8ste slachtoffer anorexia in de modewereld

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Lusitana

8ste slachtoffer anorexia in de modewereld

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-07 21:22

http://www.correiomanha.pt/noticia.asp? ... l=10&p=200

Vertaling:
Citaat:
De dinsdagochtend was al bijna om en Eliana Ramos was nog niet uit bed. Haar oma, waar ze bij woonde, ging naar haar kamer om haar te wekken. Ze schrok ontzettend van het scenario. Ze raakte het egzicht van haar kleindochter aan en het voelde koud aan. Elle, zoals het model van 18 jaar in de modewereld bekend stond, was ´snachts overleden in Montevideu, Uruguay.

De oma haalde onmiddelijk een medisch team erbij dat alleen de dood kon vaststellen. Volgens de artsen, had Elle een hersenbloeding gehad en was ze dood sinds 10.00 ´smorgens.

De ouders warn buiten de stad en werden onaangenaam verrast met het neiuws van de dood van hun ochter. Ze keerden onmiddelijk naar Montevideo terug.

De tragedie trof de familie zes maanden nadat de oudste dochter, Luisel Ramos, was gestorven tijdens een mode show, tijdens de Week van de Mode in de hoofdstad van Uruguay.

De jngeling, toen 22 jaar oud, was slachtoffer van een hart-en ademstilstand, maar het was de anorexia die als doodsoorzaak werd aangewezen. Toendertijd had de vader van Luisel toegegeven dat ze al dagen niet meer at.

En ondanks dat de hersenbloeding door naaste familie wordt aangewezen als doodsoorzaak van Elle, staat het vast dat vele vingers wijzen naar een eventuele eetstoornis van het model.
De dood van de twee zussen, binne zo´n korte tijd doet een discussie opwaaien over de gevaren van anorexia in Uruguay.

Elle, in de mode sinds haar 16de, is het achtste anorexia slachtoffer van de laatste zes maanden.

De dood van Eliana Ramos zorgde voor een order van rechter Roberto Timbal om autopsie uit te voeren om de wrkelijke doodsoorzaak te achterhalen.
Het lichaam heeft gisteren aan autopsie ondergaan in het Forensisch Instituut van het land, maar de resultaten zijn niet bekend gemaakt.
Volgens de directeur van de Technische Politie, lucas de Armas, in het dagblad "El País" van Uruguay "kan de doodsoorzaak van het model nog niet worden vastgesteld."

OUDERS HELEMAAL KAPOT

De ouders van de jongeling zijn er helemaal kapot van. Naaste familieleden zeggen dat het stel "er erg slecht aan toe is" . "De dood van Luisel is nog erg aanwezig", concluderen ze.

Elle was bij de dood van haar oudere zus. Voordat ze de catwalk opging omarmden Luisel en Elle elkaar stevig. Het ws immers de eerste keer dat ze samen defileerden. Bij terugkomst in de coulissen, viel Luisel levenloos neer.

Het afgelopen weekeinde, werden vijf mannequins verboden te defileren in
de passarelle Cibeles in Mardrid. Motief: Ze werden te mager bevonden. "Het objectief is na te gaan of de jongeren gezond zijn en geen negatieve invloed hebben of een obsessie voor magerte doorgeven, zei Monereo, de arts die de modellen onderzocht. In New York is dezelfde methode al in gebruik.

Ter kennisgeving dat er weer een slachtoffer is.
Niet dat het mensen met anorexia stopt.

Ik vind het, wederom, een goed initiatief om scharminkels te weigeren in modeshows. We moeten langzaam naar een ander beeld van schoonheid dan "mager".

Myrkvi

Re: 8ste slachtoffer anorexia in de modewereld

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-07 23:40

Ik vind het, wederom, een goed initiatief om scharminkels te weigeren in modeshows. We moeten langzaam naar een ander beeld van schoonheid dan "mager".[/quote]

Ja
vind ik ook, sommige meiden zijn zó dun dat het ook gewoon niet mooi meer is om naar te kijken..

Liedje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-07 23:45

Lusitana schreef:
Ter kennisgeving dat er weer een slachtoffer is.
Niet dat het mensen met anorexia stopt.

Sommige mensen WILLEN wèl stoppen, maar kunnen (nog) niet stoppen...

