar eigenlijk vindt ik ook wel een beetje dat je streng bent opgevoed.maar: beter streng opgevoed dan te weinig!

maar, smakken vindt ik vreselijk!

Citaat:
Ik kan me gruwelijk ergeren als iemand als een bouwvakker zijn eten zit te prakken en zo naar voren gebogen naar binnen schuift.

toch vindt ik dat men eet om zich te voeden, en niet om er een goede indruk van te maken.

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 22:23

Die regels heb ik ook. Ik vind ze het meest normale dat de tv uit is enzo.

maras

In mijn ogen ben je qua tafelmanieren redelijk streng opgevoed. Sommige manieren vind ik ook wat overdreven; je boterhammen niet dubbel mogen vouwen en je bord leegeten. Maar als jij het ermee eens bent is het toch prima?
Wat ik absoluut niet zeg tegen de kinderen is dat ze hun bord leeg moeten eten, als ze geen honger hebben hoeven ze ook niet te eten. Ze krijgen alleen geen toetje dan.
Wij eten regelmatig met bord op schoot terwijl we naar iets leuks op tv kijken, daarna moet iedereen weer sporten en wordt er geen tv meer gekeken. Ik vind dat net zo gezellig dan dat je aan tafel moet gaan zitten.
Maar jij moet gewoon je tafelmanieren aanhouden zoals jij dat zelf prettig vindt en het is niet belangrijk wat de rest ervan vindt.

Cyntje

Zo ben ik ook opgevoed en ben er heel blij mee, als ik zie hoe mijn vriend en familie zitten te schaften
Ik heb niet alles aangehouden maar de meeste regels die jij hierboven noemt ken ik maar al te goed Haha!
Maar ik heb wel drinken tijdens het eten...
*Elleboog van tafel
*Mes en vork in de hand, niet alleen een vork etc etc Clown

Celine_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 22:25

Citaat:

Hier snap ik echt het nut niet van...

De rest is best wel streng ook, vind ik.. Je moet je gewoon netjes gedragen aan tafel, maar al die regeltjes vind ik er toch wat over... Uiteraard zijn er een paar die niet anders dan logisch zijn, zoals niet smakken enzo, maar dat je niet even van tafel moogt om iets te halen.. Hmm.. Lachen

Anoniem

[quote="Uthrick"]
* Recht op je stoel zitten met je rug tegen de leuning en voeten onder je stoel, dus niet onderuit gezakt.

onderuit gezakt mochten wij ook niet

* Eten met mes en vork, niet prakken en het eten naar je mond brengen ipv je mond naar het bord.

prakken deden we wel

* We aten altijd in de eetkamer, met hoge uitzondering in de woonkamer maar dat was echt uniek, denk 2 keer per jaar en toen mijn zussen en ik nog klein waren moesten we ook toen nog op knieën voor de salon tafel en niet met bord op schoot op de bank.

wij hadden geen eetkamer, maar aten ook niet altijd met zijn allen aan tafel

* De tv in de woon en eetkamer zijn allebei uit, de radio mag zachtje aan blijven staan, we mochten wel praten hoor, juist wel gezellig de dag doornemen!

t ging ook uit, nu niet meer.

mochten wij wel

als je naar de wc moest of wat drinken pakken mocht het wel

* Niet smakken of boeren

mochten wij idd ook niet

pasta aten we geloof ik niet vaak, zowel, snij ik het in stukjes, dat draaien lukt me niet

* Alle kinderen mochten 2 gerechten hebben die we echt niet lusten, mar dan moesten we daar wel een klein schepje van opeten en dan kreeg je iets anders dat mijn moeder/de hulp had gekookt.

wij moesten eten wat de pot schaft, had 1 gerecht dat ik echt niet kon eten, werd al misselijk als ze het maakte, dus hoefde dat niet te eten.

* Als je je bord niet leeg at, kreeg je geen toetje en moest je net zolang aan tafel/op de trap blijven zitten totdat je bord lees was.

als je niet wou eten werd je op de trap gezet, net zo lang todat je het op had.

* Als we 's ochtends/ in het weekend met elkaar ontbeten dan moest je het brood ik blokjes snijden, niet dubbelvouwen.

mochten wij wel

*Alle kinderen hadden 2 dagen dat ze de vaatwasser 's ochtends voor school leeg moesten halen, als je dat niet had gedaan moest je het een week doen.

wij hadden geen vaatwasser, maar hielpen om de dag met afwassen

Nou ja, ben ik echt streng opgevoed wat tafelmanieren betreft? Of handhaven (ze bij) jullie ook ( een paar van) deze regels?

zo ging het bij ons Lachen

MamaMiesje

Allereerst: TOP van je ouders dat ze je zulke goede (tafel-)manieren geleerd hebben!
(Hoewel ik ze wel heeeeeeel uitgebreid vind Knipoog )

Ik houd ook niet van smakkende, onderuit gezakte, met eten klierende, zeuren dat er "Stukjes" in zitten etc kinderen.
We hadden eens een schoolreis met groep 6 (10 jaar!) en smorgens aan het ontbijt at 1 jongen alleen het zachte deel van zn brood op; de korstjes liet hij dus liggen. "Dat hoef ik niet van mn moeder.." Nou, dat ventje heeft dus net zolang aan tafel gezeten tot ie ook die korstjes op had Nagelbijten / Gniffelen Verwende blaag...

