Indonesisch eiland Sumatra herbeleeft horror van tsunami

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

PintoNatal

Indonesisch eiland Sumatra herbeleeft horror van tsunami

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-06 21:51

Twee jaar nadat een tsunami de westelijke provincie Atjeh verwoestte, is het Indonesische eiland Sumatra opnieuw getroffen door een dramatische natuurramp. Overstromingen op het eiland hebben de voorbije dagen aan minstens zeventig mensen het leven gekost, maar de dodentol ligt allicht veel hoger.

Zwaarst getroffen
Opnieuw is Atjeh het zwaarst getroffen door de hevige regenbuien die het eiland de voorbije week teisterden. Tientallen dorpen staan meer dan twee meter onder water of zijn als gevolg van aardverschuivingen overspoeld door modder.

De televisiezenders tonen beelden van honderden mensen die op het dak van hun woning op redding wachten. Volgens meteorologen kan de regenval nog dagen aanhouden.

Chaos
De chaotische situatie in de regio maakt het vooralsnog onmogelijk een precieze balans op te maken, maar gouverneur Mustafa Abubakar deelde maandag op een persconferentie mee dat er in Atjeh minstens 42 mensen om het leven zijn gekomen. Allicht zal dat aantal nog dramatisch stijgen.

Het dorp Limo Wukur bijvoorbeeld is volledig van de aardbodem verdwenen en volgens een woordvoerder van de provinciale regering ontbreekt elk spoor van de 300 inwoners. "Ze zijn waarschijnlijk dood", zo verklaarde de zegsman op de website van de krant Kompas.

Opvangcentra
De gouverneur van Atjeh meldde voorts dat er bijna 200.000 mensen zijn ondergebracht in opvangcentra. Meer dan vijfhonderd dorpen staan onder water, meer dan 2.000 huizen zijn ingestort en de voorlopige balans maakt ook gewag van veertien weggespoelde bruggen. Ditmaal teisterde het natuurgeweld vooral het noordoosten van Atjeh. De tsunami van eind 2004 hield vooral lelijk huis op de westkust van de regio.

Sumatra
De aangrenzende provincie Noord-Sumatra ontsnapte evenmin aan het wassende water. Minstens 21 inwoners kwamen om bij aardverschuivingen, negen anderen verdronken en twaalf mensen worden vermist. Zeker 17.000 mensen moesten hun huis ontvluchten. Ook in de provincie Riau traden rivieren buiten hun oevers en overspoelden duizenden huizen.

Hulpmiddelen
De centrale regering in de hoofdstad Jakarta heeft inmiddels twee transportvliegtuigen met voedingsmiddelen, veldkeukens, dekens en gummiboten naar het eiland gestuurd, maar net als eind 2004 hebben de hulpdiensten de grootste moeite om de getroffen gebieden te bereiken. De meeste wegen zijn onbruikbaar en de reddingsacties moeten grotendeels met helikopters worden uitgevoerd. (dpa/afp)

Vreselijk toch voor die mensen Verdrietig
Nu gewoon weer...
Hebben misschien net iets kunnen opbouwen, en dan weer..

bron: http://www.hln.be/hlns/cache/det/art_334805.html?wt.bron=homeArt1

Anoniem

Re: Indonesisch eiland Sumatra herbeleeft horror van tsunami

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-06 21:52

Bahh alweer !!
Wat lijkt me dat vreselijk heb je net weer je leven op orde gebeurt het nog een keer

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-06 04:56

Dit is echt vreselijk

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-06 05:11

Vreselijk... Ik zei vanavond nog tegen m'n moeder dat het zo freaky is dat ik er een paar maanden terug zo dichtbij was...

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-06 05:17

Aan natuurrampen kun je helaas niks doen

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-06 05:20

Nee dat is zo, maar ik had nog nooit gezien hoe mensen aan die kant van de aardkloot leven en het is heel anders dan hier. Als je kijkt naar die huisjes... Dan vind ik het niet gek dat de hele boel weggespoeld wordt, maar er is geen geld voor betere, sterkere huizen.

En als je dan hoort dat de helft van het geld dat is binnengehaald na de Tsunami-ramp niet eens daar is aangekomen, tja...

Oamaru

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-06 17:08

pffff.. dit is gewoon te erg voor woorden.

Maar goed, wat Quellian zegt, de helft van het geld dat we gegeven hebben is nog steeds niet gebruikt. En als je ziet hoe zo'n zooi het daar is. Is het niet gek dat er zoveel doden weer zijn gevallen.

Elsemieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-06 23:21

Juist op zo'n moment realliseer ik me hoe goed ik het heb. Hoe gelukkig ik moet zijn met mijn leven, mijn plaats en mijn familie. Hoe bevoorrecht ik ben dat ik juist met dat leven op die plaats met die familie woon.. En juist dan bedenk ik me dat ik te vaak 'ongelukkig' ben; omdat iets niet gaat zoals het in mijn ogen zou moeten gaan. Over hoe boos ik kan worden als ik mijn zin niet krijg; over hoe infantiel ik me dan gedraag.

Vreselijk voor die mensen, echt érg. Ach gut Eerst die tsunamie, nu dit. Rampzalig..