*UPDATE door circus verlaten grote katten

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Lusitana

*UPDATE door circus verlaten grote katten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-07 14:24

Voor die zich het niet meer kunnen herinneren of het niet gelezen hebben:
Negen maanden geleden sloeg de gemeente Palmela in Portugal, alarm, vanwege door een circus achtergelaten grote katten die onder embarmelijke omstandigheden leefden. Ze waren achtergelaten in de berm van een weg, lagen in vieze kooien en kregen alleen het eten dat inwoners die zich betrokken voelden te bieden hadden. Het ging om een tijgerpaar en een leeuwenpaar.
Nadat een krant (Correio de Manhã) en TV (Sic) er uitgebreid aandacht aan had besteed, bemoeide ADI – Animal Defenders International, ermee. Ze zijn direct op zoek gegaan naar een opvang op korte termijn en een plaats in een reservaat voor de rest van hun leven.

* Ze zijn eerst naar de dierentuin van Lissabon gegaan. Daar is de tijgerin, die erg had geleden onder de verwaarlozing, overleden. De tijger heeft slechte achterpoten, maar de deskundigen zeggen dat het met zonlicht en beweging helemaal goed komt. Het leeuwenpaar maakt het goed.

* Ondertussen is er een plek gevonden in een reservaat in Zuid Afrika. Ze zullen eerst een tijd in een overgangskamp leven, waar twee tijgerinnen op de tijger wachten.

* Gisteren zijn ze op het vliegtuig naar Johannesburg gezet. Kosten: 50.000 euro, betaald door de ADI. Nationale vliegvaartmaatschappijn TAP wilde meehelpen en vervoerd ze tegen gereduceerd tarief.

Ze zullen voor het eerst van hun leven gras betreden.
------------------------------------------------------------------------
Ik wil er nogmaals op wijzen dat de achterlating een direct gevolg is van nieuwe regels die een verbod op circusdieren betreffen. Het lijkt allemaal erg mooi om de circussen vrij te krijgen van "wilde" dieren, maar er is helemaal geen oplossing gecreëerd waar die dan heen zouden moeten.
Deze zaak is niet de enige van achterlating van circusdieren.
Zelf vind ik, dat als je met een verbod komt, je ook een plek moet bieden waar de dieren dan de rest van hun leven wél mogen slijten.
Een ander alternatief (waar ook voor gekozen wordt door sommige circussen) is het afmaken van de grote katten.

http://www.correiomanha.pt/noticia.asp? ... l=10&p=200
Vertaling vetgedrukte tekst:
Citaat:
Sarah, César en Tarzan, twee leeuwen en een tijger die van het Circus Universal gered zijn, in Mei 2006, zijn vandaag dichterbij vrijheid, na bijna 24 uur reizen richting het Herstellings Centrum van katten in Hoedspuit, in Zuid Afrika. Royal, de tijgerin, is de vorige maand, na negen maanden zorg van de dierentuin van Lissabon bezweken aan de slechte omstandigheden waarin ze geleefd had.

crazycactus

Re: *UPDATE door circus verlaten grote katten

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-07 17:27

Daar zeg je zoiets Simone.. wel verbieden maar geen oplossing bieden... beetje dom Ziek

flicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-07 19:13

Zo'n circus heeft zelf natuurlijk zelf de grootste verantwoordelijkheid. Ze hebben járen aan de grote katten verdiend en nu worden ze gewoon als afval langs de kant van de weg gedumpt. Waarom organiseren de circussen zich niet en starten een stichting op met als doel het terugzetten in de natuur (na zo'n acclimatiseringskamp). Dan zouden ze goeie sier maken en respect oogsten.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-07 19:15

flicka schreef:
Zo'n circus heeft zelf natuurlijk zelf de grootste verantwoordelijkheid. Ze hebben járen aan de grote katten verdiend en nu worden ze gewoon als afval langs de kant van de weg gedumpt. Waarom organiseren de circussen zich niet en starten een stichting op met als doel het terugzetten in de natuur (na zo'n acclimatiseringskamp). Dan zouden ze goeie sier maken en respect oogsten.

Voor panthera is er ooit ook is een camion gedumpt denk ik met katten

Dieren in circus mogen ze dus lekker verbieden voor me

Farouche

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-07 19:15

crazycactus schreef:
Daar zeg je zoiets Simone.. wel verbieden maar geen oplossing bieden... beetje dom Ziek

nu je het zegt, misschien hebben ze daar geen eens aan gedacht

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-07 20:22

katiavl schreef:

Voor panthera is er ooit ook is een camion gedumpt denk ik met katten

Dieren in circus mogen ze dus lekker verbieden voor me

Dat is dus het probleem, ze mogen al geen grote katten meer hebben, maar niemand zegt waar ze heen kunnen!!!

Door een verbod op te leggen is het niet zo dat ze ineens niet meer bestaan!!!

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-07 20:24

Ja je moet faciliteiten hebben om op te vangen he, Doorgaan vind ik ook geen werk.

Stichting aap zit vol ex circusdieren. Wel geen teigers.
Panthera zit ook vol, bezin eer dat je begint. Waar gingen die tijgers naar toe als ze op pensioen gingen?

Marye78

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-07 21:02

Ik vind het geen excuus voor die circussen om die dieren zomaar te dumpen.
Ze kunnen toch zelf ook contact opnemen met opvang, of dierentuinen??
Afmaken vind ik ook nergens op slaan. Het zijn geen gebruiksvoorwerpen! Er zijn genoeg dierentuinen of reservaten in de wereld hoor.

Vind het enorm asociaal wat ze gedaan hebben.

