Ik schaam me rot

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Uthrick

Ik schaam me rot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-07 23:40

Plaats vervangend dan !

Ik zat tv te kijken en kwam toevallig langs puberruil, dat kan soms grappig zijn dus ik liet hem even staan.

Nou echt hoor, ik heb me een half uur rot geërgerd en vooral verbaasd over hoe dom/kortzichtig iemand kan zijn.

Rolf is een jongen die in Langerlo woont, samen met zijn ouders en broer op een boerderij en als timmerman werkt.
Saman is een jongen die samen met zijn moeder en zusjes 6 jaar geleden van Irak naar Nederland is gevlucht. Ze zijn jarenlang naar verplaatst naar verschillende azc's en hebben nu sinds 4 maanden een huisje toegwezen gekregen in Chaam ( Brabant)

Saman heeft een hele gemotiveerde instelling, doet de hotelschool ( volgens mij de hogere, maar kan ook de middelbare zijn, daar kwam ik niet achter)
Rolf is wat dat betreft echt een botte boer, of hij gewoon dom doet of echt dom is laat ik even in het midden maar van de opmerkingen van zijn kant viel mijn bek echt open Nagelbijten / Gniffelen

Paar dingen die ik me nog herinner:

* Stop die buitenlanders ver weg in een bos, dan hebben wij er ook geen last van
* Ik ben nog nooit een slechte buitenlander tegen gekomen, maar dat ik nu dan misschien 1 goed gezin tref wil nog niet zeggen dat ze allemaal goed zijn dus ik blijf bij mijn standpunt dat ze slecht zijn.
* Wij moeten in Langerlo geen multiculturele s h i t hebben want( weet niet meer precies maar was iets in de trant van) dan breek de pleuris uit. Verward
* Hij moet naar de kookles die Saman voor zijn opleiding volgt maar hij wil geen kokspak aan: Waarom zou ik, in je blote reet kun je ook een ei bakken.
* Als hij wel het kokspak aan heeft, zegt hij dat het niet gezond kan zijn om dit als beroep te kiezen omdat je al net een mongool bent met die kleren aan.Gestoord
* Hij volgt een toneel les bij een muliculturele toneelgroep waar Saman elke week heen gaat en zegt dat hij zich niet kan voorstellen dat nederladers uit vrije wil met die buitenlanders om gaan, dat zou hij nooit doen want het zijn niet zijn soort mensen.
* Zijn ouders hebben hem nooit iets over buitenlanders verteld/ geleerd hoe je daarmee "om"moet gaan want ze vonden het nut niet om de kop druk te maken door te praten over buitenlanders.Gestoord
* Hij verteld aan zijn "gast moeder en zusjes"dat er bij hen in het dorp ook een opvangcentrum voor asielzoekers heeft gezeten en dat ze vaak de weg aan hem vroegen in een raar taaltje waar hij niks van verstond. Dat zusje antwoord dan heel gevat, als je er niks van hebt verstaan, hoe weet je dan dat ze je de weg vroegen? Dan zegt hij weer, omdat ik wel engels kan, ik ben niet dom ofzo hoor. Zusje zegt weer, huh en net zei je dat ze een rare taal spraken..... ze praate hem er dus gewoon uit OK dan! maar hij kwam daar weer overheen met een grote bek.
* Zijn "gastmoeder" neemt hem mee naar een iraaks restaurant zodat hij de sfeer daar kan mee maken maar daar zit hij met een chagrijnige kop en zegt dat hij een hekel heeft aan dat gejengel ( de muziek) aan zijn kop.
* Rolf gaat een paar vrienden van Saman bezoeken in een azc en beseft dan wel hoe "slecht" adielzoekers het eigenlijk hebben en ik was dan ook verbaasd om uit zijn mond te horen dat moordenaars het nog beter voor elkaar hebben dan asielzoekers en dat Nederland daarin krom is.
* Helaas verpest hij dat later weer door te zeggen, denk maar niet dat ik straks bij mij thuis ga zeggen hoe zielig asielzoekers zijn en hoe slecht ze het hebben, dat is hun manier van leven.
* Een vriend van Saman zegt nog tegen Rolf, denk je niet dat het voo jezelf een stuk makkelijker zou zijn als je niet meteen al een voordeel hebt maar de mensen/asielzoekers gewoon als mensen leert kennen? daar heeft hij geen zin in.
* Als de week erop zit zegt hij tegen de camera mensen, zo ik ben blij dat ik weer met mijn eigen soort mensen om kan gaan ! Lips are sealed

Hamer Gestoord Boos! Lips are sealed

Zo zijn er nog veel meer punten, maar ik weet niet alles meer.

