Integreren,racisme,moslim?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nessah

Integreren,racisme,moslim?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-06 18:06

Hallo allemaal,
Ik lees vaak vol onbegrip discussies over de onderwerpen van de titel van dit topic..
Dingen van; ze rotten maar op naar hun eigen land.. In hun land zijn toch ook geen kerken, Ze zijn agressief, wat zij geloven is eng, hoofddoeken moeten verboden worden, ze moeten zich eens leren aanpassen enz enz..

Nou, ik persoonlijk snap NIKS maar dan ook NIKS van zulke opmerkingen en beschuldigingen...
Graag open ik dit topic om eens je mening te delen.. Want dat aanpassen hoever moet dat volgens jullie gaan..
Ik vind namelijk dan een moslim of een alochtoon die gewoon netjes de taal spreekt en zich aan de regels houdt( dan bedoel ik gewoon de wet, waar ook wij ons aan moeten houden) en op een eerlijke manier geld verdienen gewoon gerespecteerd moet worden in Nederland.
Ik snap ook niet waarom veel mensen het moslim geloof zo'n slecht geloof vind.. Want het is een heel mooi geloof net als het christendom ( en die lijken heel erg op elkaar.. neem maar bijv de 10 geboden.)
Het is alleen zo dat er extremisten zijn, maar die maken hun eigen geloof ervan en dat heeft niks meer met het moslim zijn te maken.
Daarnaast hoor ik vaak dat ze altijd hun eigen taal spreken.. Ik snap niet wat daar zo erg aan is.. Ik ben zelf engelstalig opgevoed en sprak altijd op school engels met een vriendin van me.. Ik heb daar anders nooit wat over gehoord dat dat storend was.
Als jij als nederlanders naar marroko zou verhuizen en je zou een nederlandse vriendin krijgen zou je toch ook nederlands praten? Dan is het leuk dat je afentoe weer je "eigen" taal kan spreken..

Goed, ik hoop dat iemand mij kan uitleggen waarom het elke keer zo negatief moet zijn.. Ik ben namelijk opgevoed met dat je persoon per persoon moet bekijken.. En nooit anders..
En ja ik zie wel eens wat jochies hier in de stad wat aan klote.. maar die zie ik van buitenlandse komaf maar ook van nederlandse komaf..

Ik hoop dat iemand mij een goede verklaring geeft.. Want het is wel iets wat veel speelt in onze maatschappij ..

Nathalie

Re: Integreren,racisme,moslim?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-06 19:07

Ik vind het echt goed dat je dit topic opent. Ik denk namelijk precies hetzelfde als jou!

Als eerste, ik ben gewoon 100% Nederlands, en ik woon in Turkije.
Ik weet dus hoe het is om in een ander land te wonen, met een andere cultuur en een ander geloof.

Gelukkig is er in Turkije niemand, maar dan ook niemand die loopt te zeuren dat ik me aan moet passen.
Met Nederlandse vriendinnen spreek ik Nederlands, hoogstens Turks om het te oefenen. Maar gewone gesprekken, gaan in het Nederlands.
Niemand die er wat over zegt.
Ik heb mijn eigen gewoontes en gebruiken, en die verander je niet snel.
Als ik me aan zou moeten passen aan de cultuur, zou dat bijv. betekenen dat ik met mijn mond open ga eten (ik noem maar wat hoor Knipoog ) nou, dat doe ik niet, want zo ben ik niet opgevoed en ik vind dat vies! (ja de familie van mijn vriend doen dat wel, maar die komen ook uit een klein dorpje in het binnenland)

Ik loop zonder hoofddoek, dus ik pas me niet aan aan het land. Maar niemand die daar wat over zegt hoor.

In Nederland zie je mensen met hoofddoek, en die zouden zich wel aan moeten passen door de hoofddoek niet meer om te doen.
Maar als ik iemand zou vertellen dat ik in Turkije een hoofddoek draag, dan ben ik gek! Maar dan heb ik me toch aangepast?

Zo zou ik misschien beter ook wel 5 x per dag kunnen bidden, want ook dan pas ik me toch aan aan hun geloof?

