Gevecht tussen twee vaders om een kind

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Lusitana

Gevecht tussen twee vaders om een kind

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-07 16:20

Het gaat hier niet zozeer om het nieuwsbericht, waar ik evengoed een link van zal geven, maar om een discussie te starten over vergelijkbare situaties.

http://www.correiomanha.pt/noticia.asp? ... l=10&p=200

Dit zijn de feiten:
-Een stel (zeer solide langdurige relatie), waarvan vrouw na operatie onvruchtbaar, heeft jaren geleden een meisje aangenomen dat was geboren uit een Braziliaanse die haar niet groot kon brengen.
-Deze vrouw heeft het kind aangeboden aan het stel, er zijn geen instituten aan te pas gekomen.
- De baby is het gevolg van een vluchtige relatie met iemand. Kind is aangegeven met "vader onbekend".
- Die man heeft twee jaar geleden op verzoek (van gerecht) een DNA onderzoek laten doen, waauit blijkt dat hij de vader is. Hij wilde ineens het kind opeisen. (ik weet niet met welke partner, als er al een partner is, maar in elk geval niet de biologishe moeder).
-Er kan niet officieel volgens de wet geadopteerd worden, omdat er geen sprake is (geweest) van "verlating".
-Van het stel dat nu vijf jaar dit meisje heeft grootgebracht is de man sinds een paar dagen voor zes jaar gevangenisstraf beoordeeld voor "illigale acties", en de vrouw is ondergedoken met het kind.
- Man is ook veroordeeld tot 30.000 euro schadevergoeding (te betalen aan biologische vader).

Dit is allemaal ontstaan door wetgeving.
Biologische vader zegt dat het kind het recht heeft om te weten wie de vader is, dat vind ik ook, maar ik vind niet dat hij het recht heeft om een kind, dat hij verwekt heeft in een relatie die niet meer bestaat maar op te eisen, om het simpele feit dt hij het in een wilde nacht verwekt heeft.
Ik denk niet dat het in het belang van het kind is om weggehaald te worden bij de mensen die haar met liefde hebben opgevoed en stabiliteit bieden.

Bewerkt om typefout uit de titel te halen en feiten te verduidelijken.
Laatst bijgewerkt door Lusitana op 22-01-07 16:58, in het totaal 3 keer bewerkt

Nijn

Re: Gevecht tussen twe vaders om een kind

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-07 16:22

Zo stabiel lijkt mij deze omgeving niet voor dit kind, vader zit vast en moeder is ondergedoken?

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-07 16:32

Omdat de wet er nu ineens aan te pas komt. Daarvoor was het stabiel en als de wet zich er niet in had gemoeid, was het nog zo.
Hij zit overigens in preventieve gevangenis tot er definiteve uitspraak is.

Moeder heeft gewoon het kind bij haar en woont ergens waar ze voor de wet onvindbaar is, dat wil niet zeggen dat ze in aprte omstandigheden wonen ofzo.

Verder is er niet zoveel erkend wat de biologische vader te bieden heeft (zal even spieken).

Ik kan uit je opmerking niet opmaken of je vindt dat zo´n biologische vader maar ineens een kind op kan eisen.

Nijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-07 16:42

Dan kun je dus niet een juiste conclusie trekken, ik ga nl. alleen op jouw informatie af over die ''stabiele'' omgeving.
Wat voor een illigale acties hij heeft gepleegd staat er ook niet bij, en of de biologische vader nu wel of niet aan was komen kloppen zijn die feiten toch gepleegd.

Dat wil dus niet zeggen dat ik vind dat de biologische vader het kind kan opeisen, maar zo'n onstabiele omgeving (naar mijn mening) is ook niet het meest wenselijke voor zo'n kind.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-07 16:47

Ik heb een interview gevonden met de echte moeder die verklaard dat ze niet tegen de vader heeft gezegd dat ze zwanger was, omdat ze vond dat hij geen goede vader was.
Citaat:
– Inicialmente, a Aidida não disse ao Baltazar que estava grávida?

– Tinha a certeza que ele era o pai, mas não o procurei. Fiz isso tudo sozinha, sem ajuda de ninguém.

– Porquê?

– Não achei que ele seria bom pai.

Vertaling:
-Eerst heeft Aidida niet aan Baltazar gezegd dat u zwanger was?
-Ik wist zeker dat hij de vader was, maar ik heb hem niet opgezocht. Ik heb alles helemaal alleen gedaan zonder hulp.
-Waarom?
-Ik was van mening dat hij geen goede vader zou zijn (worden).