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-07 21:41

ik vind het belachelijk dat circussen hun dieren dumpen...

Wil wel gelijk even melden dat niet alle circussen zo slecht zijn.. heb diverse circussen mee mogen maken achter de schermen... ik heb nog geen slecht ding gezien... Lachen
(namen van circussen per pm op te vragen)

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-07 21:42

Banjer schreef:
ik vind het belachelijk dat circussen hun dieren dumpen...

Wil wel gelijk even melden dat niet alle circussen zo slecht zijn.. heb diverse circussen mee mogen maken achter de schermen... ik heb nog geen slecht ding gezien... Lachen
(namen van circussen per pm op te vragen)

Maar toch horen wilde dieren niet in een circus,
Paarden en honden kun je nog over discussieren....

Geef mij maar cirque du soleil of hoe je het schrijft Haha!

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-07 21:58

Marye78 schreef:
Ik vind het geen excuus voor die circussen om die dieren zomaar te dumpen.
Ze kunnen toch zelf ook contact opnemen met opvang, of dierentuinen??
Afmaken vind ik ook nergens op slaan. Het zijn geen gebruiksvoorwerpen! Er zijn genoeg dierentuinen of reservaten in de wereld hoor.

Vind het enorm asociaal wat ze gedaan hebben.

Voor jouw informatie en iedereen die hetzelfde denkt: De dierentuin wilde ze niet aannemen, het heeft dus wel TV en kranten aandacht en de inmenging van een internationale organisatie gekost om ze zover te krijgen.

Niemand kan "zomaar" eventjes tijgers en leeuwen opvangen, anders hoefden ze niet gedumped. Zoiets is ook een protest. Zo´n circus eigenaar staat met de rug tegen de muur. Hij mag ze niet houden, maar kan ze niet kwijt.
Als circus heb je ook niet even 50.000 euro liggen om ze naar een reservaat te sturen hoor. De meeste kleine circussen draaien op de rand van failliesement.
Overigens is de directeur naar mijn weten wel beboet.

Ze passen niet zomaar in elke andere, al bestaande groep. Ze moeten ene tijd in quarentaine etc. Er komt echt wel wat bij kijken om zulke dieren op te vangen.

Ik vind, als je een regel instelt om dieren te verbieden, degene die de regels opstelt verantwoordelijk is voor de opvang, of moet gedogen dat de dieren die er al zijn, mogen blijven. Dan kom je geleidelijk ook heus uit bij circussen zonder dieren.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-07 22:47

Ik vind als je dieren houd, je er ook voor moet zorgen dat ze opgevangen moeten worden.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-07 23:52

Het circus zelf was de "opvang", tot er ineens een regel kwam dat ze daar niet mogen blijven. Er bestaat geen "grote katten opvang". Particulieren mogen ze niet houden, instanties willen ze niet hebben. Wat doe je dan? Het ligt niet zo simpel. De regel om dergelijke dieren te verbieden in een circus is helemaal niet handig voor de katten zelf, hoe goed bedoeld ook.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-07 23:54

Lusitana schreef:
Het circus zelf was de "opvang", tot er ineens een regel kwam dat ze daar niet mogen blijven. Er bestaat geen "grote katten opvang". Particulieren mogen ze niet houden, instanties willen ze niet hebben. Wat doe je dan? Het ligt niet zo simpel. De regel om dergelijke dieren te verbieden in een circus is helemaal niet handig voor de katten zelf, hoe goed bedoeld ook.

Panthera is grote katten opvang

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-07 11:45

Pantera is een Nederlandse stichting. Niet erg logish voor een buitenlander om daar naar te zoeken, al helemaal niet al je niet weet dát het bestaat en hoe het heet.

Je kunt ook niet verwachten dat die ineens alle circuskatten gaat opvangen.

Ik praat de directeur van het circus niet goed, maar ik vind dat als men plotseling een verbod in stelt, men moet stilstaan bij de gevolgen daarvan, helemaal als het (afhankelijke) levende have betreft!!!
Het is in mijn ogen nogal belachelijk om te stellen:"Okee, vanaf morgen mag je geen wilde dieren meer hebben in een circus."
Het lijkt mij beter om te zeggen dat er geen nieuwe dieren meer aangekocht mogen worden. En er geen dieren meer in gevangenschap gefokt mogen worden voor het circus.
Dan bereik je hetzelfde doel, nl circus zonder wilde dieren, alleen wat langzamer en niemand hoeft zijn dieren te dumpen of af te maken.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-07 11:46

Waar gingen ze dan naar toe op pension?

jaantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-07 11:19

Ik ben het wel met Lusitana eens. Als er een nieuwe regel komt voor dieren in het circus moet je er ook bij stilstaan dat er een plaats komt waar deze dieren naar toe kunnen.
Het zijn niet alleen de dieren die hier slachtoffer zijn maar ook de mensen die al jaren met deze dieren omgaan.

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-07 11:21

Idd, dat is ook een feit. Want vaker heb je ook nog dat die mensen zo'n goede ban d met die beesten, en vaak vallen de omstandigheden ook nog mee. Maar aan de andere kant vind ik het wel fijn dat ze niet meer in een kooitje langs de weg staan, maar op weg zijn naar herstelling Lachen

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-07 13:12

Tja, weer typisch een gevalletje, 'nieuwe wet bedenken vanachter het bureau'.
Wilde dieren moeten m.i. zeker wroden verboden in circussen maar was het nou zo moeilijk om te bedenken dat deze dingen zouden gaan gebeuren en dat je daar een oplossing voor moet bedenken?

Blij te horen dat het met deze dieren in elk geval goedkomt.