Arbeidsmarkt bijna even krap als in 1970

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Laura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-07 16:24

Ook goed nieuws voor de sollicitanten onder ons:
Citaat:
Door onze redacteuren Elsje Jorritsma en Ben Vollaard
Rotterdam, 27 jan.
Het tekort aan personeel is in Nederland sinds 1970 niet zo groot geweest. Omdat de economische opleving doorzet, zal het personeelstekort waarschijnlijk nog dit jaar het 37 jaar oude record evenaren.

De stijgende vraag naar personeel valt samen met een grote uitstroom van ouderen; in 2008 zal de grootste groep werknemers ooit met pensioen gaan.

Begin deze maand waren er volgens het Centraal Bureau voor de Statistiek 219.000 vacatures. Bij 254.000, zoals voor dit jaar verwacht, zijn er net als in 1970 op elke duizend banen 29 vacatures.

Toch voorzien economen geen loonexplosie. Begin jaren zeventig stegen de lonen in de marktsector jaarlijks met ruim 4 procent. Dit jaar verwacht het Centraal Planbureau een gemiddelde stijging van een kleine 2 procent (beide gecorrigeerd voor inflatie).

„Het grote verschil is de toegenomen internationale concurrentie. Nederland prijst zich nu sneller uit te markt met hoge lonen. De vakbonden weten dat te hoge looneisen werkgelegenheid kosten”, zegt Frank Cörvers, arbeidsmarkteconoom aan de Universiteit van Maastricht. Daarnaast was de loonstijging volgens hem begin jaren zeventig extra hoog, omdat werknemers een inhaalslag maakten na de geleide loonpolitiek tijdens de wederopbouw na de Tweede Wereldoorlog.

Economen schetsen wel het gevaar dat productie door personeelsgebrek naar het buitenland gaat en de kwaliteit van publieke diensten (onderwijs, zorg) afneemt.

bron: www.nrc.nl 27 januari 2007

Hoe is het in jullie sector gesteld? Ga jij nu van baan wisselen, ben je aan het solliciteren of zit je net op je plek? Ik ben over een half jaartje klaar voor de arbeidsmarkt, dus kom maar op et die leuke banen Lachen

Cowgirl

Re: Arbeidsmarkt bijna even krap als in 1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-07 20:38

ik heb het solliciteren opgegeven en ben aan een studie begonnen (wat niet meevalt na 12 uit de schoolbanken te zijn).

Zonder een papiertje kom ik gewoon nergens aan de bak.

Ben al bijna 10 jaar werkzaam in de kwekerijen en zit daar dus nog steeds. Hamer

biep

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-07 21:19

Volgens mij geldt dit niet voor ouderen (50+ers).

Mijn moeder heeft naast haar opleiding al een miljoen extra cursussen gedaan (secretaresse, extra computerlessen/engels/duits/frans speciaal voor zakendingen, telefoniste, receptioniste, noem maar op), is al een jaar of 10 werkloos en kan ook gewoon echt niets vinden (heel af en toe voor een half jaartje. maar niets vasts).

Ze moet steevast elke week solliciteren (ivm uitkering) maar in 99% vd gevallen wordt ze niet eens uitgenodigd! (waarschijnlijk vanwege haar leeftijd: mijn moeder en ik hebben een keer voor dezelfde baan gesolliciteerd, en ook al had zij 1000x meer ervaring, alleen ik werd uitgenodigd op gesprek!).
Inmiddels is ze al zo lang werkloos dat haar uitkering is stop gezet... niemand wil gewoon een oudje blijkbaar? (terwijl mijn moeder nooit ziek is, hartstikke goed bijgeschoold is, beter haar talen beheerst dan de gemiddelde pabo student en hartstikke representatief is...) Ach gut

Ellebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-07 10:23

Ik ben net begonnen met solliciteren maar het valt niet mee. zonder werkervaring is het erg moeilijk een baan te vinden. Ik wist van tevoren dat het moeilijk zou worden dus ik geef de moed zeker nog niet op. Het is ook een beetje een aparte sector,klein wereldje, dus ik hoop viavia toch nog aan de bak te komen Haha!

