Citaat:Fietslampje aan jas is verboden
AMSTERDAM - Fietsers die de populaire losse fietslampjes aan een jas of een tas bevestigen riskeren een boete van 20 euro, omdat ze volgens het ministerie van Verkeer en Waterstaat voor verwarring zorgen in het verkeer.
Fietslampje aan jas is verboden
Ook de knipperfunctie van deze zogeheten led lichten is verboden. Jarenlang worstelden fietsers met het probleem dat er geen duurzame fietsverlichting bestaat. Uiteindelijk heeft heel Nederland het draagbare lampje ontdekt en is iedere fietser weer zichtbaar. Daar wil de overheid dus weer een eind aan maken, want WET is WET! En daarin staat dat het fietsverlichting aan de fiets vast hoort te zitten. Moet de wet dan niet worden aangepast?
[Bron]
Daarna volgde het bericht:
Citaat:Licht op jas fietser: strafbaar maar gedoogd
dinsdag 16 januari 2007 14:41
Het ministerie van Verkeer en Waterstaat vindt dat de ledlampjes op jassen en tassen van fietsers voor verwarring in het verkeer zorgen. Ook het knipperen van de lichtjes is uit den boze.
Knipperlichten op de jas dragen is strafbaar
Dat meldt De Telegraaf vandaag. Wie in de duisternis op de fiets springt, en denkt dat hij geen risico loopt omdat hij zijn ledlampjes aan zijn jas heeft bevestigd, heeft het mis.
Als de twee lampjes niet direct aan de fiets bevestigd zijn, kan de politie de fietser een bekeuring van twintig euro geven. Het voeren van knipperende lampjes kan de fietser ook duur komen te staan. Hiervoor kan de politie ook een boete van twintig euro geven.
Gedoogd
Ondanks de bedenkingen van het ministerie van Verkeer en Waterstaat, lijkt de politie vooralsnog niet bereid hier ook bekeuringen voor te geven. Het knipperende lampje op een jas of tas lijkt gedoogd te worden.
In Groningen, waar deze week intensief op het voeren van verlichting gecontroleerd wordt, schrijft de politie sporadisch een bekeuring uit voor een knipperend of onjuist bevestigd lampje. Meestal gebeurt dit wanneer het lampje niet goed zichtbaar is.
Silvia Sanders, persvoorlichter van het politiekorps Groningen, zegt dat de politie ‘niet lukraak’ boetes uitdeelt aan fietsers die een knipperend lampje voeren. ‘De meeste boetes gaan nog steeds naar fietsers die helemaal geen licht hebben’, aldus Sanders
Advies
‘Pas wanneer het lampje door bijvoorbeeld een tas slecht zichtbaar is, geven we een boete. De meeste fietsers krijgen geen boete, maar het advies om het lichtje tijdens het fietsen onafgebroken te laten schijnen.’
Op de jongerensite van het politiekorps Haaglanden is vanaf deze week een filmpje te zien waarin een jongen op een onverlichte fiets overlijdt nadat hij door een vrachtwagen is aangereden. De politie wil hiermee het belang van goede verlichting benadrukken.
Door Jouri Bakker
[Bron]
En het volgende bericht:
Citaat:Los fietslampje op jas mogelijk geoorloofd
DEN HAAG - De populaire losse fietslampjes op jassen en tassen worden mogelijk toegestaan. Het ministerie van Verkeer en Waterstaat beraadt zich naar eigen zeggen met politie en Openbaar Ministerie daarop.
Volgens de wet mag fietsverlichting afneembaar zijn. Maar als zulke lampjes in het donker worden gebruikt, dan moeten ze vastzitten aan de fiets. De reden is dat de verlichting op de juiste hoogte moet zitten zodat autobestuurders de fietsers goed kunnen zien.
Verlichting die aan kleding en dergelijke hangt, geldt op dit moment dus niet als fietsverlichting, aldus een woordvoerster van het ministerie dinsdag. „De politie voert echter een gedoogbeleid voor zulke lampjes.”
Formeel wordt nu bekeken of andere vormen van verlichting ook niet moeten worden toegestaan. Volgens het departement wordt het hierdoor wellicht toegestaan om moderne verlichting, zoals afneembare LED-verlichting te dragen.
[Bron]
Ik vond het heel positief toen ik hoorde dat in ieder geval de politie in Amsterdam niet zou bekeuren voor een led-lampje (knipperend of niet) op jas/tas/etc, want ik vind het toch wel heel belachelijk als ze dat zouden doen. Ze mogen al blij zijn dat dat fietser dan verlicht is! (als het niet goed zichtbaar is vind ik het een ander verhaal)
Ik ben me sinds ik auto rijd meer en meer bewust van je gedrag en zichtbaarheid als fietser en ben ook vaak genoeg fietsers tegen gekomen zonder licht, die ik maar op het laatste moment zag. Ik ben allang blij als een fietser verlichting draagt. Of hij nou zijn hele fiets verlicht heeft of een lampje op zijn jas, als ik hem maar kan zien ben ik tevreden.