'VN-personeel misbruikt kinderen in Sudan'

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

'VN-personeel misbruikt kinderen in Sudan'

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-07 12:12

LONDEN - Leden van de vredesmacht van de Verenigde Naties en VN-personeel in Sudan (UNMIS) hebben kinderen onder de twaalf jaar misbruikt en verkracht. Dat schrijft de Daily Telegraph woensdag.

Volgens het blad begon het seksueel misbruik van de kinderen twee jaar geleden toen de UNMIS in Zuid-Sudan arriveerde om te helpen met de wederopbouw na 23 jaar burgeroorlog, aldus de krant.

Het blad baseert zich op een intern rapport dat al in 2005 is opgesteld door Unicef. De VN hebben het rapport nooit openbaar gemaakt en wilden dinsdag niet reageren op het bericht.

Misbruik

In Zuid-Sudan zijn sinds januari 2005 ruim 10.000 personeelsleden van de VN uit zeventig landen werkzaam. Volgens de krant kwamen binnen enkele maanden al de eerste berichten binnen over seksueel misbruik van kinderen.

Verloren generatie

De krant heeft verklaringen van meer dan twintig slachtoffertjes verzameld. De kinderen behoren tot de zogenoemde "verloren generatie" die gedurende de oorlog van hun ouders gescheiden zijn geraakt en op straat slapen in Juba, de regionale hoofdstad.

Ze worden door VN-personeel opgepikt in hun auto's en gedwongen om seks met hen te hebben. Op deze wijze zouden honderden zijn misbruikt.

Volgens The Daily Telegraph is ook de regering van Sudan op de hoogte van deze praktijken en zou zij zelfs een video hebben waarop te zien is dat drie VN-medewerkers uit Bangladesh seks hebben met drie kleine meisjes.

De kwestie is uiterst pijnlijk voor de VN. De nieuwe secretaris-generaal, Ban Ki-moon, zei juist dinsdag op zijn eerste werkdag dat hij ook een vredesmacht naar de westelijke Sudanese regio Darfur wil sturen. Hier zijn honderdduizenden mensen omgekomen door de al drie jaar durende burgeroorlog waardoor miljoenen op de vlucht zijn geslagen.

De Sudanese regering weigert vooralsnog een VN-vredesmacht toe te laten in Darfur.

NU.nl homepage
(c) ANP

Hier draait je maag toch van om? Vreselijk, ik heb er echt geen woorden voor. Laat ze die gore misbruikers maar aan de strop hangen, voor dit soort lui, kindermisbruikers ben ik echt voor de doodstraf!

jeanie

Re: 'VN-personeel misbruikt kinderen in Sudan'

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-07 12:17

Het verbaasd me helemaal niet dat dit gebeurt.Mannen veranderen in beesten in oorlogssituatie en alles draait om macht Misselijk .Groepsdruk is er ook zo eentje.het lijkt wel alsof alle normen vervagen in oorlog en alles is toegstaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-07 15:58

Niet alleen in oorlog. Lees de topics over de executie van Saddam maar na. De meesten hadden hem het liefst doodgemarteld, en dan zitten we hier niet eens in een oorlogssituatie!

_Spooky_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-07 16:01

faye schreef:
Niet alleen in oorlog. Lees de topics over de executie van Saddam maar na. De meesten hadden hem het liefst doodgemarteld, en dan zitten we hier niet eens in een oorlogssituatie!

excuse me? geen oorlogssituatie? Saddam?
Ben jij wel wakker geweest de afgelopen jaren of niet?

Die man verdiende marteling.... dat heeft ie zelf ook jarenlang gedaan...

Weer even ontopic: Verschrikkelijk... inderdaad, het worden net beesten....
Je kunt je toch niet voorstellen dat mensen tot zoiets in staat zijn, en toch is het zo... helaas...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-07 16:02

Euhm, door....

De mensen hier in Nederland zitten zover ik weet niet een oorlogssituatie Clown

jeanie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-07 16:02

Klopt wat je zegt maar op i-net schijn je alles te mogen roepen en lijkt het alsof er geen normbesef is.Ik reageer ook niet in dat topic...een beetje gewetensarme mensen en gelijk gaan gillen dat het een mening is ja zo lust ik er ook nog wel een paar Knipoog

_Spooky_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-07 16:05

faye schreef:
Euhm, door....

De mensen hier in Nederland zitten zover ik weet niet een oorlogssituatie Clown

Is ook zo, maar het is toch appels met peren vergelijken... je hebt jarenlang deze man hele nare dingen zien doen... alleen maar slachtingen langs zien komen....

Editje... om weer even on topic te komen... Knipoog

Ik vind dat dit soort dingen schokkend vaak gebeurt, het lijkt wel of sommige militairen in een oorlogssituatie het gevoel krijgen alsof ze overal boven staan.... zich zelf niet aan regels hoeven houden...
Laatst bijgewerkt door _Spooky_ op 03-01-07 16:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-07 16:06

Vreselijk, die arme kinmderen hebben het al zo moeilijk en dan ook nog zoiets als dit mee moeten maken. Ik hoop dat de daders gepakt worden en keihard gestraft!

Juulja

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-07 00:23

Citaat:
Volgens het blad begon het seksueel misbruik van de kinderen twee jaar geleden toen de UNMIS in Zuid-Sudan arriveerde om te helpen met de wederopbouw na 23 jaar burgeroorlog, aldus de krant.

En meteen maar even de bevolking vergroten??
zieke lui