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-07 23:53

victoria beckham heeft ook de magere modellen uit haar show geweerd, en is zelf bezig met bijkomen Lachen

ladymagic

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-07 23:56

2 kinderen verliezen in zo'n korte tijd.
Dat is toch erg?
Heel cru dat de halve wereldbevoling hongerlijd en alles zou willen doen voor voedsel en dat wij "westerlingen" het laten staan om dun te worden.
Te dunne modellen weren van de catwalk zou al een heel begin zijn wat mij betreft, dikke kans dat de meisjes ontslagen worden als ze (te vaak) geweigerd worden, zo blijven de "dikkere" modellen over en verandert het beeld in de bladen ook.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-07 23:57

Soms is anorexia een statussymbool, dan willen ze niet eens stoppen. Hoe dunner, hoe meer aanzien (vaak van andere anorexiapersonen). Vooral in de modewereld werd anorexia als het ware verheven. Nu merken ze de after-effect. Zonde...

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 09:49

katiavl schreef:
victoria beckham heeft ook de magere modellen uit haar show geweerd, en is zelf bezig met bijkomen Lachen

Gelukkig maar, want die gaf zelf ook niet echt het juiste voorbeeld met haar broodmagere lichaampje....

Figo88

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 11:06

Afschuwelijk.. laatst stond er in de spits ook een heel artikel over anorexia en het weigeren van te magere modellen. Dit vind ik een enorme vooruitgang, maar wat er dan ook weer in stond is dat Nederland er niet aan meedoet.. Verdrietig Die vinden dat niet nodig...

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 11:09

Ze doen het zichzelf aan hoor, je kun ze toch niet van gedachten veranderen.

lies

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 12:29

Omdat ze ziek zijn. Het is wel erg kort door de bocht om te stellen dat ze het zichzelf aan doen. Het is een complexe ziekte die niet zo makkelijk aan te pakken is.

Marrepar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 13:58

Vreselijk, alweer 1 Scheve mond

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 14:24

Goof schreef:
katiavl schreef:

Gelukkig maar, want die gaf zelf ook niet echt het juiste voorbeeld met haar broodmagere lichaampje....

inderdaad, maar dat zijn dan ook de mensen waar sommige naar opkijken. En als zij dan bijkomt hoop ik dat andere ook doorhebben dat het mooi is Lachen

PintoNatal

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 16:30

katiavl schreef:

dat si wel echt goed vind ik

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-07 16:44

Ze zouden ook veel te magere actrices moeten weigeren. Daar word ik persoonlijk onpasselijk van. Ik vind het niet erg als er eens een scharminkeltje in een serie voorkomt, maar als iedereen die er in zit te mager is, dan kijk ik dus gewoon niet meer. Wat is dat toch voor een idioterie om vooral magerder te willen zijn dan je collega´s?
In Friends bv zag je ze gewoon wegteren. Desperate Housewives komt er bij mij niet op, en als ik kinderen had zou ik niet willen dat ze naar series keken met dat soort wandelende skeletten.
Vroeger zag ik in Nederland ook van die magere presentatrices. Zal nu ng wel zo zijn, maar ik kijk geen Nederlandse TV meer.
Maar dan is de lol van zo´n programma er voor mij af. Goddank doen ze er hier in Portugal niet aan mee. Hier zie je gewone mensen presenteren en gewone mensen in soaps en series.
Desalniettemin komt anorexia hier ook voor en is er zelfs een speciaal ziekenhuis voor. Er zijn ook sites waar anorexia en bolemia lijders, die zichzelf Ana en Mia noemen, elkaar aanleren hoe je kunt overgeven enzo en met nogal wat trots hun lichamen tonen.

Overigens heb ik niks tegen natuurlijke slank/magerheid, zoals dat van Mia Farrow of Audry Hepburn, dat type.

Ik begrijp dat anorexia niet stopt door een ander schoonheidsideaal, maar het zal wel helpen je eigen lichaam beter te accepteren als het niet mager hoeft te zijn om er bij te horen.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 16:47

Ja maar de despart housewifes zijn ook dikker begonnen, was vorige keer een heel artikkel over met die terry hatcher dat die drie keer zo mager is nu

Laura

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 19:18

Inderdaad, als je de eerste 3 seizoenen van friends vergelijkt met de laatste, dan zijn ze allemaal vel over been. Ze doen het zichzelf aan, daar ben ik het mee eens, maar de industrie stimuleert het, helaas.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 19:27

Kijk eens naar de gemiddelde tekenfilm / kinderserie, dan sta je nog te kijken van de magere (en niet dun, maar gewoon mager) meisjes (en hun onnatuurlijk grote, euh, voorkant daar dan bij vaak Clown ). En ook de series voor pubers, of volwassenen.. het lijkt wel alsof het steeds dunner en dunner 'moet'.