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-07 16:53

sronnie schreef:
Dan kun je dus niet een juiste conclusie trekken, ik ga nl. alleen op jouw informatie af over die ''stabiele'' omgeving.
Wat voor een illigale acties hij heeft gepleegd staat er ook niet bij, en of de biologische vader nu wel of niet aan was komen kloppen zijn die feiten toch gepleegd.

Een illegale actie is het aannemen van een kind, en verder het proberen tegen te gaan dat de biologische vader het opeist.
We hebben het nog steeds over de wettelijke kant.

Ik vind ook dat de morele kant bekeken moet worden.

Wat er nu kan gebeuren (meest waarschijnlijke scenario volgens een advokaat), is dat het kind in een tehuis komt, en langzaam bij de vader geintroduceerd wordt. Dit is een enorme traumatische gebeurtenis (het weghalen van een kind bij de opvoeders).Ik weet niet of dat te verkiezen is boven gewoon groot worden bij pleegouders die het kind hebben aangenomen uit liefde.

Verder gaat het meer om een dergelijke situatie, niet speciaal om deze case. Het is maar een hulpje om de discussie te starten.

Biologsiche vader heeft onder alle omstandigheden recht om zijn kind ergens vandaan te scheuren om het op te voeden?
En welk recht heeft een kind? Wat is in belang van een kind?

ShirleyA

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-07 17:12

Lusitana schreef:
Biologsiche vader heeft onder alle omstandigheden recht om zijn kind ergens vandaan te scheuren om het op te voeden?
En welk recht heeft een kind? Wat is in belang van een kind?

dat is zeker niet zo. Gelukkig. Ik heb zelf een kind waarvan op de geboorte acte staat vader -. Bij mij is de vader wel bekend en hij weet dat mijn zoontje er is maar doet daar niets mee. Hij heeft nu geen enkel recht op het kind, zelfs niet na mijn overlijden dat heb ik vast gelgt bij een notaris (Thimo, mijn zoon gaat dan naar mijn zus). De vader heeft niet eens bezoekrecht. Het enige recht dat hij heeft is een dna test eisen, dat is nniet nodig want ik ontken niet dat hij de vader is en Thimo weet dat ook. Na de dna test heeft hij slechts familierecht, dwz dat ik hem op de hoogte moet houden v belangrijke zaken zoals emigreren of verhuizen. Daar kan hij vervolgens niets mee want hij kan me niet tegen houden.
De vader heeft dus in zulke gevallen geen enkel recht.
De adoptie vader uit t verhaal is de fout ingegaan toen hij het kind aannam, maar het lijkt me duidelijk dat het kind daar alleenmaar beter van is geworden. jammer dat het rechtsysteem de hele boel weer krom maakt ipv recht Knipoog
De biologische moeder had het beter moeten regelen dan was dit waarschijnlijk allemaal niet zo gelopen.

Lusitana

Re: Gevecht tussen twee vaders om een kind

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-07 15:52

Er is en petitie ingediend om de adoptie vader vrij te krijgen. Overigens loopt er een gelijksoortige rechtzaak (met een even oud kind) op Madeira. Ook daar is de toelomst van het kind onduidelijk.

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 13:08

Wat een vreselijk situatie.
Voor het kindje lijkt het mij het beste om in haar vertrouwde omgeving te blijven en op te groeien.

Aan de andere kant snap ik de biologische vader ook wel.
Hij heeft nooit de keus gekregen om zijn kind zelf op te voeden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 13:18

Ik geef de biologische vader groot gelijk, het is toch te gek voor woorden dat een "moeder" zomaar een kind voor illegale adoptie afstaat zonder de vader daar in te kennen.
Wie zegt dat hij geen goede vader is???
Een moeder die zelf haar kind illegaal afstaat aan niet gescreende wensouders Rolleyes

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 18:55

De positie van de biologische vader is heel erg heikel, omdat het belang van het kind altijd voor zal gaan - en in dit geval is dat opgroeien in de gezinssituatie die ze al vijf jaar kent. Mocht de Portugese rechter daar anders over beslissen, en de advocaat van de ouders zit een beetje op te letten, dan procederen ze door tot aan het Europese Hof en daar zullen ze het kind voorop stellen. Doen ze praktisch altijd.