Whoops1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 22:26

In vele regeltjes herken ik het wel van thuis.
Maar ook een aantal regeltjes niet. Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 22:26

Zo ben ik ook opgevoed en ik voed mijn kinderen ook zo op. Vreselijk om met het hele gezin rond de tv te eten. Je kan er alleen maar profijt van hebben.

en dat je eet om je te voeden, tsja, mijn eetlust vergaat echt als ik met een boerse bouwvakker aan tafel moet zitten ;r

Sanniej_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 22:27

Sommige regels vind ik iets wat overdreven.
Ik eet ook gewoon netjes met bestek vork e.t.c.
Maar eet amper aan de eettafel altijd bij de tv eigenlijk.
Maar goed dat is bij elk gezin anders.
Maar niet drinken bij het eten dat vind ik onzin.. ik moet echt wel drinken bij me eten hebben hoor Knipoog

Uthrick

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-07 22:28

Tulandro schreef:
Maar sommige punten die jij noemt vind ik niks met tafelmanieren te maken hebben. Waarom geen drinken tijdens het avondeten?

Omdat je dan veel ( kan) drinken en daardoor je eetlust bederft waardoor je je bord niet leeg eet.

Ik heb er nog 1 trouwens: wij mochten jaaaaarenlang doordeweeks geen frisdrank !
Als we dorst hadden kregen we water, melk of ranja. En echt niet uit bezuiniging hoor, maar puur uit princiepe

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 22:30

Zelfde! Alleen het afwassen was anders; ma kookte, ik dekte tafel, pa deed de afwas.
En we hadden nog als toevoeging dat er NIET gegeten werd voor iedereen aan tafel zat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 22:32

frisdrank mochten we wel, niet bij het eten, dan was het meestal yoghi?drink, melk of ranja, overdag mochten we wel gewoon fris

Uthrick

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-07 22:32

Oh ja, die hadden wij ook ! En je moest het ook NIET flikken om ( veel) te laat voor het eten te komen als je dat niet van te voren had gezegt.
Dan mocht je op je kamer je bord leegeten, en als je die week al vaker te laat thuis geweest mocht je de rest van de avond gezellig op je kamer blijven zitten Verdrietig

roxiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 22:33

Sommige regels vind in TE streng, maar goed ieder zn eigen.
Dat je niet als een of andere doeldelzak aan tafel zit vind ik niet meer dan normaal. Maar dat je geen drinken bij t eten mag, niet van tafel tijdens het eten, je eten niet op eten geen toetje, etc.

Ik ben blij dat het er bij ons thuis niet zo aan toe gaat. En toch gaat alles hier ook zeer netjes.

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 22:33

Haha alle regels die jij hebt gelden hier absoluut niet.
Mag alles wat jij niet mag. Ga dat zeker later ook zo niet doen vreselijke onzin vind ik het.
Dus vind het ook zeker erg streng.

Germatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 22:35

Wat jij beschrijft hadden/ hebben wij ook zo ongeveer, behalve dan van het brood Clown dat mochten we lekker dubbelvouwen haha. maar ook geen geloop of tv aan ed. En netjes eten, daar hamert me moeder nog steeds op Knipoog vind ik ook wel belangrijk, je slaat toch een modder figuur als je ergens anders gaat eten en je zit een beetje je eten naar binnen te stampen..

Uthrick

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-07 22:35

Ach, mijn vader is arts, mijn moeder psychologe.... denk dat dat een hoop verklaard Clown

mickey1978

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 22:36

Dat mocht ik ook niet moest netjes recht zitten.

Prakken mocht ik wel, maar moest mijn eten wel naar mijn mond brengen.

Wij aten altijd aan tafel idd.

Wij hadden alles uit staan, we mochten wel praten.

Ik mocht wel drinken aan tafel.

Dat mochti k ook niet.

* Niet smakken of boeren

Same here.

Mijn moeder kon dat niet, pa en ik deden het wel zo.

Mochten we wel met de handen eten, al aten we het bijna nooit.

Mijn moeder kookte apart voor mij als ik iets niet lustte.

Ik mocht mijn eten gewoon laten staan als ik het niet op kon.

Ik mocht het gewoon dubbelvouwen en korstjes lustte ik niet.

Mijn moeder deed dat altijd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 22:36

Uthrick schreef:
Ach, mijn vader is arts, mijn moeder psychologe.... denk dat dat een hoop verklaard Clown

Ik denk dat het gewoon een andere generatie was Knipoog

afwasborstel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 22:37

Ik heb al deze regels vroeger ook gehad hoor maar ik mocht wel drinken tijdens het eten maar dan alleen melk.
Als ik mijn eten niet op at moest ik net zo lang blijven zitten tot het alsnog op was....
Frisdrank hadden wij ook niet in huis en ook geen chips doordeweeks, alleen in het weekend mochten we dat.

Maar moet ik eerlijk zeggen dat sinds ik op mezelf woon heerlijk onderuit gezakt op de bank eet Clown