Mening: hogere straffen waarin dieren voorkomen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

holly

Mening: hogere straffen waarin dieren voorkomen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-06 01:24

Als je een dier wat gruwelijks aandoet(bv mishandeling of sex), mag wat mij betreft de straf veel hoger zijn dan wanneer je een mens datzelfde hebt aangedaan. (edit: ik bedoel dus, de straffen(dieren) zijn laag.)
Om die reden dat een mens zich nog enigszins kan verdedigen, terwijl een dier niks kan beginnen.
Als de mens hem niet goed behandeld mag hij gewoon pech hebben in feite.

Hiermee was ik toch best nieuwsgierig naar jullie meningen over de straffen waar dieren in voorkomen.
Laatst bijgewerkt door holly op 07-12-06 01:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Bluem

Re: Mening: andere straffen waarin dieren voorkomen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-06 01:26

Niet mee eens eigenlijk, een dier kan zich soms ook verweren en een mens kan dat soms ook niet.
Verder weet ik niet hoe het zit qua straffen voor zulke dingen.
Laatst bijgewerkt door Bluem op 07-12-06 01:28, in het totaal 1 keer bewerkt

luxje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-06 01:28

Tuurlijk kan een weerloze baby, een slecht ter been zijnde bejaarde of een minder valide zich minder goed verdedigen dan een dier Clown
Wat denk je bij een hond van zijn tanden, of bij een paard van zijn achterhoeven?
En ik in mijn eentje, voel me ook niet echt opgewassen tegen een groep die iets onprettigs in gedachte heeft hoor Knipoog

Wat niet wegneemt dat ook ik wel vind dat de straffen voor dierenmishandeling fors omhoog mogen..

daffene

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-06 01:31

luxje schreef:
Tuurlijk kan een weerloze baby, een slecht ter been zijnde bejaarde of een minder valide zich minder goed verdedigen dan een dier Clown
Wat denk je bij een hond van zijn tanden, of bij een paard van zijn achterhoeven?
En ik in mijn eentje, voel me ook niet echt opgewassen tegen een groep die iets onprettigs in gedachte heeft hoor Knipoog

Wat niet wegneemt dat ook ik wel vind dat de straffen voor dierenmishandeling fors omhoog mogen..

Daar ben ik het helemaal mee eens. Vind in veel gevallen dat de straf wel hoger mag liggen, mens of dier.

holly

Re: Mening: hogere straffen waarin dieren voorkomen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-06 01:36

Jawel, maar de vraag gaat om het dier.
Ik vind dat een mens gewoon geen dier als slachtoffer heeft uit te zoeken. Dat komt op mij over alsof er bewust is gekozen voor een zwakkere partij en daarmee mag er van mij een mooie straf op staan en niet een flauwe.
Een dier is niet, maar een dier.

daffene

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-06 01:41

Ik denk dat mishandeling een heel breed begrip is. Soms zie ik hier foto's op bokt staan, waarvan ik denk; eigenlijk ook een vorm van mishandeling. Mensen die niet weten hoe correct met een paard om te gaan of dingen doen die ze zelf gewoon leuk vinden of het paard hiermee instemt of niet.
En dingen die ik soms in de krant lees wat ze met een (onschuldig) dier hebben gedaan, zeker dat daar een hogere straf op mag komen!!

Amy77

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-06 01:47

Ik ben van mening dat het recht moet spreken voor de dieren en dat gebeurd nu niet, ze worden over het algemeen links laten liggen, veel te lage straffen hangen eraan vast. Een dier kan niet zoals een mens voor zichzelf spreken en is altijd slachtoffer, veroorzaakt door de mens. Ben dus van mening dat de dieren wel een grotere plek mogen innemen in het strafrecht.

Sonador

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-06 05:16

Ik vindt dat de straffen net zoals in Amerika moeten worden. Als je schuldig wordt bevonden, dan moet je gewoon naar de bak voor 1jaar per dier. En een giga geldboete!

Mlies

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-06 08:22

Helemaal mee eens, vind het vreselijk dat je met dieren maar alles kan en mag uitspoken, en er gebeurt niks!

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-06 10:19

Daar ben ik het ook mee eens ja!
De straffen zijn sowieso veel en veel te laag hierin Nederland!