* Saman daarin tegen moet de week het leven van Rolf overnemen en moet dus buiten bij windkracht 10 in de zeikende regen in bouw werken, hij zeurt niet en werkt gewoon door.
Later zegt hij, mensen zeggen wel dat buitenlanders lui zijn en nooit werken, maar geef mij maar een sofinummer en ik zal gaan werken, graag zelfs.
* Hij gaat met de vrienden van Rolf om/mee en je hoort hun ook stukjes praten, dat ze eerst dachten van wat hebben ze ons nou geflinkt met door een zwarte te sturen. Dat ze eerst niks van hen moesten weten omdat het een buitenlander was, maar dat ze blij zijn dat ze hem nu beter hebben leren kennen.
* Je ziet dat Saman gewoon blij is, en hij zegt ook: Dit is waarom ik aan dit programma mee wilde doen, dat ik desnoods maar van 1 persoon de mening over buitenlanders een beetje bij kan draaien.

Pfff. ik kan nog wel even doorgaan maar ik zat echt vol verbazing naar deze uitzending te kijken. Mijn hemel is wist dat mensen bevooroordeelt kunnen zijn, maar zo erg???

Nog meer mensen deze aflevering gezien? Wat vonden jullie er van???
Laatst bijgewerkt door Uthrick op 08-02-07 23:46, in het totaal 1 keer bewerkt

beantsje

Re: Ik schaam me rot

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-07 23:44

Nou, ik vond het vrij shocking. Ik hoop niet dat mensen denken dat die Rolf representatief is voor Drenthe.
Die Rolf is gewoon een onaangepast asociaal ventje. Zo ongemanierd...maar ja, een gezin dat altijd op de bank zit te eten, is ook niet echt een basis. heb je gezien hoe koel de thuiskomst van Rolf was?
Die Saman was echt een leuke jongen; ik zou honderd keer liever hebben dat mijn dochter met een Saman thuiskwam, dan met een Rolf!

Kimbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-07 23:59

Ik heb er ook een stukje van gezien en ook mijn mond viel open van verbazing.
Wat een botte boer zeg!
Zo erg bevooroordeeld, echt afschuwelijk.
Hij vond toch ook nog dat het de taak van vrouwen was om schoon te maken e.d?
Zulke mensen zal ik echt nooit begrijpen..

maartje_h

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-07 00:03

ik heb kleine stukjes gevolgd en ik kan niet meer zeggen dan dat ik me volledig bij jullie aansluit..........
hij gedroeg zich echt als een lompe boer...zonder manieren
nee doe maar die andere jongen die was heel netjes bezig en gedroeg zich keurig..

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-07 00:07

jeetje!
ik heb het niet gezien helaas, misschien op uitzendinggemist.nl terug kijken.
wat een botte lomperik!
en wart een onzin vooral!

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-07 00:08

Ik heb het niet gezien, maar dit klinkt wel heel ernstig. Die Rolf zou zich flink moeten gaan schamen en een voorbeeld nemen aan Saman. Zo te horen zou ik me ook kapot ergeren aan Rolf. Vreselijk... Wat voor een verstand heb je als je zulke dingen over anderen (in dit geval buitenlanders) zegt als je zó doet.
Onbegrijpelijk...

Dat vind ik wel het leuke aan het programma. Er wordt je mooi een spiegel voorgehouden!
Laatst bijgewerkt door _Lorette_ op 09-02-07 00:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Innaldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-07 00:09

Tja sorry hier is nog iemand die zich volledig bij jullie aansluit. Heb me echt rot geergerd aan die Rolf.
Ben uit irritatie ondertussen maar wat anders gaan doen....

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-07 00:12

nu heb ik spijt dat ik niet heb gekeken. Haha! kwam er even langs gezapt, maar toch maar weer verder gezapt....

unicorn1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-07 00:13

Nou, lekkere lui zeg!Maar helaas zijn sommige mensen echt zo kortzichtig, wat je ook zegt, hun mening zal toch niet veranderen.
Ik heb een keer een alcoholistische buurman gehad die bij hoog en bij laag volhield dat zijn hond een echte hushy was omdat ze 2 blauwe ogen had. Wij uitgelegd dat husky's ook bruine ogen kunnen hebben of zelfs odd eye kunnen zijn. Nee, dat was niet waar dus wij de hondenen encyclopedie(?) en een artikel erover laten zien. Iedereen vertelde hetzelfde hielp ook niks.....

Rosaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-07 00:19

Ik het ook gezien.. Net als jou, ik schaamde me dood dat mensen niet verder kijken dan hun neus lang is.. Zo oppervlakkig!! Ik had echt zo iets van doe je best ga maar in je blote reet een ei bakken.. Wat jij wil .. Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-07 00:27

Pff inderdaad, mijn moeder en ik zaten ook al voor de TV ons dood te ergeren.. mijn hemel, wat een vreselijk slechte opvoeding heeft dat joch ook gehad..

Effy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-07 00:33

Ik heb het niet gezien, zag wel voorstukjes. Ik had het niet moeten zien ook denk ik, ik kan daar helemaal niet tegen. In mijn omgeving zijn ook mensen die altijd hun oordeel klaar hebben en die alles voor het gemak afschuiven op 'de buitenlanders'. Na jarenlang weerwoord voeren heb ik het opgegeven, wanneer ik iemand weer zo dom hoor praten hou ik mijn mond stijf dicht. Sommige mensen willen het gewoon niet begrijpen.

paardje2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-07 00:44

ik ga het even kijken. de uitzending staat al op tvopjepc.nl dan bij puberruil

ik zit nou al een poosje te kijken, en ja die rolf is een echte plattelandse jongen. helaas ken ik maar al te veel van dit soort jongens(kom van het groninger platteland). het zijn absoluut niet mijn soort jongens.