De biologische vader zal, als hij aan kan tonen dat hij buiten zijn schuld buiten het leven van zijn kind is gehouden, wel aanspraak kunnen maken op een bezoekregeling of iets dergelijks, maar op het moment dat het belang van het kind daarbij in het gedrang komt, heeft hij het nakijken.
Er is in de hele rechtspraak geen ongunstiger positie dan die van biologische, maar niet-erkende vader. Heel erg krom, maar zo is het wel. Ik vraag me trouwens wel af of er wel een methode is om de positie van de biologische vader te verbeteren, zonder meteen aan de belangen van het kind te zitten...

Ik hoop dat het kind er niet teveel aan overhoudt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 19:18

Idd hoe je het ook went of keett, het kind is de dupe. Overigens vind ik wel dat zowel de biologische vader als het kind recht hebben om elkaar zo vroeg mogelijk te leren kennen.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-07 20:43

Dat recht is hem wél al toegekend en daar gaan de adoptie ouders nu wel mee accoord. In het begin niet. Ze zijn regelmatig verhuisd om de biologische vader af te houden. Dit is een van de illegale feiten. Dit weet ik sinds gisteren, dus stond niet bij de originele feiten. Maar vader wilde bezoekrecht, heeft Daarom DNA test moeten doen om aan te tonen dat hij de vader was. Heeft bezoekrecht gekregen, maar de adoptie ouders hebben hem dus af gehouden.
Ik vind dit wel zeker af te keuren. Een aangenomen of geadopteerd kind heeft het recht om te weten wie de echte ouders zijn en moet daar niet bij vandaan gehouden worden, tenzij het om gevaarlijke situaties gaat (bv gevaar op incest f geweld ofzo)

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-07 20:54

Lia_ schreef:
Ik geef de biologische vader groot gelijk, het is toch te gek voor woorden dat een "moeder" zomaar een kind voor illegale adoptie afstaat zonder de vader daar in te kennen.
Een moeder die zelf haar kind illegaal afstaat aan niet gescreende wensouders Rolleyes

Er was GEEN RELATIE meer toen ze zwanger bleek. Ik vind dat wel wat uitmaken. Het is niet iets dat ze achter zijn rug om gedaan heeft, ze waren gewoon niet meer samen, dus wat heeft hij nog met haar te maken?
Ik denk ook dat als je een relatie afbreekt met iemand, je daar goede redenen voor heeft en dat zij beter in kan schatten of hij een goede vader zou kunnen zijn, dan een ander. Misschien was hij wel aan de drank ofzo, en sloeg hij haar, weten wij veel.
Ik wil ook wel wat kwijt over gescreended adoptie ouders. Mijn ex werkte in de pleegzorg. Ik kan je zeggen dat er schrijnende zaken voorbij zijn gekomen, tot een zaak waarbij kindje mishandeling met de dood moest bekopen en veel gevallen van verkrachting en uitbuiting en dan heb je het over gecreende ouders die ook nog een cursus moeten doen voordat ze pleegzorg kunnen doen, en dat is in een situatie waarbij het kind in de gaten wordt gehouden door instanties.
Dus dat screenen beschermd een kind niet tegen een rotsituatie. Sterker nog, waar het misging riep ik "haal dat kind weg" maar dat ging niet vanwege de papier molen en dus waren er zes (!) -logen en -gogen op zaak gezet waarbij het totaal spaak liep en voor zover ik weet is het nooit veel beter geworden.
Dit kind is opgenomen door mensen die bekend waren bij de vrouw, ik denk dat ze wel kon inschatten wat die voor haar meisje konden betekenen en ze hebben bewezen het goed te doen. Het is niet zo dat ze het kind maar aan de eerste de beste voorbijganger heeft meegegeven.

Overigens is er een ander feit boven water gekomen. Meisje heeft eerst en tijdje (een paar weken ofzo) bij een vriendin van de moeder gezeten, voordat ze naar adoptie ouders ging.

Rechter zegt dat moeder niet alles heeft gedaan om andere oplossingen te vinden. Dat is wellicht waar. Maar haar leek het toen een goede oplossing. Ze heeft er geen geld voor gekregen, wel een soort contract getekend.
en zo´n feit doet niet zoveel voor de situatie nu. Je kunt het niet terugdraaien...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 21:05

Als een relatie over is dan heeft de biologische vader in mijn ogen nog altijd wel rechten. En niet in de laatste plaats het kind. Het argument dat hij geen goede vader zou zijn is bizar, als je zelf je kind weggeeft aan een ander stel.

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 21:11

Lusitana schreef:
Er was GEEN RELATIE meer toen ze zwanger bleek. Ik vind dat wel wat uitmaken. Het is niet iets dat ze achter zijn rug om gedaan heeft, ze waren gewoon niet meer samen, dus wat heeft hij nog met haar te maken?