Ik vind het allemaal zon onzin. En ik snap idd ook niet wat mensen tegen de Islam hebben, het is inderdaad een heel mooi geloof!!! En het lijkt inderdaad veel op het Christendom...
Alleen het Christendom is niet meer zo groot en sterk als het geweest is, en de Islam wordt alleen maar groter, en de Moslims blijven geloven, dat wordt niet minder.
Vroeger waren er vast ook extremisten in het Christendom, maar nu niet meer omdat het geloof kleiner wordt tegenover de Islam. Dan is het toch logischer dat er in de Islam meer extremisten zijn.

Ik ben het trouwens niet eens met die extremisten, en ben het met jou eens, TS, dat die er meer hun eigen geloof van maken.

Maar waarom zijn Nederlanders toch zo bang van de Islam....
Eigenlijk zouden alle Nederlanders die hun oordeel klaar hebben over de Islam, maar er ondertussen niks vanaf weten, eens een boek moeten lezen over het geloof.... Want dan kom je er wel achter, dat er niks is om bang van te zijn, en dat de Islam een erg mooi geloof is...

lies

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-06 20:28

Het is idd allemaal angst, gevoed door de media.
Soms wou ik dat er helemaal geen internet bestond, ik denk namelijk dat dat ook heel erg bijdraagt aan de onverdraagzaamheid van tegenwoordig.

(Oh, I wish I was a punk rocker Knipoog )

valerm

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-06 20:33

Ik denk dat jullie eens voor de grap even de statistieken moeten bekijken Knipoog meer zeg ik er niet over

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-06 11:00

Ik vind het "grappig" nu ik dit topic open er posotieve berichten over de islam krijg.. Terwijl.. Ik zoo veel andere reacties lees in discussies..
bijv. over een ziekenhuis voor moslims.. dat topic heb ik serieus met onbegrip zitten lezen.. Hoe erge opmerkingen daar wel niet in voor kwamen.
Ik ben zelf ook 100% Nederlands en ik ben zelf ongelovig.
Maar ik maak zelf in het dagelijkse leven wel veel mee dat ik denk OEI! Ik heb een vriend van Marrokaanse afkomst, alweer 2 jaar lang. Hij heeft er zelf voor gekozen geen moslim te zijn omdat hij net als ik wel in god geloofd maar zich niet wil "binden" aan 1 bepaald geloof.
Toch.. als ik een foto laat zien aan een vreemde of vertel dat ik met een marrokaan ga is het vaak.. Oh ik wist niet dat je op zulke valt.. of kijk je wel uit...
Ik vind dat echt nergens over gaan..

@ Valerm wat bedoel je daar mee? Welke statistieken?

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-06 11:23

iemand schreef:
Ja hehe natuurlijk! Het is nederlands dus moet je maar nederlands praten en doen! Ik ben geen ractist ofzo, dat moeten jullie niet denken, maar ik erger me helemaal kapot aan buitenlanders die ECHT buitenlands zijn. Dus eigen taal praten en zulk soort dingen. Ook vind ik dat ze TE streng zijn voor hun kinderen. Er zit bijvoorbeeld een meisje in mijn klas(buitenlands) die mag haar haar niet afknippen en geen make-up op! belachelijk gewoon!Hoofddoeken en moskee's vind ik ook achterlijk maarja, doe je niks aan Clown

iemand schreef:
Als ik een nederlandse vrouw zie lopen met een hoofddoek op, word ik van binnen zo boos. Dan denk ik..mens je woont in een land waar je het zo goed hebt en dan laat je je strikken door zo'n kerel en het geloof om een hoofddoek te gaan dragen en je te verstoppen ? Hier in het noorden van Nederland kom je die vrouwen bijna niet tegen maar toen ik nog in midden nederland woonde geregeld. Ik kan niet anders zeggen dan dat ik dat echt zwakke zieltjes vind , echte lozers.

iemand schreef:
Allochtonen moeten zich aanpassen, vrijwillig en anders verplicht. Op het moment gaat het echt de verkeerde kant op het (te) tolerante Nederland............

