Wat zou jij doen ?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Uthrick

Wat zou jij doen ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-07 00:38

Ik lees net op een ander forum een topic van een meisje.
Haar vader heeft een Ipod met kleurenscherm gevonden toen hij in de auto wilde stappen en een "pakketje" ( Ipod in beschermhoesje) zag liggen.
Hij heeft de Ipod mee naar huis genomen, ( hij woont in een andere provincie dan hij de Ipod gevonden heeft) en is nu van plan om hem aan zijn vrouw te geven. Hij geeft het niet aan bij de politie, want nu hebben zij gewoon een keer een mazzeltje en had de eigenaar van de Ipod maar beter op zijn/haar spul moeten letten. Nors opkijken

Ik vind het echt asociaal dat hij geen aangifte doet bij de politie! Ik bedoel, er is gewoon een regeling bij de wet goed gekeur dat die man de Ipod mee naar huis kan/mag nemen en als iemand zich na 1 jaar ( of was het 3 jaar??? Nagelbijten / Gniffelen ) nog niet als eigenaar heeft gemeld, dat hij de Ipod dan mag houden.

Stel je voor dat die Ipod van iemand is die een jaar lang door weer en wind foldertjes heeft bezorgt en van dat verdiende geld dan nu eindelijk een Ipod kan kopen.... dan is het toch l*llig als het niet eerlijk wordt aangegeven bij de politie? Oké, misschien moet hij/zij wat beter op de eigendommen letten, maar toch vind ik het dan nog geen reden om het je maar toe te eigenen omdat "je dan ook een keer een mazzeltje hebt" Hamer

Nou goed, mijn mening hierover is duidelijk dacht ik zo, ik ben benieuwd naar die van jullie. Wat zouden jullie doen, aangifte bij de politie doen of lekker zelf houden?

Aradis

Re: Wat zou jij doen ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-07 00:40

Aangifte doen .. Maar is er ook niet zoiets als Wat je vind mag je houden Knipoog
Alleen ik denk dat iemand die er hard voor gewerkt heeft zoiets niet snel "vergeet"Maar het kan ook een ongelukje zijn geweest vanzelf..
Te dubbelzinnig voor mij om tot een conclusie te komen Vork

valerm

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-07 01:19

iemand die zoiets duurs zo makkelijk verliest hecht denk niet zoveel waarde aan zijn spullen.maar aangifte zou ik waarschijnlijk wel doen

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-07 01:21

ik geef altijd alles terug, of zeg het, zelfs als ik teveel wisselgeld krijg bij de winkel zeg ik het.
ik bedoel what's the point.

Miauwpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-07 01:25

Wie laat dat nu liggen. Maar ja, aangifte.

Oliefjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-07 01:39

Aangifte inderdaad.

MaraYvette

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-07 01:47

ik zou ook t melden bij politie (evt thuis houden tot eigenaar komt halen/identificeren) Je weet nooit hoe hard iem er voor heeft moeten werken of dat er emotionele waarde aan zit (bijv van overleden iemand gehad? )

Daphna

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-07 03:41

briefje in de supermarkt hangen!

Liedje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-07 15:12

En hoe bewijst de eigenaar dat het zijn ipod is? Verward Aankoopbon zegt ook niet altijd alles....

Jamezy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-07 15:17

Van geld zou ik aangifte doen, in dit geval zou ik het zo snel niet weten eigenlijk Lachen

Eerlijkheid duurt het langst, maar mensen behandelen zoals je zelf behandeld zou willen worden (en het vervolgens niet terugkrijgen) is verschrikkelijk vermoeiend en bovendien nogal zuur. Ik bedoel maar, hoe groot is de kans dat ik mijn Ipod zou terugkrijgen, als ik 'm ergens liet liggen? Precies.

Kristie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-07 15:20

Liedje schreef:
En hoe bewijst de eigenaar dat het zijn ipod is? Verward Aankoopbon zegt ook niet altijd alles....

Als de eigenaar -redelijk helder- kan aangeven welke liedjes er op zou staan, zou ik het wel geloven.
Ik weet niet of ik het zou aangeven of niet, ligt een beetje aan de situatie denk ik Vork

Liedje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-07 15:22

Oh ja, dat is idd een goede maatstaf Ja

Sok

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-07 21:50

Naar de politie brengen natuurlijk Ja
Ik ben zielsgelukkig met dat ding van mij en het is nou niet voor iedereen zo dat diegene "ff" een nieuwe koopt ofzo Lachen
Die van mij is gelukkig verzekerd, dus bij aangifte krijg ik (als het goed is) een nieuwe Lachen

Vliendertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-07 21:54

Netzoiets als een kennis van ons..
Liep de bus uit, en kwam erachter dat hij z'n LAPTOP!! in de bus had laten liggen. heeft een andere bus, zijn bus laten stoppen.. hebben 2 jongens z'n laptop al mee genomen... helaas!

