Discotheek Maassilo Rotterdam twee weken dicht na dodelijke schietpartij Door een schietpartij bij een discotheek aan de Maashaven in Rotterdam zijn zaterdagochtend vroeg een dode en een zwaargewonde gevallen. Het gaat om twee mannen. Dit meldde een woordvoerster van de politie.
Toen de uitgaansgelegenheid sloot, ontstond buiten een vechtpartij en vielen schoten. De zwaargewonde is naar het ziekenhuis gebracht. Op het moment van de schietpartij was het buiten druk.
De politie kon nog niets zeggen over de identiteit van de slachtoffers of de aanleiding van de onenigheid. Er zijn geen aanhoudingen verricht. Een speciaal rechercheteam onderzoekt de precieze toedracht van het "ernstige" incident.
De gemeente en directie hebben besloten dat discotheek Maassilo twee weken dicht gaat. De club is onderdeel van Now & Wow, een van de bekendste danceclubs van Nederland.
Volgens gemeente en directie is de openbare orde in de omgeving van de horeca-inrichting "in zeer ernstige mate aangetast". Om verdere aantasting te voorkomen is besloten de zaak te sluiten. De sluiting is zaterdag direct ingegaan en duurt tot en met zaterdag 13 januari. Na deze twee weken wordt bekeken of er aanleiding is voor verdere maatregelen.
"Met de directie is afgesproken dat zij al het mogelijke in het werk zal stellen om de bezoekers van de Now & Wow te informeren over het feit dat het voor zondag geplande feest niet doorgaat", aldus de gemeente.
Bron foto Mediatv.nl / Rémon Duivestein
Naar aanleiding van een schietpartij met dodelijke afloop na het dansevenement ‘The 2006 PP2G Awards’ van Partypeeps2000.com dat plaatsvond op vrijdag 29 december in evenementenlocatie Maassilo heeft de burgemeester van Rotterdam besloten dat de locatie Maassilo voor twee weken de deur moet sluiten. Dat betekent helaas voor het Oud & Nieuw-feest ‘Let’s start 2007’ en de betrokken partijen Now & Wow, Treetz en Electronation dat het evenement niet plaats kan vinden op zondag 31 december. Alle mogelijke oplossingen om het feest toch doorgang te laten vinden zijn de afgelopen uren de revue gepasseerd en een beperkt aantal opties met een verminderde kans van slagen wordt op dit moment nog open gelaten. De organisaties vinden het op dit moment nog te vroeg om zich neer te leggen bij de genomen beslissing. Morgenmiddag om 12 uur zal definitief de knoop worden doorgehakt. (...) Bron www.treetz.nl
Het conflict schijnt tussen een deurwaarder (reeds in het ziekenhuis) en een bezoeker van het feest te zijn geweest. Nu zijn mijn vragen; hebben jullie soortgelijke zaken meegemaakt? In het uitgaanscircuit, op straat, in de supermarkt...
Naast het feit dat ik vier kaartjes voor het oudejaarsfeest op deze locatie in mijn bezit heb (Er zouden 4500 mensen naar dit feest gaan...) is dit natuurlijk te gek voor woorden... Mijn persoonlijke aanpak zou een no-risk beleid zijn, alles door de metaaldetector (hoe is dat pistool tussen die mensen terechtgekomen??). Tevens vind ik dit een bevestiging van het feit dat pistolen nooit en te nimmer legaal mogen worden rondgedragen zoals in bijvoorbeeld Amerika mogelijk is met het juiste diploma/certificaat.
Ik zou het schandálig vinden als ze het feest door laten gaan! Kan me niet voorstellen dat je daar lekker feest kan gaan staan vieren met dit in je achterhoofd. En buiten dat lijkt me dat dit eerst tot op de bodem uitgezocht moet worden voordat de tent weer open kan.
Ik kon vanavond alle gedachten richting "mijn god ik heb daar gewoon nietsvermoedend rondgelopen" ook echt niet verdringen.
Anderzijds liggen er in A'dam ook gewoon tegels als herdenking van mensen die daar tragisch om het leven zijn gekomen.
Ik dacht ook dat de tent voor onderzoek een tijd gesloten moet blijven.
Maar toch, het idee dat ik daar nietsvermoedend heb rondgehobbelt en dan zojuist de tweede schietpartij (vorig jaar is er ook een pistool getrokken) heeft plaatsgevonden baart me wel zorgen... ik ben niet van de massahysterie of polarisatie maar dit komt wel aardig dichtbij... Ik ben me er van bewust dat het Rotterdamse havengebied niet het veiligste en gezelligste deel is van Rotterdam. Maar dit soort geweld...
Dit geweld gaat idd te ver en het is freaky als je nadenkt dat je daar eerder zorgeloos hebt rondgehobbeld, moet je ook niet teveel over nadenken.
Maar ik kan me ook voorstellen dat er mensen uit vrije wil niet naar dat feest gaan, stel dat ze het wel door laten gaan. En ik hoop voor die mensen dat ze dan wel het geld gerestitueerd krijgen, zou wel zo netjes zijn.
Wij zouden morgen ook naar Rotterdam gaan, maar houden het dichter in de buurt. Ik ben totaal niet bekend in Rotterdam en weet ook helemaal niet of we daar in de buurt zouden komen, maar het idee, brrrr!
Rotterdam is echt top, cutting edge en geweldig wat betreft uitgaan. Het staat voor mij nog boven A'dam wat betreft vernieuwing. Bovendien isde sfeer is altijd goed in de Maassilo, heel vriendelijk en gemoedelijk. Je moet in R'dam wel even goed kijken waar je heengaat (Hollywood is een afrader) maar als je het eenmaal hebt gevonden...
Maargoed ik ga ook maar eens op zoek naar iets anders...
Ja, dat kan sowieso vanaf 2 januari. Maar morgen om 12u is er uitsluitsel van de Now & Wow of het feest defenitief niet doorgaat (er zijn geluiden over een evt. vervangende lokatie.. de Van Nelle fabriek of iets dergelijks..) Het gaat mij gewoon echt om de line-up van DJ's, fenomenaal.
Dat er een of andere zielige idioot het nodig vind om uberhaupt al een wapen mee uit te nemen...
Na lang wikken en wegen, tevens onheilspellende ideeen uit te wisselen over de voorbode van het jaar 2007 (gelukkig een nuchter moment later het doemdenken/bijgeloof snel de kop ingedrukt) hebben we besloten om na twee flessen champagne de taxi te pakken en ons vol te laten lopen in de gay palace, de enige discotheek die nog niet uitverkocht was. Ik vond het een prettige ervaring, mooie verzorgde mannen (die geen interesse toonden, wat dan wel weer frustreerde) en de DJ's waren okay. Doch, volgend weekend gaan we het inhalen met Hufters in Off-Corso
Hoe het nou verder gaat met Now&Wow is tot op heden onduidelijk, maar ze blijven in ieder geval nog anderhalve week dicht. Er wordt gesproken van aantasting van de openbare orde in ernstige mate, en tevens zijn er geluiden dat Now&Wow sowieso zou stoppen.
Die andere schietpartij had helemaal niks met feestgangers te maken dat was toevallig bij de maassilo. De controle is daar metaaldetector en je wordt gefouilleerd.