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-06 11:23

zulke opmerkingen vind ik niet anders....

Whiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-06 14:18

Het is angst van mensen voor het onbekende.

Mensen die zelf problemen ervaren in het leven schuiven dit af op anderen. Zoals werkeloosheid, weinig verdienen, belasting betalen etc etc.

Ik persoonlijk vind dat op bokt te veel bevolkingsgroepen over 1 kam worden gescheert (geschoren).

Ik zelf zie elke persoon als een individu en niet als een bevolkingsgroep net zoals ik alle nederlanders bekijk als individu.

Ik ben niet voor het moslim geloof maar ook niet tegen. Netzoals ik niet voor het christelijke geloof ben maar ook niet tegen.

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-06 14:21

Ja, jou standpunten waren mij al opgevallen en ik kan me daar ook bij aansluiten Lachen
Ik bekijk zelf ook persoon per persoon.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-06 14:27

Maar wat jij in je begin post noemt, over mensen die zich aanpassen aan de cultuur, NLs spreken en werk hebben en zich aan onze wetten en regels houden, daar hoor je niemand over.
Mensen vallen over het feit dat men naar NL komt, en daar vrolijk voortleeft als in het land van oorsprong. Als je bewust kiest voor een land om daar te gaan wonen, dan heb je je ook aan dat land aan te passen. Je hoeft je hele cultuur niet overboord te gooien, maar je moet je wel aanpassen.
Aanpassen is het sleutelwoord. Zonder aanpassing pas je hier niet, en heb je hier imo ook niets te zoeken.

Islam (niet het moslim Knipoog ) is een geloof zoals alle andere, en dient ook zo beoordeeld te worden. Men valt nou over de moslim-extremisten, maar vergeet wat we zelf vroeger hebben uitgespookt in naam van het chirstelijke geloof.

Ik snap best dat mensen hun eigen cultuur willen behouden, het zit diep van binnen, het heeft je gevormd tot wie je bent. Maar nogmaals, als je voor een land kiest, kies je daarmee ook voor die cultuur, en de daargeldende normen en waarden. Daar heb je rekening mee te houden, en daar moet je je aan aanpassen. Pas dan kun je functioneren in je nieuwe land.

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-06 14:29

Veel mensen kiezen niet voor het land.. Maar hebben geen andere optie.
Ik heb het niet over rijke zakenmensen die hier voor zaken komen wonen.
Ik heb het over mensen die geen andere optie hebben, die gevlucht zijn of wat dan ook. Maar wat versta jij onder aanpassen?
Want daar heeft ook iedereen een andere mening over van wat dat nou precies is

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-06 14:34

Aanpassen is voor mij de taal leren, de cultuur leren kennen en je daar aanpassen (dus niet verwerpen en vrolijk verder blijven gaan in je eigen cultuur).
Ik verwacht heus niet van mensen dat ze met twee maanden perfect NLs kunnen. Maar waarom ken ik zoveel mensen uit het buitenland (duitsland, polen) die echt perfect geïntegreerd zijn en goed NLs spreken, terwijl zoveel mensen uit het midden-oosten, marokko en turkije dit niet kunnen?
Echt, mensen hoeven voor mij niet hun hele cultuur en geschiedenis weg te gooien. Tuurlijk niet, dat kun en mag je niet verwachten. Maar ik verwacht wel aanpassing ja. In die zin dat je de taal leert, de gewoontes en cultuur leert, en die verweeft in je eigen gewoontes en cultuur. En dat is prima mogelijk, als je het maar wíl.

Als je vlucht, vlucht je meestal naar het westen. Daarin zijn veel meer landen dan NL, al dan niet met een strenger of soepeler integratie beleid. Kom je naar NL, dan kies je imo bewust voor NL ja.

