"Bont op school 'goed voor je status'"

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Berdien

"Bont op school 'goed voor je status'"

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-06 20:53

Citaat:
Bont op school ‘goed voor je status’
door RENS ULIJN

8 DECEMBER 2006 - AMSTERDAM - Helena (14) uit havo 2 draagt een jas met een kraag van wasbeerbont. En ze is er behoorlijk trots op. ‘Echt veel mooier dan dat nepspul. Bovendien verhoogt het ook je status.’
Op het Hervormd Lyceum in Amsterdam-Zuid tel je niet meer mee zonder een kraagje van wasbeer-, konijnen- of vossenbont. Bont is hier helemaal hip. Zielig voor die beestjes? ‘Ze zijn toch al dood!’

Rivka (13) uit VWO 2 heeft een hekel aan mensen die moeilijk doen over bont. ‘Vaak dragen ze wel leren schoenen en eten ze ook vlees’, zegt ze fel, ‘Dan moet bont ook kunnen.’ Deze dag draagt ze geen bont, maar thuis heeft ze een prachtige jas met vossenbont. ‘Heerlijk zacht’. Haar vriendinnetje Samya (15) draagt een sjaal van konijnenbont. ‘Maar ik ben ook vegetariër’, meldt ze erbij.

Is een vegetariër met een konijnensjaal niet een wat vreemde combinatie? ‘Ik vind vlees gewoon niet lekker.’ Nog niet zo gek lang geleden vond je op middelbare scholen de fanatiekste tegenstanders van bont.

‘Tweedehands jas’ was in 1982 een populair protestlied van Kinderen voor Kinderen en beelden van doodgeknuppelde zeehondjes sloegen in als een bom.

Volgens cijfers van de Bont voor Dieren staat ook in 2006 nog 89 procent van de Nederlanders negatief tegenover bont verwerkt in kleding. Maar op het Amsterdamse Hervormd Lyceum is daar weinig van te merken.

Charmaine (17) vindt wel dat je voor ‘goed’ bont moet kiezen. Het konijnenbont in haar tas van het merk ‘Chick on a Mission’ komt van konijntjes die niet speciaal voor het bont zijn doodgemaakt. ‘Dit bont is een bijproduct. Anders had ik het niet gekocht.’

Wordt er dan niet gediscussieerd over al die arme dieren die gedood worden voor hun vacht? ‘Het is helemaal geen issue hier,’ zegt een van de scholieren. ‘Het maakt gewoon geen fiets uit, weet je.’

Ron Haarman van het Nederlands Bontinstituut is er blij mee. ‘Het is ook goed te verklaren. Veel beroemde kledingontwerpers kiezen de laatste jaren weer voor het gebruik van bont. Je vindt ons product terug in jonge, modieuze kleding in alle segmenten van de markt, terwijl de bontmode zich vroeger meer richtte op oudere dames.’ Directeur Claudia Linssen van de Bont voor Dieren maakt zich grote zorgen om de toegenomen populariteit van bont onder de jeugd. ‘Het heeft alles te maken met Amerikaanse artiesten als Destiny’s Child en Jennifer Lopez die graag bont dragen. Maar gelukkig zijn er ook genoeg tegengeluiden. Paris Hilton en ontwerpster Stella McCartney hebben bont al afgezworen. En de vrouwenglossy Cosmopolitan is begonnen met de actie ‘Smart girls fake it’, om het gebruik van nepbont te promoten. Ik ben ervan overtuigd dat we jongeren met goed voorlichtingsmateriaal kunnen laten zien hoeveel dierenleed er achter hun bontkraagje schuilgaat.’