Tja - ze hebben met TWEE mensen, samen, een kind gemaakt. Lijkt me toch dat dat wel een verplichting oplevert...op zijn minst aan het kind.

Lusitana schreef:
Ik denk ook dat als je een relatie afbreekt met iemand, je daar goede redenen voor heeft en dat zij beter in kan schatten of hij een goede vader zou kunnen zijn, dan een ander. Misschien was hij wel aan de drank ofzo, en sloeg hij haar, weten wij veel.

Juist als een relatie verbroken is kan je niet zomaar afgaan op iemands vermogen de kwaliteiten van de ex objectief in te schatten. Je weet 't inderdaad niet. Ik zie wel een indicatie in de moeite die de man doet om zijn kind te leren kennen.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 21:18

Dit soort situaties zijn altijd heel moeilijk, en er zijn altijd te veel schrijnende situaties. Maar voor elk voorbeeld waarin de ouders het beter weten, is er ook een voorbeeld waarin de ouders tekortschieten naar hun kinderen. En omgekeerd. Tegenover een vader die wegloopt als het hoort dat het een kind verwekt heeft, staat ook een vader die bereid is door het vuur te gaan voor z'n kinderen.

Mag je een kind z'n natuurlijke ouders ontnemen, zomaar, zonder dat te onderbouwen? Van de andere kant: moet je de ouders beschermen? Sommige ouders verkopen hun kinderen, dat is 1 van de redenen dat er strenge regels zijn tegen onwettig pleegouderschap.

Ouders weten vaak wat het beste is voor hun kinderen, maar niet altijd.
Maar het enige dat wij erover kunnen zeggen is dat we het niet kunnen weten. We weten niets van de ouders of de pleegouders. Hoe kunnen wij daar op basis van een krantenartikel over oordelen? Ik denk dat dit is iets waar geen 'algemene' regels voor te geven zijn. Als die vader daadwerkelijk uit liefde voor z'n kind actie onderneemt, dan vind ik dat die vader op z'n minst recht heeft op contact met z'n eigen kind.
Als het een soort mislukte egotrip is, of een of ander machtspelletje, dan waarschijnlijk niet.

In alle gevallen zijn het overwegingen die VEEL moeilijker zijn, waar juist en niet juist heel dicht bij elkaar liggen. Een beetje voorzichtigheid is daarin wel belangrijk.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-07 22:59

Een schadevergoeding van tigduizend euro eisen, lijkt me niet echt iets wat uit liefde voor het kind gedaan wordt.

Een kind uit ene beschermd nest weghalen, lijkt me ook niet iets wat je uit liefde voor een kind doet, helemaal niet als dit betekebnt dat ze eerst een tijd een tehuis in moet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 23:01

Lusitana schreef:
Lia_ schreef:

Er was GEEN RELATIE meer toen ze zwanger bleek. Ik vind dat wel wat uitmaken.

Verward is het daarom soms niet meer zijn kind of zo

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-07 23:32

Prrrr schreef:
Tja - ze hebben met TWEE mensen, samen, een kind gemaakt. Lijkt me toch dat dat wel een verplichting oplevert...op zijn minst aan het kind.

Het kind heeft recht om de vader te kennen en dat is de vader ook toegewezen en daar gaan de adoptie ouders nu mee accoord.

Het recht van een kind is ook om bij twee liefdevolle opvoeders op te groeien. Dat hoeven niet de ouders te zijn.

Ik vind niet dat een kind altijd "gemaakt" wordt. Er is sex en er wordt per ongeluk een eitje bevrucht. Ze zijn niet samen naar een dokter gegaan om te vragen of die even een zaadje bij een eitje wilde stoppen. Dat vind ik een kind maken.

Matsjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 23:40

Ik vind dit echt vaag, vooral dat de vader die het kind adopteerde nu zes jaar vast zit. Waarom de biologische moeder niet, waarom eist hij geen geld van de biologische moeder?

Ik snap het van beide partijen wel, maar die mensen zijn toch van dat kind van gaan houden en dan komt na vijf jaar die biologisch vader binnengestoormd en wilt opeens dat kind terug. Ik vraag me af waarom die vader opeens zijn kind wilt of waarom hij nu pas afweet van het bestaan.

