Veel te vroeg geboren baby overleeft

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

odetteke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-07 15:00

Citaat:

MIAMI - Een Amerikaanse baby lijkt een record te hebben gevestigd door een zwangerschapsperiode van minder dan 22 weken te hebben overleefd.
Het premature meisje mag binnenkort het ziekenhuis verlaten. Dat is voor zover bekend niet eerder gebeurd, meldden Amerikaanse media maandag.

Het meisje dat op 24 oktober veel te vroeg werd geboren woog destijds 284 gram en was niet langer dan een balpen. De artsen in het ziekenhuis in Miami gaven geen cent voor haar overlevingskansen, maar na vier maanden in een couveuse op de afdeling intensieve zorg is dat toch gebeurd.

Ze weegt op dit moment 2 kilo en staat ook de komende maanden nog onder scherp medisch toezicht. Haar ouders hebben haar Amillia genoemd, wat in het Latijn veerkrachtig een hardwerkend betekent.

http://www.telegraaf.nl

Fototje: http://i13.tinypic.com/2zjgvgn.jpg

Erg knap dat de medische wetenschap dit kan, maar in hoeverre is dit wenselijk?!? Hoe jonger het kind, hoe groter de kans op blijvende schade. De hele jonge baby's overleven zeer zelden zonder ernstige handicaps. Leven is 1 ding, kwaliteit van leven een ander. In Nederland ligt de grens om deze kinderen te behandelen in principe bij 25 weken, in veel landen om ons heen in de grens naar 22 weken gegaan. In hoeverre is het ethisch verantwoord om baby's die eigenlijk nog niet levensvatbaar zijn toch in leven proberen te houden? Is dat nog in het belang van het kind, of is dit vooral in het belang van de wetenschap? Zijn baby's van 22 weken die aan allerlei apparatuur worden gelegd en na uren/dagen alsnog overlijden (wat 99% van deze babys doet) eigenlijk niet veredelde proefkonijnen?

kwadraatje

Re: Veel te vroeg geboren baby overleeft

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 15:23

Sjee, knap hoor.
Niet langer dan een balpen Scheve mond
Maar inderdaad zoals je zelf al zegt, hoe gaat het met dat kind?
Ze zal vast en zeker er iets aan overhouden.

odetteke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-07 16:00

Ik vind het plaatje er zo naar uitzien Bloos

11a11

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 16:04

is die foto van die baby??
dat is echt wel heel erg klein

vivalavida_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 16:05

odetteke schreef:

idd.

De moeder zal waarschijnlijkwel niet zoveel moeite hebben moeten doen om het eruit te poepen Haha!
volgens mij loopt die zin heel raar Tong uitsteken
ik vind het wel bijzonder

LiVetime

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 16:09

Ik vind het plaatje er ook niet echt fijn uitzien en ik vraag me ook af wat dat kind eraan overhoudt. Lijkt mij eerlijk gezegd weinig kans dat het een gezond leven zal leiden.

Paulientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 16:23

Ik ben het met TS eens. Maar zo voel ik me ook over baby´s met ernstige afwijkingen zoals open ruggetjes of ernstige hartafwijkingen die voor hun eerste levensjaar al 7 operaties hebben om hun leven maar zo lang mogelijk te "rekken".
Als je je dan weer inleeft in het gevoel van de ouders, dan snap ik weer wel waarom die tot het uiterste willen gaan om hun kinderen te redden, maar ik persoonlijk vind het moreel gezien niet echt kunnen. (don´t shoot me)

Ik hoop dat dit meisje zo gezond als mogelijk op kan groeien.

patsur

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 16:24

jeetje! knap hoor dat ze dit kunnen, maar als ik naar het plaatje kijk vraag ik me af hoe lang die het uit gaat houden..

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 16:26

Wetenschappelijk gezien is dit een doorbraak en natuurlijk ontzettend knap!!
ik het bericht staat dat het kindje nog geen 22 weken was... en ze heeft het blijkbaar overleefd..
ik ben benieuwd wanneer de discussie over abortus weer op gang komt.. tot de 22e week kan er namelijk abortus gepleegd worden, dat betekend tot na de geboorte van dit kindje, en deze heeft het ook overleefd..
ik dacht dat de grens van levensvatbaar op de abortus grens zat...

Paulusjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 16:28

Ik heb het ook gezien bij het journaal. Het kindje krijgt wel extra zuurstof toegediend, i.v.m. haar astma.

odetteke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-07 16:30

Advocaat van de duivel modus: Maarja, mensen die een ernstig ongeluk hebben gehad en waarvan je weet dat ze de rest van hun leven vanaf hun nek verlamd zullen zijn behandel je ook.. waarom deze baby dan niet?

patsur: de baby is na 4 maanden in een couveuze "gewoon" mee naar huis gegaan met de ouders dus in principe nu gewoon 9 maand oud. Ze heeft het dus iig overleefd totaan het punt dat babys normaal geboren worden en ziet er nu ook redelijk normaal uit (er staan wel ergens op internet fotos, volgens mij op fok.nl)

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 16:39

Een neefje van mij werd met 28 weken geboren. Okee hij is nu een gezonde knul van 4,5 jaar oud. Hij doet het lekker op school en dergelijke. Maat jeetje 22 weken. Natuurlijk wil je een leven redden maar hoe ver meot je gaan. En eigenlijk hoe ver kun je gaan.
Als dit meisje alleen maar astma heeft okee dan is het prima maar als ze zwaar en zwaar gehandicapt zijn, dan zou ik er niet direct voor kiezen.