Foto die bij het artikel hoorde:
Afbeelding
De veertienjarige Helena uit havo 2 is trots op haar nieuwe jas met een kraag van wasbeerbont. ‘Echt veel mooier dan dat nepspul.’ Foto GPD
Bron: www.destentor.nl

Echt.. hoe DOM kun je zijn.
"ze zijn toch al dood." ja en dat gaan ze vanzelf ofzo? DENK NA!
Ik ben dus echt zwaar anti-bont, zeker als het om vossen-, wasbeer,- nertsen of zeehonden bont gaat. Bont als bijproduct van konijnenslacht vind ik ook niet leuk, maar dat is vergelijkbaar met leer; het is een bijproduct.
Maar dieren doden (op de meest gruwelijke manier, denk aan de zeehondjes) en houden (denk aan nerstenfokkerijen) voor hun velletje, terwijl er een goed alternatief is..

Nee, ik kan hier echt niet bij. Ik heb er dan ook echt geen goed woord voor over.

Edit: bron erbij gezet
Laatst bijgewerkt door Berdien op 09-12-06 20:57, in het totaal 1 keer bewerkt

jessica_

Re: "Bont op school 'goed voor je status'"

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-06 20:56

het domste dat je idd dan kan zeggen. 'ze zijn toch al dood'
Ik ben ook anti-bond. Vind het echt zielig dat ze er dieren voor slachten om 'mooi' te zijn.
Een meisje die konijnenbond draagd en vergetarier is dat is tegenstrijdig. Koe
Laatst bijgewerkt door jessica_ op 09-12-06 20:57, in het totaal 1 keer bewerkt

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-06 20:56

verschrikkelijke domme meisjes
ik draag ook bont fake bont. En snap niet dat mensen echt bont nog blijven dragen. Je ziet het verschil toch niet Slapen

Maar er zal alvast een status aan verbonden zijn zeker.... In het wannebe wereldje van tienermeisjes.
Laatst bijgewerkt door lesilla op 09-12-06 20:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Moon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-06 20:58

zo liep er bij ons een meisje rond op school met een halve geit op haar tas..
maar helaas voor haar werd dat bij ons op school neit echt gerespecteerd, en werd ze de hele dag 'na-gemekert' of werd haar tas afgepakt om die dan vrolijk door de gang te sjoelen onder het motto van: HET LEEFT ZIE JE WEL HET LEEFT xD
of er kwamen lui naar haar toe met de vraag of ze haar tas mochten aaien..
mss wel heel gemeen..
maarja.. moet je maar geen mond dragen hea Rolleyes

Ecudes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-06 21:05

En toch snap ik niet waarom je wel leren schoenen aanmag en een biefstukje mag eten, maar een bontjas aandoen is dan weer not done.
Iemand een verklaring?

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-06 21:06

Myra1 schreef:
En toch snap ik niet waarom je wel leren schoenen aanmag en een biefstukje mag eten, maar een bontjas aandoen is dan weer not done.
Iemand een verklaring?

Mischien de manier waarop. Een dier doden alleen om de mooi jas
Een dier doden voor voeding en de huid gebruiken groot verschil

Mischien eerst is info opdoen hoe bont word bekomen en de dieren worden gedood.
Laatst bijgewerkt door lesilla op 09-12-06 21:07, in het totaal 1 keer bewerkt

sammie_44

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-06 21:07

Vind dat echt vreselijk! Wie draagt er nu voor de 'leukigheid' dierenvacht waarbij de dieren gewoon echt geleden hebben.. , snap die mensen echt niet.. Sporen ze wel? Of zijn de tegenwoordige mensen echt schapen geworden..
Paar jaar geleden was bont echt 'not done' en nu ineens is het helemaal in en vind iedereen het geweldig Verward!!

Waar blijven de dierenliefhebbers?

@Myra1: Heb jij ooit op tv een docu gezien erover..? Nouja,dan zou je deze vraag niet meer hoeven te stellen Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-06 21:12

Ze vindt echt bont mooier.. Ze vindt echt bont mooier... Ik zal maar niet laten weten wat ik mooier vindt aan haar gezichtje na een flinke verbouwing.

Stelletje asocialen.