Nimue

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-07 22:23

Ik zou hem wel proberen bij de eigenaar terug te krijgen, maar ben het ook wel met Jamezy eens: het is zo beroerd dat jij netjes telkens beschaafd bent en alles teruggeeft en schade die je maakt vergoedt, maar dat andere mensen vervolgens de bumper van jouw auto afrijden en nieteens een briefje onder de ruit steken... Hamer

Maar ik zou hem toch wel teruggeven, hoor. Ik heb al een goeie mp3-speler en ik houd nieteens van iPods. Maar anders zou ik het ook wel doen hoor! Schijnheilig

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-07 22:25

Ik weet niet of ik aangifte zou doen...Nagelbijten / Gniffelen
Moet je maar beter op je spullen letten.
Zeker als je dat ding pas na hard werken hebt kunnen kopen.
Ik heb ook lang gespaard voor mijn camera en die laat ik dus nooit ergens slingeren!

Maar ik denk dat ik een briefje zou ophangen bij de lokale supermarkten...

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-07 23:25

Ik zou aangifte doen of anderszins proberen de eigenaar op te sporen. "Moet je maar beter op je spullen letten" vind ik wel een erg kille instelling. Bovendien ben ik meestal erg zuinig op mijn spullen, maar ook lichtelijk chaotisch, dus ik weet dat het niet altijd iets is waar je volledige invloed op hebt.

Maar voor alles zou ik me er gewoon niet fijn bij voelen. Ik doe liever het plezier om iemand z'n verloren spullen terug te geven dan dat ik mezelf daarmee verrijk, daar zou ik echt niet van kunnen genieten.

Uthrick

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-07 23:35

Jemig, ik "schrik" van het aantal "oneerlijke" mensen hier. Ik snap niet dat er niet gewoon aangifte gedaan wordt ... Nors opkijken
Ik bedoel, als je dat ding wel houd, dan denk je toch elke keer dat je m gebruikt van eigenlijk is ie niet van mij en iemand mist hem nu? Tenminste, dat zal ik wel hebben.
Tjah, dat mensen hem niet afwillen geven oké..... maar doe dan op zn minst aangifte bij de politie!

En het motto van dan moeten ze maar beter op hun spullen letten vind ik nergens op slaan, want dan kan je ook net zo goed iets uit de winkel jatten want "dan moet de winkelier het maar beter beveiligen" Gestoord

Teelee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-07 01:10

ik zou het ook gewoon houden hoor.. ik vind met een portomonee met geld en pasjes en gegevens van die persoon wat anders.. die breng ik ook altijd terug.. maar een voorwerp hou ik ook gewoon hoor Knipoog

Eleionomae

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-07 13:40

ik zou toch wel 3x na denken op zo'n moment voor ik wat doe..
Het is heel verleidelijk, zoiets te houden, maar aan de andere kant zit er wel iemand heel verdrietig te wezen dat ie zo'n idioot is geweest om zn dure spul te laten liggen...
Ik zou aangifte doen in de desbetreffende gemeente en het spul bij me houden tot ik zeker weet dat de juiste eigenaar is gevonden(voor jezelf natuurlijk eventuele specifieke dingen opschrijven (als krasjes en algemeen overzicht van muziek nummers of foto's ofzo)

Aan de andere kant, ik vond laatst 50 euro op straat, dat ga je toch niet naar de politie brengen? iedere debiel kan wel aankomen zetten met die was van mij, maar nergens bewijs.
Als het in een portomonee zit is het natuurlijk al weer een heel ander verhaal.

Heb ook nog wel eens gehad dat ik geld vond in een geldautomaat, de vrouw was het vergeten mee te nemen, toen ben ik zo eerlijk nog wel achter haar aan gerent.

Nadir

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-07 15:42

Uthrick schreef:
En het motto van dan moeten ze maar beter op hun spullen letten vind ik nergens op slaan, want dan kan je ook net zo goed iets uit de winkel jatten want "dan moet de winkelier het maar beter beveiligen" Gestoord

Ik vind dat wel heel iets anders, stelen of iets vinden. Dit ligt toevallig voor je voeten en dan neem je mee, daar kan ik mij best iets bij voorstellen. Stelen uit een winkel is doelbewust een ander (de winkelier) iets afnemen.

Zelf zou ik wel aangifte doen, hoewel de verleiding wel groot is om het te houden. Het zou anders zijn als er gestaan had "er ligt € 100,- op straat, wat zou je doen". Dat had ik wel in mijn zak gestoken. Iedereen kan wel zeggen dat hij € 100,- verloren is. Dan had je wat mij betreft inderdaad maar beter moeten opletten...

Karin_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-07 15:47

ik heb een keer inderdaad 100 euro gevonden, dacht dat ik 20 vond, maar dat waren 5 briefjes van 20. Ik was verdwaald ergens en wilde nog wel naar t bureau gaan, maar toen was ik de straatnaam vergeten Nagelbijten / Gniffelen naja, toen heb k t maar op mn spaarrekening gezet..

fiandor

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-07 15:51

als die gene er kei veel voor heeft gewerkt, zou die hem niet zo snel kwijtraken toch?

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-07 15:53

Precies of je nooit iets kwijtraaks, het moet maar eventjes zijn en het kan uit je tas vallen....

malie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-07 18:22

eerlijk gezegt zou ik het ook gewoon houden hoor.....