Lichamelijk contact steeds normaler?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Lenneke_

Lichamelijk contact steeds normaler?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-06 17:57

Ik vind het vervelend als vreemde mensen aan mij zitten. Bij mensen die ik ken heb ik er natuurlijk geen problemen mee.
Maar het valt me op dat mensen steeds eerder lichamelijk contact gebruiken (misbruiken?)
Wat voorbeeldjes.
Laatst liep ik met m'n fiets op een voetpad in het bos waar ik eigelijk niet mag komen met de fiets. Kon even niet anders omdat de weg was afgesloten. Dus ik ging al netjes lopen en niet fietsen. Komt er een voetganger naar me toe, pakt me vast en zegt dat ik hier niet mag komen met de fiets.

Een paar weken terug vroeg een leraar iets aan mij. We waren in een lokaal aan het werk zonder leraar en hij vond dat dat niet kon. Dus ik zeg dat we toestemming hadden van een andere leraar. Begint hij met m'n vinger in m'n schouder te prikken omdat ik moest zeggen welke leraar ons toestemming had gegeven.

Op het station is het steeds heel druk en iedereen wil natuurlijk de train in. Mensen gaan dan gewoon tegen je aan staan terwijl je nog niet door kan lopen.

Laatst fietste ik naar huis, beetje midden op het fietspad, half in gedachte. Voel ik opeens een hand op m'n schouder. Iemand die geen bel had wilde erlangs, maar ik had hem niet gezien/gehoord, dus ik kon ook niet aan de kant gaan.

Prima als iemand commentaar op me heeft, maar blijf alsjeblieft van me af. Bij mensen die ik ken heb ik er geen enkel probleem mee, maar vreemde moeten niet zomaar aan me zitten.

Valt meer mensen dit op of ligt het aan mij?

Dewii

Re: Lichamelijk contact steeds normaler?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-06 17:58

Je hebt wel gelijk. Ik liep door de kantine, legt ineenkeer iemand zn hand op mij nschouder, een onbekende :S

Cath

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-06 17:59

Ja met name docenten doen dat bij ons op school Scheve mond

RosaNur

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-06 18:02

Ik ken het, valt mij ook op de laatste tijd , prettig is anders.. Scheve mond

MaraYvette

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-06 18:03

ik zou dat ook erg vervelend vinden en irritant....

tot nu toe nee heb ik t nog niet echt meegemaakt ... tenminste niet dat er direct opkomt Lachen

maar idd ze moeten van je afblijven.....

Mloesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-06 18:51

Ik ken het ook wel.. Voel me er erg ongemakkelijk bij..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-06 19:15

Ik vind persoonlijk dit soort aanrakingen heel normaal en zie er geen enkel kwaad in. Dringen op een druk station is lastig te voorkomen, je houdt er altijd wel bij die gewoon duwen duwen duwen. De hand op jouw schouder van de fietser was waarschijnlijk gewoon bedoeld om je te waarschuwen of omdat je hem niet gehoord had, om ongelukken te voorkomen.. ik vind het zelf juist heel verstandig van die man / vrouw om dit te doen, voor hetzelfde geldt haalt diegene jou straks in en laat je daarmee schrikken waardoor jullie samen opvallen. Wie weet had diegene dan bovenop je gelegen en dat lijkt me nog veel minder comfortabel Haha! Nagelbijten / Gniffelen
De voetganger wilde misschien zo gewoon even je aandacht vragen, net als je leraar die even extra je aandacht wilde oid.

Zelf ben ik deze kleine aanrakingen gewoon, het is mij ook niet opgevallen dat het meer zou zijn geworden oid.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-06 20:18

Ik vind het gewoon erg onprettig.
Mensen kunnen toch ook wel gewoon iets zeggen/vragen

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-06 20:20

Ik vind het eerlijk gezegd ook niet prettig, je kunt ook wat zeggen ipv aanraken.
Heb liever niet dat iemand zomaar in mijn persoonlijke ruimte komt.
Het is niet kwaad bedoeld, maar het is gewoon niet prettig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-06 20:22

Ik hou er ook niet van en ik vind het helemaal verschrikkelijk als mensen aan mijn kinderen zitten, even oever het wangetje aaien omdat ze zo schattig zijn, takken af ja! Boos!

_JL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-06 20:23

ik vind het helemaal niet prettig, zo'n dingen,
ik erger me er de laatste tijd ook steeds vaker aan...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-06 20:33

Lenneke_ schreef:
Ik vind het gewoon erg onprettig.
Mensen kunnen toch ook wel gewoon iets zeggen/vragen

Dat van die fietser vind ik nogmaals heel verstandig dat hij je even aanraakte.

Verder, voor veel mensen (zoals voor mij, dus) zijn dit soort aanrakingen gewoon net zo normaal als zeggen en vragen en die mensen denken er dus niet bij na dat het jou dus anders over kan komen omdat jij het niet gewoon bent. Als je weet dat die mensen er geen bedoelingen bij hebben kan je ook je schouders ophalen en denken 'och, diegene kende mij niet en mensen die mij wel kennen en dit van mij weten houden er gelukkig wel gewoon rekening mee'.