Afschuwelijk die filmpjes over dieren die levend in kokend water gegooid worden en waarvan vervolgens het vel afgestroopt wordt terwijl ze nog leven.

Ole voor de mens. Wat zijn we geweldig met z'n allen.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 09-12-06 21:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Ecudes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-06 21:13

Maar bont op zich...
Ik bedoel, tuurlijk kan je vreselijke dingen laten zien van doodknuppelen van zeehonden, en het nertsenfokken is ook niet helemaal mijn ding.

Maar zo kunnen er ook hele zielige beelden worden uitgezonden van eendagskuikens, en toch eten mensen nog kip of eieren. Waarom ben je dan onmiddelijk een dierenbeul als het om bont gaat?
Zoals dat meisje in het artikel zegt: ik heb gekozen voor een merk waarbij het bont een bijproduct is.
Ik zie dan het 'extra zielige' niet zo. Ik vind het dan niet zieliger dan een hamburger.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-06 21:14

katiavl schreef:
Mischien de manier waarop. Een dier doden alleen om de mooi jas
Een dier doden voor voeding en de huid gebruiken groot verschil

Mischien eerst is info opdoen hoe bont word bekomen en de dieren worden gedood.

Ja oke, maar hoe weet je zeker of al het bont zo wordt verkregen?
Er zullen vast wel merken zijn die het diervriendelijker doen.
(Niet dat ik pro-bont ben)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-06 21:14

Ja, vlees is ook erg. Maar in de meeste gevallen wordt er humaner met slachtvee omgegaan dan met bont-dieren. Alhoewel.......

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-06 21:15

Okéé...Hoop dat deze trend niet doordringt tot onze school... Lekker naïef zijn die meiden ook, aan hun uitspraken te lezen. Nagelbijten / Gniffelen

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-06 21:16

als je al bont nodig hebt om je status te verhogen Slapen
Nee hoor dat is het juist. Voor het mooiste bont moet je ze zo doden.
door de shoque komt de bont mooier uit.

Dus ieder pelsdier word zo gedood. En waarom een dier doden voor het nut van pels wanneer er andere dingen zijn. dat is toch niet goed te praten.

Stel je voor dat ik jou seffes wil dragen...

Edit ik ga mensen leer beginnen dragen Sigaar goed voor de status en lekker warm

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-06 21:17

@Myra1: verwijs je door naar bontvoordieren.nl
Kun je haarfijn (letterlijk) zien hoe je aan een fijne warme bontkraag, -muts of -jas komt.
Bont als bijproduct is ook niet zo dramatisch slecht, al vind ik het nog niet wat. Maar het is vergelijkbaar met leer.

Omdat als je dieren slacht voor hun vlees, je het velletje als bijproduct kunt gebruiken. Slacht je een vos voor z'n vel, nou eet smakelijk zou ik zo zeggen. Dán is het ook niet zieliger dan een hamburger nee.

En hoe je als vegetarier bont kan dragen.. schiet mij maar lek. "ik lust geen vlees maar draag wel bont". Jouw feestje.

Wuis: jouw reactie gaat me aan het hart. Haha!

edit: aukje91. nee. bont is per definitie niet diervriendelijk.

Ecudes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-06 21:18

Wuis schreef:
Ja, vlees is ook erg. Maar in de meeste gevallen wordt er humaner met slachtvee omgegaan dan met bont-dieren. Alhoewel.......

In de meeste gevallen...
Ik noem al zojuist de eendagskuikens.

En ik geloof nooit dat al het bont op een niet-humane wijze verkregen is.

@ Berdien: Als die site even betrouwbaar is als Wakkerdier dan pas ik er voor om informatie uit dergelijke 'bronnen' te halen. Zulk soort organisaties geven ook gekleurde beelden.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-06 21:19

Myra dan mag jij nog lekker voort dromen

Dus het is goed om onschuldige wezens te doden puur voor eigen plezier

*zoekt taser gun* Hallo myra Knipoog

Ecudes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-06 21:20

(Overigens zal ik zelf nooit bont dragen. Dus denk niet dat ik pro-bont ben. Ik vind het alleen onterecht dat er over bont zo'n hetze is terwijl diezelfde mensen heel hypocriet alsnog producten kopen waar ook dieren voor zijn omgebracht in de supermarkt.

