Verjagen inbreker met stuk hout mag niet

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cer

Verjagen inbreker met stuk hout mag niet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-06 09:00

Van Fok

Citaat:
Ab Rezee uit Lutjebroek heeft van Justitie een boete gekregen van 150 euro wegens het slaan van inbreker met een stuk hout. De dief liep daarbij een fikse hoofdwond op en diende een aanklacht in.

Rezee trof de dieven dit jaar midden in de nacht aan toen ze bij zijn buren naar binnen wilden gaan. Gewapend met een stuk hout zocht hij de confrontatie met het drietal. Toen ze hem in een steeg insloten, haalde hij uit.

Volgens Justitie heeft Rezee met voorbedachte rade gehandeld, omdat hij al een stuk hout pakte voor de confrontatie met de inbrekers. Vandaar deze boete, zodat het recht kan zegenvieren. Inclusief de kosten van zijn advocaat heeft het wegjagen van de inbrekers Rezee zo'n duizend euro gekost. De inbrekers moeten nog voor de rechter verschijnen.

Ik vind dat wel weer nederland op zn kleinst.. Hij heeft al 1000 euro moeten betalen, en de inbrekers lopen waarschijnlijk nog rond... komen er misschien met een taakstraf vanaf.
Je kan beter maar gewoon de deur voor ze opendoen, spullen aangeven en opnieuw gaan sparen ofzo... Scheve mond

Allejandro

Re: Verjagen inbreker met stuk hout mag niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-06 09:55

Idd, wat je zegt, .. *LOL*

Je mag nie eens je huisraad verdedigen Nagelbijten / Gniffelen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-06 10:00

Echt Nederland

Helaas ken ik dit verhaal ook van iemand die een paardensortzaak runt. Hij is gelukkig niet aangeklaagd, maar de politie zei ook dat als dat wel zou gebeuren, hij de pineut was, ook al werd zijn winkel leeg geroofd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-06 10:01

Lees het tekstje nog eens goed door:

er werd ingebroken, A.R. zoekt de confrontatie op "en toen het drietal hem insloot in een steeg haalde hij uit met het stuk hout". Hij was toen dus al lang en breed buiten zijn huis!

Hij had ze uit zijn huis moeten jagen en vervolgens de politie bellen.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-06 10:02

Je mag gewoon niet bij iemand inbreken.. klaar...
En als ze met zn drieen tegen 1 staan, is een stuk hout best handig... Ja

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-06 10:04

Maar in huis mag ook niet Zep

Er heeft eens een artikel gestaan, dat ging nog verder.

Een man betrapt een inbreker in de slaapkamer.
De dader vlucht uit het raam het dakkapel op.
Echter kon dat dakkapel de man niet houden en het storte in.
De inbreker brak daarbij zijn been.

En weet je wie er schuldig was, de eigenaar van het huis, hij had een ondeugelijk dakkapel Verward

Waar gebeurd tig jaar terug

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-06 10:05

Ja, als je dat dan toevallig voor het oprapen hebt. Maar als jij iemand achterna zit met een stuk hout in je handen, met het idee in je hoofd om ze daarmee wat klappen te gaan geven, en vervolgens word je ingesloten, dan kun je het niet meer op noodweer gaan spelen. Dan heb je het zelf opgezocht.

Je mag in dit land niet voor eigen rechter spelen en dat is niet zomaar

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-06 10:06

runningkawa schreef:
En weet je wie er schuldig was, de eigenaar van het huis, hij had een ondeugelijk dakkapel Verward

Daar zal hoogstwaarschijnlijk geen sprake zijn geweest van een strafrechtelijk onderzoek, maar van een civielrechtelijk geding om schadevergoeding. Dat zijn 2 totaal verschillende dingen en "schuld" heeft dan een compleet andere lading.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-06 10:07

Dat snap ik wel, maar ik zou degene die mn telefoon gejat heeft, en mn auto gejat heeft, toch graag een paar klappen geven.

Op het moment dat je met je tengels aan andermans spullen zit, heb je voor jezelf al besloten dat je je niet aan de regels wilt houden.

Overigens, het gaat mij er meer om dat die meneer met dat hout dus WEL al straf gehad heeft en die inbrekers nog niet... wie weet wat ze verder al bij elkaar 'gehaald' hebben....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-06 10:08

Kan mij het bommen hoe dat officieel heet Lachen
Die inbreker hoorde daar toch helemaal niet te zijn?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-06 10:10

Het enige dat ik lees is "de inbrekers moeten nog voor de rechter verschijnen". Dat zegt niks over dat de inbrekers geen straf zullen krijgen hoor Verward

Zaak van de inbrekers vs de man is veel kleiner en daardoor veel sneller afgewikkeld.

En Runningkawa: de bomt verdomt veel hoe dat officieel heet. Anders gaan we in een samenleving weer terug naar de middeleeuwen waar iedereen maar een beetje zijn eigen bonen mag doppen.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-06 10:11

Als je je eigen bonen dopt wordt er tenminste nog wat gedopt..

Hoe ingewikkeld is het om iemand te straffen voor het feit dat ze wilden inbreken??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-06 10:11

Het maakt heel veel verschil of hij die inbrekers recht zijn huis uit had gejaagd, of dat hij ze, zoals hier het geval was, buiten nog achterna had gezeten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-06 10:12

Cer schreef:
Hoe ingewikkeld is het om iemand te straffen voor het feit dat ze wilden inbreken??

