Citaat:Bont op school ‘goed voor je status’
door RENS ULIJN
8 DECEMBER 2006 - AMSTERDAM - Helena (14) uit havo 2 draagt een jas met een kraag van wasbeerbont. En ze is er behoorlijk trots op. ‘Echt veel mooier dan dat nepspul. Bovendien verhoogt het ook je status.’
Op het Hervormd Lyceum in Amsterdam-Zuid tel je niet meer mee zonder een kraagje van wasbeer-, konijnen- of vossenbont. Bont is hier helemaal hip. Zielig voor die beestjes? ‘Ze zijn toch al dood!’
Rivka (13) uit VWO 2 heeft een hekel aan mensen die moeilijk doen over bont. ‘Vaak dragen ze wel leren schoenen en eten ze ook vlees’, zegt ze fel, ‘Dan moet bont ook kunnen.’ Deze dag draagt ze geen bont, maar thuis heeft ze een prachtige jas met vossenbont. ‘Heerlijk zacht’. Haar vriendinnetje Samya (15) draagt een sjaal van konijnenbont. ‘Maar ik ben ook vegetariër’, meldt ze erbij.
Is een vegetariër met een konijnensjaal niet een wat vreemde combinatie? ‘Ik vind vlees gewoon niet lekker.’ Nog niet zo gek lang geleden vond je op middelbare scholen de fanatiekste tegenstanders van bont.
‘Tweedehands jas’ was in 1982 een populair protestlied van Kinderen voor Kinderen en beelden van doodgeknuppelde zeehondjes sloegen in als een bom.
Volgens cijfers van de Bont voor Dieren staat ook in 2006 nog 89 procent van de Nederlanders negatief tegenover bont verwerkt in kleding. Maar op het Amsterdamse Hervormd Lyceum is daar weinig van te merken.
Charmaine (17) vindt wel dat je voor ‘goed’ bont moet kiezen. Het konijnenbont in haar tas van het merk ‘Chick on a Mission’ komt van konijntjes die niet speciaal voor het bont zijn doodgemaakt. ‘Dit bont is een bijproduct. Anders had ik het niet gekocht.’
Wordt er dan niet gediscussieerd over al die arme dieren die gedood worden voor hun vacht? ‘Het is helemaal geen issue hier,’ zegt een van de scholieren. ‘Het maakt gewoon geen fiets uit, weet je.’
Ron Haarman van het Nederlands Bontinstituut is er blij mee. ‘Het is ook goed te verklaren. Veel beroemde kledingontwerpers kiezen de laatste jaren weer voor het gebruik van bont. Je vindt ons product terug in jonge, modieuze kleding in alle segmenten van de markt, terwijl de bontmode zich vroeger meer richtte op oudere dames.’ Directeur Claudia Linssen van de Bont voor Dieren maakt zich grote zorgen om de toegenomen populariteit van bont onder de jeugd. ‘Het heeft alles te maken met Amerikaanse artiesten als Destiny’s Child en Jennifer Lopez die graag bont dragen. Maar gelukkig zijn er ook genoeg tegengeluiden. Paris Hilton en ontwerpster Stella McCartney hebben bont al afgezworen. En de vrouwenglossy Cosmopolitan is begonnen met de actie ‘Smart girls fake it’, om het gebruik van nepbont te promoten. Ik ben ervan overtuigd dat we jongeren met goed voorlichtingsmateriaal kunnen laten zien hoeveel dierenleed er achter hun bontkraagje schuilgaat.’
Foto die bij het artikel hoorde:

De veertienjarige Helena uit havo 2 is trots op haar nieuwe jas met een kraag van wasbeerbont. ‘Echt veel mooier dan dat nepspul.’ Foto GPD
Bron: www.destentor.nl
Echt.. hoe DOM kun je zijn.
"ze zijn toch al dood." ja en dat gaan ze vanzelf ofzo? DENK NA!
Ik ben dus echt zwaar anti-bont, zeker als het om vossen-, wasbeer,- nertsen of zeehonden bont gaat. Bont als bijproduct van konijnenslacht vind ik ook niet leuk, maar dat is vergelijkbaar met leer; het is een bijproduct.
Maar dieren doden (op de meest gruwelijke manier, denk aan de zeehondjes) en houden (denk aan nerstenfokkerijen) voor hun velletje, terwijl er een goed alternatief is..
Nee, ik kan hier echt niet bij. Ik heb er dan ook echt geen goed woord voor over.
Edit: bron erbij gezet