Citaat:Zorgen over nieuwe Arriva-treinen
De afdeling Groningen van ROVER maakt zich zorgen over problemen met de nieuwe Arriva treinen die sinds begin november rijden op het traject Groningen - Nieuweschans.
De problemen die zich voordoen met de nieuwe treinstellen zijn uiteenlopend van aard. Zo zijn er problemen met de entreeplank door verschillen in hoogte tussen trein en perron en zijn treinen regelmatig overvol doordat er te weinig rijtuigen worden ingezet. Meereizende fietsen versperren vooral in de spitsuren de doorgang naar toilet en uitgang en er worden valpartijen gemeld van reizigers die niet bedacht zijn op de op- en afstapjes in de trein.
ROVER dringt er bij het ProRail op aan om de perrons in de maand december op de goede hoogte te brengen, zodat het probleem met de entreeplanken voorbij is. ROVER vraagt van de provincie Groningen, de opdrachtgever van Arriva, om spoedig bij Arriva aan te sturen op het oplossen van de overige problemen, zodat de dienstverlening aan de reizigers sterk verbetert.
Reizigers kunnen hun bevindingen met de nieuwe treinen melden aan de afdeling Groningen via groningen@rover.nl.
Ik ben echt ZÓ ontzettend flauw van die nieuwe treinen! Eert reden we in vooroorlogse modellen hier in het Noorden. Geen beenruimte, kapotte stoelen, weinig ruimte, temperatuur die in de zomer oploopt tot meer dan 50 granden celsius met flauwvallende mensen tot resultaat...
We hoopten dus allemaal dat de nieuwe treinen snel zouden komen. Maar nu ze er eenmaal zijn wil ik zeer graag die oude boemeldingen weer terug.
Het is werkelijk niet normaal.
Constant vallen er treinen uit, eergister waren weer eens alle zitplaatsen bezet, stonden de gangpaden bomvol en stonden we met 30 man in het halletje bij de deuren. We konden ons niet bewegen. Resultaat: Deuren willen niet meer open of dicht, constant alarmen die afgaan, boze machinist omdat er mensen tegen de deuren aanleunen en hij zo niet verder kan rijden.
Iedere week gebeurt het wel een paar keer dat we ergens een half uur stil staan omdat de dueren niet meer dicht willen (wat wil je, met zoveel mensen in het gangpad en de halletjes).
Gevolg is dat de trein alleen stopt bij de eerste drie haltes en bij de volgende gewoon doorrijdt (waar nog zeker zo'n 150 mensen staan te wachten). Diegenen die er bij die stations uit moeten hebben dus ook gewoon pech; de trein stopt niet.
Zij moeten eerst helemaal door tot Groningen en dan een trein terug nemen.
En wie betaalt dat kaartje?
Ook heb ik inderdaad al diverse mensen zien vallen (waaronder ouderen) omdat er op- en afstpajes zijn van zo'n 30 centimeter hoog.
Citaat:Nieuwe treinen: meer comfort, capaciteit en veiligheid
De nieuwe treinen van Arriva in Groningen en Fryslân onderscheiden ze zich van de andere Nederlandse treinen. Door hun kleuren - rood en wit – en door hun fraaie en tevens functionele ontwerp. Dat ontwerp dient de reizigers. Hoe? De nieuwe treinen verrijken de reisbeleving door de transparantie en ruimte. Door de indeling van de treinen hebben de reizigers meer ruimte. Ze kunnen zelfs een beetje meekijken met de machinist. Een trede tussen perron en trein garandeert comfortabel in- en uitstappen en biedt mindervaliden de kans om zelfstandiger te reizen. Door snellere acceleratie en hogere snelheid kunnen de treinen meer stops maken, dat verhoogt ook de totale capaciteit van deze treinen.
Goed vervoer is veilig vervoer. Onze treinen voldoen aan de strengste veiligheidseisen. Maar veiligheid is meer dan ‘technische’ veiligheid. Camera’s in alle treinstellen vergroten de sociale veiligheid.
Meer ruimte, dream on.

Bron: www.rover.nl & www.arriva.nl