Voor het eerst in dertig jaar zijn al in januari knoppen van perenbomen in de zuidelijke provincies uitgelopen.
Vorstperiode
Volgens Ad Slabbekoorn van de land- en tuinbouworganisatie ZLTO is rond de 15% van de knoppen al aan het uitlopen. Die zullen een eventuele vorstperiode niet overleven. Slabbekoorn heeft dit voor het laatst meegemaakt in januari 1976.
Eind april
Voor de oogst hoeft dat geen gevolgen te hebben, zegt hij. "Als fruitteler hoef je straks alleen minder uit te dunnen. Ik voorzie nog geen problemen." Bij andere fruitbomen heeft hij nog geen uitlopende knoppen gezien. De perenbomen staan normaal eind april in bloei.
bron: http://www.rtlnieuws.nl
Ik heb nog nooit zo'n bizar jaar meegemaakt: een sníkhete juli, een zeiknat augustus, een bijzonder warm najaar, een niet-winters december en nu, in januari, bomen al in de knop en bloemen half in bloei

Ook hier zie ik de bloesem al in de bomen en steken krokusjes hier en daar hun kopjes boven de grond.
Puur toeval, of echt een teken dat het steeds warmer wordt op aarde en dat we aan de vooravond van grote klimaatveranderingen staan?
Persoonlijk denk ik dat het alleen nog maar vaker zo zal gaan komende jaren. Ik moet een jaar of 8 geweest zijn toen ik voor het laatst op natuurijs, dus gewoon de sloot, geschaatst heb. Dat is 10 jaar geleden, en ik denk dat als ik over 10 jaar kinderen heb, natuurijs een bijzonder verschijnsel is

Ik vind 't jammer; ik houd van de seizoenen: warme zomers, échte herfst, koude winters met sneeuw en vrieskou en daarna het voorjaar weer