Dierenrechten in de grondwet

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Peperkroket

Dierenrechten in de grondwet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-06 20:35

Ik ben helemaal VOOR dierenrechten in de grondwet.
Ik vind het heel erg dat er varkentjes worden gecastreerd zonder verdoving, en ben ook fel tegen de bio industrie.
Dieren hebben ook rechten, en ik vind dat je niet zomaar over de dieren kan heersen. (Klinkt heilig Tong uitsteken)
Als de rechten van de dieren in de grondwet staan, is er meer duidelijkheid en kan er niet snel aan gesleuteld worden.
Wat vinden jullie? Lachen

M_hOrse

Re: Dierenrechten in de grondwet

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 20:41

Ik ben niet 100% voor, maar ook zeker niet tegen!!
Er moeten namelijk wel duidelijke regels zijn, ook voor de dieren. En als die het beste in de grondwet vastgelegd kunnen worden, dan lijkt me dat de beste oplossing, denk ik.
Maar als ze op een andere manier vastgelegd worden, is dat ook niet verkeerd.
Ik ben er nog niet helemaal uit, wat ik er precies van vind. Knipoog

Amy77

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 12:17

Dat dieren ee stem in het nederlands rechtssysteem moeten krijgen is heel duidelijk en een goeie stem ook.Of het in de grondwet of strafrecht komt te staan maakt me niet uit, heb me dara niet goed genoeg in verdiept om voor één van beide te kiezen, als het er maar komt.
Als er een wetsvoorstel komt dan zal die in behandeling genomen worden en mss wordt het artikel veranderd in hogere straffen..helaas is wat er nu is, maar zo'n klein onderdeel wat het dierenrecht betreft, dat die uitgebreid moet worden en op heel veel gebieden en dan heb je de grondwet denk ik weer nodig eerst.

xx_Merle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-06 01:10

Heey ik ben het er ook 100 % mee eens!Ik vind het alleen erg jammer dat de meeste mensen hier zich helemaaaaal niet druk om maken.. Maar ja dat is een beetje de kortzichtigheid van de gemiddelde mens denk ik .. ze merken er zelf niks van dus waarom zouden ze zich er druk om maken? Ik eet zelf geen vlees en wil het ook niet.. k vind het verschrikkelijk dat er zo met dieren om gegaan word! als je ze wil eten oke dat moet je zelf weten,.. maar de leefsituatie van die beestjes is alles behalve goed Boos!

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-06 13:23

Ja er moeten zeker dierenrechten komen!
Wat er nou allemaal gebeurd is echt heel erg!

Taron

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-06 13:49

Ik ben er ook helemaal voor!! er gebeuren nog te veel dingen die echt niet kunnen.
het is inderdaad zo dat het voor de regering niets uitmaakt of het erin staat of niet. Voor mensen wordt alles voor elkaar gekregen en de dieren hebben niets

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-06 17:07

Ik vind dat er iets in de grondwet moet worden opgenomen m.b.t. het (mis)handelen en/of behandelen van gezelschapsdieren. Dieren in het algemeen gaat mij een beetje te ver, dan zou je bij wijze van spreken al een boete krijgen als je een mug doodslaat (= ook een dier..).

Oamaru

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-06 14:10

Ik sluit me helemaal aan bij jullie, hier is geen discussie over mogelijk. (Wij als bokkers en dus dierenliefhebbers Haha! )

200% voor!

LaraCroft

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-06 22:12

Ik ben voor *LOL*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-06 01:47

ijslanderfan schreef:
Ik sluit me helemaal aan bij jullie, hier is geen discussie over mogelijk. (Wij als bokkers en dus dierenliefhebbers Haha! )

200% voor!

En ik sluit me aan bij jou. Ja

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-06 12:13

Ik ben ook zeker voor!

