'Alcohol helpt hartaanval voorkomen'

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

develwife

'Alcohol helpt hartaanval voorkomen'

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-07 15:41

Bron: www.nu.nl

AMSTERDAM - Het drinken van één of twee glazen alcohol per dag biedt mannen met een verhoogde bloeddruk mogelijk bescherming tegen een hartaanval. Dat blijkt uit een nieuwe, langlopende studie van onder meer TNO en de Wageningen Universiteit.

Voor het eerst is onderzocht of er een verband bestaat tussen matige alcoholconsumptie en zogenoemde niet-fatale myocard-infarcten of hartaanvallen. Het aantal hartaanvallen en sterfgevallen door hartaandoeningen bij zowel mannen met hoge bloeddruk die één of twee glazen per dag dronken als bij de geheelonthouders was gelijk, stelden de onderzoekers vast
Sterfte

Eerdere studies hebben aangetoond dat matige consumptie van alcohol het risico op hart- en vaatziekten en de totale sterfte zou kunnen verlagen. Wie meer dan twee glazen per dag drinkt, heeft echter meer kans op een hoge bloeddruk.

"De richtlijnen zijn niet eenduidig over de vraag of bij verhoogde bloeddruk alcohol mag worden gebruikt", zegt onderzoeksleider Joline Beulens. "Dit onderzoek laat zien dat mensen met hoge bloeddruk die matig drinken misschien hun drinkgewoonten niet hoeven aan te passen."

Formulier

De onderzoekers hebben gegevens geanalyseerd van 11.982 mannen met hoge bloeddruk. Sinds 1986 hebben de deelnemers elke vier jaar een enquêteformulier ingevuld en opgegeven hoe vaak ze bier, rode wijn, witte wijn en sterke drank nuttigden.

Ben benieuwd of het echt werkt?
Dan zijn er al stukken minder die aan een hartaanval sterven.

Groetjes

Guess001

Re: 'Alcohol helpt hartaanval voorkomen'

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-07 15:44

Dat alcohol (mits met mate gebruikt!) ook positieve effecten kan hebben (hart & vaatziekten) was al wel langer bekend. Mijn moeder heeft een CVA gehad en haar neuroloog heeft haar ook aangeraden elke dag één of twee glazen rode wijn te drinken. Rode wijn schijnt nog het beste te werken.
Laatst bijgewerkt door Guess001 op 03-01-07 15:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-07 15:46

Mooi zo Bloos
Komt goed uit, dat het goed voor je doorbloeding is wisten we natuurlijk al....

Leliev

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-07 16:17

ach, mijn lichaam is goed doorbloed denk ik zo.

genoeg gezopen dus Tong uitsteken

RelarDevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-07 22:10

Hmm, ik voel me niet altijd veel beter na aantal glazen alcohol Tong uitsteken

pascale

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-07 22:13

haha, oke zuipen dan maar he!wat dan wel zo is dat je, je de volgende dag minder voelt groetjes mij

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-07 22:17

Bealy schreef:
Dat alcohol (mits met mate gebruikt!) ook positieve effecten kan hebben (hart & vaatziekten) was al wel langer bekend. Rode wijn schijnt nog het beste te werken.

veel artsen (en dieetisten) raden aan 1 glas rode wijn per dag te drinken. het stimuleert doorbloeding, verdunt het bloed iets waardoor minder druk op vaten ontstaat en geeft een positief gevoel bij de drinker.

Astorga

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-07 22:18

Door mijn werk in het ziekenhuis heb ik voornamelijk de negatieve kanten van alcoholgebruik leren kennen; levercirrose, Korsakov (soort dementie) en natuurlijk de uitslapers wegens een alcoholvergiftiging.

Ik hoop dus niet dat dit artikel mensen er toe aanzet om er eentje extra in te schenken.
(hoewel matig alcoholgebruik weinig kwaad kan)