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-06 14:39

Ja, ik ben het opzich wel met je eens.. Al vind ik persoonlijk het niet storend als er een hoofddoek gedragen wordt of dat ze onderling hun eigen taal spreken ( zou ik namelijk ook doen). Veel mensen storen zich hier wel aan, ik snap alleen niet helemaal waarom. ( en dan heb ik het puur over vrije tijd, dus niet op over de op de werkvloer ect. )

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-06 14:41

Ach, wij NLers zijn een bemoeizuchtig volkje en willen graag weten waar het over gaat Knipoog maar daar stoor ik me niet echt aan. Puur omdat ik het zelf ook zou doen, als ik iemand tegen zou komen die ook mijn taal zou spreken, ff lekker kletsen in een makkelijke taal. Ga ik ook zeker doen als ik naar het buitenland ga volgend jaar. Maar ik zet dan ook wel alles op alles om de taal en cultuur te leren.
Ach en die hoofddoek.. vijftig jaar geleden liep half NL ook nog met een hoofddoek om Rolleyes

Tyron

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-06 14:50

Ik ben 4 1/2 jaar samen met mijn Tunesische man, waarvan 2 1/2 jaar getrouwd. Hij woont nu ruim 2 jaar bij mij in Nederland en het gaat super goed. Hij spreekt perfect nederlands, heeft een goede baan en heeft respect voor mijn geloof en cultuur.
Hij is dus moslim en bid 5 keer per dag, drinkt niet, eet geen varkensvlees en ook gaat hij regelmatig naar de moskee.
Als hij met zijn vrienden is spreekt hij arabisch.
Mijn man past zich aan maar houd ook zijn eiegen cultuur.
Als hij zich zou moeten aanpassen, op de manier zoals veel mensen hier op Bokt willen, zou hij geen arabisch meer mogen spreken, niet naar de moskee mogen gaan enz.enz.enz.
Ik zou dus van mijn man moeten verwachten dat hij zijn manier van leven, denken en doen in Tunesie moet vergeten en een ander persoon te worden omdat hij zich anders niet aanpast hier!! Ik zeg het wel heel extreem maar je vraagt dit wel indirect als je jezelf op de manier moet aanpassen zoals veel mensen willen.
Het zal er ooit van komen dat ik mee in Tunesie ga wonen. Over een jaar of 20. Denk je dan dat ik daar geen nederlands meer spreek, een hoofddoek ga dragen, moslim ga worden, 5 keer per dag ga bidden en naar de moskee ga. Nee!!! Dat doe ik dus niet. En dat heeft niks te maken met dat ik me niet aanpas aan het land. Dit heet elkaar respecteren en in je waarde laten!!!

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-06 14:56

itisi73 schreef:
Ik ben 4 1/2 jaar samen met mijn Tunesische man, waarvan 2 1/2 jaar getrouwd. Hij woont nu ruim 2 jaar bij mij in Nederland en het gaat super goed. Hij spreekt perfect nederlands, heeft een goede baan en heeft respect voor mijn geloof en cultuur.
Hij is dus moslim en bid 5 keer per dag, drinkt niet, eet geen varkensvlees en ook gaat hij regelmatig naar de moskee.
Als hij met zijn vrienden is spreekt hij arabisch.
Mijn man past zich aan maar houd ook zijn eiegen cultuur.
Als hij zich zou moeten aanpassen, op de manier zoals veel mensen hier op Bokt willen, zou hij geen arabisch meer mogen spreken, niet naar de moskee mogen gaan enz.enz.enz.
Ik zou dus van mijn man moeten verwachten dat hij zijn manier van leven, denken en doen in Tunesie moet vergeten en een ander persoon te worden omdat hij zich anders niet aanpast hier!! Ik zeg het wel heel extreem maar je vraagt dit wel indirect als je jezelf op de manier moet aanpassen zoals veel mensen willen.
Het zal er ooit van komen dat ik mee in Tunesie ga wonen. Over een jaar of 20. Denk je dan dat ik daar geen nederlands meer spreek, een hoofddoek ga dragen, moslim ga worden, 5 keer per dag ga bidden en naar de moskee ga. Nee!!! Dat doe ik dus niet. En dat heeft niks te maken met dat ik me niet aanpas aan het land. Dit heet elkaar respecteren en in je waarde laten!!!

Amen! Lachen
ben het eens met je verhaal.