In Nederland is een dier nog steeds een ding en mishandeling wordt als vernieling gezien en berecht.
Dus dan krijg je dus de simpele taakstrafjes, terwijl het leed voor dier en eigenaar niet te overzien is.
Bovendien geef je als overheid een verkeerd signaal af, men zou respect moeten hebben voor al het leven!

Partij voor de Dieren wil dit natuurlijk ook, maar ik vind dat zij er een beetje in doorslaan.
Zij willen bijvoorbeeld ook het verhuur van dieren verbieden.
Dat zou dus betekenen dat alle maneges hun deuren kunnen sluiten, veel paarden en personeel staan dan op straat en paardrijden kan dan alleen nog als je zelf een paard hebt.

Ik ben er wel voor dat er strenger op gecontroleerd wordt en er duidelijke regels omtrent het verhuur komen.
Het aantal uren dat een dier mag lopen, huisvesting etc.

PVDD stelt ook competities waarbij dieren betrokken zijn ter discussie.
Natuurlijk is het goed dat er kritisch naar wordt gekeken, maar ik denk dat de KNHS het zelf aardig onder controle heeft om over de FEI maar niet te spreken.

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-06 12:58

Wat vinden jullie ervan als het hier idd verboden wordt om biggen te castreren? In de rest van Europa mag het gewoon doorgaan. Dat vlees is dus smakelijker..... Gevolg: varkensvlees wordt geïmporteerd en nóg meer boeren failliet...met dank aan....

Ik vind trouwens wel dat dieren ook bepaalde rechten moeten hebben en dat mishandelingen zwaarder gestraft moeten worden.

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-06 17:28

Volgens mij was het castreren van biggen an sich geen probleem, wel het feit dat het vaak onverdoofd gebeurt.
Dat moet dan ook zeker verboden worden, das onnodig leed veroorzaken.

En dan zal er ook een verbod moeten komen op de invoer van vlees van onverdoofd gecastreerde biggen.
Of dat te controleren is, ligt misschien wel wat lastig.
Regelmatig steekproeven doen bij varkensbedrijven en die bedrijven dan een EU goedgekeurd predikaat geven.

arans

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-07 15:48

Dieren hebben net zoveel rechten als mensen. Alleen dieren zijn niet zo slap dat ze een politie nodig hebben, als ze ruzie maken. Of als ze een probleem hebben ddat ze en leger nodig hebben. en iedereen gaan vermoorde om hun mening duidelijk te maken. Jammer want miss hadden veel meer mensen respect voor die dieren.

Cinderella

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-07 16:30

ik ben zeker voor de dierenrechten!

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-07 17:55

We hebben de dieren zelf in onze maatschappij betrokken en we moeten de dieren ook beschermen tegen diezelfde maatschappij.

Chocopasta

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-07 18:47

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-07 19:34

Natasja91 schreef:
Ik mis een nieuwsbericht hier..
viewtopic.php?f=135&t=630695

Temmen dus.......(is al gebeurd zie ik)

Stennisje schreef:
Volgens mij was het castreren van biggen an sich geen probleem, wel het feit dat het vaak onverdoofd gebeurt.
Dat moet dan ook zeker verboden worden, das onnodig leed veroorzaken.

Juist het verdoven veroorzaakt onnodig leed: de big moet de pijn van de verdovingsspuit ondergaan. Omdat ie zo jong is, mag dat maar een zeer lichte dosering zijn. Het juiste moment van pijnloos castreren is hierna bijna niet vast te stellen...... Gevolg 2 keer pijn in plaats van één keer pijn.

Het is trouwens nog maar de vraag of het castreren zo vlak na de geboorte idd echt zeer pijnvol is...

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-07 19:47

Moderatoropmerking:
In dit forum kunnen nieuwsberichten of zaken uit de maatschappij bediscussieert worden. Dit is een discussie naar aanleiding van een ontwikkeling in onze maatschappij, daar hoeft geen nieuwsbericht aan gelinkt te zijn.