Euhm..... bewijslast ofzo......???? Nagelbijten / Gniffelen

Kieffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-06 10:14

Pff, belachelijk! Ik geef die man groot gelijk. Nog ff en je moet inbrekers verplicht een kopje koffie met een koekje geven als ze binnenkomen Clown

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-06 10:15

ooooh ja stom van mij....
die man met dat stuk hout liep daar eigenlijk alleen maar om drie voorbijgangers te pesten die niks aan het doen waren.. Clown

Maar goed, het geeft wel te denken over hoe er over persoonlijke bezittingen gedacht wordt, om over persoonlijke veiligheid nog maar niet te spreken...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-06 10:17

Cer schreef:
ooooh ja stom van mij....
die man met dat stuk hout liep daar eigenlijk alleen maar om drie voorbijgangers te pesten die niks aan het doen waren.. Clown

Draai het eens om. Hoe weet je zeker dat die 3 mannen aan het inbreken waren? ->Uit de verklaring van degene die ze sloeg. Maar hoe weet je dan of die verklaring juist was? Voor hetzelfde geld had hij in het cafe ruzie met ze gekregen, en een verhaal over inbreken verzonnen om ermee weg te komen, ik noem maar wat.

Wees verdomd blij dat je in een land woont waar je niet lukraak door een willekeurige beschuldigd kunt worden en zonder pardon de cel ingesmeten wordt!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-06 10:17

Maar zep, welke normaal persoon zit er snacht op het dakkapel van een ander?
Dat heeft niets met eigen bonen doppen te maken.
De eigenaar van het huis heeft overigens ook niet de inbreker op het dakkapel gebonden, daar ging hij vrijwillig heen.

Hier in een steegje, kan ik me overigens wel voorstellen dat het niet mag (ook al zou het van mij wel mogen)
Want dan kan je van iedereen die je in elkaar mept wel zegen, hij was net in mijn huis.

Maar goed, de man met de ruiterport zaak.
daar waren ze dus de zadel aan het jatten.
Hij woont boven de winkel en daar is nog een stukje plat dak met stoeptegels.
Hij gaat dus het dak op en smijt die stoeptegels naar de inbrekers.

Als de inbrekers nu l8llig doen, kunnen ze de zadelmaker aansprakelijk stellen omdat hij hen letsel geeft omdat hij stoeptegels gooit.

Dat hij zijn eigen zaak daarmee wil redden, zijn eigen gekochte spullen, heeft tegenwoordig geen waarde meer

dat is toch krom?

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-06 10:21

Zep schreef:
Wees verdomd blij dat je in een land woont waar je niet lukraak door een willekeurige beschuldigd kunt worden en zonder pardon de cel ingesmeten wordt!!

Oh dat ben ik ook wel hoor.... Ja
Maar een aantal dingen vind ik krom, en ik woon ook in een vrij land, en dat mag ik dus vinden.

Je mag niet je eigen huis en haard verdedigen, want ook als inbrekers wel binnen zijn, mag je ze niks aandoen. Je mag hopen dat ze jou niks aandoen.
Je mag iemand die je bedreigt of stalkt ook niks aandoen.. daarvoor moet hij jou eerst iets aandoen Ja
En ik kan me voorstellen dat dat soms een tikkeltje frusterend is...

blauw00gje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-06 10:22

Nou dat is ook mooi..
Ben je blij dat je m hebt weggejaagd, krijg je er nog een boete voor ook Verward

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-06 14:55

nou boete of geen boete, degene die mijn huis binnenkomt om wat te jatten is voor mij en mijn honkbalknuppel Haha!

op het moment dat je andermans huis betreed zonder toestemming, overtreed je de regels en ben je fout bezig. je hebt gewoon met je fikken van andermans spullen af te blijven..KLAAR! bovendien weet je nooit wat zo'n inbreker bij zich draagt, hij zou je zomaar in je slaap kunnen neersteken als hij kwaad in de zin heeft. dan betaal ik liever die geldboete en van mij apart een celstraf als dat ik die inbraak met mijn leven moet bekopen

ShirleyA

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-06 15:15

Zep schreef:
Lees het tekstje nog eens goed door:

er werd ingebroken, A.R. zoekt de confrontatie op "en toen het drietal hem insloot in een steeg haalde hij uit met het stuk hout". Hij was toen dus al lang en breed buiten zijn huis!

Hij had ze uit zijn huis moeten jagen en vervolgens de politie bellen.

Precies! Als hij ze had geslagen binnen zijn huis was t ook nog anders geweest, tenzij hij v achter slaat, dat mag ook niet.
Maar nu heeft hij idd bewust geslagen. Ik snap t wel, hij was natuurlijk zo woest dat hij ze achterna ging. Maar t amg niet. En dat is maar goed ook want waar stopt t anders?

Ludora

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-06 15:21

Hoe krom zit het recht toch in elkaar !!! Heet dat voor die inbrekers niet risico van het vak...... Clown

Je mag gewoon jezelf niet verdedigen !!! Belachelijk !!

tones

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-06 15:21

Net niet hard genoeg geslagen dus.

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-06 15:46

Ja okee hij was buiten zijn huis, maar ja, ze zijn wel binnen geweest... reden genoeg om erop los te hakkken! Al had hij ze beter in zijn huis kunnen slaan. Maar goed, dat was dan vast ook strafbaar.

Belachelijk, zo triest is het in Nederland, ze hebben liever dat ze je huis leeg roven en moorden plegen dan dat het slachtoffer zich mag verdedigen!