Heroïne is een medicijn

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ketaki

Heroïne is een medicijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-06 13:54

Citaat:
Heroïne is een medicijn
22 december 2006, 12:37

UTRECHT (ANP) - Heroïne is formeel een medicijn in Nederland. Het College ter Beoordeling van Geneesmiddelen (CBG) heeft een heroïne bevattend geneesmiddel goedgekeurd voor de behandeling van slecht functionerende patiënten met een langdurige heroïneverslaving.

Deze patiënten kunnen niet met andere therapieën worden geholpen. Het middel mag alleen voorgeschreven worden in speciaal door het ministerie van Volksgezondheid goedgekeurde klinieken.

Dat heeft professor Jan van Ree vrijdag bekend gemaakt. Van Ree is voorzitter van de commissie CCBH die de heroïne-experimenten in Nederland begeleidt

bron:
http://www.home.nl/nieuws/binnenland/artikel/00267635

oke, dus als je heel lang heroine verslaafde bent geweest en het kan niet genezen worden, mag je dit gebruiken.
die mensen hadden er gewoon vanaf moeten blijven.
hebben ze dit nooit als medicijn kunnen gebruiken Knipoog

Laura

Re: Heroïne is een medicijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-06 14:41

beetje kort door de bocht, niet?
Zeg jij dat tegen alle mensen die aan de grond zitten vanwege een probleem? Had je het maar anders moeten doen? Gelukkig krijgen deze mensen nog wel de kans op fatsoenlijk functioneren door zo'n beslissing.
Fijne kerstdagen Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-06 15:14

Je kunt je ook verdiepen in het feit wáarom iemand naar de heroine grijpt. Niet iedereen heeft even veel mazzel in deze wereld.

Ketaki

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-06 15:15

russel schreef:
Je kunt je ook verdiepen in het feit wáarom iemand naar de heroine grijpt. Niet iedereen heeft even veel mazzel in deze wereld.

dat is waar.
vind het wel onzin om het dan als medicijn te zien.

lies

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-06 15:17

Idd Russel. Ketaki, juist jij zou dat goed moeten begrijpen, toch? Knipoog

Ketaki schreef:
russel schreef:

dat is waar.

Als ik het bericht goed begrijp gaat het niet om heroine an sich, maar een medicijn wat herione bevat.
Laatst bijgewerkt door lies op 22-12-06 15:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Ketaki

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-06 15:18

lies schreef:
Idd Russel. Ketaki, juist jij zou dat goed moeten begrijpen, toch? Knipoog

hoezo begrijpen?
leg eens beter uit.
Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-06 15:19

Waarom? Hoeveel mensen kunnen niet stoppen met roken? Deze mensen zijn verslaafd en dus eigenlijk ziek. Heroineverslaafd zijn is niet zomaar iets en als een onderhoudsdosis deze mensen pijnvrij en niet ziekvoelend houdt, is het een medicijn.

lies

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-06 15:23

Ketaki schreef:
hoezo begrijpen?
leg eens beter uit.
Knipoog

Jij bent geadopteerd toch? Dan weet jij het verschil tussen kansloos opgroeien en ontzettend veel mazzel hebben. Ik bedoel dit trouwens helemaal niet vervelend hoor, en opgroeien in een 'normaal' gezin is zeker geen garantie voor de toekomst. Toch denk ik dat 'wij' ons meestal niet realiseren hoeveel geluk wij hebben gehad.

Ketaki

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-06 15:24

lies schreef:
Ketaki schreef:
hoezo begrijpen?
leg eens beter uit.
Knipoog

Jij bent geadopteerd toch? Dan weet jij het verschil tussen kansloos opgroeien en ontzettend veel mazzel hebben. Ik bedoel dit trouwens helemaal niet vervelend hoor, en opgroeien in een 'normaal' gezin is zeker geen garantie voor de toekomst. Toch denk ik dat 'wij' ons meestal niet realiseren hoeveel geluk wij hebben gehad.

oow op die manier ja.
klopt ja dat ik ben geadopteerd ja Knipoog
indd, klopt dat ik heel erg veel mazzel heb gehad.

RelarDevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-06 15:32

Ik weet dat je ontzettend tegen drugs bent maar als je het nou eens op een andere manier bekeek Knipoog

Ketaki

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-06 15:34

MoonChloe schreef:
Ik weet dat je ontzettend tegen drugs bent maar als je het nou eens op een andere manier bekeek Knipoog

misschien zie ik het indd heel erg zwart-op wit.
ben er indd ontzettend tegen drugs. Knipoog

Mimoso

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-06 15:41

Voor drugsgebruik hoeft niet altijd een zwaar probleem de achtergrond te zijn. In Nederland is het makkelijk te krijgen. Het kan beginnen met blowen en het kan eindigen met heroine. Elke keer een stapje hoger, omdat het lichtere niet meer de voldoening geeft. Dat kan net zoals met het roken van sigaretten gaan, je experimenteert en voor je het weet ben je verslaafd. Dus ik denk dat de maatschappij ook wel wat te maken heeft met drugsverslaving. Maar goed, dat neemt niet weg dat sommige mensen wel door grote tegenslag hebben gegrepen naar dit middel en dmv dit medicijn er nog wat van kunnen maken.

ShirleyA

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-06 14:46

Hoe groot je tegenslag ook is Heroine is nooit t antwoord! Dus het is en blijft stom om daar aan te beginnen. En een echt verslaafd iemand heeft nooit meer een echte kans in t leven met of zonder medicijn. Het lichaam is stuk de geest is kapot. Ik kan t niet zielig vinden ook hoor, iedereen heeft t zelf gadaan.
Ik weet niet wat beter is voor de maatschappij: die medicijnen of ze te laten stelen...... zal broekzak vestzak zijn. Geld kosten ze toch, laten ze dan die medicijnen maar krijgen, voor hun familie (zodat die minder verdriet hebben om hun verslaafde want dat is niet makkelijk lijkt me).

Laura

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-06 17:24

Zo. Het is wel duidelijk dat jij nog nooit een verslaafde in je omgeving hebt gehad. En als iemand bij voorbaat al kansloos is als hij ooit verslaafd is geweest, laat ze dan allemaal maar van de flat springen? Wat een post zeg. Belachelijk.

ShirleyA

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-06 15:48

Laura schreef:
Zo. Het is wel duidelijk dat jij nog nooit een verslaafde in je omgeving hebt gehad. En als iemand bij voorbaat al kansloos is als hij ooit verslaafd is geweest, laat ze dan allemaal maar van de flat springen? Wat een post zeg. Belachelijk.

Helaas heb ik dat wel, vandaar mijn gevoel hier over! En ja ze is nog steeds een kansloos iemand en dat wordt nooit beter ook.
Het is nu eenmaal zo dat een verslaving aan drugs of drank je lichaam naar de vernieling helpt. En dus heb je na je verslaving (als dat al lukt) altijd een achterstand.
Je moet niet te snel conclusies trekken als iemand een andere mening heeft dan jij, ik heb daar een reden voor en daar heb ook ik recht op. Ik kan er niets aan doen dat ik vind dat je een verslaving je zelf aan doet: het is nl altijd t zwakste antwoord op je problemen!

RelarDevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-06 16:34

kijk eens naar de film christaine F. of lees de boek.
Je mening zal dan vast beetje bijdraaien. Het is een waargebeurde verhaal over een meisje van nog maar 14 die verslaafd is aan heroine. Als je ziet hoe ze is begonnen.. ik heb toen echt niet gedacht, ja jou eigen schuld.

Mimoso

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-06 17:31

Ik kan me best voorstellen dat als je het zo dichtbij hebt meegemaakt, dat je verbitterd kan zijn. Het is niet niks he, niet alleen de drugsverslaafde is slachtoffer.....