En inderdaar krijg je weer die discussie van de abortussen. Met 18 tot 20 weken voel je beweging van de kleine dus eigelijk vind ik dat je met 18 weken al niet meer moet gaan kiezen.
Knap dat dit gelukt is hoor petje af, en fijn voor de ouders natuurlijk.
Staan er nog meer fotos van, ben benieuwd weer iemand de website
?

paardje2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 16:50

kan mij niet voorstellen dat dit meisje alleen maar astma heeft overgehouden aan de veelste vroege geboorte.

in engeland is er ook een jongen geboren(al heel wat jaren terug) met 4 maand. was 1 van een tweeling.hij is geestelijk niet helemaal goed, en blind. maar hij kan pianospelen als de beste. hi hoeft een stuk maar 1 keer te horen en hij speelt het foutloos na.

odetteke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-07 17:46

Dat soort dingen vind ik ook het dubbele eraan. Enerzijds hoor je af en toe verhalen van kinderen die helemaal goed terecht komen, soms ondanks een afwijking, anderzijds zijn er zo veel gevallen die niet goed gaan; waar er in mijn ogen echt sprake is van onnodig lijden.

Moon

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 17:48

tja weet niet wat ik er van moet vinden
heel leuk voor die ouders natuurlijk, maar hoe groot is de kans dat dit een gezond kindje word zonder een handicap?

ik vind het babytje op de foto trouwens net een alliëntje Bloos!

Ogrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 17:50

odetteke schreef:

Inderdaad, dit lijkt me eerder zoals de TS zelf aan geeft een 'proefkonijn' en voor de ouders heel mooi mee genomen.. Maar is dat voor het kind wel mooi meegenomen?

Esmeralda

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 17:53

Heb het vanmorgen op het neiuws gezien, idd dat het bleef leven is een wonder. Als je het kindje nu ziet, een lekker stevig meisje hoor

Amy77

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 17:57

Moeilijk hoor, een vechter is het zeker wel, anders waren de dingen vermoedelijk ook anders gelopen.
Komt idd wel over als een wetenschappelijk onderzoek, maar het heeft wel zn vruchten afgeworpen, want het meisje is nu thuis... tot hoever ga je is de vraag dan, sja, als je weet dat hetz o kan lopen, dan probeer je het toch..zelfs op de foto zo klein ziet het meisje er al levenslustig uit, ondanks de slangetjes..Ik beschouw dit dan maar als een wonder ipv de wetenschap, want hoeveel kindjes sterven er niet alsnog, zelfs meer meer weken geboren te zijn...

odetteke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-07 19:38

Ik zie het ook als een wonder en niet iets dat je moet nastreven bij elk kind dat met 22 weken oud geboren wordt.

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 19:51

Ik zag het net op tv. Ja

Ik vind het ook een wonder dat dit kleine wormpje, het zo goed overleefd heeft!

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 21:51

Ik zag het net op tv. Baby ziet er inmiddels helemaal goed uit hoor! Gewoon als een normale baby! Alleen maar ietsjes kleiner.. Maar dat zag je er niet aan. Mooi baby. Lachen Knap hoor dat dit kan!

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 14:13

paardje2005 schreef:
kan mij niet voorstellen dat dit meisje alleen maar astma heeft overgehouden aan de veelste vroege geboorte.

in engeland is er ook een jongen geboren(al heel wat jaren terug) met 4 maand. was 1 van een tweeling.hij is geestelijk niet helemaal goed, en blind. maar hij kan pianospelen als de beste. hi hoeft een stuk maar 1 keer te horen en hij speelt het foutloos na.

Gezien je met 4 maanden nog niet eens op 20 weken zwangerschap zit lijkt me dat verhaal niet helemaal kloppen Knipoog

Maargoed aan de ene kant ontzettend knap dat het mogelijk is een kind van nog geen 22 weken oud in leven te houden, maar aan de andere kant vraag ook ik me af of dit kind ooit een menswaardig bestaan kan krijgen. Zowel de longen als hersenen zullen zwaar onderontwikkeld zijn en blijven.

Deerne

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 14:58

Tjee zeg 22 weken is wel heel erg vroeg. Het is echt zo klein gewoon.
Het is wel uit het ziekenhuis en dat doen ze niet als het kindje er niet
aan toe is. Toch vraag ik me wel af hoe dit kindje zich verder zal gaan ontwikkelen.
Vaak moet je met prematuren toch al voorzichtig zijn in het begin ivm virussen etc.
Vraag me af hoe dat zit met een kindje dat zo onwijs vroeg geboren is.

MacavityL

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 15:09

Nessah schreef:
Ik zag het net op tv. Baby ziet er inmiddels helemaal goed uit hoor! Gewoon als een normale baby! Alleen maar ietsjes kleiner.. Maar dat zag je er niet aan. Mooi baby. Lachen Knap hoor dat dit kan!

Van de buitenkant kun je niet altijd zien wat er van de binnenkant allemaal mis kan zijn Knipoog

Emori

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 15:12

wow wat een vechter
maar kan me ook in het verhaal van TS vinden...
tijd zal het leren
ik hoop dat het een gezonde meid wordt!