Flying_Angel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-06 20:34

Ach ik ben eens van de fiets gegooid ( lag bijna omver ).. Omdat ik er volgens die man niet mocht fietsen... Scheve mond

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-06 20:48

Die fietser had toch ook kunnen roepen dat hij erlangs wilde.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-06 20:54

Lieke schreef:
Die fietser had toch ook kunnen roepen dat hij erlangs wilde.

De TS geeft al aan dat ze half in gedachte was, dus misschien heeft de fietser dat wel gedaan maar hoorde ze hem niet? Knipoog

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-06 20:56

Hij had zeker niet geroepen.
Maar buiten dat, blijf van me af. Die fietser was niet het enige voorbeeld

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-06 20:57

Lenneke_ schreef:
Hij had zeker niet geroepen.

Hoe weet je dat nou, dat kan je toch niet zeggen als je het misschien niet gehoord hebt? Beetje raar dat jij dit, terwijl je half in gedachte op de fiets zat, zeker weet dat de fietser jou niet geroepen heeft Clown

En, buiten dat.. als jij liever hebt dat iemand je voor je sokken rijdt vind ik dat gewoon dom, sorry.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-06 20:58

Dan roept hij nog maar een keer

Leo3hoekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-06 20:59

Ik denk niet dat deze aanrakingen meer zijn geworden, maar ik denk dat het steeds raarder gevonden wordt als een vreemde je aanraakt. Ik heb er zelf totaal geen problemen mee en ik weet dat ik het zelf doe. Ik zit op de pabo en ik doe ook af en toe een hand op de schouder van een kind uit mijn stage klas dit geeft volgens mij steun en vertrouwen.
Ook als ik iemand iets wil vragen in een drukke omgeving (concert ofzo) dan zal ik iemand wel moeten aantikken.
Ik denk dat mensen tegenwoordig meteen denken dat iemand iets van je wil als hij of zij je aanraakt. Terwijl dit heel vaak niet eens zo is...

Ik vind het van die fietser erg vriendelijk dat hij je op een rustige manier benaderde, als hij had geroepen was jij misschien geschrokken aangezien je in gedachten was of hij was agressief over gekomen en dat is ook niet goed...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-06 21:01

Lenneke_ schreef:
Dan roept hij nog maar een keer

Lekker onzinnige reactie van jouw kant, zeg Clown

Misschien heeft hij wel 1x geroepen en is voor hem iets zeggen net zo normaal als even een hand op iemands schouder leggen.
Misschien heeft hij wel 2x geroepen maar hoorde je het nog steeds niet.
Misschien ging hij er na 1 of meer keer geroepen te hebben er wel van uit dat je misschien gewoon een mp3speler op had staan, wat je van achter niet ziet en wat tegenwoordig helemaal niet zo vreemd meer is.
Mischien ging hij er na 1 of meer keer geroepen te hebben er wel van uit dat je misschien slechthorend was, of misschien totaal in gedachten verzonken (en dan is het al helemaal gevaarlijk om iemand in te halen).

Weet jij veel. Die man had er heus geen bedoelingen mee en dat jij je er niet prettig bij voelt kan ik begrijpen, maar dat je meteen vind dat hij maar van je af had moeten blijven en je niet voor kan stellen dat iemand niet 5x achter elkaar roept.. dat niet.
(En voordat je er zelf mee aan komt.. natuurlijk zat die man in eerste instantie al fout omdat hij kennelijk geen bel had.)

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-06 21:04

Maar waarom moet een leraar in je schouder prikken als je niet snel genoeg antwoord geeft?

Oamaru

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-06 21:06

Ik ben blij dat ik op de school zit waarop ik zit.
Leraren zitten nooit aan ons, gelukkig..

Mensen worden er wel steeds makkelijker in,
ook in de stad bijvoorbeeld. Als je aan de kant moet
even een arm op je heup ofzo. Daar kan ik verrekte
slecht tegen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-06 21:07

Lenneke_ schreef:
Maar waarom moet een leraar in je schouder prikken als je niet snel genoeg antwoord geeft?

Waarom ga je nu ineens snel op een ander geval over Verward

Ik heb al gezegd, misschien omdat hij gewoon net even wat extra aandacht wilde en zelf geen kwaad zag in de aanraking. Als jij dat wel zag had je dat tegen die man moeten zeggen en als hij fatsoen heeft zou hij daar voortaan rekening mee houden.
Ik zie verder ook niet echt het nut in van deze aanraking dan, maar ook absoluut geen kwaad.. ik geloof dat ik het vaak moet zeggen voor het duidelijk wordt, maar voor sommige mensen is een prikje in de schouder oid om even extra aandacht te vragen, iets extra duidelijk te maken oid echt niet vreemder of niet anders bedoeld dan iets bijv. harder zeggen om extra aandacht te vragen.

Leo3hoekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-06 21:09

Ik denk dat als je dat vervelend vind je dat gewoon moet aangeven en dan niet meteen aanvallend ofzo, maar gewoon, zoiets als, dat doet pijn of ik heb liever niet dat u dat doet.
dan weet die leraar ook dat jij dat liever niet wil, want die man heeft er waarschijnlijk geen idee van dat jij dat écht niet fijn vind.
maar bedenk wel dat niet iedereen die je aanraakt iets van je wilt ofzo...

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-06 21:10

WildWings: mijn vraag was of meer mensen dit opvalt. Niet of die fietser wel of niet geroepen heeft