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-06 11:04

Een hogere straf dan bij een vergelijkbaar misdrijf bij een mens lijkt me echt zwaar overdreven. Een dier is toch een ander soort slachtoffer dan een mens, het geheugen van een dier werkt heel anders.

Om als voorbeeld even een zedenmisdrijf te nemen. Het zal voor een dier heus geen pretje zijn, maar de traumatische nasleep (geestelijk) zoals een in de bosjes verkrachte vrouw die heeft is toch wel van een hele andere aard dan die van het paard dat van achteren "benaderd" is door een perverse gek op een krukje. (Absoluut walgelijk, begrijp me niet verkeerd, maar een stuk minder "beschadigend").

Neemt niet weg dat wat mij betreft op mishandeling (in de zin van moedwillig pijn doen en verwaarlozing) wel een zwaardere straf mag staan dan een geldboete en een "niet meer doen hoor!".

Nimue

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-06 11:12

Ikben het met Margreet eens. De straffen voor dieren mogen zeker omhoog, maar het is ook weer wat erover om ze zwaarder te maken dan bij mensen. Even zwaar lijkt me eigenlijk ook al niet kunnen; persoonlijk vind ik het ook een serieus misdrijf (mede omdat mensen die dieren mishandelen vaak later ook 'overstappen' op mensen), maar in een maatschappij waar dieren continu voor van alles en nog wat gebruikt worden en de vreselijkste dingen worden aangedaan, is het gewoon niet háálbaar om Pietje-die-een-paard-verkracht 8 jaar cel te geven terwijl Jan-die-onverdoofd-varkens-castreert gewoon mag blijven rondlopen. Dat is gewoon te scheef.

Niet dat ik dat nou een toffe situatie vind, maar een dier heeft in ons land een heel andere status dan een mens. Dat creëert een ander klimaat t.o.v. dierenmishandeling dan t.o.v. het iets aandoen van je medemens. Het is 'normaler' en dus kun je mensen die het doen minder streng straffen.

Ik denk niet dat iemand die dieren uitkiest bewust een zwakkere partij uitkiest. Of nou ja, op zich wel (een sterkere partij daarbij lukt het gewoon niet), maar niet in meerdere mate dan iemand dat bij een mens doet. Een kerel van 1.95 die een 14-jarige verkracht, dat is ook niet bepaald een gelijkwaardig gevecht. Of iemand met een mes die iemand zonder mes berooft. Het hele idee van dit soort delicten is volgens mij júist dat het slachtoffer zwakker is; het intimideren van een sterkere partij is gewoon niet te doen.

_Michelle__

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-06 11:49

Ik vind dat de straffen voor het mishandelen van dieren ook fors omhoog mogen.
De straffen van nu stellen niets voor....

Mama_Suus

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-06 12:39

Ik vind ook dat de straffen fors omhoog mogen, zowel voor het leed wat "de dader" dieren aan doet zowel voor het leed wat "de dader" mensen aandoet

Sizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-06 12:43

-> NM

Koss_Binky

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-06 13:03

Ik vind niet dat de straf hoger moet komen te liggen als bij de mens, maar zkr wel gelijk. Het is net zo erg om een dier te mishandelen als een mens. Nederland is hier zeker te soft in met hun straffen.

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-06 14:09

Ben het niet eens met de stelling dat dierenmishandeling zwaarder gestraft zou moeten worden dan bij mensen, laten ze eerst maar eens een wet maken dat het uberhaupt strafbaar wordt want die is er nog niet, wat dit aangaat kunnen we een voorbeeld nemen aan amerika!

Voor de mensen die zich zorgen maken over de wet mbt het mishandelen van dieren, er wordt door het OM gewerkt aan een wet/regelgeving die dit wel mogelijk moet maken, maar dat gaat nog wel even duren ben ik bang.

holly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-06 16:16

Ik bedoelde niet te zeggen, zo'n straf moet hoger als de mens, maar de straf zelf mag hoger.
Sorry voor het onduidelijk verwoorden.