Crue gezegd, wat kan het dat dier schelen dattie dood moet om opgegeten te worden of voor zijn huid?

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-06 21:20

Gekleurd, maar was het gekleurde eraf en je houd alsnog de gruwelijke waarheid over. Of wou jij soms beweren dat zeehondjes in canada een spuitje kregen en vredig heengingen voor hun sneeuwwitte velletje?

nee, bont is per definitie niet humaan. Niet als je dieren slacht en houd puur voor hun velletje. Wel eens een nertsenfokkerij gezien?

Noem mij niet hypocriet. Ik eet geen vlees en draag geen leer. Dus alsjeblieft zeg.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-06 21:21

Ik denk dat ik iets goeds heb bedacht, 'biologisch bont'.

Haha!

In principe vind ik Biologisch vlees ook minder erg omdat je weet dat die dieren een mooi leventje hebben gehad. Waarom geen biologisch bont?

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-06 21:22

ik heb voor het school nerts en zilvervos farm gaan bekijken vergeet ik nooit meer Huilen

Wuis omdat het niet aan de huisvesting ligt maar aan de manier van doden
En waarom geen vals bont

Ecudes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-06 21:23

Berdien schreef:
Gekleurd, maar was het gekleurde eraf en je houd alsnog de gruwelijke waarheid over. Of wou jij soms beweren dat zeehondjes in canada een spuitje kregen en vredig heengingen voor hun sneeuwwitte velletje?

nee, bont is per definitie niet humaan. Niet als je dieren slacht en houd puur voor hun velletje. Wel eens een nertsenfokkerij gezien?

Noem mij niet hypocriet. Ik eet geen vlees en draag geen leer. Dus alsjeblieft zeg.

Lezen is een vak hè?
Ik heb in een van mijn eerste posts al gemeld dat een nertsenfokkerij zeker niet mijn ding is en dat die zeehonden zo ook niet aan hun einde behoren te komen! Maar dat maakt bont gebruik op zich nog niet per definitie slecht.

Overigens heb ik even getemd om een opmerking van een bepaald persoon hier die mij erg misplaatst lijkt. Ik vind doodsverwensingen niet op zijn plaats op een openbaar forum.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-06 21:24

Mmm dat kan. Zou een optie kunnen zijn. maar als dieren dan buiten leven etc, wat imo moet voor biologisch, dan blijft hun velletje niet zo schoon en ongeschonden.. Dus dan heb je wel biologisch bont, maar dan is het niet zo mooi als van een diertje dat z'n hele leven in een hokje door heeft gebracht waar het z'n kont nog niet kan keren.

nee, gewoon geen bont! Er is een prima oplossing, en dan is nepbont. Ik onderscheid het niet van echt, en als je dan persee iets dierlijks wilt dragen omdat dat stoer is, steek een veer in je haar ofzo.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-06 21:25

zijn geen doodsverwensingen maar gewoon bedoeld. Ik bedoel dat gewoon onschuldige dieren voor de mode worden gedood.Waar gaat het stoppen

Er zijn binnekort teveel mensen.....

Was zeker niet zo bedoeld Knipoog mijn excuse daarvoor heb je al eens ace venture gezien daar kwam die passage uit Knipoog
Laatst bijgewerkt door lesilla op 09-12-06 21:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Ogrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-06 21:26

ben ook anti! een week geleden moesten we in de nederlandse les debateren. Daar deed een jongen ook iets over bont, Gelukkig was hij tegen. Anders kreeg hij wel heel wat mensen tegen zijn dak! Lachen

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-06 21:26

Myra wat zijn de voordelen van bont dan volgens jou?