2 voordelen van deze jongen

1. hij is voor onze grote trots(de fc)
2. hij heeft paarden Lachen

die saman is een leuke sympathieke vent.

die vriendjes van rolf zijn een stelletjes schijnheiligerts, al dat gelul van saman is een goeie vent. geloof er geen bal van. zulke jongens gaan niet over 1 nacht ijs

bestaat dat programma uit 2 afleveringen ofzo?

greensleaves

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-07 01:36

Die Rolf maar zeggen: 'Ja, ze moeten wel Nederlands praten anders moet ik er niets van hebben!' En kijk hoe goed het hem afgaat om ook maar 1 Iranees woord uit te spreken. Ben benieuwd of hij in een maandje zo goed Iranees praat als Samans moeder Nederlands praat.
Gelukkig vond zelfs hij het toch niet kunnen dat asielzoekers zo lang in zo'n klein hokje wonen, dat zou het kabinet aan het denken moeten zetten.

Eigenlijk dacht ik maar 1 ding elke keer toen die Rolf praatte: Ja, alcohol tast inderdaad de hersens aan.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-07 01:44

Ik heb het hele programma niet gezien hoor, maar dit:

Citaat:
maar hij wil geen kokspak aan: Waarom zou ik, in je blote reet kun je ook een ei bakken.

is te flauw! Haha!:D:D

Coberlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-07 10:17

Mensen toch, waar gaat dat naartoe Verward Als hij dan toch zo'n hekel heeft aan buitenlanders, waarom doet hij dan mee aan het programma?
Ik zou me ook doodschamen als ik ooit zelf zo'n kind zou hebben. In deze wereld vind ik toch dat je beleefd mag zijn, en respect hebben voor zulke mensen, die vaak uit erg moeilijke en gevaarlijke gebieden komen...
xxx

Danielle_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-07 10:22

Wat mij opviel was dat ie het alleen maar over bier had.
Aan zijn intelligentie was te merken dat ie hiervan al te veel heeft geconsumeerd Haha!

Helaas is dit wel het beeld wat ik ook van de meeste boeren heb.

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-07 10:27

Wel eens over nagedacht dat ze de types casten waarbij ze het meest spraakmakende TV krijgen?

Als we nu gaan suggereren aan de hand van dit tv-programma dat iemand zo´n beeld heeft van boeren dan vind ik dat eerlijk gezegd ook wel erg kortzichtig..

Dit soort TV kan ik me niet druk om maken, vond het precies waarvoor TV is gemaakt.. Vermaak dus!! Knipoog

Roxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-07 10:30

Danielle_1 schreef:
Helaas is dit wel het beeld wat ik ook van de meeste boeren heb.

Met deze opmerking plaats je jezelf naar mijn mening in dezelfde categorie als Rolf. Rolf denkt dat de meeste asielzoekers luie, stelende mensen zijn. Jij denkt dat de meeste boeren domme alcoholisten zijn. Misschien kunnen jullie eens samen afspreken?

Moniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-07 10:31

mmm ik kan de uitzending niet zien op de site hij doet het niet jammer.
Was nu wel erg benieuwd

irene85

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-07 10:36

ik heb de uitzending niet gezien, maar wel veel over gehoord, mijn instructeur had het erover. Zij kenden de broer van die jongen! Ze vonden het gewoon ronduit belachelijk!!!

_Madelon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-07 10:36

Ga het nu kijken.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-07 10:38

Mistic

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-07 10:39

Dit hebben ze inderdaad voor het programma zo gekozen. Hetzelfde met jouw vrouw, mijn vrouw en dat engelse vakantieprogramma. Als er 2 dezelfde soort mensen ruilen is het natuurlijk niet vermakelijk genoeg om naar te kijken. Daarnaast zie je natuurlijk lang niet alles wat er gezegd wordt. Ik neem dit soort programma's dan ook altijd met een korreltje zout.

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-07 10:49

Uthrick ik sluit me helemaal bij je aan. Ik heb ook vol verbazing de uitzending bekeken en vond Rolf echt een lompe boer. Het is duidelijk een figuurtje wat nooit verder is gekomen dan de boerderij en zijn mening berust op vooroordelen.

Wat mij vooral irriteerde was dat hij ook niet open stond voor veranderingen of een andere cultuur. Saman deed overal aan mee, probeerde alles en stond overal voor open. Rolf vond alles bij voorbaat al stom, raar en vreemd.

Juist mensen zoals Rolf sturen aan op discriminatie en haat; wat een boer niet kent.. Zijn mening is vooral gebaseerd op berichten uit de media, hij had nu een kans om zijn mening bij te stellen, maar daar stond hij niet voor open.

Ik nodig Rolf uit om een weekje bij te komen logeren, ik woon in Crooswijk waar 90% van de bevolking van allochtone afkomst is Lachen Ik woon er overigens prima naar mijn zin!