Ik hoop dat er ook naar de belangen van het kind word gekeken, of het kind nou word opgevoed in een gezin waar mensen echt super veel van haar houden en dus in mijn ogen wel stabiel of in een gezin waar alleen de vader er is. Dus maar een ouder omdat weet ik veel wat is gebeurd, is nooit prettig. Lekker bij adoptieouders blijven vind ik!

EDIT: Hier bedoeli k dus niet mee dat kinderen niet door een ouder opgevoed kunnen worden. Ik heb zelf NOOIT contact met mijn vader, en vind het heerlijk met mijn moeder. Maar ik denk dat het in dit geval beter is dat dat kind niet naar biologische vader of moeder gaat

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 23:42

Tsja, als je aan illegale adoptie begint kun je problemen verwachten!

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 23:45

Lusitana schreef:
Ik vind niet dat een kind altijd "gemaakt" wordt. Er is sex en er wordt per ongeluk een eitje bevrucht. Ze zijn niet samen naar een dokter gegaan om te vragen of die even een zaadje bij een eitje wilde stoppen. Dat vind ik een kind maken.

Dat ben ik niet met je eens. Sex is een actie van twee mensen, en wanneer dat een actie tussen een mannetjes- en een vrouwtjesmodel is, is er een kans dat een een kind van komt - er is een leven gecreëerd dat er eerder niet was (de manier waarop die weg technisch wordt afgelegd doet in mijn opinie niet ter zake). Ik zie niet in hoe de beslissing over de toekomst van dat leven alleen bij de moeder kan liggen.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 23:56

Lusitana schreef:
Een schadevergoeding van tigduizend euro eisen, lijkt me niet echt iets wat uit liefde voor het kind gedaan wordt.

Een kind uit ene beschermd nest weghalen, lijkt me ook niet iets wat je uit liefde voor een kind doet, helemaal niet als dit betekebnt dat ze eerst een tijd een tehuis in moet.

Dat is heel makkelijk te zeggen als je de situatie niet kent, maar in de praktijk blijken die dingen dikwijls genuanceerder te liggen.

Ik vind niet dat een kind het recht heeft om bij twee liefdevolle ouders op te groeien. Een kind moet een zeker en veilig thuis hebben, maar dat kan ook bij 1 ouder zijn. Daarnaast denk ik dat we niet te makkelijk een kind weg moeten halen bij de biologische ouders - ondanks het feit dat biologische verwantschap geen garantie is voor goed ouderschap, is het ook niet iets om zomaar aan voorbij te gaan.

Bovendien zou je met een dergelijke instelling te veel ruimte bieden aan illegale adoptie, en dat kan in individuele gevallen gunstig zijn, maar voor kinderen in het algemeen kan dat ook HEEL schadelijk zijn.

Daarom zijn die afwegingen ook zo moeilijk Scheve mond

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-07 12:25

Prrrr schreef:
Lusitana schreef:

Dat ben ik niet met je eens. Sex is een actie van twee mensen, en wanneer dat een actie tussen een mannetjes- en een vrouwtjesmodel is, is er een kans dat een een kind van komt - er is een leven gecreëerd dat er eerder niet was (de manier waarop die weg technisch wordt afgelegd doet in mijn opinie niet ter zake). Ik zie niet in hoe de beslissing over de toekomst van dat leven alleen bij de moeder kan liggen.

Daarin verschillen we van mening, want ik vind dat een kind ontstaat en niet gekozen wordt. In Portugal wordt zeer slordig omgesprongen met anti-conceptie en is de meest gebruikte... de morning afterpil en illegale abortus. Ook worden er talloze kinderen per jaar ter vondeling gelegd. De rest van de vaak ongewenste kinderen leeft in een hel. De vaders zitten niet allemaal te springen om een kind, maar ze doen er niks an om het te voorkomen, ze vinden dat de verantwoording om niet zwanger te worden bij de vrouw ligt, blijkt uit een enquête. Dan vind ik ook dat de verantwoording van de gevolgend van de zwangerschap bij de vrouw ligt. Maar nee, dan ineens kunnen mannen het kind opeisen, ook als er geen relatie meer is?
Er zijn 15.000 zaken bekend waarbij kinderen direct gevaar lopen. Een paar honderd sterven er per jaar aan gevolg van mishandeling. Met kindermishandeling staat Portugal ergens boven aan de lijst, zelfs internationale organisaties slaan alarm. Alleen de meest schrijnende gevallen halen de krant. Moeders zitten hier enorm in de knel. Als iemand dan er voor kiest om haar kind weg te geven aan een stel, lijkt me dat zo gek niet.
Altijd beter dan het vermoorden....