maatschappelijke instelling: hoe aantrekkelijk maken?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

kjoetie

maatschappelijke instelling: hoe aantrekkelijk maken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-06 10:44

Er zijn veel maatschappelijke instellingen die zich bezighouden met jongeren als doelgroep, of juist ouderen. Maar de ervaring leert dat het verrekte moeilijk is om die doelgroep werkelijk betrokken te maken, of een website zodanig op te zetten dat het de jongeren daadwerkelijk aanspreekt. Deze sites worden vaak gemaakt door mensen die zelf niet direct in het veld zitten, en ondanks alle goede wil loopt het daar imo vaak op stuk. Dus nou leek het me wel interessant om eens te polsen hoe jullie bokkers daarover denken. Is het iets dat onvermijdelijk is? Wat denken jullie dat dit soort organisaties zouden kunnen doen om hun (jonge) doelgroep beter aan te spreken?

edit: ik zie dat het bij LZP staat, maar moet natuurlijk NM zijn.. ik tem zelf wel even Haha!

Sizzy

Re: maatschappelijke instelling: hoe aantrekkelijk maken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-06 10:52

-> NM

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-06 13:10

Niet te veel nadenken maar betrokken voelen bij de jongeren. Een website wordt niet hip door een ontwerp dat aanspreekt (he Bokt?) maar door iets wat aansluit. Het is ook niet iets wat je 1 keer bouwt en verder niet meer naar omkijkt... Treed in contact met de jongeren, dan kun je daarop aansluiten.

Maar wat is het doel precies van de instellingen, wat willen ze bereiken? Een website hebben klinkt altijd erg stoer, maar wat wil je eigenlijk vertellen met die website?

Als je reactiemogelijkheden (gastenboek, forum, chatbox, etc) opneemt, dan moet je die ook goed bijhouden. Snel reactie, goed in de gaten houden of alles fatsoenlijk verloopt. Tegelijkertijd jaag je met moraliserende regels wel weer mensen weg - daar moet je ook een balans in vinden.

Dit is trouwens wat specifieker voor websites, maar ik denk dat het in het algemeen wel geldt: wees betrokken, ken de mensen waar je mee te maken hebt, en sluit daarbij aan.

kjoetie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-06 13:15

Ik denk dat je met het laatste punt de spijker op zijn kop slaat,maar dat is natuurlijk juist de moeilijkheid. Even een voorbeeld: stel, een maatschappelijke instelling organiseert allemaal activiteiten voor jongeren, of nog smaller, allochtone jongeren. Je hebt een activiteit, en die wil je graag promoten. Je hebt een website, maar die wil je dus graag zó maken, dat allochtone jongeren er graag een kijkje gaan nemen. Maar aan de andere kant hebben dit soort instellingen vaak geen tijd/mankracht om iets als een chatbox bij te houden.. Hoe zorg je dan toch dat die jongeren regelmatig terug komen om te kijken?

het is nog niet zo eenvoudig denk ik.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-06 13:21

Als je met die jongeren in contact staat kunnen ze daar zelf ook mee helpen denk ik. Niets werkt zo goed als mondelinge reclame tenslotte. Lachen

Verder denk ik dat websites in zo'n geval niet het geeigende middel zijn... Ga naar de scholen, loop het winkelcentrum in, hang posters op etc. Dan kun je er alsnog wel een website bij maken met de details (wie, wat, waar, wanneer, en wat kost het), maar hoe dat eruit ziet is niet zo van groot belang. Leesbaar en niet te saai, dan ben je al een heel eind geloof ik Lachen

Maar als je niet de tijd en mogelijkheden hebt om iets op te zetten en vol te houden, dan gaat het niet werken, welk briljant bedrijfsplan je er ook op los laat.

kjoetie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-06 21:10

*knikt* mee eens...

Ik vraag me af, waar denken bokkers dat ze zelf gevoelig voor zouden zijn?

verwijderd09

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-06 02:44

ik moest bij dit topic gelijk denken aan het jongeren werk in mijn (kleine)gemeente, ik wist dat ze een site hadden dus ff gegoogled en daar kwam http://www.jowgroenlicht.nl. idd ook een best mooie site, organiseren meerdere activiteiten, maar er is duidelijk geen animo voor. een jaar geleden hadden ze een hok/keet verkiezing waar je je drinkkeet voor op kon geven en de beste keet won een barbeque voor de hele club. bij de uitreiking van de prijs hadden ze zelf nog een plaatselijk bandje gehuurt en alles perfect georganiseert.
ze dachten hiermee een leuke actie te hebben gestart, maar helaas, geflopt. er hadden zich maar 3 keten op gegeven. ten eerste denk ik dat dat kwam omdat ze er weinig promotie voor hadden gemaakt. ze hadden elk hok een mailtje gestuurt met een uitnodiging, maar ik denk dat ze beter naar de 2 scholen in onze gemeente hadden kunnen gaan.
ten tweede omdat het lastig is een puber uberhaupt ergens enthousiast voor te krijgen Knipoog
@koetje, waar ze wel gevoelig voor zijn, ik heb geen idee, ik denk dat nederlanders niet zo gevoelig zijn voor zulke instellingen, ik zit nu in Amerika en daar kijken ze heel anders tegen zulke activiteiten aan, welke hier vaak door kerk en school worden georganiseert, en deze worden dan ook druk bezocht.

Daphna

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-06 11:02

reclame maken op sites die populair zijn onder jongeren zoals partypeeps, hyves, fora of is het forums? waar veel allochtonen jongeren te vinden zijn: funx, forums.marokko.nl

Whiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-06 13:21

kjoetie schreef:
Er zijn veel maatschappelijke instellingen die zich bezighouden met jongeren als doelgroep, of juist ouderen. Maar de ervaring leert dat het verrekte moeilijk is om die doelgroep werkelijk betrokken te maken, of een website zodanig op te zetten dat het de jongeren daadwerkelijk aanspreekt. Deze sites worden vaak gemaakt door mensen die zelf niet direct in het veld zitten, en ondanks alle goede wil loopt het daar imo vaak op stuk. Dus nou leek het me wel interessant om eens te polsen hoe jullie bokkers daarover denken. Is het iets dat onvermijdelijk is? Wat denken jullie dat dit soort organisaties zouden kunnen doen om hun (jonge) doelgroep beter aan te spreken?

edit: ik zie dat het bij LZP staat, maar moet natuurlijk NM zijn.. ik tem zelf wel even Haha!

hmm een vriendin van mij werkt met hangjongeren van alle soorten! Zij is zelf nederlandse met een andere etnische achtergrond en 24 jaar. En die jongeren hangen aan haar lippen. Ze is duidelijk en strikt, maar toch maakt ze een geintje met ze en voelen de jongeren denk ik niet zo onwijs grote kloof tussen hen en haar. I.p.v. dat je er iemand anders neerzet! Ben zelf niet zo thuis in het maatschappelijkewerk dus weet niet hoe je dat duidelijker moet neerzetten!!