Alle dieren, welke dan ook, is de mens verantwoordelijk voor.
De mens zorgt dat wilde dieren kunnen blijven bestaan.
De mens zorgt dat "huisdieren" gelukkig kunnen zijn, etc.
Een dier is dan toch afhankelijk van het gedragen van de mens.
Verkracht/mishandeld worden vraagt zowel een mens als een dier niet om en meer of minder voelen heeft daar in mijn ogen weinig mee te maken.

soniep

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-06 16:37

Ik vind ook dat de straffen voor dieren hoger moeten.
er word gezegd een paard kan zich wel verweren , maar dat is niet altijd waar en een paard denkt wel anders
paarden zien in sommige dingen een spelletje , wat later tog verkeerd afloopt.
Maar ik vind zeker niet dat die straffen hoger moet worden dan die van de mens maar idd gelijk.

Nimue

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-06 16:40

Ik denk dat er één aspect wel meespeelt, en dat is de maatschappij. Als iemand opgroeit in een maatschappij waar het normaal is om dieren 24 uur in een veewagen te zetten, ze onverdoofd te castreren en ze met weet ik hoeveel bij elkaar te proppen, kun het zo iemand 'minder' kwalijk nemen als hij zich aan zo'n 'gebruiksvoorwerp' (want zo gaat hij dieren dan zien) vergrijpt. Zijn misdaad wijkt in dat geval minder af van wat volgens de maatschappij 'nog wel kan' dan wanneer hij hetzelfde bij een mens zou doen, en daarom kun je het vanuit de maatschappij minder streng straffen.

Ik vind het persoonlijk ook net zo fout, of je nu een dier wat aandoet of een mens, maar helaas is dat niet het gangbare sentiment in ons land. Toch ben ik het zeker met jullie eens dat er strenge straffen op mogen staan, hoor. Zelfs voor mensen die dieren minderwaardig vinden zou je dat kunnen beargumenteren door te kijken naar hoe vaak dierenbeulen later 'overstappen' op mensen; het zijn duidelijk risicogevallen en zélfs al kan het jou niet zoveel schelen wat ze een dier aandoen, dan nog zou je je zorgen moeten maken over wat ze later met mensen kunnen gaan doen. Maar zo denk ik er zelf sowieso niet over: ik vind het ook afschuwelijk als een dier wat aangedaan wordt en ik vind dat dat ook strenger bestraft zou moeten worden.

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-06 16:44

holly schreef:
mag wat mij betreft de straf veel hoger zijn dan wanneer je een mens datzelfde hebt aangedaan

Dat is wel heel onduidelijk omschreven dan ja... Verward

Myfairytale

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-06 16:46

Ik vind zeker dat de straffen fors omhoog moeten.
Dieren zijn onschuldig.
Zij worden wel uitgekozen om idiote praktijken op uit te voeren.
Oh ja, een dier kan zich wel verweren, maar hoe vaak horen/lezen we wel niet dat dieren vastgeknoopt zitten en er dan gekke dingen uitgehaald worden?
En als er een gek met een mes in een rits de buik open snijdt bijv, dan is het al te laat om zich te verweren.

Dieren zijn te goed van vertrouwen.
Hoe komt dat?
Door de mens!

Dus ook die achterlijke gekken zullen ze vertrouwen...

Amy77

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-06 17:08

Een dier kan zich in bijna alle gevallen niet zelf verweren, althans als we nu naar de beul van twente kijken. Die eerst het paard in zn hals steeklt, dan vervolgens in het been, ruim een uur zwakker laat worden, alleen in het land en dan weer terug komt om zn daad af te maken, heeft dat dier al zo'n verschrikkelijke pijn geleden, zwak geworden, waardoor het verweer onmogelijk is geworden op het moment dat hij de buik vanaf de hals doorsneed.
Ik hoop dus nog altijd dat de wetten veranderd zullen worden, hogere straffen worden gehangen aan zowel mens als dier. De straf vor bv een moord is ook veel te laag, maar voor dieren ligt die helemaal belachelijk. Een dier wortd ebschouwd dacht ik als een roerend goed en is het strafplaatje dus net zo hoog als wanneer een auto gjat wordt denk ik, hoe krom is dat???

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-06 18:03

Van mij mogen de straffen omhoog maar dat zie ik niet gebeuren, kijk eens hoe lang je tegenwoordig moet zitten als je een moord pleegt. Laten we wel wezen, dat stelt ook niks voor op een mensen leven Knipoog