Stelling: Defensie deugd niet

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Onyx88

Stelling: Defensie deugd niet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-07 18:18

Ik heb eens zitten nadenken en eigenlijk is het best onpractisch geregeld zo in Nederland. En niet alleen in Nederland maar over de hele wereld. Er is een algemene roep om meer blauw op straat, het leger zend zijn manschappen uit naar het buitenland, mensen beleven een gevoel van onveiligheid op straat. Daarom wil ik eens kijken wat iedereen ervan vind.
De stelling:

"De huidige inrichting van defensie deugd niet"

Vindje het bijvoorbeeld goed dat wij zoveel afzonderlijke 'groepen' hebben als bijvoorbeeld: het leger, marechaussee, de politie, etc. of vind je dat, dat anders zou moeten? Wat vind je van de taken van deze groepen? Wordt er op tijd ingegrepen, word er door de juiste mensen ingegrepen? Wat vind je prima zo en wat zou je anders willen zien? Wat vind je van het buget dat erin gestoken word?

Barst maar los!

Jamezy

Re: Stelling: Defensie deugd niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 19:22

"IN NEDERLAND WERKEN MEER DAN 200.000 PROFESSIONALS SAMEN TEGEN TERRORISME"

...als ik aan sommige agenten en andere 'wetshandhavers' denk die ze dan denk ik met 'professional' bedoelen, hou ik mijn hart vast Clown

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-07 13:19

er zijn wel genoeg defensiemensen (om ze zo maar even te noemen) maar het kan altijd meer.

En weet je wat het ook is, de politieagenten e.d. mogen zichzelf wel lens laten slaan, maar ze mogen zelf geen vinden uitsteken, dat is in Amerika wel anders. Vind dat ze dat hier ook maar eens moeten doen. Als die criminelen echt niet luisteren of de agenten bedreigen/slaan e.d., hoppa, een klap met de knuppel Knipoog

raket

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-07 13:23

Ik vind niet dat het leger de taken van de politie moet overnemen. Het is juist goed dat er verschillende vakgebieden zijn. En dat die verschillende taken hebben. Volgens mij doen alleen in een dictatuur de militairen politietaken.
En daar bedank ik voor.

Buiten dat zou ik blij zijn dat als ik in een bezet gebied woon, dat er hulp vanuit andere landen komt.

MissJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-07 01:09

Moet het niet deugT zijn? Clown

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-07 16:57

Politie valt onder justitie, defensie zijn de strijdkrachten. Snap de stelling niet, wat deugt er niet??

Onyx88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-07 19:27

Politie en defensie niet. Ja, ik heb het leger en de politie samen defensie genoemd. Ben jij het eens met de bevoedheden van politie mensen? Ben jij het eens met de taken van militairen? Vind je dat het anders kan? Vind je het goed dat wij een groot en duur leger uitzenden om in andere landen in de oorlog te gaan helpen? Etc. Dat bedoelde ik. Volgens mij is dat er ook best uit te halen.

MissJ, sorry, hele stomme fout maar ik heb de laatste tijd steeds meer moeite met d's en t's. Gelukkig begin ik binnenkort aan mijn cursus spelling en grammatica Lachen

Miss_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-07 19:29

En dat ontdekt je nu pas....

Onyx88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-07 19:35

Raket, waarom vind je het belangrijk dat de politie en het leger gescheiden blijven? Hebben zij niet beide hetzelfde doel voor ogen? Vrede en veiligheid onder de bevolking?

Is het niet tijd om de politiemensen weer respect af te laten dwingen? Zo'n sullig, blauw uniformpje straalt toch geen macht uit? En een bolhoedje op een vrouwelijke politieagent is toch kneuzig en niet stoer. Verstoft het imago van de politie niet langzamerhand?

In polen lopen de politieagenten er bijvoorbeeld zo bij:

Afbeelding

Onyx88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-07 19:36

Miss_m schreef:
En dat ontdekt je nu pas....

Wat ontdek ik nu pas? Verklaar je eens nader.

MissJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-07 18:05

russel schreef:
Politie valt onder justitie, defensie zijn de strijdkrachten. Snap de stelling niet, wat deugt er niet??

Klopt, en ik vind de stelling eerlijk gezegd ook wat, euh, apart.
Maar om even te reageren op een post die iets verder staat: politie is er voor de binnenlandse veiligheid, terwil defensie zich meer op het buitenland richt. Dus niet echt vergelijkbaar. Wel ben ik met je eens dat er meer respect voor de politie zou moeten zijn (moet wel verdiend zijn natuurlijk Knipoog ), en er zijn bepaalde onderdelen van het leger die best ondersteuning aan de politie zouden kunnen geven. Maar om daar dan de stelling aan te verbinden dat defensie niet deugt...dat gaat mij wat ver, en heeft imo weinig met de lading van jouw boodschap te maken.
Moet je dit trouwens voor een opdracht voor j opleiding doen?

zjaak

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-07 01:44

Wat ik met name bijzonder vind, zijn de buitenlandse missies. Vaak is niet geheel duidelijk wat de taken en bevoegdheden zijn. Neem nou Bosnië. Ze waren er wel, maar mochten hun wapens niet gebruiken. Hoeveel militairen zijn daar niet verknipt van teruggekomen....zonder enige vorm van fatsoenlijke begeleiding.......

borrie01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-07 01:55

ik werk zelf bij de politie en hoop al jaren op een stoer uniform. met een broek waar je lekker in kunt werken.

MissJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-07 01:57

Zandor schreef:
Wat ik met name bijzonder vind, zijn de buitenlandse missies. Vaak is niet geheel duidelijk wat de taken en bevoegdheden zijn. Neem nou Bosnië. Ze waren er wel, maar mochten hun wapens niet gebruiken. Hoeveel militairen zijn daar niet verknipt van teruggekomen....zonder enige vorm van fatsoenlijke begeleiding.......

De taken en bevoegdheden zijn op papier heel duidelijk. Alleen is dat papier opgesteld met de Nederlandse situatie in het achterhoofd. In de missiegebieden zin de situaties alleen dermate anders, dat taken en bevoegdheden ineens vaag blijken.
Om Bosnië aan te halen, als je serieus geïnteresseerd bent in het hoe en wat van die missie, kan ik je aanraden om het boek: Herinneringen aan Sebrenica, 171 soldatengesprekken van Hendrina Praamsma, Jet Peekel e Toni Boumans eens te lezen. Daarin wordt uitvoerig de geschiedenis van het land geschetst, en ontstaat een heel duidelijk beeld van de situatie waarin de Nederlandse blauwhelmen daar gedropt zijn.

zjaak

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-07 01:59

@missJ: helaas heb ik een zeer direct ervaring met een oud-Bosnië-ganger en de gevolgen en heeft een bekende van me zich in die materie verdiept. En daar wordt je niet blij van...

*edit* er is een paar weken geleden iemand gepromoveerd op PTSS bij oud VN-Militairen. Ook erg interessant. Mocht iemand geinteresseerd zijn, dan kan ik wel opzoeken wat de exacte titel van het boekje is.

MissJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-07 02:03

Zandor schreef:
@missJ: helaas heb ik een zeer direct ervaring met een oud-Bosnië-ganger en de gevolgen en heeft een bekende van me zich in die materie verdiept. En daar wordt je niet blij van...

*edit* er is een paar weken geleden iemand gepromoveerd op PTSS bij oud VN-Militairen. Ook erg interessant. Mocht iemand geinteresseerd zijn, dan kan ik wel opzoeken wat de exacte titel van het boekje is.

Graag. Ja Ook in dat geval kan ik je nog steeds aanraden het boek eens te lezen,. Hard, eerlijk, eindelijk eens hun eigen verhaal, zonder verdraaiing of oordeel.

zjaak

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-07 02:12

MissJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-07 02:16

Onyx88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-07 09:15

Ik doe dit niet voor mijn opleiding maar wil gewoon eens weten wat andere mensen ervan vinden. Ergens kloppen er dingen niet in mijn ogen. Ik weet niet precies hoe het zou moeten veranderen maar wel dat het beter kan.

Als ik vanmiddag tijd heb lees ik wat in de proefschriften. En misschien dat ik in een vakantie het boek erbij pak. Momenteel is het ietwat druk met de studie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-07 09:19

Onyx88 schreef:
Raket, waarom vind je het belangrijk dat de politie en het leger gescheiden blijven? Hebben zij niet beide hetzelfde doel voor ogen? Vrede en veiligheid onder de bevolking?

Is het niet tijd om de politiemensen weer respect af te laten dwingen? Zo'n sullig, blauw uniformpje straalt toch geen macht uit? En een bolhoedje op een vrouwelijke politieagent is toch kneuzig en niet stoer. Verstoft het imago van de politie niet langzamerhand?

In polen lopen de politieagenten er bijvoorbeeld zo bij:

Afbeelding

Verbeter de wereld, begin bij je zelf zou ik zeggen. Er zijn genoeg topic geweest op bokt waar de politie door het overgrote gedeelte van bokt wordt afgezeken en verrot gescholden. Laatst nog een topic, waar er voor een belediging 300 euro boete werd uitgedeeld en men er over heen viel dat een politie agent zich moet laten beledigen, want het zijn eikels en dat het ongepast was om zo een hoge boete te geven. Een mooi staaltje van voorbeeld straf.

Burgelijke ongehoorzaamheid is immers de nederlandse cultuur. Meer gezag, meer bevoegdheid, wil men niet in Nederland. Politie moet marionet zijn, te veel linkse rakkers die niet willen dat justitie te veel in de melk te brokkelen heeft.

Overigens jouw plaatje is subjectief. In de binnenstad lopen ze ook met petjes, hebben ze ook vaak zat gele vestjes aan om in groepen of omgeving herkenbaar te zijn. Er zijn zat bevoegdheden, maar als er gebruik van wordt gemaakt, is er weer een landelijke rel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-07 09:20

Onyx88 schreef:
Ik doe dit niet voor mijn opleiding maar wil gewoon eens weten wat andere mensen ervan vinden. Ergens kloppen er dingen niet in mijn ogen. Ik weet niet precies hoe het zou moeten veranderen maar wel dat het beter kan.

Als ik vanmiddag tijd heb lees ik wat in de proefschriften. En misschien dat ik in een vakantie het boek erbij pak. Momenteel is het ietwat druk met de studie.

Wat klopt er volgens jouw niet?

MissJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-07 12:49

Onyx88 schreef:

Wat voor dingen kloppen er volgens jou niet dan? Want als je dat nou eens uitlegt, wordt het voor ons nou misschien ook eens duidelijk wat je nou precies bedoelt.

Lenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-07 12:59

Oh wat makkelijk weer om dingen af te kraken zonder zich er zich in verdiept te heben laat staan zelf met een betere suggestie te komen.