'Nederlandse duiker op zee achtergelaten'

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Whiz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-07 14:41

door onze correspondent Pieter van der Sloot
MOSKOU - De Nederlandse duiker Michel van Assendelft en de drie andere sportduikers - twee Russen en een Egyptenaar - die op 6 januari vermoedelijk om het leven zijn gekomen in de Rode Zee, zijn waarschijnlijk door de kapitein van het schip dat hen naar het populaire Elfinstone-rif heeft gebracht op zee achtergelaten.

Dat schrijft de Russische internetkrant Gazeta, zich baserend op een interview met Pavel Joechvidin, een goede vriend van de 25-jarige Rus Vladislav Loekjantsjenko, de enige duiker die de tragedie overleefde.

Volgens Joechvidin waren de Russische duikers samen met de Nederlander Michel van Assendelft en een Egyptische instructeur van het hotel om zes uur ’s morgens naar het rif uitgevaren. „Hoewel de zee onrustig was, gaf de instructeur toestemming om af te dalen”, aldus de Rus. Toen de Nederlander, die graag een voorbij zwemmende haai wilde zien, problemen kreeg met zijn beademingsapparatuur werd hij te hulp geschoten door de Russische duiker Dmitri Kapitonov. Toen ze eenmaal boven kwamen, bleek de ankerboot evenwel verdwenen.

Volgens de Russische Confederatie Onderzeese Zaken (KPDR) die de situatie ter plekke goed zegt te kennen en met wie Gazeta sprak, is het evenwel onmogelijk dat de duikers van de boot zijn weggedreven, zoals de officiële Egyptische versie luidt. „Mogelijk dwong de beginnende storm de kapitein van het schip terug te varen naar de kust, waarbij hij zich niet langer zorgen maakte over het lot van de duikers.”

De duikers hebben vanaf 7 uur ’s morgens tot 6 uur in de avond in de richting van de kust gezwommen. Maar slechts een van hen, Vladislav Loekjantsjenko, wist de kust te bereiken.

De Egyptenaren wilden geen alarm slaan tot de volgende ochtend. Toen de kosten van de zoekactie naar de vermiste duikers te hoog opliepen, werd de reddingsoperatie gestaakt.

www.telegraaf.nl

Wat verschrikkelijk en het is niet de eerste keer dat zoiets voor is gekomen.

Laats nog een film gezien gebasseerd op de waarheid dat mensen ook achter gelaten werden tijdens een duikexpeditie. Waarschijnlijk opgevreten door de haaien nadat ze lange tijd in het water gelegen hebben.

En gisteren heb ik a drift gekeken ook gebasseerd op de waarheid. Over een stel vrienden dat op een boot een verjaardag viert vervolgens springen ze allemaal het water in en zijn ze vergeten de trap uit te klappen waardoor ze de boot niet meer inkunnen. Ook gebasseerd op waarheden.

Het schijnt ook zo te zijn dan de kustwacht zo'n 150 mensen tegenkomt die op openwater gaan zwemmen! Stom stom stom.

Ik denk dat er heel wat strengere regeltjes moeten komen op zee. In iedergeval in contact staan met de boot die boven op je ''behoort'' te wachten.

Marye78

Re: 'Nederlandse duiker op zee achtergelaten'

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 23:34

Vreselijk. Ik vind dit zo eng he, lijkt wel een horrorfilm....Maar ze waren dan wel heeel ver uit de kust zeg, als ze zo lang hebben gezwommen en alsnog de kust niet hebben gehaald.....echt sneu.

Citaat:
Laats nog een film gezien gebasseerd op de waarheid dat mensen ook achter gelaten werden tijdens een duikexpeditie. Waarschijnlijk opgevreten door de haaien nadat ze lange tijd in het water gelegen hebben.

die film heb ik ook gezien, met dat stel toch? ook zo'n triest verhaal....gaat je vriend eerst dood (door haaien ofzo toch) en dan drijf je daar met je dode vriend in de middle of knowhere.....bah. Ze heeft zichzelf toen aan de haaien opgeofferd dacht ik toch?

Happinez

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 23:39

Vreselijk, snap niet dat je zoiets kunt doen.
Zou aan me geweten gaan knagen als ik mensen zo achterliet !

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-07 13:19

Dat doe je zeker niet! En als je weet dat er een storm komt laat je niemand van het schip! Sterker dan ga je de zee niet op!
En gebeurd dit nou toch en moet je terug, schakel dan de kustwacht in of iets, die hebben speciale boten e.d.
Het is gewoon te triest voor woorden.

lundi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-07 15:20

Sinds vrijdag worden er een aantal duikers vermist waaronder een nederlander bij Elphinstone rif
hopelijk dat ze snel word gevonden.
zie artikel
http://www.nu.nl/news/936908/25/Nede...e_vermist.html

Nou lekker zeg,wij hebben een reis naar Sharm el Sheik geboekt,mijn zoontje van 15 is fanatiek duiker en wilde zo graag eens in Egypte duiken!
Hier krijg je wel even rillingen van als je dit nu leest!

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-07 15:24

Die film (open water) is gebaseerd op een waar gebeurd verhaal, maar hoe deze mensen om het leven zijn gekomen is een vrije invulling van de regisseur. Klopt wel dat er twee mensen toen zijn kwijtgeraakt met een duikexpeditie.

