Uitgegeven: 9 januari 2007 09:25
Laatst gewijzigd: 9 januari 2007 11:17
AMSTERDAM - De politie heeft dinsdag een 36-jarige man aangehouden op verdenking van betrokkenheid bij de ontvoering en moord op Nicky Verstappen. Dat heeft de politie bekend gemaakt.
De man is vermoedelijk de schrijver van een aantal brieven die het afgelopen jaar zijn gevonden rond het monument op de Brunssumerheide ter nagedachtenis van de jongen uit Heibloem.
Dinsdagochtend wordt de woning van de verdachte in Landgraaf doorzocht. Het OM denkt te kunnen aantonen dat hij de schrijver is, verklaarde persofficier Wim Smits dinsdagochtend op een persconferentie.
Verdachte
De verdachte is een alleenstaande man. Uit zijn laatste brief zou blijken dat hij meer weet over de wijze waarop Nicky Verstappen om het leven is gekomen.
Justitie beschuldigt de 36-jarige man van moord, dan wel doodslag en ontvoering met de dood tot gevolg. De man is geen bekende van de politie en hij heeft geen relatie met het zomerkamp waar Nicky Verstappen voor het laatst was. Ook heeft de verdachte geen relatie met het slachtoffer. Het is volgens Smits te vroeg om te spreken van een doorbraak.
De 11-jarige Nicky Verstappen verdween in de vroege ochtend van 10 augustus 1998 uit een tent van het Jeugdwerk Heibloem op een vakantiekamp op de Brunssumerheide. Diezelfde avond werd hij dood gevonden op zo'n 1200 meter van het kamp aan de rand van een dennenbosje.
Brief
In april vorig jaar werd bij het herdenkingsmonument van Nicky in Heibloem tot tweemaal toe een handgeschreven brief aangetroffen. Ze kwamen van dezelfde schrijver, die suggereerde dat hij Verstappen misbruikt en vermoord heeft.
De inhoud van de tweede brief is gelijk aan de brief die eerder werd gevonden, maar is met drie regels aangevuld. In de betreffende brieven staan onder meer zinnen als 'Doordat de politie heeft gefaald, heb ik het gehaald' en 'Het is geen haat. Dit rechtvaardigt deze daad'.
Verder staat in de brieven 'Het gaf me plezier, ze maakte van mij een dier' en 'De dienstplicht trainde mij. Daarom ben ik nu vrij'.
De dader van de moord is tot nu toe niet opgepakt, hoewel de politie de afgelopen jaren vijf verdachten in het vizier heeft gehad.
bron: www.nu.nl
Jeetje, dat zou wel heel goed zijn, dat die vent misschien na al die jaren toch nog wordt gepakt.
Die brieven zijn toch ook te ziek voor woorden