ShirleyA

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-06 21:10

MoonChloe schreef:
kijk eens naar de film christaine F. of lees de boek.
Je mening zal dan vast beetje bijdraaien. Het is een waargebeurde verhaal over een meisje van nog maar 14 die verslaafd is aan heroine. Als je ziet hoe ze is begonnen.. ik heb toen echt niet gedacht, ja jou eigen schuld.

Ik heb t boek gelezen en de film vaak gezien en ja ik dacht iedere x: eigen schuld! Het is natuurlijk niet leuk maar t is en blijft in mijn ogen eigen schuld.
Ik heb t vroegen bij vrienden gezien: eerst alleen blowen daarna de rest: en nu al een paar dood. Ik heb meteen afstand genomen toen de harddrugs er bij kwamen (ik rook en/of blow ook niet). Ja er was er niet een die werd gedwongen en grote problemen? Nee hoor... gewoon dommigheid vaak. Ik schrok wel toen ik hoorde dat ze dood waren maar t bleef wel hun keus destijds om die troep re nemen.
Christaine F. heb ik dus niet nodig gehad om me in te leven heb er met mijn neus bovenop gezeten. Beviel me niets.

ShirleyA

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-06 21:12

Mimoso schreef:
Ik kan me best voorstellen dat als je het zo dichtbij hebt meegemaakt, dat je verbitterd kan zijn. Het is niet niks he, niet alleen de drugsverslaafde is slachtoffer.....

Ik vind het voor de familie veel erger, die staan echt machteloos. Kunnen niets doen alleen maar toe kijken. Ik heb t verdriet v mijn oma ook gezien toen haar dochter aan de drank zat. Dat is net zo erg als drugs.
nee de slachtoffer zijn de familie-leden.

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-06 22:29

mbt eigen schuld; natuurlijk kan het iemand's eigen schuld zijn, maar wil dat dan meteen zeggen dat we zulke mensen maar nooit meer moeten helpen?? Eigen schuld, dus zoek verder maar uit hoe je je redt?

(Als je vroeger je hoofd stootte was dat ook vaak je eigen schuld, maar was het niet geweldig als mamma er toch een kusje op gaf)

ShirleyA

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-06 23:55

Anoeska schreef:
mbt eigen schuld; natuurlijk kan het iemand's eigen schuld zijn, maar wil dat dan meteen zeggen dat we zulke mensen maar nooit meer moeten helpen?? Eigen schuld, dus zoek verder maar uit hoe je je redt?

(Als je vroeger je hoofd stootte was dat ook vaak je eigen schuld, maar was het niet geweldig als mamma er toch een kusje op gaf)

Ik vind je hoofd stoten niet te vergelijken met een verslaving! En een kusje helpt dan ook niet meer....

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-06 00:08

Ketaki schreef:
russel schreef:

dat is waar.

Als mensen het niet meer redden zonder..
Moeten we dan maar toekijken hoe ze langzaam alles niet meer zien zitten, heroïne verslaafde gaan niet zomaar aan dat spul.. vaak heeft dat wel oorzaken, natuurlijk geen excuus.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-06 00:11

Als mensen er echt niet meer zonder kunnen, dan zijn ze ook ziek en is het ook een medicijn voor hen. Ik zie het probleem niet zo. Het zijn ook niet onze zaken en het is wel duidelijk niet zo dat jij nog nooit met een verslaafde van doen hebt gehad. Een klein beetje begrip zou je niet misstaan.

overigens de zoveelste opmerking van Ketaki die ontzettend ondoordacht is Lips are sealed

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-06 02:48

Ik ga tóch in grote lijnen met ShirleyA mee Lachen

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-06 11:41

ShirleyA schreef:
Anoeska schreef:

Ik vind je hoofd stoten niet te vergelijken met een verslaving! En een kusje helpt dan ook niet meer....

Natuurlijk bedoel ik ook niet dat het hetzelfde is (en dat snap jij ook wel dat ik dat niet bedoel, dus een beetje een flauwe opmerking). Ik wil alleen maar zeggen dat eigen schuld niet meteen betekend dat je iemand maar aan z'n lot moet overlaten. Waarom zou je zulke mensen niet helpen als die mogelijkheid er is?