Nu zijn er inderdaad een aantal duikers vermist. Duiken is steeds populairder dus ik vrees dat dit soort dingen vaker voorkomt.

Whiz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-07 17:35

lundi schreef:
Sinds vrijdag worden er een aantal duikers vermist waaronder een nederlander bij Elphinstone rif
hopelijk dat ze snel word gevonden.
zie artikel
http://www.nu.nl/news/936908/25/Nede...e_vermist.html

Nou lekker zeg,wij hebben een reis naar Sharm el Sheik geboekt,mijn zoontje van 15 is fanatiek duiker en wilde zo graag eens in Egypte duiken!
Hier krijg je wel even rillingen van als je dit nu leest!

Ik geloof dat het over 1 en dezelfde man gaat!!

Prima

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-07 01:28

Ronduit schofterig dat ze de zoekactie nu al hebben gestaakt. Die mensen hadden nog kunnen leven. Raar dat nederland geen geld bood om verder te zoeken. Echt belachelijk. poedersuiker land, zal er nooit naar toe willen gaan; goedkope mensen en nare cultuur. Ook nog eens vaak goedkope flutuitrusting waarmee men daar duiken moet. En dat is ook zo in Turkije.

huisman

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-07 01:37

Ik zal de duikschool zeker niet als onschuldig willen noemen.
Er zijn meerdere ongelukken geweest in de afgelopen maanden daar met tenminste 7 doden sinds oktober.
De school staat bekend (ook via de eigen website) als een school die makkelijk met de regels omgaat.

Het weer was slecht, de heren en dame zijn achter een haai aangegaan en hebben zich ver van de boot af verplaatst, kompas niet in de gaten gehouden en men was niet echt ervaren.

Duiken kan heel veilig zijn, als je je maar aan de regels wil houden, ook al betekend dat dat je soms dingen moet laten die je graag zou willen.

Zelf ben ik fanatiek duiker maar ik let goed op de regels, bereidt iedere duik goed voor en blijf ruimm binnen de schema's.
Daarmee ga ik problemen uit de weg.

Prima

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-07 01:59

Ja idd, wat jij zegt, maar dan nog is het een risico.
1 maand geleden is een collega van mij om het leven gekomen door het duiken (in nederland). Hij had 20 jaar ervaring. Ik ben klaar met duiken.

huisman

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-07 12:41

En hoe is zijn ongeluk gebeurd?

Klijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-07 14:44

Jeetje.. je zou maar achtergelaten worden! In mei ga ik ook duiken in Egypte... hoop toch wel dat de boot mij niet vergeet!

Idd huisman, duiken kan heel veilig zijn als je je aan de regels houd.. maar dit zijn toch wel onverwachte situaties waar jij zelf als duiker niks aan kan doen..

Prima

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-07 18:58

huisman schreef:

Het leek erop dat zijn apparatuur niet goed werkte. Hij kreeg zuurstof onder water van een ander, echter, hij was ook aan het hyperventileren. Uiteindelijk hebben ze hem achter moeten laten, om "vlug" naar boven te gaan voor een andere uitrusting. OP weg terug konden ze hem niet meer vinden onder water. Uiteindelijk is hij 3 dagen later gevonden, op 500 meter afstand van waar hij isachtergelaten. 51 jaar geworden.

Whiz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-07 22:07

Prima schreef:
huisman schreef:

Het leek erop dat zijn apparatuur niet goed werkte. Hij kreeg zuurstof onder water van een ander, echter, hij was ook aan het hyperventileren. Uiteindelijk hebben ze hem achter moeten laten, om "vlug" naar boven te gaan voor een andere uitrusting. OP weg terug konden ze hem niet meer vinden onder water. Uiteindelijk is hij 3 dagen later gevonden, op 500 meter afstand van waar hij isachtergelaten. 51 jaar geworden.

Aaaah verschrikkelijk!!!!

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-07 12:58

Ik had het al gezien, verschrikkelijk Verdrietig

Overigens zijn er pas op Curacao ook 2 duikers omgekomen, ik was er toen ook en dat is dan nog eens extra akelig om te lezen (en te horen bij de duikscholen). Wsl trouwens (ook?) door onverantwoorde acties.

@prima
zeker verschrikkelijk, maar het is ook behoorlijk tegen de 'regels' van het duiken. Je neemt je maatje mee naar boven, tenzij dat je eigen leven in gevaar brengt. Ik kan niet inschatten of dat hier het geval is geweest, daarvoor heb ik te weinig info.

Bovendien adem je geen (pure) zuurstof onder water, maar gewoon lucht (onder druk).

Ben het helemaal met huisman eens. Wb duiken in Egypte (en elders in het buitenland), ik heb er een wereldtijd gehad, maar duik wel altijd met eigen spullen en bij een gerenommeerde school.

Prima

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-07 13:50

@lielle; naar ik heb begrepen hadden ze geen keus. Ik heb het hele verhaal aangehoord van een goeie vriend van die man. Hij is ook bij de begrafeins geweest. Het fijne weet ik er ook niet van. Maar wat eruit bleek was zoiets vergelijkbaar als iemand achter laten op de berg (wat voor klimmers ook de dood kan betekenen). Ze hadden zelf ook nog maar weinig zuurstof.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-07 14:07

dat lijkt me echt verschrikkelijk Verdrietig