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-07 11:08

Ik blijf nog even bij mijn huidige baas, wil nog even werkervaring op. Gezien de groeiende vergrijzing zal de krapte nog wel even blijven bestaan, dus ik wacht nog even totdat ik mijn slag sla Knipoog

@Ellebel: het is idd moeilijk om werk te vinden als je net van school komt, ik zie het bij ons in het bedrijf; men zit te springen om personeel: t liefst 22 jaar met 5 jaar werkervaring tegen een laag salaris... Kan niet he?!

Ellebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-07 11:13

Haha inderdaad, hier liefst 24, studie in 6 jaar die er voor staat afgerond, maar wel met allerlei bestuurservaring er bij, mannelijk of gesteriliseerd Clown , een baan waar je 60 uur per week werkt en maar voor 40 betaald krijgt, wel graag altijd beschikbaar maar geen uitzicht op vast contract en een salaris om van te janken Haha!

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-07 11:19

Ik heb sowieso nooit moeite gehad om een job te vinden.. Ook al beschik ik niet over een afgeronde studie, blijkbaar is mijn CV wel afdoende.. Zit nu sinds anderhalf jaar op een superplek, dus ben niet van plan de komende jaren het circuit in te gaan, maar je weet nooit wat er op je pad komt..

Ellebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-07 11:26

Ik vind zelf dat ik een best mooi CV heb in vergelijking met veel van mijn studiegenoten. Ik heb veel bestuurswerk en vrijwilligerswerk gedaan naast mijn studie, heb een bijbaantje op de universiteit, altijd goede cijfers en een paar mooie referenties.... De markt is gewoon heel krap op het moment, er is ons verteld dat dat over een paar jaar weer aantrekt maar ik vind een paar jaar toch best lang om te wachten op een baan Clown

kjoetie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 07:58

ik ben net begonnen in mijn nieuwe baan Haha! Wel niet op WO niveau, maar wel bij een heel leuk bedrijf, leuk werk, leuke collega's, en goeie voorwaarden (om de week op vrijdag vrij, goed loon, hulp bij zoeken naar nieuw appartement, na 1 jaar meteen contract voor onbepaalde tijd). Ik blijf voorlopig zitten waar ik zit!

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-07 10:37

ik heb wel de indruk dat de markt voor schoolverlaters veel beter is dan in 1990. In 1990 had ik veel medestudenten die redelijk lang zochten naar een baan. En dat voor een afgeronde universiteitsopleiding in de Electrotechniek.

Dat bestaat niet meer: twee redenen:
1) Véél te weinig studenten die de B richting ingaan
2) Een redelijke hoeveelheid vraag naar ingenieurs.

Groot risico, voordat je het weet gaan er weer banen voor hersens naar het buitenland.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-07 10:39

Ik wil graag wisselen
Maar parttime is er niets te vinden
Fulltime idd genoeg
Maar helaas houd ik geen hele dagen vol.
Dus er word hard geroepen werk genoeg...maar is dat dan ook zo? De bazen hebben eisen die imo ook niet kunnen als ze zo hard op personeels taan te springen

jaantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-07 10:36

Tja, ze kunnen van alles roepen maar de praktijk wijst anders uit.
Ik was drie weken terug dol gelukkig, ik kreeg werk aangeboden voor op de klantenservice.
Ik weet nu wat er verwacht werd en wat voor salaris er bij zat.
Het is wel een heel groot verschil.
Helaas kwam ik thuis te zitten met voorhoofdholte ontsteking en heb afgelopen vrijdag direct de zak gekregen.
Ga me nu echt beraden of ik nog wel via een uitzendbureau wil werken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-07 11:15

Parttime banen zijn er verder ook geen te vinden
Zelfs niet bij een bedrijf in de buurt wat zegt 600 mensen nodig te hebben Verward
Dus ff opzeoek naar wat anders is zo simpel niet

Mistic

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-07 12:04

Ik ben ook al een tijdje opzoek naar een andere baan. Ik heb nu toch echt goede werkervaring en goede referenties, maar ook ik krijg de ene na de andere afwijzing. Regelmatig staat er in de brief dat er meer dan 100 reacties waren (weet niet of ik dat echt moet geloven), hoe kom je er dan tussen.

Nou heb ik geen haast om bij mijn huidige werkgever weg te gaan, maar wil wel graag dichterbij huis gaan werken.