Ik zat tv te kijken en kwam toevallig langs puberruil, dat kan soms grappig zijn dus ik liet hem even staan.
Nou echt hoor, ik heb me een half uur rot geërgerd en vooral verbaasd over hoe dom/kortzichtig iemand kan zijn.
Rolf is een jongen die in Langerlo woont, samen met zijn ouders en broer op een boerderij en als timmerman werkt.
Saman is een jongen die samen met zijn moeder en zusjes 6 jaar geleden van Irak naar Nederland is gevlucht. Ze zijn jarenlang naar verplaatst naar verschillende azc's en hebben nu sinds 4 maanden een huisje toegwezen gekregen in Chaam ( Brabant)
Saman heeft een hele gemotiveerde instelling, doet de hotelschool ( volgens mij de hogere, maar kan ook de middelbare zijn, daar kwam ik niet achter)
Rolf is wat dat betreft echt een botte boer, of hij gewoon dom doet of echt dom is laat ik even in het midden maar van de opmerkingen van zijn kant viel mijn bek echt open

Paar dingen die ik me nog herinner:
* Stop die buitenlanders ver weg in een bos, dan hebben wij er ook geen last van
* Ik ben nog nooit een slechte buitenlander tegen gekomen, maar dat ik nu dan misschien 1 goed gezin tref wil nog niet zeggen dat ze allemaal goed zijn dus ik blijf bij mijn standpunt dat ze slecht zijn.
* Wij moeten in Langerlo geen multiculturele s h i t hebben want( weet niet meer precies maar was iets in de trant van) dan breek de pleuris uit.

* Hij moet naar de kookles die Saman voor zijn opleiding volgt maar hij wil geen kokspak aan: Waarom zou ik, in je blote reet kun je ook een ei bakken.
* Als hij wel het kokspak aan heeft, zegt hij dat het niet gezond kan zijn om dit als beroep te kiezen omdat je al net een mongool bent met die kleren aan.

* Hij volgt een toneel les bij een muliculturele toneelgroep waar Saman elke week heen gaat en zegt dat hij zich niet kan voorstellen dat nederladers uit vrije wil met die buitenlanders om gaan, dat zou hij nooit doen want het zijn niet zijn soort mensen.
* Zijn ouders hebben hem nooit iets over buitenlanders verteld/ geleerd hoe je daarmee "om"moet gaan want ze vonden het nut niet om de kop druk te maken door te praten over buitenlanders.

* Hij verteld aan zijn "gast moeder en zusjes"dat er bij hen in het dorp ook een opvangcentrum voor asielzoekers heeft gezeten en dat ze vaak de weg aan hem vroegen in een raar taaltje waar hij niks van verstond. Dat zusje antwoord dan heel gevat, als je er niks van hebt verstaan, hoe weet je dan dat ze je de weg vroegen? Dan zegt hij weer, omdat ik wel engels kan, ik ben niet dom ofzo hoor. Zusje zegt weer, huh en net zei je dat ze een rare taal spraken..... ze praate hem er dus gewoon uit

* Zijn "gastmoeder" neemt hem mee naar een iraaks restaurant zodat hij de sfeer daar kan mee maken maar daar zit hij met een chagrijnige kop en zegt dat hij een hekel heeft aan dat gejengel ( de muziek) aan zijn kop.
* Rolf gaat een paar vrienden van Saman bezoeken in een azc en beseft dan wel hoe "slecht" adielzoekers het eigenlijk hebben en ik was dan ook verbaasd om uit zijn mond te horen dat moordenaars het nog beter voor elkaar hebben dan asielzoekers en dat Nederland daarin krom is.
* Helaas verpest hij dat later weer door te zeggen, denk maar niet dat ik straks bij mij thuis ga zeggen hoe zielig asielzoekers zijn en hoe slecht ze het hebben, dat is hun manier van leven.
* Een vriend van Saman zegt nog tegen Rolf, denk je niet dat het voo jezelf een stuk makkelijker zou zijn als je niet meteen al een voordeel hebt maar de mensen/asielzoekers gewoon als mensen leert kennen? daar heeft hij geen zin in.
* Als de week erop zit zegt hij tegen de camera mensen, zo ik ben blij dat ik weer met mijn eigen soort mensen om kan gaan !

Zo zijn er nog veel meer punten, maar ik weet niet alles meer.
* Saman daarin tegen moet de week het leven van Rolf overnemen en moet dus buiten bij windkracht 10 in de zeikende regen in bouw werken, hij zeurt niet en werkt gewoon door.
Later zegt hij, mensen zeggen wel dat buitenlanders lui zijn en nooit werken, maar geef mij maar een sofinummer en ik zal gaan werken, graag zelfs.
* Hij gaat met de vrienden van Rolf om/mee en je hoort hun ook stukjes praten, dat ze eerst dachten van wat hebben ze ons nou geflinkt met door een zwarte te sturen. Dat ze eerst niks van hen moesten weten omdat het een buitenlander was, maar dat ze blij zijn dat ze hem nu beter hebben leren kennen.
* Je ziet dat Saman gewoon blij is, en hij zegt ook: Dit is waarom ik aan dit programma mee wilde doen, dat ik desnoods maar van 1 persoon de mening over buitenlanders een beetje bij kan draaien.
Pfff. ik kan nog wel even doorgaan maar ik zat echt vol verbazing naar deze uitzending te kijken. Mijn hemel is wist dat mensen bevooroordeelt kunnen zijn, maar zo erg???
Nog meer mensen deze aflevering gezien? Wat vonden jullie er van???