De ware Kerstgedachte?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Berdien

De ware Kerstgedachte?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-06 20:10

Goed, dan wel geen krantenartikel, maar toch bijzonder actueel, en maatschappelijk.

Tegen deze tijd van het jaar staan alle bladen vol van kerst. De ultieme kerstrecepten, outfits en cadeaus, je kan het zo gek niet bedenken of het staat er in. Massaal worden konijnen geslacht, de kalkoenen worden nog even flink vetgemest en men maakt zich op voor een paar dagen flink eten.
Kinderen jengelen om kerstcadeaus en heel Nederland is helverlicht.

Ik zet hierbij mijn vraagtekens. Is dit nou kerst? Was Kerst niet het feest van het licht, van vrede en verdraagzaamheid, van liefde? Wat is daar nou van over? Men propt zich vol met dieren die hun leven in een hok van 20x20 hebben gesleten (de enkeling die zelf het kerstkonijn of -kalkoen slacht daargelaten) en maakt zich druk of ze wel de juiste outfit aan hebben, of genoeg cadeaus onder de boom hebben gestouwd. Waar is de gedachte aan vrede? De gedachte dat de donkere dagen weer bijna over zijn, en de dagen weer langer gaan worden? De gedachte aan licht? (en dan niet aan hoeveel lichtjes we in de boom kunnen hangen Knipoog )

Ik stel het hier wel heel zwart/wit, maar zo is het tegenwoordig wel. Tenminste, die indruk heb ik. Waar is de ware kerstgedachte gebleven? Waar staat Kerst eigenlijk voor? Het christelijke feest, of het nog veel oudere feest van het licht?

Of zie ik het allemaal veel te somber in, en is het allemaal zo erg nog niet?

Anoniem

Re: De ware Kerstgedachte?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-06 20:13

Hier niet. Geen overdreven feestfestijn, dagje bij mijn ouders om met de familie bij elkaar te zijn. Kids krijgen wel cadeautjes omdat we Sinterklaas niet gevierd hebben. Maar als ik nu in de supermarkten en in de stad al die volle karren en tassen zie dan krijg ik wel een beetje rillingen.

Bovendien denk ik dan hoe het in godsnaam mogelijk is dat men zo verschrikkelijk klaagt dat ze het zo slecht hebben dankzij het afgelopen kabinet Nagelbijten / Gniffelen