Hoeveel moeten er nog aan een eetstoornis doodgaan voordat er écht iets wordt gedaan, en niet alleen overlegt? Mensen roepen wel dat je niet zo dun hoeft te zijn maar als je om je heen kijkt spreekt bijna alles dat tegen, vooral in de media..

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-07 19:43

Die tekenfilms en strips worden bedacht door MANNEN Boos! en die mogen natuurlijk wel gewoon een buikje en drie onderkinnen, hè. Als het vrouwtje maar mager is met dikke tieten. Boos! Nu gaat dikke tieten en mager gewoonlijk niet samen, daar het voornamelijk vet is, dus hup implantaten. Draait ook een hele industrie op en laten we de dikke lippen niet vergeten. Alles om de man te behagen, hè. Dat je daar als vrouw aan mee doet, snap ik ook niet.
Dat je wat grotere borsten wilt als je plat bent of een lift bij hangborsten (na een baby bv), kan ik me er nog wat bij voorstellen, maar voor je/een vent? Als hij je laat vallen omdat je borsten niet groot genoeg zijn, wat ziet hij dan EIGENLIJK in je? Dat zegt toch wel wat over zo´n man.
Maar goed, ik dwaal af... Clown

Er is trouwens ook een tijd geweest dat de gemiddelde mannen graag een wat vollere vrouw wilden, dus mannen worden ook beinvloed door het algemene schoionheidsideaal dat door de media wordt aangegeven.
En die media, die draait weer op modellen. Dus als de modellen er gezonder/voller uit zien, veranderd er echt wel iéts.
Het ergste is dat ze ook nog met computerprogramma´s perfect worden gemaakt. Wat je ziet is dus niet eens natuuurlijk.

bewerkt om typefouten te verwijderen en iets toe te voegen
Laatst bijgewerkt door Lusitana op 16-02-07 19:48, in het totaal 3 keer bewerkt

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 19:45

Helaas zijn er nog veel grote shows die de nieuwe richtlijnen niet hanteren.
Die laten nog steeds 'gratenpakhuizen' toe.

Ik denk dat er overal ter wereld een wet moet komen, die het verbiedt om mensen met een ongezond laag gewicht shows te laten lopen, foto-shoots te laten doen en te laten acteren.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-07 19:47

Daar zijn ze nu naar op weg. Er doen al heel wat landen mee.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 19:49

sjah chanel moet je niet verwachten want hij haat dikke mensen, niet wetend dat hij zelf dik is geweest en zijn beste vriend de grote van camion heeft. Maar verder wil hij zijn kleding niet aan iemand met een maatje meer, nee dat zou het helemaal verprusten.Maatje meer is 40 Clown

Trouwens mulan vind ik nog een voorbeeldtekenfilm Haha!

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 19:49

Lusitana schreef:
Daar zijn ze nu naar op weg. Er doen al heel wat landen mee.

Ik had begrepen dat er een soort afspraak was, nog geen officiele wet.
Tijdens de laatste Fashion Week liepen er nog steeds veel te magere modellen mee.
Dan praat je over een internationaal evenement.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-07 20:28

Ja, internationaal is het nog het moeilijkste. Hier is trouwens pas nog een rel geweest over een model dat in Parijs gewoond heeft en hier weer terug wilde komen, maar geweigerd werd omdat ze te mager was. Er was ook nog drugs in het spel (want daarmee vermageren ze lekker snel en het onderdrukt de honger). Ik weet het fijne er niet van, maar volgens mij zit ze vast. Ik zal het eens opzoeken.

edit Gaat om Mariana Carvalho. Zit vast in Spanje wegens drugssmokkel uit Marokko. Zware emotionele en psychische problemen volgens Fatima Lopes, directrice van Face, die haar in dienst heeft gehad (en weggestuurd).
"Valt niet mee te praten".
Geen enkel Portugees bureau wil zijn naam in verband met haar zien.

OemmiejO

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-07 21:39

jeetje zeg.. Scheve mond

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-07 12:29

Vandaag zijn er veel ethische discussies omtrend dit en de mode wereld in engeland. Hoop dat het iets uithaalt